Uutinen STX Finlandin rahoitusvaikeuksista on hälyttävä merkki suomalaisen telakkateollisuuden tilasta. Turun telakan Scandlines-sopimuksen vaarantuminen osoittaa, että suomalaistelakat tarvitsevat sitoutuneemman omistajan.
Suomalainen telakkateollisuus on vaarallisessa negatiivisessa kierteessä. Vuosi sitten Turun telakka menetti luksusristeilijätilauksen Ranskaan, kun valtio ei taannut STX Finlandille 50 miljoonan euron lainaa. Tätä menetystä ovat seuranneet useat vältettävissä olleet takaiskut, kuten Rauman elinkelpoisen telakan sulkeminen.
Syynä tapahtumiin on korealainen emoyhtiö STX. Korealaisyhtiö ei ole valmis pääomittamaan suomalaista tytäryhtiötään. Globaalina yhtiönä se ei ole riippuvainen Suomen telakoista, vaan se voi hakea kasvunsa muualta. Asetelma on meille vaikea ja korjattavissa telakoiden kotimaisella omistuksella.
Vuonna 1989 suomalaisen telakkateollisuuden jätti, Wärtsilä, meni konkurssiin. Silloin valtiovalta ja yksityiset sijoittajat pelastivat suomalaisen telakkateollisuuden, ja 1990-luvusta tuli alalle menestyksekäs. Tämä osoittaa, että oikealla tahtotilalla asiat ovat pelastettavissa kuilunkin partaalta.
Nyt telakat ovat vastaavanlaisessa taitekohdassa. Tulevaisuudessa talouden elpyminen johtaa lähivuosina uusiin alustilauksiin maailmassa. Näitä on mahdollista saada Suomeenkin, mutta se edellyttää sitoutunutta omistajaa ja rahoituksen kuntoon laittamista.
Telakkateollisuuden tilausten tahdissa elää koko suomalainen meriteollisuus, jonka liikevaihto on viime vuosina liikkunut viiden miljardin euron tuntumassa. Vaikeuksistaan huolimatta ala työllistää tuhansia suomalaisia, joten alan menettäminen syventäisi kansantalouden suota entisestään.
Valtion roolia telakoiden pelastamisessa ei tule karsastaa, sillä talouskriisissä kaikki keinot ovat sallittuja. Valtion olisikin lähdettävä ankkuriomistajana kokoamaan pääosin kotimaisista tahoista koostuvaa omistajakonsortiota, joka ostaisi Turun telakan ja myöhemmin koko STX Finlandin. Hinta ei olisi kova, koska korealaisyhtiö on ilmoittanut Euroopan-telakoidensa olevan myynnissä ja myi Helsingin telakan osuutensa Venäjän valtion telakkayhtiölle OSK:lle.
Onkin nurinkurista, jos Venäjän valtio voi omistaa suomalaistelakoita, mutta Suomen valtio ei. STX Finlandin uuden omistuspohjan myötä myös Rauman telakka voitaisiin pelastaa ja sen osaaminen valjastaa paitsi erikoisalusten tuotantoon, myös muotolohkojen valmistukseen muille telakoille.
Suomalaisen telakkateollisuuden syöksykierre on katkaistava nyt, kun ei vielä ole liian myöhäistä. Jos emme toimi nyt, on suomalainen laivanrakennus käärinliinoja vaille valmis hautaan.