KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Itsehallintoa ja yhteisvastuuta sote-palveluihin

Perheenjäsenen kotivankila tai jatkuva ambulanssiralli ovat edelleen suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon todellisuutta.

Perheenjäsenen kotivankila tai jatkuva ambulanssiralli ovat edelleen suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon todellisuutta. Kuva: Jarmo Lintunen

Kati Peltola
14.2.2014 10.31

Horisontti

Sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteiskehitys vaatii päättäjien paneutumista vaikeaan työhön ja suoraa vastuuta asukkaille. Suuret organisaatiot johtavat numeroilla. Euroja, asiakasmääriä, käyntejä, toimenpiteitä. Numeroiden avulla ei päästä ihmisystävällisen yhteisvastuun lähellekään.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteet ovat ihmisystävällisiä. Siksi vastuun peruspalveluista pitää olla ihmisen ymmärrettävällä lähitasolla. Noin 20 000 asukkaan kunta on kestävä pohja kuntalaisten peruspalvelujen itsehallinnolle.

ILMOITUS
ILMOITUS

Tuon kokoisessa kunnassa palvelujen käyttäjät ja työntekijät hahmottavat paikalliset palveluyksiköt ja voivat kertoa myös johtaville viranhaltijoille ja kuntalaisten vaaleissa valitsemille päättäjille, missä mennään. Helsingissä tämä on mahdotonta. Miten peruspalvelut voidaan hoitaa hyvin 20 maakunnassa tai sote-alueella, joiden on vastattava myös pitkälle erikoistuneista sosiaali- ja terveyspalveluista?

Olen tehnyt töitä sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseksi yli 40 vuotta. Olin yli 17 vuoden sosiaalikeskuksen johtajan työn jälkeen vielä neljä vuotta Helsingin valtuustossa. Silti en tiennyt, mitä sosiaali- ja terveysvirastojen palveluissa tapahtuu tai pystynyt juuri lainkaan keskustelemaan muiden päättäjien kanssa työn tuloksista.

Sama ongelma oli sosiaalijohtajan työssä. Lautakunta tai valtuutetut eivät saaneet meiltä tarpeellista tietoa, koska meilläkään ei sitä ollut. Vielä vähemmän valtuutetut pystyivät ennakoimaan, mitä päätökset vaikuttivat helsinkiläisten elämään.

Noin 20 sote-aluetta on Suomessa varmasti hyvä pohja erikoissairaanhoidon ja joidenkin suppeiden sosiaalipalvelujen tuottamiseen ja järjestämiseen. Niillä on oltava kiinteä yhteys teoreettiseen ja käytännön tutkimukseen ja uudistamiseen. Suuret yksiköt ja niiden erikoistuneet osat ja ammattilaiset pystyvät tarjoamaan monipuolista hoitoa isollekin maantieteelliselle alueelle. Hoitoverkosta pääsee useimmiten nopeasti takaisin omaan elämäänsä ja peruspalvelujen käyttäjäksi.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos ajaa 20:tä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisaluetta, joilla on kokonaisvastuu ja laaja väestöpohja. Se ei siis pidä hyvänä hallituksen kaavailemaa vastuukuntamallia, mutta ei myöskään yli 20 000 asukkaan peruskunnille ehdotettua oikeutta järjestää itse peruspalvelunsa.

Vastuukuntamalli, jossa keskuskunnat järjestävät palvelut ympäristökuntien puolesta jättää muut kunnat pelkiksi maksajiksi. Tämä ei minustakaan täytä kuntalaisten itsehallinnon vaatimusta. Malliin on esitetty korvikkeeksi neuvottelurakenteita, jotka monimutkaistavat sitä, mutta eivät jaa päätösvaltaa muille kunnille.

Vastuukunnan korvaaminen kuntayhtymällä olisi nykyisen perustuslain tulkinnan mukaista. Oikeasti asukkaat ovat varsin kaukana kuntayhtymien päätöksenteosta. Itsehallinto toteutuu paremmin, jos sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu annetaan palvelualueen asukkaiden vaaleilla valitsemalle valtuustolle.

Kuntayhtymämuotoisetkaan sosiaali-ja terveysalueet eivät täytä itsehallinnon vaatimusta. Niistä tulee yhtä virkamiesjohtoisia kuin nykyiset sairaanhoitopiirit tai maakunnat. Niiden valtuustoja eivät valitse asukkaat, vaan asukkaiden valitsemat valtuustot.

Kuntien tehtävien monitahoisuuden takia peruskunnan valtuutetuilla on hyvin vähän mahdollisuuksia saada tietoa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuuksista. Kuntayhtymän toisen kerroksen valtuutetut ja hallituksen jäsenet eivät ehdi hekään perehtyä siihen. Vielä vähemmän he ehtivät käydä palveluista poliittista keskustelua omassa kunnassaan.

Nyt sosiaali- ja terveyspalveluista päättävät lukuisat varsin suljetut ja keskenään kilpailevat ringit. Siksi palvelut ovat jatkuvaa ees–taas-puuhailua, jossa niiden käyttäjiä heitellään paikasta toiseen. 20 sote-alueen malli yksinkertaistaisi päätösrakennetta. Asukkaat ja palvelujen käyttäjät olisivat kuitenkin entistä kauempana päättäjistä.

Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen onnistuu vain lähellä. Myös jokapäiväisten peruspalvelujen on oltava lähellä ja liityttävä helposti toisiinsa. Terveys ja hyvinvointi riippuvat olennaisesti siitä, onko ihmisellä ja hänen läheisillään kunnollinen toimeentulo, asunto ja työ ja mahdollisuus vaikuttaa omaan ja yhteisönsä elämään.

Monipuolista tukea tarvitsevilla sairailla, vammaisilla, vanhuksilla tai mielenterveys- ja päihdekuntoutujilla on oikeus elämään omassa yhteisössään ilman eristämistä kotiin tai laitokseen ja jatkuvaa lähettelyä erikoistuneesta hoitopaikasta toiseen.

Yhden tai useamman perheenjäsenen kotivankila tai jatkuva ambulanssiralli ovat edelleen suomalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon todellisuutta. Nämä käytännöt saadaan purettua vain vastuuttamalla tarpeeksi pienet peruskunnat uudistamaan palvelut alan lakien hienojen tavoitteiden mukaisiksi.

Suurimmat kunnat, ainakin Helsinki, pitäisi myös jakaa lähipalveluista vastaaviin peruskuntiin. Asukkaiden asia on valita päättäjät ja työntekijät niin, että me voimme osallistua tavoitteiden ja todellisuuden jatkuvaan yhteensovittamiseen.

Hallintoratkaisusta riippumatta sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus pitää kerätä yhdellä progressiivisella henkilökohtaisten tulojen verolla, jossa erilaiset tulot ovat samalla viivalla, kuten vasemmistoliitto esittää. Verotuotto jaetaan erikoispalvelut tuottavien sotealueiden ja lähipalvelut tuottavien peruskuntien kesken. Jaossa painotetaan peruspalveluja kunnes ne saadaan kuntoon. Peruskunnissa jakoperusteena on asukasmäärän lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeeseen vaikuttavat tekijät.

Kirjoittaja on entinen SKDL:n kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu ja sosiaalikeskuksen johtaja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Keinoälyhavaintojärjestelmää asennetaan Kenian Aberdaren kansallispuistossa. Kun laitteet havaitsevat lähestyvän hyeenan, kaiuttimista raikuu karkotteena toimiva ultraääni. Ääni on ihmiskorvalle kuulumaton, mutta hyeenalle erittäin vastenmielinen.

Keinoälyä valjastetaan Kenian sarvikuonojen suojeluun

Petteri Orpo kokoomuksen puoluehallituksen kokouksessa huhtikuussa.

Petteri Orpo tuli ja muutti Suomen – Muutoksen suunnasta voi olla monta mieltä, sen merkityksestä ei

Rakennusalalla tarvittaisiin opiskelijoille paljon enemmän harjoittelupaikkoja kuin mitä on tarjolla.

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

"Se, miten gazalaiset tuottavat lisäarvoa innovaatiotalouteen, on kuolemalla", sanoo tutkija Antti Tarvainen.

Israelissa kibbutsit vaihtuivat startupeihin – ”Innovaatiotalous osaa tuottaa arvoa suoraan kuolemasta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitukselta tuli tänään lisää työntekijän aseman heikennyksiä – ”Järkyttäviä esityksiä”

 
02

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
03

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 
04

Orpon virheellisiä väittämiä täynnä oleva kirjoitus tyrmistyttää – ”Miten pääministeri voi väittää näin härskisti jotain, mikä ei pidä paikkaansa”

 
05

EU:n surkein työllisyys – Orpon ja Purran selitykset höpönhöpöä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

06.06.2025

Kansanedustaja palasi perhevapaalta: ”Viimeistään nyt on selvää, ettei hallitus saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita”

06.06.2025

Vasemmiston nousu jatkui Ylen gallupissa, näin Minja Koskela kommentoi – ”Politiikassa ei voi voittaa pelkällä kritiikillä vaan pitää olla omia visioita”

05.06.2025

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

05.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela varoittaa: Orpon hallitukselta on tulossa lisää leikkauksia

04.06.2025

Vasemmistoliitto erotti kaksi puolueosastoa – Syynä ehdokkaat kilpailevilla listoilla

04.06.2025

Perussuomalaisten Mäkelän työelämäpuheet tyrmätään ”Selvästi on alkanut vähän kaduttaa”

04.06.2025

Vasemmistoliitolta vastalause puolustuspoliittiseen selontekoon – ”On varauduttava siihen, että epätasapaino Yhdysvalloissa voi olla pitkäkestoinen”

04.06.2025

”Valtaosa maamiinojen uhreista on siviilejä, usein lapsia”

04.06.2025

Minja Koskela vaatii säätelyä SkinnyTok-sisällöille: ”Tuttua omilta teinivuosilta”

04.06.2025

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

04.06.2025

Työmarkkinajohtaja ihmettelee vaalilahjoitusten ilmoitusrajan nostamista – ”Ilmoitusrajoja pitäisi laskea”

03.06.2025

Vaalirahoitusta uudistetaan: Yhä isompia summia voi lahjoittaa nimettömänä – ”Samaan aikaan pääministeri Orpo toimii hampurilaismannekiinina Hesburgerille”

03.06.2025

Eduskunta käsittelee Ottawan sopimuksesta irtautumista: ”Suhtaudun kielteisesti”, sanoo vasemmistoliiton Furuholm

03.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään