Pekka Lehdon Anneli Auerin murhaoikeudenkäyntiä käsittelevä dokumentti Ulvilan murhamysteeri nähdään ensimmäisen kerran Sodankylän elokuvajuhlilla 11.–15.6.
Puukotus Ulvilan yössä 2006 teki tunnetuksi perheenäiti Anneli Auerin ristiriitaisen tapauksen. Edelleen käynnissä oleva oikeusprosessi kuuluu rikoshistoriamme hämmentävimpiin.
Lehdon dokumentti ei ota lopulliseen totuuteen kantaa, vaan antaa runsaiden materiaalien puhua omaa kieltään.
Suomenruotsalainen näyttelijä Maria Sid nähdään Maria Blomin elokuvassa Hallåhallå. Kyseessä on Sidin ensimmäinen pääosa ruotsalaisessa valkokangaselokuvassa. Ohjaaja Maria Blomilta on nähty Suomessa aiemmin elokuva Takaisin maalle (2004).
Kotimaisia ennakkonäytöksiä
Sodankylän elokuvajuhlilla nähdään ennakkoon monia muitakin suomalaisia uutuuksia. Leena Kilpeläisen elokuvaessee Sokurovin ääni tutkii venäläisohjaaja Aleksander Sokurovin työtä. Sokurovia, joka tunnetaan muun muassa elokuvista Venäjän arkki (2002) ja Faust (2011), voidaan pitää yhtenä maailman tärkeimmästä nykyohjaajista.
Juha Wuolijoen Zarras Law on toteutettu Yhdysvalloissa suomalaisen kuvaajan, leikkaajan ja säveltäjän kanssa. Elokuvan pääosissa nähdään rivi kulttinäyttelijöitä, kuten Sopranosin Tony Siricco, Burt Young ja Michael Badalucco.
Peter von Baghin ”huipentuma”
Sodankylän festivaali-idean keksijältä Anssi Mänttäriltä nähtäväksi saadaan murhamysteeri Kuinka myöhään valvoo Blues (pääosissa Saara Pakkasvirta, Puntti Valtonen ja Eppu Nuotio) ja festivaalijohtaja Peter von Baghilta hänen kansainvälisestikin yhä enemmän noteeratun dokumentaristiuransa huipentuma Sosialismi.
Toisen polven näyttelijä Sampo Sarkola nähdään kahdessa elokuvassa, Maria Ruotsalan kunnianhimoinen tieteisfantasiassa Apeiron ja Ulrika Bengtsin ohjaamassa Suomen Oscar-ehdokkaana olleessa Oppipojassa.
Lisäksi nähdään menneen vuoden muiden kotimaisten näytelmäelokuvien, dokumenttien ja lyhytfilmien parhaimmisto.
Erikoisnäytöksenä nähdään Vol-ryhmän näyttämöllinen rekonstruktio Nyrki Tapiovaaran pitkään tuhoutuneeksi luullusta elokuvasta Kadonnut sävel (1939), ja ohjaajakuvaa täydentää Runar Schildtin novelliin perustuva tummasävyinen mestariteos Varastettu kuolema (1938).