KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Alice Rohrwacher – Pystymetsästä elokuvakomeetaksi

Elokuvalle omistautunut Alice Rohrwacher ei tee eroa työn ja muun elämän välillä.

Elokuvalle omistautunut Alice Rohrwacher ei tee eroa työn ja muun elämän välillä. Kuva: Frank Rizzo

Italialainen ohjaaja Alice Rohrwacher ei näe elokuvaa eliittitaiteena. – Pidän kovasti niistä köyhistä ja tyhmistä ihmisistä, jotka menevät elokuviin.

Jouko Huru
7.7.2014 10.07

Tämänvuotisesta Cannesin elokuvajuhlien Grand Prix’n voittajasta italialaisesta Alice Rohrwacherista, 32, voi melkeinpä liioittelematta sanoa, että hän on noussut pystymetsästä suoraan elokuvakomeetaksi.

Eikä hän yritä sitä peitellä. Hän on tehnyt vasta kaksi pitkää elokuvaa eikä hänellä ole varsinaista elokuva-alan koulutusta. Työ on kouluttanut.

– Kun menin ensimmäistä kertaa ohjaajana kuvauspaikalle, en tiennyt ohjaamisesta mitään. Olin kauhuissani ensimmäisenä päivänä. Piti kysyä, mitä minun pitää tehdä. Onneksi minulla oli hyvä kuvausryhmä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Rohrwacherin ensimmäinen pitkä elokuva on Corpo celeste (Taivaankappale, 2011). Cannesin voittoisa elokuva on nimeltään Le meraviglie (Ihmeet, 2014).

Nuoresta Rohrwacherista tuli tämänvuotisten Sodankylän elokuvajuhlien yksi kiinnostavimmista ohjaajavieraista – osaksi siksi, että perinteiset äijäluokan tähdet eivät päässeet paikalle. Tulemattahan jäivät varttuneista kuuluisuuksista venäläinen Gleb Panfilov, 80, ja britti Peter Greenaway, 72.

Sinänsä tasokas elokuvajuhla ei kahta äijää kaivannut, kun paikalla oli muita. Onnistuneilla elokuvajuhlilla keski-ikäisiä ohjaajatähtiä edustivat ranskalainen Olivier Assayas, 59, ja puolalainen Pawel Pawlikowski, 57, – josta julkaistaan KU:n Viikkolehdessä erikoishaastattelu myöhemmin.

Maalaistyttö
matkalla maineeseen

Rohrwacher varttui pienessä keski-italialaisessa maalaiskaupungissa. Äiti oli opettaja ja isä mehiläisfarmari. Elokuvia hän ei lapsena paljon nähnyt. Niihin hän tutustui oikeastaan vasta opiskeluaikanaan.

– On ehkä tärkeätä missata nuorena jotain.

Ennen elokuvamaailmaan päätymistään hän ehti opiskella kirjallisuutta ja filosofiaa sekä hieman käsikirjoittamista.

Käänteentekevä filmikokemus Rohrwacherille oli Roberto Rosselinin Stromboli (1950), jossa Ingrid Bergman näytteli pääosaa.

– Näin sen kun olin kaksikymppinen. Olin silloin yliopistossa.

Ennen omaa esikoiselokuvaansa Rohrwacher ehti työskennellä muutaman vuoden pienten lyhytfilmien ja dokumenttien parissa. Niissä hän toimi lähinnä käsikirjoittajana osallistuen myös kuvaamiseen ja leikkaukseen.

Rohrwacheria naurattaa, kun hän ei Corpo celesteä kirjoittaessaan uskonut, että siitä tulisi koskaan mitään – puhumattakaan, että hän saisi sen itse ohjata.

– Itse asiassa olin kauhuissani, kun kuulin, että sille on myönnetty rahaa ja että minä itse joudun sen ohjaamaan.

Lahjakkaasta amatööristä riehaantunut festivaalijohtaja Peter von Bagh ryhtyikin yleisön edessä kehumaan, että itseoppineisuus tuottaa elokuvamaailmassa parhaimmat tulokset, kun hänen vetämässään aamukeskustelussa Rohrwacherin kanssa haastateltavana oli toinenkin elokuvakoulutuksen ulkopuolelta tullut taitava ohjaaja, Pawlikowski.

– Elokuvakoulut ovat paskaa, naureskeli von Bagh, joka on itse vuosikausia toiminut alan professorina.

Grand Prix -filmin
kuvaus lämmintä

Amatööriydestään huolimatta Rohrwacherilla on näkemystä elokuvanteosta. Hän esittää hymyillen, että jopa dokumenttielokuvanteossa pitää kuvausasetelma rakentaa niin, että se saadaan näyttämään todelliselta.

– Todellinen tilanne ei useinkaan ole uskottava, todentuntuinen.

Corpo celeste alkoi ensin dokumentintekona, mutta pian siitä piti kehitellä näytelty elokuva. Se kertoo katolisen kirkon rippikoulua vastaavasta tapahtumasta, joka huipentuu juhlaan. Suurin osa näyttelijöistä on kuvattuun kirkkoon kuuluvia amatöörejä.

Italiassa kirkolla on varsinkin maaseudulla tärkeä osa ihmisten elämässä.

– Kirkko on yksi niistä harvoista paikoista, joissa ihmiset vielä tapaavat.

Voittoisan Le meraviglie -elokuvan tarina kietoutuu Rohrwacherin hyvin tunteman mehiläistenhoidon ympärille. Tarina kuvaa aika tyypillistä nuorten kesänviettoa, jossa työ ja huvi yhdistyvät, mutta elokuvassa on lämmintä emotionaalista hienovireisyyttä.

Sitä on verrattu maineikkaaseen Ermanno Olmin Puukenkäpuuhun (1978), josta saattoi jo aikoinaan aistia nostalgiaa perinteisen maalaiselämän katoamisesta Italiassa.

Rohrwacherin elokuvan salaperäiseksi kuvatuista maalaismaisemista ja hämäränhohtoisista tunnelmista vastaa muiden muassa ohjaaja Wim Wendersin kanssa yhteistyötä tehnyt maineikas kuvaaja Hélèna Louvart.

Rohrwacherille elokuva
ei ole eliittitaidetta

Rohrwacher ei halua glorifioida elokuvaa eikä näe sitä eliittitaiteena.

– Pidän kovasti niistä köyhistä ja tyhmistä ihmisistä, jotka menevät elokuviin.

Rohrwacher sanoo, ettei hän itse erota nykyistä työtään muusta elämästään. Ne ovat yhtä. Sen hän on oppinut mehiläishoitaja isältään.

– Ihmiset ajattelevat, että luulen olevani jotain erikoista. Ei se sitä ole. Tämä tarkoittaa sitä, että olen tehnyt vain sitä, mitä olen halunnut.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 
05

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään