KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Alice Rohrwacher – Pystymetsästä elokuvakomeetaksi

Elokuvalle omistautunut Alice Rohrwacher ei tee eroa työn ja muun elämän välillä.

Elokuvalle omistautunut Alice Rohrwacher ei tee eroa työn ja muun elämän välillä. Kuva: Frank Rizzo

Italialainen ohjaaja Alice Rohrwacher ei näe elokuvaa eliittitaiteena. – Pidän kovasti niistä köyhistä ja tyhmistä ihmisistä, jotka menevät elokuviin.

Jouko Huru
7.7.2014 10.07

Tämänvuotisesta Cannesin elokuvajuhlien Grand Prix’n voittajasta italialaisesta Alice Rohrwacherista, 32, voi melkeinpä liioittelematta sanoa, että hän on noussut pystymetsästä suoraan elokuvakomeetaksi.

Eikä hän yritä sitä peitellä. Hän on tehnyt vasta kaksi pitkää elokuvaa eikä hänellä ole varsinaista elokuva-alan koulutusta. Työ on kouluttanut.

– Kun menin ensimmäistä kertaa ohjaajana kuvauspaikalle, en tiennyt ohjaamisesta mitään. Olin kauhuissani ensimmäisenä päivänä. Piti kysyä, mitä minun pitää tehdä. Onneksi minulla oli hyvä kuvausryhmä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Rohrwacherin ensimmäinen pitkä elokuva on Corpo celeste (Taivaankappale, 2011). Cannesin voittoisa elokuva on nimeltään Le meraviglie (Ihmeet, 2014).

Nuoresta Rohrwacherista tuli tämänvuotisten Sodankylän elokuvajuhlien yksi kiinnostavimmista ohjaajavieraista – osaksi siksi, että perinteiset äijäluokan tähdet eivät päässeet paikalle. Tulemattahan jäivät varttuneista kuuluisuuksista venäläinen Gleb Panfilov, 80, ja britti Peter Greenaway, 72.

Sinänsä tasokas elokuvajuhla ei kahta äijää kaivannut, kun paikalla oli muita. Onnistuneilla elokuvajuhlilla keski-ikäisiä ohjaajatähtiä edustivat ranskalainen Olivier Assayas, 59, ja puolalainen Pawel Pawlikowski, 57, – josta julkaistaan KU:n Viikkolehdessä erikoishaastattelu myöhemmin.

Maalaistyttö
matkalla maineeseen

Rohrwacher varttui pienessä keski-italialaisessa maalaiskaupungissa. Äiti oli opettaja ja isä mehiläisfarmari. Elokuvia hän ei lapsena paljon nähnyt. Niihin hän tutustui oikeastaan vasta opiskeluaikanaan.

– On ehkä tärkeätä missata nuorena jotain.

Ennen elokuvamaailmaan päätymistään hän ehti opiskella kirjallisuutta ja filosofiaa sekä hieman käsikirjoittamista.

Käänteentekevä filmikokemus Rohrwacherille oli Roberto Rosselinin Stromboli (1950), jossa Ingrid Bergman näytteli pääosaa.

– Näin sen kun olin kaksikymppinen. Olin silloin yliopistossa.

Ennen omaa esikoiselokuvaansa Rohrwacher ehti työskennellä muutaman vuoden pienten lyhytfilmien ja dokumenttien parissa. Niissä hän toimi lähinnä käsikirjoittajana osallistuen myös kuvaamiseen ja leikkaukseen.

Rohrwacheria naurattaa, kun hän ei Corpo celesteä kirjoittaessaan uskonut, että siitä tulisi koskaan mitään – puhumattakaan, että hän saisi sen itse ohjata.

– Itse asiassa olin kauhuissani, kun kuulin, että sille on myönnetty rahaa ja että minä itse joudun sen ohjaamaan.

Lahjakkaasta amatööristä riehaantunut festivaalijohtaja Peter von Bagh ryhtyikin yleisön edessä kehumaan, että itseoppineisuus tuottaa elokuvamaailmassa parhaimmat tulokset, kun hänen vetämässään aamukeskustelussa Rohrwacherin kanssa haastateltavana oli toinenkin elokuvakoulutuksen ulkopuolelta tullut taitava ohjaaja, Pawlikowski.

– Elokuvakoulut ovat paskaa, naureskeli von Bagh, joka on itse vuosikausia toiminut alan professorina.

Grand Prix -filmin
kuvaus lämmintä

Amatööriydestään huolimatta Rohrwacherilla on näkemystä elokuvanteosta. Hän esittää hymyillen, että jopa dokumenttielokuvanteossa pitää kuvausasetelma rakentaa niin, että se saadaan näyttämään todelliselta.

– Todellinen tilanne ei useinkaan ole uskottava, todentuntuinen.

Corpo celeste alkoi ensin dokumentintekona, mutta pian siitä piti kehitellä näytelty elokuva. Se kertoo katolisen kirkon rippikoulua vastaavasta tapahtumasta, joka huipentuu juhlaan. Suurin osa näyttelijöistä on kuvattuun kirkkoon kuuluvia amatöörejä.

Italiassa kirkolla on varsinkin maaseudulla tärkeä osa ihmisten elämässä.

– Kirkko on yksi niistä harvoista paikoista, joissa ihmiset vielä tapaavat.

Voittoisan Le meraviglie -elokuvan tarina kietoutuu Rohrwacherin hyvin tunteman mehiläistenhoidon ympärille. Tarina kuvaa aika tyypillistä nuorten kesänviettoa, jossa työ ja huvi yhdistyvät, mutta elokuvassa on lämmintä emotionaalista hienovireisyyttä.

Sitä on verrattu maineikkaaseen Ermanno Olmin Puukenkäpuuhun (1978), josta saattoi jo aikoinaan aistia nostalgiaa perinteisen maalaiselämän katoamisesta Italiassa.

Rohrwacherin elokuvan salaperäiseksi kuvatuista maalaismaisemista ja hämäränhohtoisista tunnelmista vastaa muiden muassa ohjaaja Wim Wendersin kanssa yhteistyötä tehnyt maineikas kuvaaja Hélèna Louvart.

Rohrwacherille elokuva
ei ole eliittitaidetta

Rohrwacher ei halua glorifioida elokuvaa eikä näe sitä eliittitaiteena.

– Pidän kovasti niistä köyhistä ja tyhmistä ihmisistä, jotka menevät elokuviin.

Rohrwacher sanoo, ettei hän itse erota nykyistä työtään muusta elämästään. Ne ovat yhtä. Sen hän on oppinut mehiläishoitaja isältään.

– Ihmiset ajattelevat, että luulen olevani jotain erikoista. Ei se sitä ole. Tämä tarkoittaa sitä, että olen tehnyt vain sitä, mitä olen halunnut.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Jo 1800-luvun lopulla puhuttiin kasvispihvistä – ”Suomenpuhujille ei tuottane ongelmia hahmottaa, mikä lihapulla on”

Minja Koskela.

Amisten opetus romahti – Mistä osaajia telakoille?

Ihmiskunnan kohtalonkysymys, johon on vastattava uskottavasti ja pian

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

12.10.2025

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

12.10.2025

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

12.10.2025

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään