KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Katkera paluu keskitysleiriltä

Päähenkilö (Nina Hoss) asianmukaisen vakavana kohtauksessa, jossa taustalla häämöttää ennen niin rakas puoliso (Ronald Zehrfeld).

Päähenkilö (Nina Hoss) asianmukaisen vakavana kohtauksessa, jossa taustalla häämöttää ennen niin rakas puoliso (Ronald Zehrfeld).

Harri-Ilmari Moilanen
15.8.2015 16.00

Äskettäisillä Sodankylän filmifestivaaleilla vieraillut saksalainen Christian Petzold on aikamme varteenotettavimpia eurooppalaisia elokuvaohjaajia.

Häneltä esitettiin kesän alussa Yle Teemalla laadukas ”Stasi-kauden” ihmissuhdedraama Barbara (2012). Sen valossa Phoenix on pettymys, mutta silti kiinnostava koukkaus Saksan dramaattiseen lähimenneisyyteen. Se tuntuu erityisesti kiinnostavan Petzoldia.

Tapahtumat sijoittuvat toisen maailmansodan jälkeisiin hetkiin. Berliini on raunioina ja amerikkalaisten miehittäjien komennossa.

Tarina keskittyy yksilötason tilintekoihin.

Tarina keskittyy yksilötason tilintekoihin. Toisaalta ne etenevät siten, että yksilöllinen ja laajempi yhteiskunnallinen taso nivoutuvat oleellisesti yhteen. Phoenix on sekä lähihistoriallinen draama että aviodraama.

Barbara-elokuvan karismaattinen pääpari Nina Hoss ja Ronald Zehrfeld ovat hyviä nytkin, erityisesti ohjaajan luottonäyttelijä Hoss. Rooli on kuin mittatilaustyö hänen tummalle, hieman surumielisesti värähtelevälle läsnäololleen. Tärkeän naissivuosan Nina Kunzendorf on niinikään vakuuttava. Harmi, että hänen roolihahmonsa poistuu liian aikaisin kuvioista. Naiskaksikon suhteen kehittely loppuu kuin seinään.

Hoss ja Zehrfeld esittävät avioparia, jonka yhteisen tien sota on katkaissut. Vaimo on joutunut keskitysleirille, josta hän kuin ihmeen kaupalla on selviytynyt hengissä. Hänen vaurioituneita kasvojaan parannellaan useilla leikkauksilla.

Nainen on sodan päätyttyä entistä varakkaampi syystä, joka tehdään selväksi. Asiassa nähdään hänen lähipiirissään mahdollisuuksia hyvinkin suuriin hankkeisiin. Juutalaisten keskitysleirikärsimysten korvaaminen väistyy kuitenkin yksilöllisen ahneuden tieltä. Tästä tarina saa myös punaisen lankansa.

Fassbinderin maaperällä

Phoenixissa liikutaan maaperällä, jonka parissa Rainer Werner Fassbinder viihtyi etenkin viimeisimmissä töissään; niistä tunnetuin on Lili Marleen (1981).

Reilusti tuulettava melodraama ei ole Fassbinderin tavoin Petzoldin leipälaji, vaikka sinänsä mallikkaasti sordiinolla puhallettua melopoljentoa ja -poltetta leffasta löytyykin. Fassbinderin ohella rinnastuksen voi tehdä Alfred Hitchcockiin: hänen yliarvostettu Vertigonsa (1959) kummittelee selvästi leffan vaikutusvaltaisena takapiruna.

Ei tavallaan ole ihme, että kerronnan kulku tuntuu väkinäiseltä. Tapahtumia kannattelee naispäähenkilön ulkonäköön liittyvä pointti, mikä luo välillä jopa hieman kökön vaikutelman.

Pohjana olevassa romaanissa vastaavan voi kuvitella hoidetun ja toimivan ratkaisevasti luontevammin. Tässä suhteessa Phoenix sisältää kiintoisan kulttuurisen siirtymän: elokuvaversion perusteella ei voi välttyä vaikutelmalta, että juttu toimii ylipäänsä paremmin alkuperäisromaanin ranskalaisittain värjäytyneellä antisemitismin näyttämöllä.

Paperinen maku

Elokuvan nimi tarkoittaa yökerhoa, jossa pääparin tiet jälleen kohtaavat. Tähän liittyvä symboliikka viittaa toki ajattomampiin sfääreihin. Käy kuitenkin niin, ettei feenikslinnun tuhkasta nousu pääse tässä muodossaan kunnolla lentoon.

Tarinasta ja sen moninkertaisen petoksen teemasta jää hieman paperinen maku. Joka tapauksessa niin epätasainen kuin saksalaisfilmi onkin, siinä on hienovaraisen psykologisesti virittyneenä ja kamarifilmimäisen intiiminä ihmissuhdetilityksenä hyvätkin hetkensä. Esimerkiksi päätös pianon ääressä ja totuuden lopullinen valkeneminen miespäähenkilölle on varsin vaikuttava.

Visuaalisesti Phoenix on kelpo työtä, lavasteet huokuvat tyylikkään pelkistettyä epookkia.

ILMOITUS
ILMOITUS

PHOENIX (Saksa-Puola, 2014). Käsikirjoitus: Christian Petzold, Harun Farocki. Perustuu Hubert Monteilhetin romaaniin ”Le Retour des cendres”. Ohjaus: Christian Petzold. Kuvaus: Hans Fromm. Musiikki: Stefan Will. Pääosissa: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään