KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Heikki Marilan kuvissa ihmisarvo ja taiteen vapaus kulkevat käsikädessä

Riihimäki 043.

Riihimäki 043. Kuva: TMK / Jussi Tiainen

Ekspressionisti Heikki Marila esittelee Wäinö Aaltosen taidemuseon näyttelyssään Kukkia ja perkeleitä tuotantoaan 2000-luvun alusta.

Marja-Liisa Torniainen
28.8.2015 17.00

Heikki Marila on täysverinen maalari. Hänen ilmaisunsa elää väristä tai sen puuttumisesta. Wäinö Aaltosen taidemuseon näyttelyssään Kukkia ja perkeleitä hän esittelee tuotantoaan 2000-luvun alusta. Samalla nimellä teokset ovat kiertäneet Helsingin ja Oulun kautta taiteilijan opiskelu- ja kotikaupunkiin Turkuun.

Varhaisin esillä oleva teos Tyäkkäri on vuodelta 2001. Taiteilija ei kuvaa interiööriä, vaan sitä tunnetta, minkä valtaan työtön siellä helposti joutuu. Arvottomuuden ja toivottomuuden mustat spotit tuhoavat työnhakijan tulevaisuudenuskon ja näköalat. Mustat valuvat ympyrät maalauksessa toimivat myös ikään kuin seinämänä, mihin toimistossa törmää: vallan seinä, minkä läpi todellinen dialogi ei ole mahdollista. Aikaisemmissa töissään maalaria onkin askarruttanut juuri valta ja sen linnakkeet.

Marila on ekspressionisti, mutta hänen ekspressionismissaan on usein yhteiskunnallisen osallistumisen aspekti. Samalta ajalta näyttelyssä mukana on teos Koulukatu 6 - 8, kuva lähiön kerrostalosta, joka sekin näyttää siltä, miltä kenenkään kodin ei soisi näyttävän. Vallan tyyssijoista maalari on siirtänyt katseensa niihin, joiden olemassaolo on riippuvainen valtaapitävien ymmärryksestä.

Marila on ekspressionisti, mutta hänen ekspressionis- missaan on usein yhteiskunnallisen osallistumisen aspekti.

Vanha kiinalainen viisaus sanoo, ettei hyvän hallitsijan olemassaoloa huomaa. Meidän aikanamme hallittuna olon tuntee hyvin, vaikka valtaa ei kukaan myönnäkään omaavansa.

Olemmeko kartalla – pysymmekö kartalla?

Vuosina 2003 – 2005 kankaille asettuvat rakennukset niin Rinkebystä ja Hervannasta kuin Outokummusta ja Riihimäeltä. Pienten ihmismuurahaisten pesäkeskittymät ilmaperspektiivistä katsottuina haastavat miettimään ihmislajia ja sen elinehtoja laajemmassa mittakaavassa. Verrattuina edellisiin töihin, kartat ovat maalauksellisesti herkullisia esityksiä enimmäkseen tasaisen värisinä hehkuvilla pohjilla.

Pystyyn nostettua punaisen ja vihreän sävyissä väreilevää suurta Riihimäen karttaa voi tarkastella täysin abstraktina maalauksena. Siinä on syvyyttä ja eloa enemmän kuin toisissa kartoissa, mutta Marila onkin asunut Riihimäellä. Outokumpu ja Varkaus säteilevät outojen olentojen lailla mustalta taustalta.

Marilan kankaat ovat miltei poikkeuksetta hyvin kookkaita. Kun omakuva, joka niin monesti on totuttu näkemään pienessä koossa, maalataan kaksi ja puolimetrisenä, sen sanoma korostuu vaikuttavasti. Länsimaisen miehen kuvankaato tapahtuu liiallisen mitan kautta. Maalausten pohjana ovat selfie-otokset. Omakuva paskiaisena on hieno maalaus. Minkäänlaisista henkilökohtaisista tilityksistä ei taiteilijan mukaan ole kysymys.

ILMOITUS
ILMOITUS

Nykytodellisuudessa elävä ihminen elää informaatiotulvan ristitulessa. Tieto tulee monen mutkan kautta eikä sen aitoudesta ole taetta. Kuvataiteessakin käytetään kaikkea mahdollista visuaalista materiaalia lähtökohtana, materiaalia, joka on jo valmiiksi siivilöitynyttä ja sulatettua ja heijastunut ja taittunut lukemattomien peilien kautta. En voi pitää sitä vain hyvänä asiana, vaikka intensiteetiltään voimakas tekijä lataakin teokseensa persoonallisen voiman ja taiteellisen tehon, ottaa hän lähtökohdan työlleen mistä vain.

Toinen asia on se, että taiteilijat ovat kautta aikojen opiskelleet toistensa töistä, kopioineet niitä, kommentoineet, varastaneet ja varioineet niitä. Kuka paremmin, kuka huonommin.

Taidetta taiteesta

Matthias Grünewaldin Isenheimin alttaritaulu on maailman taidehistorian vaikuttavimpia teoksia. Marila paneutui seuraavaksi tähän alttaritauluun painojäljennösten ja valokuvien pohjalta. Ranskan Colmariin, missä Grünewaldin teos sijaitsee, hän matkusti vasta vuosia omien maalaustensa valmistumisen jälkeen.

Timo Valjakka kirjoittaa näyttelykirjassa: ”Kyseessä ei kuitenkaan ole uskonnollinen herääminen, vaan taiteen historiaan liittyvä huomio, jonka mukaan länsimainen taide perustuu lähes kokonaan uskonnolliseen taiteeseen. Marilaa kiinnostavat tämän perinteen jo arkkityypeiksi muuttuneet kuvat ja kaikki mitä maalari niiden pohjalta voi saada aikaan.”

Vuonna 2012 Marila voitti suuren pohjoismaisen Carnegie-taidepalkinnon. Voittoisissa kukkamaalauksissa hänen maalaustekniikkansa ja materiaalinhallintansa yltävät huippuunsa. Nyt lähtökohta on Alankomaiden 1600-luvun vanitas-maalauksissa, joissa muistutetaan materian katoavasta luonteesta. William van Aelst oli oman aikansa kultamitalistimaalari ja toimivien kompositioiden mestari.

Työt ovat valokuvan tarkkoja ja pieniä. Niistä valmistetaan nytkin halpoja käsintehtyjä kopioita ja hänen kukkasiaan on painettu Dolce & Gabbanan vaatteisiin. Kun Marila räväyttää omat versionsa suurille kankaille nimenomaan materiaalivaikutusta korostaen, pienen ironian ja kenties kritiikinkin siivittämänä, tulos vie jalat alta.

Ei, ei näiden jälkeen minua vielä käännytä puolelleen uudemmat Martti Luther -variaatiot, ei Evankeliumi-maalaukset eikä kolossaalinen yhdeksästä osasta koostuva Viimeinen tuomio, mutta Jaakobin paini– triptyykki on upea sekä vuoden 2014 Perkele, Saatanan helvetti, Jumalan vitutus ja Genesis Luojan sormenjälkineen kylläkin.

Näyttelyn on kuratoinut Timo Valjakka ja tuottanut Korjaamo Galleria.Wäinö Aaltosen museo 12.6. – 6.9.2015

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Julkisista investoinneista SOSTE mainitsee asuntorakentamisen. Nyt julkisesti tuettua rakentamista ollaan kuitenkin vähentämässä rajusti.

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

Minja Koskela ja Aino-Kaisa Pekonen kuvailivat sosiaaliturvan leikkauksia järkyttäviksi ja julmiksi.

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

Gashaw Bibani on Vasemmistonaisten uusi puhenainen.

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

Yksi stalinilainen tappotanner oli Petroskoin lähellä sijaitseva Krasnyi bor eli Punakangas. Siellä teloitettiin noin 1¿200 ihmistä, joista suomalaisiksi tiedetään 582.

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

”Näemme joka kuukausi nälkää” – näin Suomessa eletään vuonna 2025

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Koskela vaatii puuttumaan nuorten työntekijöiden kaltoinkohteluun – ”Oikeistohallituksen politiikka pahentaa tilannetta”

16.12.2025

Hallituspuolueet tuomitsevat perussuomalaisten rasistiset kuvat, vastuu seurauksista jää persuille itselleen

16.12.2025

Tuloerot kasvoivat, ja juuri nyt niitä kasvatetaan eduskunnassa lisää

16.12.2025

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

16.12.2025

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

15.12.2025

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

15.12.2025

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

15.12.2025

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään