KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Teatteri Vanhan Jukon Rikhard III on väkevä moraliteetti

Rikhard III, kuvassa Ilona Pukkila ja Minja Koski.

Rikhard III, kuvassa Ilona Pukkila ja Minja Koski. Kuva: Aki Loponen/Loma Graphics Oy

Taiteellisen johtajan pestin Jukossa jättävän, Kajaanin kaupunginteatterin ohjaajaksi siirtyvän Jussi Sorjasen ohjaama ja sovittama Shakespearen Rikhard III on vavisuttavan ajankohtainen inhorealismissaan.

Siskotuulikki Toijonen
9.9.2015 8.02

”Shakespeare on kuin maailma tai kuin elämä. Kaikki aikakaudet löytävät hänen teoksistaan mitä ne itse etsivät tai mitä ne itse haluavat nähdä”, Jan Kott toteaa kirjassaan Shakespeare tänään.

Yhteiskunnallisesti valveutuneen, herkkävireisen Jussi Sorjasen Shakespeare-tulkinta iskee Euroopan ja oman maamme omaantuntoon ja nykyisten valtaapitävien toimiin terävin viilloin.

Shakespearen näytelmissä historia on julma koneisto. Se murskaa murhien sarjana heikommat, luottavaiset tai pelättävät vallan portaita nousevat.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kaikessa traagisuudessaan Jukon Rikhard III on myös hervottoman hauska esitys.

Sorjasen Rikhard III on uskalias, kuten näytelmä oli sen syntyvaiheessakin. William Shakespeare kuvasi kaunistelematta aikakauden tapahtumia houkutellen kansaa tarkkailemaan vallanpitäjien edesottamuksia.

Näyttelijät paljon vartijoina

Rikhard III on ovela ja vastenmielinen öykkäri, jonka pakkomielteenä on nousta Englannin kuninkaaksi. Vainoharhaisena psykopaattina hän juonii ja murhauttaa kaikki vallan liepeillä liehittelevät tukijansa, tuttavansa ja sukulaisensa. Hän ei säästä ketään, ei äitiäänkään, jonka puheet eivät Rikhardia kaikilta osin miellytä.

Hän selittää pahuuttaan sillä, että hän on rampa rumilus. Sorjasen tulkinnassa Rikhard vetäisee ylleen käsi- ja jalkatuet ja sujauttaa kiven kenkäänsä ontuakseen. Hän on patologinen valehtelija ja juonittelija, joka ei pahemmin pyytele anteeksi tekojaan eikä ole turhan tarkka alibien suhteen.

Jukon näyttelijät ovat paljon vartijoina. Shakespearen 1500-luvun loppupuolella kirjoittama teksti Matti Rossin suomennoksena, osin Paavo Cajanderinkin, on valtavan monisävyistä ja rikasta kielellistä ilottelua. Esitykseen ympätyssä nykyasussa se valitettavasti joiltakin osin latistuu.

Sorjasen oivaltava Shakespeare-dramatisointi ja ohjaus toimivat hyvin. Modernisointi on onnistunut, joskin vähempikin karnevalisointi olisi riittänyt. Muutamat hassuttelut olisi surutta voinut jättää pois esityksen eheyden vuoksi. Joskin Sorjanen on tietenkin pysytellyt Shakespearen hengessä näiltäkin osin ja alleviivaa kaiken viihteellistämistä.

Janne Louhelaisen suunnittelema äänimaailma äänimiesten maiskutuksineen ja muine efekteineen on kekseliäs. Ei aina käy niin kuin haaveillaan ja jopa Anttilan keväthummaus ja kaikilta osin taitavasti valittu musiikki soivat kuningasdraaman vedättäjinä saumattomasti. Minja Kosken ja Jussi-Pekka Parviaisen säveltämät laulut Koski tulkitsee väkevästi herkkyyttä unohtamatta.

Hurjasta menosta huolimatta Sorjanen osaa myös liikuttaa ja antaa tilaa levollisimmillekin kohtauksille pitäen katsojat otteessaan nerokkailla vihjauksilla draaman taitajana. Erityisen oivaltavaa on kuvata murhat mullalla täytetyillä valkeilla muovikasseilla. Näitä ruumiskasseja kannetaan edestakaisin kautta esityksen, kunnes ne komeassa loppukohtauksessa lävistetään miekalla.

Upeaa ja koskettavaa tulkintaa

Kaikessa traagisuudessaan Jukon Rikhard III on myös hervottoman hauska esitys. Upean Jarkko Mikkolan lisäksi esityksen toisena dynamona toimiva Minja Koski suoriutuu monista rooleistaan hienosti, Hän on hellyttävän hauska esimerkiksi rauhantahtoisena Kuningas Edvard IV:nä. Sorjanen rohkenee ironisoida nykymaailman ponnettomia rauhanpyrkimyksiä, kun Koski höperehtivänä kuninkaana kutsuu kokoon rauhankonferenssin. Hän hokee liikuttavan naiivisti, kuinka ihanaa olisi, jos kaikki eläisivät rauhassa keskenään.

Jarkko Mikkola tulkitsee Rikhardin vaativan roolin upeasti ja tavattoman koskettavasti. Mikkola tulee niin sanotusti iholle ja syvälle sieluun.

Hän näyttelee herpaantumatta valtavalla intensiteetillä, älykkäästi, tarkasti ja viiltävän koskettavasti hirviömäisen roolinsa. Mikkola ei näyttele, vaan hän on julma kuningas joka solullaan. Herran tähden minkälaisia näyttelijöitä Sorjanen on talliinsa saanutkaan. Muut näyttelijät joutuvat taipumaan moneksi, yli kahdenkymmenen roolin näytelmässä. Kaikki ovat hyviä, erityisesti nuorten näyttelijöiden kärkikaartiin noussut, ilmiömäisen lahjakas Minja Koski.

Erinomaiset roolityöt tekee myös koko habituksensa häpeilemättä esiin lataava Hannu Salminen. Hän vastaa esityksen hulvattomimmista kohtauksista muun muassa parhaat päivänsä nähneen, vallasta syöstyn kuningatar Margaretan monologissa. Ja karmeimmasta etovassa murhaamiskohtauksessa palkkamurhaajien kourissa.

Visuaalisesti pelkistetty

Esitys tiivistyy ja eheytyy toisella, synkkääkin synkemmällä puoliajalla kaikessa irvokkuudessaan hienoine kohtauksineen. Kaiken kaikkiaan esitys on visuaalisesti kekseliäs, pelkistetty ja kaunis. Modernista puvustuksesta voi olla monenlaistakin mieltä, mutta kätevästi näyttelijät muuntuvat rooleihinsa jos minkälaisin takin- ja mekonkäännöin.

Shakespearen alkuperäisessä näytelmässä Rikhard jää taistelussa tappiolle ja huutaa kuollessaan kuuluisan repliikkinsä: ”Hevonen, valtakuntani hevosesta!” Sorjasen tulkinnan vavisuttavassa loppukohtauksessa Rikhard jää henkiin kyhjöttämään ruumispusseista valuvaan multaan. Esityksen terävin kärki osuu siihen tosiasiaan, että ei tuo röyhkimys ole kuollut.

Näitä vallankahvassa roikkuvia Rikhardeja julmine tekoineen meillä valitettavasti on edelleenkin keskuudessamme.

Teatteri Vanha Juko, Lahti: Rikhard III. Ohjaus ja sovitus: Jussi Sorjanen, skenografia: Janne Vasama, äänisuunnittelu: Janne Louhelainen, valosuunnittelu: Simo Saukkola. Rooleissa: Sini Hukkanen, Minja Koski, Jarkko Mikkola, Jussi-Pekka Parviainen, Ilona Pukkila ja Hannu Salminen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

Katja Mark on uusi huippuhahmo suomalaiseen jännityskirjallisuuteen.

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025

Ympäristöjärjestöt pettyneitä suojeluohjelmaan – vaativat parempia korvauksia metsänomistajille

24.06.2025

Valikoiko Suomi ihmishenkiä poliittisin perustein? Edes haavoittuneita lapsia ei halua vieläkään evakuoida Gazasta Suomeen hoitoon

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään