KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuriuutiset

Punainen viiva ja nenät myös

Red Nose Company Punainen viiva soi haitarin ja kitaran säestyksellä. Edessä Mike (Tuukka Vasama), taustalla Zin (Timo Ruuskanen).

Red Nose Company Punainen viiva soi haitarin ja kitaran säestyksellä. Edessä Mike (Tuukka Vasama), taustalla Zin (Timo Ruuskanen). Kuva: Tero Ahonen

Red Nose Company esittää: Vakavaa pelleilyä köyhän kansan kohtalolla.

Kansan Uutiset
29.3.2016 18.00

Red Nose Company

Aiemmin Red Nose Club.

Helsinkiläisten näyttelijöiden vuonna 2005 perustama teatteriklovneriaan erikoistunut ryhmä.

Teatteriklovnerian alkuperä on sirkuksen sijaan enemmän teatterissa: pantomiimissa, naamioissa, hovinarreissa ja commedia dell´ artessa.

Yleisöä pyydetään huomioimaan kilpailukykysopimukseen kirjattu työajan pidennys: esitys saattaa kestää 24 tuntia.

Jo tammikuussa ensi-iltansa saanut Punainen viiva lunastaa odotukset. Ilmari Kiannon vuonna 1909 julkaistu klassikkoteos paloitellaan oivaltavasti, mutta sitä ei silti tarjoilla yleisölle valmiiksi pureskeltuna.

Tarina äärimmäisestä köyhyydestä ja korpimökkien akkojen ja ukkojen poliittisesta heräämisestä syttyy eloon punaisen samettiverhon edessä, kitaran ja haitarin säestyksellä.

Red Nose Companyn tyylilajin, teatteriklovnerian, lähtöasetelmassa näyttelijät näyttelevät klovneja, jotka näyttelevät Punaista viivaa. Kuulostaa kikkailulta, mutta toimii.

ILMOITUS
ILMOITUS

Teatteriklovneriaan sopii hyvin se, että esityksen pohjana on yleisölle jollain tapaa tuttu teos tai tarina. Klovnien katse antaa mahdollisuuden tarkastella tuttuja tarinoita uusista näkökulmista.

Aiemmin Red Nose Company -ryhmä on tehnyt esimerkiksi Hamletin, jossa näytelmäklassikko pyöriteltiin ylösalaisin, tutut teemat säilyttäen.

Punaisen viivan tarina sijoittuu Suomen ensimmäisten eduskuntavaalien aikaan, Korpiloukkoon: kainuulaiseen mökkiin, kaukana kirkonkylästä ja naapureista.

Topi ja Riika Romppainen elävät siellä lapsineen miten kuten, kunnes vellijauhon ostomatkalla Topi kuulee, että vaaleissa äänestyslappuun vedettävä punainen viiva, ääni soli-sali-ratille, muuttaisi kaiken. Pois puute, pois kurjuus.

Klovnit tutkivat uteliaan hyväntahtoisesti mökin elämää, ”kansanihmisten” kuvausta, kainuulaista luontoa ja poliittista vaikuttamista, ja näyttelevät samalla nipun rooleja.

Esitys avaa myös kirjailija Ilmari ”Iki” Kiannon hahmoa ja elämää ja kertoo esimerkiksi hänen viehtymyksestään moniavioisuuteen.

Kiinnostavaa olisi ollut myös pohtia, kuinka köyhälistön kurjuuden kuvaaja kääntyi kansalaissotaan mennessä mieheksi, joka kirjoitti punakaartilaisnaisista susinarttuina; petoina, jotka tulisi ampua, ettei lisää pahuuden penikoita syntyisi.

Eipä silti, ei esitys Kiantoa jalustalle nosta. Hänellekin nauretaan, klovnin lempeää naurua.

Hauskuuden alla kulkee kuitenkin totinen tarina. Torakoita vilisevä pimeä Korpiloukon mökki on ankara paikka asua.

Köyhyys ja kova elämä ovat kuluttaneet Topin ja Riikan vanhan ja väsyneen oloisiksi, vaikka todellisuudessa lienevät hädin tuskin kolmekymppisiä.

Kun heidän viidestä lapsestaan kolme kuolee, kyyneleet valuvat katsomossa, ainakin tämän kirjoittajan poskille.

Yleisössä istuvien teinien reaktioista voisi luulla, että Topin ja Riikan elämä ja aikakausi olisi nuorison elämästä yhtä kaukana kuin neandertalin ihmisen minusta.

Todellisuudessa välissä on vain muutama sukupolvi. Suomi on demokratiana vielä nuori. Agitaattori Puntarpää maalailee hyvinvointivaltiota, jota nyt ollaan hyvää vauhtia murentamassa. Seuraavat sata vuotta tuskin riittävät vahinkojen paikkailuun.

Sinne sadan vuoden päähän Punainen viiva kehottaa katsomaan: mitä unelmoimme siellä olevan?

Musiikki on, kuten ryhmän edellisessä tuotannossa Juoksuhaudantiessäkin, lähinnä 1990-luvun rock- ja pop-biisejä. Yhdistelmä on äkkiseltään oudohko, mutta tutut kappaleet kuulostavatkin Korpiloukossa uudenlaisilta ja ihmeen osuvilta.

Manic Street Preachersin kappaleen säe: If you tolerate this, then your children will be next, viittasi alunperin Espanjan sisällissotaan, mutta pysäyttää tänäänkin.

Jos siedämme tämän (koulutusleikkaukset, sosiaaliturvan heikentämisen, pakolaislasten hukkumisen Välimereen…), meidän lapsemme ovat seuraavia uhreja.

Zin-klovni poseeraa tuoreena Suomi-neitona ja laulaa Alanis Morrisettea: ”I’ve got one hand in my pocket and the other one is giving a high five”.

Esityksen mahtavin musiikkioivallus on sotkea Iggy Popin Passenger ja Nälkämaan laulu.

Kokeilkaapa. Ensin mainitusta sävel, jälkimmäisestä sanat. Svengaa kuin hirvi.

Kuulkaa korpeimme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa… Naa-naa naa-naa naa-na-na-naa…

Esityksen kaareen mahtuu myös improvisointia, reagointia yleisöön ja päivänpolttaviin.

Klovnit tekevät tuottavuusloikan hyppäämällä esityksensä jälkeen kirjamyyjiksi teatterin aulaan ja yleisöä pyydetään huomioimaan kilpailukykysopimukseen kirjattu työajan pidennys: esitys saattaa kestää 24 tuntia.

”Utopistinen sosiaalidemokraattinen projekti, josta Punainen viiva kertoo, ja joka toteutui, on alkanut reunoiltaan rispaantua”, toteavat tekijät esityksen käsiohjelmassa.

Vakavien asioiden äärellä ollaan, eikä huumori ole ollenkaan hassumpi keino epäkohtien käsittelyyn.

Red Nose Company ja Teatteri Quo Vadis: Punainen viiva. Teksti: Ilmari Kianto ja esityksen työryhmä, ohjaus: Otso Kautto.

Esitys vierailee huhtikuussa Lahden ja Kajaanin kaupunginteattereissa. Toukokuussa näytöksiä on myös Helsingissä Teatteri Avoimissa Ovissa.
Kiertue jatkuu syksyllä 2016 ja vuoden 2017 esitykset ovat osa Suomi100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Näytöskalenteri

Red Nose Company

Aiemmin Red Nose Club.

Helsinkiläisten näyttelijöiden vuonna 2005 perustama teatteriklovneriaan erikoistunut ryhmä.

Teatteriklovnerian alkuperä on sirkuksen sijaan enemmän teatterissa: pantomiimissa, naamioissa, hovinarreissa ja commedia dell´ artessa.

Yleisöä pyydetään huomioimaan kilpailukykysopimukseen kirjattu työajan pidennys: esitys saattaa kestää 24 tuntia.
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Jennifer Sundin ja Coblin-koira ovat erottamattomat vain osittain toimivassa esikoisdekkarissa.

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

Anu Kaaja.

Anu Kaaja kulkee ihmisyyden ja esineiden rajapinnoilla

Henrin mukaan rankka ja synkkä levy sai odotettua paremman vastaanoton. ”Ilmeisesti sitä joku kuuntelee.”

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

Islantilaiset dekkarit ovat nousseet suureen suosioon. Uutena nimenä Suomeen tulee nyt Islannissa jo moneen kertaan palkittu Lilja Sigurdardóttir.

Uusi islantilainen dekkariavaus ei ole niin jääkylmä kuin toivoisi

Uusimmat

Ulkoministeriön kansliapäällikkö Jukka Salovaara, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen (oik.) esittelivät Mahdollisuudet Suomelle -asiakirjaa Helsingissä.

”Taloudellinen eriarvoisuus vaikuttaa merkittävällä tavalla elinikään” – Kansliapäälliköt painottavat puheenvuorossaan eriarvoisuuden ennaltaehkäisyä

Jussi Saramo

Kohti perustuloa? Nyt voi allekirjoittaa vetoomuksen

Maailman peltomaita uhkaa laaja huonontuminen.

Kolmasosa maailman viljelymaasta on heikentynyt entisestään – multatohtorit levittävät tietoa maaperän hyvinvoinnista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

 
02

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
03

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Työtaistelut avasivat Teollisuusliiton neuvottelupöydän lukon – ”Näillä työtaisteluilla oli valtava merkitys, että saimme tämän homman liikkeelle”

06.02.2023

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

05.02.2023

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

05.02.2023

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

05.02.2023

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään