KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Otso Kantokorpi: Taiteen keinoin lapsen asialla

Tuomas Linna on kuvannut laitoshoitoon sijoitetuilta lapsilta haltuun otettuja esineitä sekä lasten tekemiä piirroksia ja kirjoituksia.

Tuomas Linna on kuvannut laitoshoitoon sijoitetuilta lapsilta haltuun otettuja esineitä sekä lasten tekemiä piirroksia ja kirjoituksia. Kuva: Tuomas Linna

Otso Kantokorpi
4.2.2018 15.00

Kantaa ottavan taiteen kirjo on tyylillisesti laaja. On puhtaasti dokumentaarista taidetta, jonka pyrkimys on näyttää maailman epäkohtia toteavasti, ”sellaisenaan”. Tekijä voi kuvitella totuuden julkituomisen riittävän toimeen ryhtymiseen.

On sellaistakin taidetta, joka pyrkii aktiivisesti taistelemaan paremman maailman puolesta ja esittämään pelkkien väitelauseiden sijaan toimintaohjeita. Tällaista on totuttu vähättelemään ”tendenssitaiteena”.

Kantaa ottavanakin taide on kuitenkin aina myös taidetta, ja sellaisena sitä voi tarkastella eettisen lisäksi myös esteettisin perustein. Tämä ei ole ihan ongelmatonta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Koneensa ääreen nukahteleva, uupunut nuori työläinen on niin voimakas kuva, ettei sitä hevin unohda.

Toisinaan saattaa käydä niin, että taiteilijaa syytetään ”kurjuuden estetisoinnista”. Näin on osin käynyt esimerkiksi valokuvaaja Meeri Koutaniemelle, jonka emotionaalisesti voimakkaat kuvat ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton. Ristiriitaa kuvaa varsin havainnollisesti se, että hänen kuvansa maasai-heimon ympärileikkauksista saivat kritiikkiä vastaansa Suomen Unicefilta, kun taas Saksan Unicefin valokuvakilpailussa ne saivat kunniamaininnan.

Huomaan usein miettiväni yhteiskunnallisen ja esteettisen vuorovaikutusta taiteessa. Tätäkin kirjoittaessani katsoin televisiosta Rahul Jainin visuaalisesti vahvan dokumentin Machines (2016).

Intian Gujaratissa kuvattu elokuva vie katsojan suuren tekstiilitehtaan arkeen ja työläisten päivittäiseen elämään kaikessa lakonisuudessaankin uskomattomalla voimalla. Machines on selvästikin aiheestaan varsin paljastava ja analyyttinen dokumentti, mutta samalla myös audiovisuaaliset keinonsa suvereenisti hallitsevaa elokuvataidetta.

Olen hiljalleen päätynyt siihen, että esteettisten ja psykologisten keinojen hallinta lisää useimmissa tapauksissa merkittävästi kantaa ottavan taiteen voimaa. Kyökkipsykologiani saa vahvistusta jatkuvasti omista kokemuksistani.

Katsoi Machinesin eilen, ja vielä tänäänkin se elää mielessäni varsin voimakkaasti. Se oli jopa niin voimakas, että ajattelin katsoa sen piakkoin Areenasta uudelleen. Olen ollut toki jo pitkään tietoinen vaatetusteollisuuden ongelmista ja työläisten riistosta, mutta elokuvan tuottama voimakas emotionaalinen kokemus saa minussa aikaan selvästikin pitkäkestoisia tuntemuksia, joiden avulla mietin esimerkiksi tulevaa kulutuskäyttäytymistäni taatusti aiempaa tarkemmin.

Usein tuntemus syntyy varsin pienin inhimillistä läsnäoloa korostavin keinoin. Koneensa ääreen nukahteleva, uupunut nuori työläinen on niin voimakas kuva, ettei sitä hevin unohda. Dokumentteja katsoessa saa myös aina vahvistuksen sille, että ylipäänsä taiteissa ihmiskasvot ovat sellainen ikiaikainen aihe, jonka lumovoima ei häviä koskaan.

Kaikkea tätä saa taas mietiskellä Tuomas Linnan (s. 1985) näyttelyssä Huoli (Kuvataideakatemian projektitila, Lönnrotinkatu 35, Helsinki, 2.–18.2.), vaikka nimenomaan kasvot puuttuvat. Nuori taiteilija käsittelee teoskokonaisuudessaan suomalaista lastensuojelua. Hän on kuvannut laitoshoitoon sijoitetuilta lapsilta haltuun otettuja esineitä sekä lasten tekemiä piirroksia ja kirjoituksia. Lisäksi hän on tallentanut laitoshoidon läpikäyneiden nuorten tarinoita.

Lasten ja perheiden pahoinvoinnin tulisi olla yhteiskunnallisen keskustelun keskiössä, mutta näin ei ole. Ongelma on vakava ja koskettaa varsin monia ihmisiä: vuonna 2016 yhteensä 17 330 lasta oli sijoitettuna kodin ulkopuolisen hoitoon joko kiireellisesti tai huostaan otettuina.

On täysin selvää, että huostaan otettuja lapsia ei voi käsitellä yksilöidysti heidän kasvojaan näyttäen. He tarvitsevat suojelua, eikä sosiaalipornoon vivahtavalle käsittelytavalle voi antaa minkäänlaista sijaa.

Linna on valjastanut monet taiteen keinot ongelman ratkaisuun: on liikkuvaa kuvaa, valokuvaa ja ääntä. Hän on myös tavallaan ovelasti ottanut käyttöön modernistisia tekniikoita. Toistoa ja sarjallisuutta, jotka tekevät esimerkiksi takavarikoiduista esineistä otetusta taustaltaan häivytetystä esineistä kuin arvokkaita taideobjekteja.

Linna on karsinut esineistä pois kaiken sen, mitä esineiden yksilöidyistä tarinoista voisi päätellä. Ratkaisu tekee niistä kuitenkin varsin tarinallisia. Katsoja ryhtyy välittömästi miettimään ja kuvittelemaan tarinoita niiden taustalla. Mukana on esimerkiksi paljon erilaisia aseita tai sellaiseksi sopivia esineitä. Hyökkäys vai puolustus? Voima vai pelko?

Yhteiskunnallisesti vaikuttamaan pyrkivässä taiteessa on usein se ongelma, että galleriakontekstissa vaikuttavuus ei ole kovinkaan suuri. Yhden yksittäisen näyttelyn näkee lopultakin aika harva katsoja.

Tuomas Linna on sitoutunut aiheeseensa. Hän on kuvannut ja kerännyt materiaaliaan vuosina 2014–16 kaikissa Suomen maakunnissa. Hän on myös esitellyt tuloksiaan vuosien 2015 ja 2017 välisenä aikana kahdeksassa eri maakunnassa – eikä pelkästään taidekontekstissa. Teos on ollut esillä lastensuojelulaitoksen pihalla, katujen varsilla, kirjastoissa, kirkkosalissa, gallerioissa ja museossa. Nyt teos on nyt ensimmäistä kertaa laajasti esillä Helsingissä.

Tällaisen taiteen onnistumisen arvioin-nissa minimivaatimus lienee se, että käsitelty tematiikka nousee keskustelun kohteeksi. Ei kuitenkaan sovi unohtaa toista tärkeää ulottuvuutta.

Taide on usein näkyväksi tulemista ja sen mahdollistamista. Lapset ovat yhteiskunnassamme edelleenkin ryhmä, joka jää usein näkymättömäksi ja kuulumattomaksi. He kommentoivat harvoin omaa asemaansa.

Televisiossakin haastatellun lapsen kommentti on useimmiten: ”Ihan kivaa.” Linna tarjoaa taiteellisin keinoin tilaa vaihtoehtoisillekin kommenteille, joita on syytä kuunnella tarkasti.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Historian väärälle puolelle joutuminen on huono argumentti

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Uusimmat

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

Jatkossa suomalainen vaalidata säilytetään Ruotsissa.

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

Aino-Kaisa Pekonen.

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
04

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
05

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään