KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Leirissä lentokentällä – valtavasti tarinoita Eurooppaan saapumisesta

Karim Aïnouzille tuli tarve tehdä jotakin vastapainoksi niille tarinoille, joita kerrottiin turvapaikanhakijoista lehdissä, TV:ssä ja internetissä.

Karim Aïnouzille tuli tarve tehdä jotakin vastapainoksi niille tarinoille, joita kerrottiin turvapaikanhakijoista lehdissä, TV:ssä ja internetissä.

Karim Aïnouz dokumentoi turvapaikanhakijoiden limbon natsien rakentamalla Tempelhofin lentokentällä.

Pontus Purokuru
25.9.2018 13.00

Filosofi Giorgio Agamben esittää kirjassaan Homo sacer, että modernin länsimaailman perusmalli on leiri. Virallisesti puhutaan laeista, mutta käytännössä yhteiskuntia hallitaan usein erilaisten poikkeustilojen avulla. Vankileirit ja vastaanottokeskukset ovat Agambenille esimerkkejä paikoista, joissa poikkeustila alkaa muuttua pysyväksi säännöksi.

Antropologi Marc Augé puolestaan loi ei-paikan käsitteen. Ei-paikat ovat väliaikaisilta ja yhdentekeviltä tuntuvia tiloja, joissa ihmiset ovat anonyymeja ja vain läpikulkumatkalla. Tunnetuin esimerkki tällaisesta paikasta on lentokenttä.

Brasilialainen elokuvantekijä Karim Aïnouz kuvaa dokumentissaan Central Airport THF Tempelhofin entistä lentokenttää, jonne perustettiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus vuonna 2015. Kentällä oli tarkoitus majoittaa ihmisiä korkeintaan kolmen kuukauden ajan. Vastaanottokeskus on kuitenkin edelleen pystyssä.

Lentokentästä tuli pysyvä leiri, jossa yhdistyvät poikkeustila ja ei-paikka. Vanhaan lentokonehangaariin kasvoi katottomien ja ovettomien asuinhuoneiden kylä, Euroopan suurin turvapaikanhakijoiden leiri.

Tempelhofin entiselle lentokentälle perustettiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus vuonna 2015.

Tempelhofin entiselle lentokentälle perustettiin turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskus vuonna 2015.

Vastapainoa mediapaniikille

Helsingissä Rakkautta ja anarkiaa -festivaalilla vieraillut Aïnouz kertoo tehneensä aluksi lentokenttää ja sen jatkokäyttöä käsittelevää taideprojektia. Berliinissä asuvaa ohjaajaa kiinnosti kiitoratojen muuttaminen julkiseksi puistoksi. Sitten Saksaan alkoi saapui turvapaikanhakijoita, ja tilanne nimettiin pakolaiskriisiksi.

– Ärsyynnyin tavasta, jolla media kuvasi turvapaikanhakijoita. Tuntui kuin olisin katsellut huonoa scifi-elokuvaa tyyliin Mars hyökkää, Aïnouz kertoo.

– Tuli tarve tehdä jotakin vastapainoksi niille tarinoille, joita kerrottiin lehdissä, TV:ssä ja internetissä. Halusin päästä eroon siitä numerokeskeisestä puhetavasta, että ”miljoona ihmistä vyöryy Saksaan”, ja nähdä, keitä nämä ihmiset oikeasti ovat.

Suurin osa lentokonehalleissa asuvien pakolaisten ajasta kuluu odottaessa, seisoskellessa ja puhelinten parissa, niin kuin lentokentillä yleensä. Elokuva seuraa turvapaikanhakijan elämää 18-vuotiaan syyrialaisen Ibrahimin ja Irakista kotoisin olevan keski-ikäisen Qutaiban kautta.

Aïnouz sanoo, että erityisen tärkeää oli tehdä muotokuva nuoresta arabimiehestä. Hän on puoliksi arabi itsekin. Isä on kotoisin Algeriasta, ja perhe asui Pariisissa, kun Aïnouz oli teini-ikäinen.

– Kun ihmiset näkevät arabimiehiä, he ajattelevat nyt pommeja. Arabina sitä tulee surulliseksi ja suuttuu, kun joutuu syytetyksi asioista, joita ei ole tehnyt. Uskon, että sillä on hirveä vaikutus nuoriin arabimiehiin.

Ironia tai pommi

Central Airport THF:n alussa kuullaan turistioppaan esittelyssä, kuinka Tempelhofin lentokenttä valmistui 1923. Sen jälkeen natsit ryhtyivät laajentamaan kenttää. Hitler halusi tehdä Tempelhofista tulevan Germania-kaupunkinsa liikenteen keskipisteen.

Natseilta kenttä päätyi lopulta turvapaikanhakijoille. Ironia on jo maailmassa eikä sitä tarvitse luoda, ainoastaan löytää, Aïnouz huomauttaa ja viittaa Jacques Tatin ja Charlie Chaplinin tapaan arvostella modernia yhteiskuntaa.

Vanhaan lentokonehangaariin kasvoi katottomien ja ovettomien asuinhuoneiden kylä, Euroopan suurin turvapaikanhakijoiden leiri.

Vanhaan lentokonehangaariin kasvoi katottomien ja ovettomien asuinhuoneiden kylä, Euroopan suurin turvapaikanhakijoiden leiri.

Toisen ironian tason voi nähdä siinä, että lentokentällä turvapaikanhakijat ovat jumissa valtavissa avoimissa tiloissa. He odottavat hakemuksiensa käsittelyä pysäytettynä ei-paikkaan, joka oli aikaisemmin pelkkä nopean lähtemisen ja saapumisen piste.

– Kun katsoo mitä maailmassa tapahtuu, eli uusliberalismin nousua ja toivottavasti myös sen tuhoa, sitä voi katsoa joko ironian tai sitten pommin lävitse. Ei ole mitään keskitien katsetta, koska tämä on niin hirveä hetki, Aïnouz sanoo.

Tarvitaan tarinoita myös jäämisestä

Elokuva ei esitä minkäänlaista manifestia eikä siinä ole puhuvia päitä tulkitsemassa tapahtumia. Kamera kuvaa entisen lentokentän rauhallista, jopa tylsää arkea: terveystarkastuksia, saksan opiskelua, vesipiipun polttelua, kävelyjä kiitoradalla. Aïnouzille elokuva on poliittinen media, mutta sen tavoitteena on luoda suhteita ihmisiin, ei väittää, kauhistella tai ylistää.

Karm Aïnouz: Erityisen tärkeää oli tehdä muotokuva nuoresta arabimiehestä.

Vuonna 1966 syntynyt Aïnouz on tehnyt yli 25-vuotisen uran fiktio- ja lyhytelokuvien parissa. Parhaillaan hän työstää 1950-luvulle sijoittuvaa draamaelokuvaa sekä dokumenttia Algerian vallankumouksesta. Aïnouz haluaa jatkaa myös Ibrahimin ja Qutaiban elämän kuvaamista.

– Meillä on valtavasti tarinoita Eurooppaan saapumisesta. On tärkeä näyttää myös, millaista on jäädä tänne ja elää täällä.

Tempelhofin hangaarikylä on nyt purettu. Berliini suunnittelee alueen muuttamista taiteen, kulttuurin ja talouden luovaksi keskukseksi. Turvapaikanhakijat asuvat lentokentän pihalla konteissa.

Central Airport THF Rakkautta & anarkiaa -festivaalilla 26.9. klo 16 Kino Engel.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Ulkoministeriön kansliapäällikkö Jukka Salovaara, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Minna Kivimäki, valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen ja opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen (oik.) esittelivät Mahdollisuudet Suomelle -asiakirjaa Helsingissä.

”Taloudellinen eriarvoisuus vaikuttaa merkittävällä tavalla elinikään” – Kansliapäälliköt painottavat puheenvuorossaan eriarvoisuuden ennaltaehkäisyä

Jussi Saramo

Kohti perustuloa? Nyt voi allekirjoittaa vetoomuksen

Maailman peltomaita uhkaa laaja huonontuminen.

Kolmasosa maailman viljelymaasta on heikentynyt entisestään – multatohtorit levittävät tietoa maaperän hyvinvoinnista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

 
02

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

 
03

Hallitus lupasi kääntävänsä politiikan suunnan – Pysyviä parannuksia on tehty, mutta vasemmiston pitää silti vaatia enemmän

 
04

Kokoomuksen indeksijarru kasvattaisi eläkeläisköyhyyttä ja tuloeroja, varoittaa Eläkeläiset ry

 
05

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Työtaistelut avasivat Teollisuusliiton neuvottelupöydän lukon – ”Näillä työtaisteluilla oli valtava merkitys, että saimme tämän homman liikkeelle”

06.02.2023

Häikäilemätön nainen on uusi trendi pohjoismaisissa dekkareissa – Jeanette Bergenstavin esikoinen toimii siinä puolittain

05.02.2023

Sopu syntyi, Teollisuusliiton pitkät neuvottelut päättyivät kahden vuoden sopimukseen – ”Pöydässä oli muitakin mukana”

05.02.2023

Meksikon kaasuvuodoille ei näy loppua

05.02.2023

Lapsiköyhyyden pitkät jäljet näkyvät – ”Eniten hyötyä olisi arjen tukemisesta”

05.02.2023

Sunnuntaivieras: Huolipuhe on vallankäyttöä

05.02.2023

Vaalipiirianalyysi: Kansanedustajan paikka vasemmistoliitolle Kaakkois-Suomessa on kevään vaaleissa epätodennäköistä, vaan ei mahdotonta

05.02.2023

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

04.02.2023

Liian vähän liian myöhään – millainen maailma on vuonna 2050?

04.02.2023

Uusimmat podcastit

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa kahden jakson viikko!

03.02.2023

KU:n Kaikki Uusiksi -podcastissa keskusteltiin vasemmiston tulevaisuudesta ja tulevaisuuden vasemmistosta

30.01.2023

Kaikki Uusiksi-podcastissa fiilistellään viikonlopun Vasemmistoristeilyä ja puntaroidaan eduskuntavaalien asetelmia

13.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS

KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään