KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Tampereella kysyttiin, voiko taideteoksista tulla ympäristöongelma

Taideteosten ongelmallisuudesta keskustelivat Aimo Hyvärinen (vas.), Siskotuulikki Toijonen, Suvi-Mari Eteläinen, Juha Merta ja Laura Luostarinen, puheenjohtajana toimi Minna Joenniemi.

Taideteosten ongelmallisuudesta keskustelivat Aimo Hyvärinen (vas.), Siskotuulikki Toijonen, Suvi-Mari Eteläinen, Juha Merta ja Laura Luostarinen, puheenjohtajana toimi Minna Joenniemi. Kuva: Juha Drufva

Suomessa arvioidaan syntyvän kymmenen vuoden aikana noin miljoona uutta taideteosta. Voiko taiteen ylituotanto lisätä ympäristöongelmia, ja voisiko taiteen nähdä yhtenä ylikuluttamisen muotona?

Juha Drufva
11.10.2019 14.23

Tätä kysyttiin tiistaina 8.10. Tampereella Kulttuuritalo Laikussa, jossa ensi esitettiin mediataiteilija Aimo Hyvärisen (FM) ja englantilaisen äänitaiteilija David Chapmanin (PhD) uusi dokumenttielokuva Arts as Problematic Waste eli Taideteos ongelmana.

Taideteoksia on valtavasti kaikkialla. Kun taiteilija kuolee, hänen ateljeensa on täynnä teoksia. Kun taiteilija luopuu työhuoneestaan, missä säilyttää kaikki jälkeenjääneet teokset? Museot eivät juuri halua kartuttaa enää kokoelmiaan, eikä laatutaiteenkaan myyminen isoissa erissä ole helppoa. Harvinaisuus kun on se tekijä, mikä nostaa taideteoksen hinnan pilviin.

Aimo Hyvärinen kertoi dokumenttielokuvan tekemisen olleen kolmen vuoden mittainen projekti. Kaikkiaan hän haastatteli noin 30 taiteilijaa Suomessa, Saksassa ja Englannissa.

ILMOITUS
ILMOITUS

– David Chapmanin kanssa halusimme toteuttaa videoteoksen, joka on helposti lähestyttävässä muodossa. Dokumentillamme haluamme kunnioittaa taiteen kohtaamisen elämystä ja taiteen tekemisen nautintoa. Samalla seurataan taideteosten toisinaan ongelmallista taivallusta. Dokumenttimme koostuu kolmikanavaisesta videoteoksesta sekä dokumenttielokuvasta. AVEK ja TAIKE rahoittivat hankettamme. Maaliskuussa dokumentti esitetään Lontoossa, ja tarkoitus on esittää sitä eri puolilla Eurooppaa erilaisilla festivaaleilla, Hyvärinen kertoo.

Vain vähäinen osa taideteoksista säilyy

Kuoleeko taide, jos sitä on liikaa? Kuten filosofi Jean Baudrillard (1929–2007) ennakoi jo 30 vuotta sitten: taide ei kuole, koska taidetta ei ole enää – se kuolee, koska sitä on liikaa.

Taiteilija Helge Riskula toteaa dokumentissa, että taiteilija on ympäristöongelma. Myös digitaalisen taiteen muodot käyvät läpi oman rappeutumisensa, samoin kuin perinteiset visuaaliset ja plastiset taiteet tekevät. Alustoina, verkkopalvelimina, ohjelmistoina ja tallennusvälineinä digiteokset rapautuvat vanhentuneiksi, ja niiden sisältämä taide voi mennä samalla tavalla.

Taiteilija Helinä Hukkataival pyrkii välttämään säilytysongelmia siirtymällä kohti performanssia ja muita ’aineettomia’ ohimeneviä taiteen muotoja.

Riikka Enne ja Sophia Moffa hakevat Lontoosta tyhjentyneitä teollisuustiloja, siirtyen tällä tavalla asumisen, työhuoneen ja gallerian yhdistämiseen. Kuraattori David Waterworth tekee uuden näyttelyn kymmenen vuoden näyttelyiden jämistä.

Taiteilijat tarvitsevat tuloja ammatillisen toiminnan ylläpitämiseksi. Teosten arvoa ei kuitenkaan ylläpidetä antamalla niitä pois tai polttamalla. Taideteosten taloudellinen arvo määräytyy taidemarkkinoiden muuttuvien olosuhteiden perusteella.

Intendentti Tapio Suominen huomauttaa dokumentissa, että taiteen historia on hyvin osittainen. Esimerkiksi hollantilaisesta taiteesta on säilynyt kymmenen prosenttia. Kriitikko Otso Kantokorpi (1957–2018) ehdottaa dokumentissa, että tarvitaan uusia järjestelmiä ja käytäntöjä päättää, kuinka taiteen määrää voidaan hallita.

Voiko taideteoksen pyhyys ja taloudellinen arvo säilyä taiteen ylituotannon kaudella? Entä millä perusteilla taideteoksia pitäisi pelastaa tulevaisuuteen? Uusia museoita rakentamallako? Entäpä miten käy taiteen sosiaalisuuden, jos nettiteknologia muovaa yksilöistä yhä enemmän omaan ajatusmaailmaansa uppoutuneita kellariloukoissaan tietokoneruutuja tuijottavia autisteja, jotka eivät kykene reagoimaan ulkoisiin vaikutteisiin. Silloin solipsismi saa yliotteen, jonka mukaan vain tajuava minä ja sen mielikuvat ovat olemassa tyyliin: en ajattele, olen vain yksin olemassa. Taiteilijasta teoksineen tulee jyrkkärantainen yksinäinen saari, joka on oman taiteensa ainoa yleisö.

Taiteilijan perintö ja perikunta

Art as Problematic Waste -dokumenttielokuvan ensiesityksen jälkeen pidettyyn paneelikeskusteluun osallistuivat dokumentin ohjaaja Aino Hyvärinen, Laura Luostarinen, Siskotuulikki Toijonen, Suvi-Mari Eteläinen ja Juha Merta. Paneelin puheenjohtajana toimi Minna Joenniemi.

Onko taide talouskohde vai tunnelataus? Tampereen taidemuseon intendentti Suvi-Mari Eteläinen kertoi, että Tampereen taidemuseon varastoissa on noin 15 000 taideteosta. Kaikkiaan Tampereen kaupungin taide- ja historiallisilla museoilla on varastoissa 375 000 esinettä. Maailman mittakaavassa taide- ja museoesineitä kokoelmissa on noin 20 miljardia.

– Museoiden tehtävänä on säilyttää taideteoksia. Varastoiminen on kallista, se vaatii valintojen tekemistä, luopumista ja jopa teosten tuhoamista. On muistettava, että myös taidekokoelmien keräilijöiden maku muuttuu iän myötä. Somerolle ollaan perustamassa kodittomien veistosten hoitokotia, Eteläinen totesi.

Laura Luostarinen kertoi, millaista on ollut taiteilijasisarensa Leena Luostarisen (1949–2013) 160 neliön ateljeen tyhjentäminen ja taideteosten säilyttäminen taiteilijan kuoleman jälkeen vuonna 2013.

– Taiteilija itse kykenee harvoin jäsentämään jäämistöään. Perikunnalle jää tehtäväksi arvioida, mitä teoksille ja kaikelle muulle jäljelle jääneelle tilpehöörille tehdään. Varastointi maksaa eikä taiteilijan galleristin kanssa tekemä sopimus ole usein mitenkään edullinen. Teosten myyminen on työlästä ja pitkäjänteistä puuhaa.

Laura Luostarinen toimi Salon taidemuseon intendenttinä. Hänen mukaansa taidemuseoihin mahtuisi vielä myös uusia taidehankintoja.

Taideteoksesta elämykseksi

Kuvataiteilija Juha Merta totesi, että hänen tavoitteensa opettajana on saada nuori sukupolvi rakastumaan taiteeseen.

– Jos kotona ei ole taideteoksia seinillä eikä hyllyssä taidekirjoja, millaisen kulttuuriperimän nuori kotoaan saa? Mennäänkö perheen yhteisillä matkoilla taidemuseoon vai elämyspuistoon? Voisin myös ehdottaa, että taide kuopataan taiteilijan itsensä myötä. Erään tutkimuksen mukaan taiteen arvioinnissa on kolme tärkeintä seikkaa: taiteen pitää kolahtaa, taitelijan tunnettuus sekä taideteoksen arvonnousu.

Kulttuuritoimittaja Siskotuulikki Toijonen totesi, että Suomessa on väistämättä liikaa niin teoksia kuin taiteilijoitakin, ajatellen taiteilijoiden toimeentulomahdollisuuksia. Taiteilijoita on hänen mukaansa koulutettu liikaa suhteessa taiteilijaelämän realiteetteihin. Onneksi koulutuspaikkoja on vähennetty. Hän myös nosti esille teosten hävittämisen pulmallisuuden suhteessa taiteen arvottamiseen. Hän kyseli, mikä taho tai ketkä ovat relevantteja määrittelemään taiteen laatua.

Hyvärinen oli eri meiltä taiteilijoiden ja teosten määrästä. Hänen mukaansa nykyään taideteos on pikemminkin elämys kuin teos.

– Tämä paradigman muutos taiteessa on tosiasia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään