KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Klaus Härön Elämää kuoleman jälkeen -elokuva kertoo läheisen kuoleman epävarmasta kohtaamisesta

Pääosien esittäjät Peik Stenberg (vas.) ja Martin Paul sekä ohjaaja Klaus Härö elokuvanteossa.

Pääosien esittäjät Peik Stenberg (vas.) ja Martin Paul sekä ohjaaja Klaus Härö elokuvanteossa. Kuva: Juha Reunanen

Elämää kuoleman jälkeen on Klaus Härön suoraviivainen elokuva surun hetkistä, läheisen kuoleman epävarmasta kohtaamisesta.

Jouko Huru
6.3.2020 12.00

Kuolema. Se vavahduttaa. Livet efter döden – Elämää kuoleman jälkeen on Klaus Härön uusimman elokuvan nimi. Sen päähenkilöt kiertävät ympäri tuota vääjäämätöntä.

Ruotsinkielinen Livet efter döden kertoo isästä ja pojasta ja heidän pienestä lähipiiristään, kun perheen äiti on juuri kuollut ja edessä on hautajaisten järjestäminen.

Tämä on ensimmäinen Härön omaelämäkerrallinen elokuva. Fiktiiviseksi hiotun elokuvan taustalla on tositarina nuoren Härön isästä ja hänestä itsestään. Härö on kypsytellyt elokuvaa tosi pitkään.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tragikoominen tarina tavissuomenruotsalaisista.

Elämää kuoleman jälkeen on lämminhenkinen ja koskettava draama vanhasta miehestä, joka yrittää työntää läheiset luotaan juuri kun hän tarvitsisi heitä eniten. Päähenkilöiden kykenemättömyys ymmärtää toisiaan on samaan aikaan traagista ja koomista. Elokuvan pääosissa nähdään Peik Stenberg isä-Nissenä ja Martin Paul Stefan-poikana. Nissen huolehtivaa siskoa esittää Lena Labart.

Arkisuus puhuttelee

Härön edellinen arvostusta saanut ja menestynyt elokuva Tuntematon mestari kertoi taidemaailmasta. Siinä oli sulavuutta, kauneutta ja haikeutta. Se oli nostalginen. Tämä uusi on erilainen. Se on suora ja konstailemattoman arkinen, melkeinpä julkea tunkeutuessaan kulissien taakse kuoleman kohdanneiden läheisten henkilökohtaiseen elämään.

Härö itse sanoo uutta elokuvaansa suoraviivaiseksi arkisuudessaan.

– Tämä on tarkoituksella tönkömpi kuin Tuntematon mestari. Mutta arkisuudessa on tavallaan sen piilossa oleva tyylikkyys. Tyylikkyyttä on siinä, että tarina on tarkkaan rajattu, ettei siinä olisi niitä kaikkein ilmeisimpiä asioita. Ei ole äidin kuolemaa, ei kuvata hautajaisia. Tarinassa ovat ne hetket, joita ei tavallisesti näe elokuvissa, asioita joihin emme tavallisesti pääse. Näytetään, mitä siellä kulissien takana tapahtuu. Silloin se on tietysti arkista ja vähän hölmöäkin.

Klaus Härö sanoo, että tarinassa on piilotettua tosielämän komiikkaa.

– Tämä ei ole komedia. Mutta silloin kun asiat, joihin tämä perustuu, tapahtuivat, tajusin että jotain hullunkurista tässä on. Nahistellaan ikään kuin turhanpäiväisistä pienistä asioista, jotka saavat ihan valtavat mittasuhteet. Mutta ne isot asiat, joita pitäisi läheisten kanssa jakaa, jäävät ihan pimentoon. Siinä on jotain tahattoman traagista ja koomista.

Härö kertoo, että hahmot on tieten tahtoen viety vähän pidemmälle kuin mitä ne olivat todellisuudessa.

– Komediallisuudella tarkoitan sitä, että hahmot ovat tietyllä tapaa kärjistettyjä. Isäni ei ollut ihan näin juro ja yksipuolinen eivätkä nämä muutkaan. Tartuin tiettyyn ominaispiirteeseen suomalaisessa miehessä, joka isässänikin ilmeni, siis tietty jurous. Halutaan vain olla yksin, että olisi helpompaa. Sitä olen tarinassa viljellyt vähän isäni todellisuutta pidemmälle.

– Olisi tosi hienoa sanoa itsestäni, että olisin ollut noin sovitteleva kuin Stefan, mutta en ollut. Olin kyllä riitaisampi nuorena.

Bättre folk ei ole esillä

Härö sanoo, että elokuvassa ei näy suomenruotsalainen bättre folk. Hänen mielestään bättre folkiksi sanotaan sitä pientä äänekästä vähemmistöä, joka näkyy parketeilla ja julkisuudessa.

– Minun taustani on sellaista alempaa keskiluokkaa. Ihan hetki sitten oltiin vielä työväenluokkaa. Kun minulle sanottiin joskus teini-ikäisenä, että sitä ollaan sitten bättre folkia, niin en ymmärtänyt yhtään, mistä oli kysymys. Sitten kun tulin Helsinkiin opiskelemaan, näin näitä klikkejä, jotka olivat salonkien partaveitsiä. Mutta se äänekäs piiri on aika pieni.

Härö uskoo, että elokuva uppoaa tarinansa tuttuuden kautta myös tavalliseen suomenkieliseen väestöön.

– Tässä tarinassa on siis tavissuomenruotsalaisia. Ei meitä tarvitse hyvin kauas taaksepäin katsoa, kun siellä oltiin palvelusväkeä ja tehdastyöläisiä.

Tarinan historialliset hahmot ovat Häröä lukuun ottamatta jo kuolleet. Härö miettii hetken, kun häneltä kysytään, mitähän hänen isänsä olisi sanonut elokuvasta.

– No, elokuvanteon aikana hän olisi tietysti seurannut prosessia ja nähnyt elokuvan jo tekovaiheessa. Sitten olisimme jutelleet siitä. Luulen, että hän olisi vähän pudistellut päätään, koska hän ei tykännyt olla huomion keskipisteenä. Mutta luulen, että hän olisi ollut salaa pikkasen tyytyväinen, kun on päässyt vähän osalliseksi. Se on minun kuvitelmani.

– Luulen, että hän olisi sanonut, että jotain tässä on totta, että tunnistan tuon auton. Ja että joo kyllähän minä olin hetkittäin tuollainen, että välillä vähän suutahdin, mutta enhän minä nyt tuolla tavalla käyttäytynyt.

Härö kiittelee näyttelijöitään, jotka osasivat pukeutua roolihahmojensa nahkoihin luontevasti.

– Isääni esittänyt Peik kyllä löysi hyvin sen vähän suuttuneen hahmon, joka on koko ajan hermostunut vähän kaikesta ja kaikille.

Asioiden jakaminen on tärkeää

Härö pohtii tiukkaa kysymystä siitä, mitä hän haluaa elokuvallaan sanoa.

– Varmaan siinä on pohjalla sellaista, että kun itse on kokenut jotain, niin tavallaan sitten kysyy katsojilta, oletteko kokeneet samaa. Olen tässä ikään kuin kysynyt, ymmärrättekö mistä tässä on kyse.

Hän sanoo, että se pieni yleisö, joka on elokuvan ennen ensi-iltaa nähnyt, on antanut sen suuntaista palautetta, että tapahtumat ovat tuttuja.

– Semmoinen jakaminen on tässä ykkösasia. Tämä elokuva kertoo siitä, miten vaikeata on olla yhdessä ja puhua surun hetkellä niistä tärkeimmistä asioista. Sitten kun on hautajaiset ja ihmiset näkee toisiansa, niin mistä ne puhuvat. Onpa hyvää kakkua. Joo, on on. Onko sulla uusi auto. Ei, se on pari vuotta vanha. Me kierrellään ja kierrellään, vaikka pitäisi sanoa, että sulla on varmaan Riittaa hirveä ikävä.

Härö tunnustaa, ettei hänkään ole sen parempi:

– Pitäisi antaa surevalle tilaa. En minäkään sitä osaa. Pitäisi uskaltaa puhua niistä vaikeista asioista. Pettymyksistäkin.

Livet efter döden – Elämää kuoleman jälkeen. Ensi-ilta perjantaina 6. maaliskuuta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään