Vuonna 2019 ulosoton asiakkaina oli noin 562 000 velallista, joista yksittäisiä ihmisiä oli 507 000 ja oikeushenkilöitä 55 000. Ulosottovelallisten lukumäärä laski vuodesta 2018 2,6 prosenttia.
”Ulosottoasiat ovat usein pieniä saatavia, 27 prosentilla velallisista ulosotossa olevaa velkaa oli alle 500 euroa. Asioiden jakautumisessa eri velkatyyppeihin näkyy kulutusluottojen ja pikalainojen suhteellisen osuuden nousu vuosien mittaan. Velkojen perinnän peruspilareina tulisi olla tehokas perintä, ylivelkaantuneitten tilanteen helpottaminen ja perinnän kulujen pitäminen aisoissa”, toteaa valtakunnanvouti Juhani Toukola tiedotteessa.
Ulosottoasioita hoidetaan sähköisessä asiointipalvelussa yhä useammin
Ulosottovelkaa maksettiin viime vuonna sähköisen asioinnin kautta yli 27 000 kertaa. Yhteenlaskettu velkasumma oli lähes 24 miljoonaa euroa.
Kansalaisten asiointi sähköisen palvelun kautta on ollut voimakkaassa kasvussa. Ulosoton tietojärjestelmät rakennetaan yhteensopiviksi Kansallisen palveluväylän kanssa ja sähköisissä palveluissa hyödynnetään Suomi.fi-verkkopalvelua. Sähköisen asioinnin tarkoituksena on yksinkertaistaa ulosottoprosessia ja madaltaa velallisen kynnystä ulosottoasioiden hoitoon.
”Sähköisen palvelun tuomat uudet mahdollisuudet on otettu hyvin vastaan. Säilytämme kuitenkin mahdollisuuden henkilökohtaiseen asiointiin ja ulosoton toimipaikkaverkosto pysyy ennallaan ja siten melko tiheänä”, Toukola kertoo.