KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Viikonlopun näyttelytärppi: Inkeriläiset eivät enää vaikene – kaltoinkohdellun vähemmistön vaiheet vaikuttavasti esillä

7-vuotiaana Suomeen muuttanut Lea Pakkanen on kokenut, että inkeriläisiä pidettiin Neuvostoliitossa suomalaisina ja Suomessa venäläisinä.

7-vuotiaana Suomeen muuttanut Lea Pakkanen on kokenut, että inkeriläisiä pidettiin Neuvostoliitossa suomalaisina ja Suomessa venäläisinä. Kuva: Meeri Koutaniemi

Alkukeväästä ennen koronaepidemiaa hyvin suositunituksi kasvanut Inkeriläiset – unohdetut suomalaiset -näyttely jatkaa Kansallismuseossa 26.7. saakka.Inkerinsuomalaisten historiasta ja kohtaloista sekä käsikirjoittajien Lea ja Santeri Pakkasen elämäntarinoista rakentuneessa näyttelyssä on valokuvaaja Meeri Koutaniemen vaikuttavat kuvat. Juttu julkaistu KU:n verkkosivustolla 12.4.2020.

Elias Krohn
27.6.2020 14.00

Inkeriläisten vaiheita

Vuoden 1617 Stolbovan rauhassa Inkerinmaa siirtyi Moskovan Venäjältä Ruotsin kuningaskunnalle. Ortodoksiset inkeroiset ja vatjalaiset pakenivat Venäjälle ja tilalle alkoi muuttaa suomenkielisiä luterilaisia talonpoikia Karjalan kannakselta ja Savosta.

Vuonna 1721 Inkerinmaa liitettiin Suuren Pohjan sodan päätteeksi uudelleen Venäjään, mutta luterilainen uskonto ja suomen kieli säilyivät.

Vallankumouksen jälkeen Venäjän sisällissodan yhteydessä Inkerinmaalla voimistuivat autonomiavaatimukset ja tuhansia muutti pakolaisina Suomeen.

1920-luvun lopulta alkaen inkeriläisiä koettelivat Stalinin ajan kiellot, vainot ja karkotukset. 1940-luvun loppuun mennessä 140 000 inkeriläistä oli karkotettu, ammuttu tai vangittu.

Myöhemmin Neuvostoliitossa vainoaminen loppui, mutta kokemuksista vaiettiin ja inkeriläinen kulttuuri näivettyi.

1980-luvun lopulla Mihail Gorbatšovin glasnost-politiikan aikana inkeriläiset heräsivät puhumaan juuristaan ja omaistensa kohtaloista. Keskustelun avasi kulttuurilehti Punalipun erikoisnumero vuonna 1987. Sitä oli toimittamassa myös Kansallismuseon inkeriläisnäyttelyn toinen käsikirjoittaja Santeri Pakkanen.

Inkeriläisiä otettiin Suomeen paluumuuttajina vuosina 1990–2016.

Suomessa asuu tällä hetkellä 50 000–70 000 inkeriläistä, Venäjällä vajaat 20 000 ja Virossa 4 000. Lisäksi inkeriläisiä asuu Kazakstanissa, Ruotsissa ja Kanadassa.

Suomenlahden pohjukassa, Pietarin ympäristössä sijaitsevan Inkerinmaan asukkaat ovat toistuvasti joutuneet pelinappuloiksi kansainvälisen politiikan myllerryksissä. Kaltoinkohdellun vähemmistön vaiheet tuo yleiseen tietoisuuteen Kansallismuseon näyttely Helsingissä.

Toisen maailmansodan aikana saksalaisten vallattua alueen Suomeen tuotiin 63 000 inkerinsuomalaista noin vuosina 1942–1944. Yksi heistä oli Reijo Rautajoen äiti Elsa Dubbelman.

– Äitini oli saksalaisten palveluksessa Inkerissä, mikä oli venäläisten silmissä sotarikos. Äidin kaksi veljeä palveli puna-armeijassa ja molemmat kaatuivat. Äidin lisäksi kaikki hänen lähisukulaisensa tulivat Suomeen eivätkä halunneet palata, kun Neuvostoliitto vaati inkeriläisiä palautettavaksi, Reijo Rautajoki kertoo.

Suomeen tulleista 55 000 palasi Neuvostoliittoon, missä heidät vastoin lupauksia vietiin kauas kotiseuduiltaan. Rautajoen äiti oli yksi niistä 8 000:sta, jotka eivät taipuneet painostuksen allakaan palaamaan Neuvostoliittoon, vaan jäivät Suomeen. Heistä noin puolet pakeni pian Ruotsiin, koska he pelkäsivät joutuvansa Suomesta pakkopalautetuiksi Neuvostoliittoon.

Rautajoen äidin kaikki sukulaiset lähtivät Ruotsiin, mutta hän jäi itse Suomeen opiskelemaan opettajaksi. Kajaanin opettajaseminaarissa hän tapasi Eero Rautajoen, avioitui tämän kanssa ja heidän esikoisensa Reijo syntyi vuonna 1946.

Hiljaisuutta
rikkomassa

Inkeriläistausta näkyi Reijo Rautajoen lapsuudessa ennen kaikkea vaikenemisena.

– Kavereille koulussa tai muualla ei saanut puhua inkeriläisyydestä, koska äiti pelkäsi koko ikänsä, että hänet haetaan vielä väkisin Neuvostoliittoon. Isäkin varoitteli, että ovea ei saa avata kenellekään vieraalle, jottei äitiä viedä pois, Rautajoki muistelee.

Kotipiirissä Rautajoen äiti kyllä puhui kokemuksistaan, kuten perinteisen inkeriläisyhteisön tuhonneesta kolhoosijärjestelmästä sekä uskonnon harjoittamisen ja suomen kielen kouluopetuksen kieltämisestä 1930-luvulla.

Rautajoen isä ryhtyi 1960-luvulla haastattelemaan inkeriläisiä heidän kokemuksistaan, ja urakka jatkui 2000-luvulle saakka.

– Isä kirjoitti aiheesta 200 artikkelia eri lehtiin. Inkeriläisten asioitten penkominen ja tutkiminen oli hänelle elämänmittainen harrastus.

Norillag oli yksi Neuvostoliiton Gulag-vankileirijärjestelmän suurimmista ja ankarimmista leireistä. Sen työmailla raatoi yhteensä noin puoli miljoonaa vankia vuosina 1935–1956, myös inkeriläisiä. Nyt hiiltä kaivaneiden naisvankien parakkien rauniot häämöttävät lumen ja jään keskellä. Jopa 250 000 Norillagin vangin on arvioitu menehtyneen kylmään, nälkään ja raskaaseen työhön.

Norillag oli yksi Neuvostoliiton Gulag-vankileirijärjestelmän suurimmista ja ankarimmista leireistä. Sen työmailla raatoi yhteensä noin puoli miljoonaa vankia vuosina 1935–1956, myös inkeriläisiä. Nyt hiiltä kaivaneiden naisvankien parakkien rauniot häämöttävät lumen ja jään keskellä. Jopa 250 000 Norillagin vangin on arvioitu menehtyneen kylmään, nälkään ja raskaaseen työhön. Kuva: Meeri Koutaniemi

Reijo Rautajoki on jatkanut isänsä jalanjäljillä vakuutusalalla tekemänsä leipätyön jälkeen. Hänen väitöskirjansa Vaiettu sotapakolaisuus (2017) kertoo inkeriläisten opettajien, kuten hänen äitinsä, vaiheista.

Hänen uusin tutkimuksensa näki päivänvalon maaliskuun lopulla. Se kertoo karanteenileireistä, joilla Suomeen tuotuja inkeriläisiä pidettiin tautien leviämisen estämiseksi.

Venäjällä suomalaisia,
Suomessa venäläisiä

Kansallismuseon näyttely Inkeriläiset – unohdetut suomalaiset tuo esiin inkeriläisten tarinaa valokuvin, esinein ja dokumentein. Liehuville kankaille on painettu inkeriläisten muotokuvia ja heidän ajatuksiaan menneestä. Reijo Rautajoki on yksi heistä. Rautajoki on ollut laatimassa myös näyttelyn tekstejä.

Näyttelyn ovat käsikirjoittaneet Lea Pakkanen ja hänen isänsä Santeri Pakkanen, molemmat toimittajia ja itsekin inkeriläisiä. Valokuvat matkoilta ja haastatteluista kuvasi Meeri Koutaniemi.

Pakkaset tulivat Suomeen vuonna 1991 Lean ollessa 7-vuotias. Neuvostoliiton alettua hajota ajatukset Suomeen muutosta yleistyivät Inkerinmaalla, ja presidentti Mauno Koivisto oli luvannut Suomeen tuleville inkeriläisille paluumuuttajan statuksen.

– Vastaanotto oli aika hyvä. Ihmiset olivat avuliaita, sain kavereita ja sopeuduin, Lea Pakkanen muistelee.

Silti tietty vierauden tuntu jatkui.

– Neuvostoliitossa olimme olleet aina suomalaisia ja sen takia kummallisia. Kun olimme tulossa Suomeen, omiemme pariin, monet eivät tienneet ollenkaan, keitä inkerinsuomalaiset ovat. Heille olimme vain venäläisiä, jotka haluavat muuttaa Suomeen. Opin uuden asian itsestäni: sen mitä merkitsin ympäröivälle yhteiskunnalle, Pakkanen kertoo.

Näyttelyhanke sai alkunsa kesällä 2017, kun Pakkanen oli isänsä kanssa käymässä vanhalla kotiseudullaan Petroskoin alueella ensimmäisen kerran Suomeen muuttonsa jälkeen.

– Siellä oli edelleen pihan perällä olevan saunan ovessa lapsena mummolle kirjoittamani jäähyväisviesti, kun olimme lähdössä Suomeen. Sitä katsoessa kulminoitui, että nyt tartumme tähän aiheeseen, joka jo aiemmin oli ollut mielessä.

Tieto inkeriläisistä
osaksi yleissivistystä

Pakkaset haastattelivat laajasti niin Suomessa kuin Venäjälläkin asuvia inkeriläisiä. He matkustivat myös Siperian Jakutiaan ja Norilskiin, jonne inkeriläisiä Stalinin kansallisiin vähemmistöihin kohdistamien vainojen aikana karkotettiin. Lea Pakkanen luonnehtii matkaa havainnollistavaksi ja rankaksi kokemukseksi.

– Vaikka matkustimme lentokoneella emmekä tavarajunilla kuten karkotetut, näimme miten maisema muuttui. Ensin oli puita, sitten pelkkää jäkälää, sitten lumipeitteisiä vuoria. Se 9 000 kilometrin etäisyys, jonka päähän inkeriläisiä on karkotettu, konkretisoitui.

Myös karkotettujen ihmisarvon riisto havainnollistui.

– Heidän oli tehtävä työtä niin kauan kuin jaksoivat ja jos kuukahtivat, niin uusia tuotiin.

Tieto inkeriläisten moninaisista traagisista kohtaloista on suuren yleisön joukossa vähäistä.

– Silloin he ovat olleet niin arvottomia, että heille on voinut tehdä sen kaiken. Ja nykyään sillä kokemuksella on niin vähän merkitystä, että siitä ei tarvitse puhua tai kirjoittaa koulukirjoissa tai ylläpitää tietoisuutta. Tätä mietin paljon, kun palasimme Siperiasta, Pakkanen sanoo.

Inkeriläisten vaiheet pitäisikin liittää osaksi suomalaisuuden itseymmärrystä ja yleissivistystä, Lea Pakkanen korostaa.

Inkeriläiset – unohdetut suomalaiset. Näyttely Kansallismuseossa 26.7. saakka.

Inkeriläisten vaiheita

Vuoden 1617 Stolbovan rauhassa Inkerinmaa siirtyi Moskovan Venäjältä Ruotsin kuningaskunnalle. Ortodoksiset inkeroiset ja vatjalaiset pakenivat Venäjälle ja tilalle alkoi muuttaa suomenkielisiä luterilaisia talonpoikia Karjalan kannakselta ja Savosta.

Vuonna 1721 Inkerinmaa liitettiin Suuren Pohjan sodan päätteeksi uudelleen Venäjään, mutta luterilainen uskonto ja suomen kieli säilyivät.

Vallankumouksen jälkeen Venäjän sisällissodan yhteydessä Inkerinmaalla voimistuivat autonomiavaatimukset ja tuhansia muutti pakolaisina Suomeen.

1920-luvun lopulta alkaen inkeriläisiä koettelivat Stalinin ajan kiellot, vainot ja karkotukset. 1940-luvun loppuun mennessä 140 000 inkeriläistä oli karkotettu, ammuttu tai vangittu.

Myöhemmin Neuvostoliitossa vainoaminen loppui, mutta kokemuksista vaiettiin ja inkeriläinen kulttuuri näivettyi.

1980-luvun lopulla Mihail Gorbatšovin glasnost-politiikan aikana inkeriläiset heräsivät puhumaan juuristaan ja omaistensa kohtaloista. Keskustelun avasi kulttuurilehti Punalipun erikoisnumero vuonna 1987. Sitä oli toimittamassa myös Kansallismuseon inkeriläisnäyttelyn toinen käsikirjoittaja Santeri Pakkanen.

Inkeriläisiä otettiin Suomeen paluumuuttajina vuosina 1990–2016.

Suomessa asuu tällä hetkellä 50 000–70 000 inkeriläistä, Venäjällä vajaat 20 000 ja Virossa 4 000. Lisäksi inkeriläisiä asuu Kazakstanissa, Ruotsissa ja Kanadassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Hongkongilaiset nuoret katselivat tulipalossa mustuneita tornitaloja Tai Pon lähiössä joulukuun alussa.

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

Bapi Mondal ja vaimonsa Shanti. Ilmastonmuutos on pakottanut pariskunnan hylkäämään perinteiset elinkeinonsa Sundarbansin mangroverannikolla ja muuttamaan tehdastöihin Bangaloreen.

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

Entinen varapuhemies, kansanedustaja Juho Eerola julkaisi somessa kuvan, jossa irvistää ja venyttää silmiään.

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025

Miss Suomi -organisaatio pystyy siihen, mihin pääministeri Petteri Orpo ei

11.12.2025

Sota vei miljoonilta syyrialaislapsilta mahdollisuuden käydä koulua

11.12.2025

Putin ja Trump jakavat saman äärioikeistolaisen ideologian, Li Andersson sanoo ranskalaislehdessä

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään