KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Protesti jyllää, vaikka bensa maksaa yhtä paljon kuin edellisen hallituksen aikaan

Autoiluun liittyvää keskustelua on ollut hieman vaikea seurata parin viime vuoden aikana.

Autoiluun liittyvää keskustelua on ollut hieman vaikea seurata parin viime vuoden aikana. Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Jussi Virkkunen
19.3.2021 8.00

Hallitus kurittaa autoilijoita! Bensa maksaa koko ajan enemmän! Kohta kenelläkään ei ole enää varaa ajaa Suomessa!

Autoiluun liittyvää keskustelua on ollut hieman vaikea seurata parin viime vuoden aikana. Eduskuntavaalien alla keskustelu kääntyi suurin piirtein siihen, että punavihreä hallitus lunastaa ihmisten autot väkisin julmalle valtioapparaatille, joka uhraa ne suuressa kansanjuhlassa remontoidulla Hämeentiellä Helsingissä.

Vaalien jälkeen keskustelu on jatkunut samoilla linjoilla. Hallitusta on jatkuvasti syytetty erityisesti harvemmin asuttujen seutujen autoilijoiden kurjistamisesta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Onko syytöksille katetta? Eipä oikeastaan. Hallitus teki alkutaipaleellaan korotuksen polttoaineiden verotukseen, jotta niiden hinnat seuraisivat yleistä hintakehitystä. Tällaista korotusta kutsutaan indeksikorotukseksi.

Tästä korotuksesta on kehittynyt myytti, jota etenkin perussuomalaiset, mutta myös kokoomus, on onnistuneesti paisuttanut. Sillä on onnistuttu iskemään keskustaan, joka on leimautunut ”autoilua vihaavien vihervasemmistolaisten” apupuolueeksi. Lainausmerkeissä oleva luonnehdinta on luonnollisesti kärjistys.

Temppu on joka tapauksessa onnistunut, koska keskustan riveistä on julkaistu ties kuinka monta autoilua ja polttoaineveron korotuksia vastustavaa tiedotetta. Niiden vaikutus on luonnollisesti ollut se, että ne ovat vahvistaneet kuvaa ”autoilua vihaavien vihervasemmistolaisten” apupuolueesta.

Mistä autoprotesti sitten kumpuaa? Osittain se liittynee yhteiskunnan murrokseen, joka myllää tällä hetkellä Suomea ja maailmaa hurjaa vauhtia. Autoteollisuus on tässä muutoksessa vahvasti mukana, kun ala sähköistyy kovaa kyytiä.

Sähköautot on Suomessa leimattu viherhömpäksi, mitä ne itse asiassa pitkälti ovatkin. Vaikka autosta ottaa polttomoottorin pois, ei se tee siitä kovin ympäristöystävällistä. Esimerkiksi renkaista lentää mikromuovia ympäristöön, josta se päätyy luonnon kiertokulun kautta takaisin ihmisiin. Lisäksi autoja varten pitää kaivaa luonnonrikkauksia kaivoksista.

Mutta Suomessa tämä protesti elää ja voi hyvin etenkin miesten parissa. Vahva sukupuolittuneisuus onkin siinä mielenkiintoista, etenkin kun ottaa huomioon, että Suomea muuttavan väestökehityksen ytimessä ovat naiset. Pienemmillä paikkakunnilla asuu huomattavasti enemmän nuoria miehiä kuin nuoria naisia.

Työn murros, väestökehitys ja yhteiskunnan vahva muutos ovat erinomaista polttoainetta protestiliikkeelle. Se näkyy niin Suomessa kuin muualla Euroopassa.

Itse asiassa tämäkin hallitus on hyvin autoilumyönteinen. Esimerkiksi viime koronavuoden aikana hallitus päätti muun muassa rahoittaa uusia moottoritieliittymiä. Yksi niistä rakennetaan Seinäjoelle, mikä sai keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen riehaantumaan. Kurvinen kutsui päätöstä tärkeimmäksi hänen poliittisella urallaan.

Oikeasti tältäkin hallitukselta puuttuu rohkeus tehdä tarvittavia päätöksiä, joilla autoilua oikeasti hillittäisiin. Syynä on juuri se, että poliittinen hinta olisi liian kova.

Pitääkö autoilua sitten vähentää? Pitää – etenkin suurissa kaupungeissa. Huomattava osa autoilusta on muutaman kilometrin matkoja. Selvää on myös se, että on paikkoja, joissa ilman autoa ei pärjää. Tässä maksetaan hintaa hyvin hajautuneesta yhteiskunnasta.

Autoilun päästöt tulevat todennäköisesti vääjäämättömästi vähenemään. Muutos tuodaan vain sivukautta, kun maailma pyristelee irti fossiilisista polttoaineista. Autoilun verotusta ehditään siihen mennessä tuskin merkittävästi rukkaamaan.

Mitä se oikea polttoaine muuten maksaa? Tammikuussa 2018 perusporvarihallituksen aikaan litra 95-bensiiniä maksoi 1,47 euroa. ”Autoilua vihaavien vihervasemmistolaisten” johtamassa Suomessa litra 95:tä maksoi tammikuussa 2021 1,48 euroa.

Kirjoittaja on KU:n päätoimittaja.Kirjoitusta on korjattu 19.3.2021 klo 10.20. Kirjoituksessa mainittiin aiemmin virheellisesti, että pienemmillä paikkakunnilla asuu huomattavasti enemmän nuoria naisia kuin nuoria miehiä. Tilanne on oikeasti juuri päin vastoin eli pienemmillä paikkakunnilla asuu enemmän nuoria miehiä kuin nuoria naisia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään