KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Aleksis Salusjärvi: Supersankarielokuvia liukuhihnalta

Onnistuminen lippuluukulla ei ole enää mittari elokuville, koska julkaisuja tehdään tuoteperheinä.

Aleksis Salusjärvi
5.4.2021 10.00

Vuosituhannen vaihde muutti elokuvan profiilin lopullisesti. Näkyvin muutos oli supersankarielokuvien esiinmarssi, kun tuotantoyhtiöt alkoivat suoltaa niitä liukuhihnalta. Vuonna 2000 ilmestyi ensimmäinen X-Men. Sen jälkeen julkaisutahti kiihtyi ennennäkemättömään vimmaan. Elokuvamaailmasta tuli silmiinpistävän lapsellinen.

Toisena murrosvuotena pidetään vuotta 2008, jolloin julkaistiin Iron Man. Samalla synnytettiin supersankarielokuvien jaettu todellisuus, joka ketjutti Marvel-yhtiön tuotannot toisiinsa. Ymmärtääkseen uusimman elokuvan tapahtumien taustat, piti katsoa sarjan edelliset elokuvat. Syntynyt multiversumi lumosi yleisön. Kaikkien aikojen tuottoisimpien elokuvien lista on pullollaan näitä ketjuelokuvia. Ilmiö on ollut niin massiivinen, että se on muuttanut tapaa, jolla elokuvaa ylipäätään tarkastellaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Supersankari-ilmiö on juntannut parissa vuosikymmenessä itsensä niin syvälle kulttuuriin, että sitä on hankalaa edes mitata. Meemeistä ja sosiaalisesta mediasta ei voi enää tunnistaa kaikkia superelokuvien kaikuja, koska niiden pauhu on haudannut alleen muut äänet. Kuvasto ei ole enää pelkkä genre, vaan se kuuluu länsimaisen kulttuurin yleissivistykseen. Supersankarit ovat kulttuurin osa-alue, joka näkyvyyden ja tunnistettavuuden puolesta vertautuu Egyptin pyramideihin ja Kiinan muuriin.

Koska menestys kasvattaa nälkää, superelokuvien tulevaisuus ei näytä minkäänlaisia hiipumisen merkkejä. Niihin kaadetaan rahaa jatkuvasti lisää niin monesta suunnasta, että kulttuurin ja teollisen sarjatuotannon eroa on hankalaa enää tunnistaa. Onnistuminen lippuluukulla ei ole enää riittävä mittari superelokuville, koska julkaisuja tehdään tuoteperheinä, joihin kuuluvat jatko-osien lisäksi suoratoistopalveluiden sarjat. Lähitulevaisuudessa on luvassa esimerkiksi kolme erillistä ja päällekkäistä Batman-tuotantoa. Jokaiselle uudelle elokuvalle määritellään jo valmiiksi spin off -suunnitelma, kertoo DC Filmsin johtaja Walter Hamada. Tuotannot menestyvät kuin vaatemallistot.

Nykyinen tilanne on piirtänyt selvän rajan elokuvataiteen historiaan. Se tuntuu melkein suuremmalta katkokselta kuin ääni- tai värielokuviin siirtyminen. 2000-luku on näyttänyt, miten digitaalinen animaatio on niellyt yhä suuremman osan kameratyöskentelystä ja -näyttelemisestä. Aiemmin kömpelöistä erikoistehosteista on tullut tarinankertomisen muoto, joka rajoittaa entistä vähemmän fantasiamaailmojen kerrontaa.

Nykyelokuva onkin kiinteä osa digitaalista kulttuuria, jossa draaman merkitys on alisteinen kuvakerronnalle. Fantasiamaailmojen merkitys korostuu yliluonnollisten tehosteiden visualisoinnissa. Käsikirjoitusmielessä suurtuotantojen kaavamaisuus saa Molièrenkin näytelmien rakenteen tuntumaan kekseliäältä. Liikkuvin kuvin ja äänin kerrottu tarina ei ole tekniikan läpimurtojen myötä vapautunut, vaan jostain syystä estetiikka on kasvanut umpeen. Se tuntuu erityisen hämmästyttävältä aikakaudella, jossa jokainen meistä käyttää videokameraa säännöllisesti ja tuottaa sillä jatkuvasti sisältöä eri medioihin.

Elokuva näyttää kuin ravintolamaailmalta, jossa tarjoillaan vain yhtä ateriaa jokaisessa kuppilassa. Suurinta keskustelua ja eksistentiaalista analyysiä synnytetään The Joker -elokuvan kaltaisista teoksista, joiden fiktiivinen maailma on jo niin läpikaluttu, että metafiktionkin käsite tuntuu homehtuneelta niistä puhuttaessa.

Superelokuvien menestyksen marssi paljastaakin luultavasti enemmän markkinoinnista kuin estetiikasta nykymaailmassa. Koska huomion saaminen uusille tuotteille on yhä vaikeampaa, sitä keskitetään. Elokuvan markkinointi on mainonnan maratonjuoksua, koska se aloitetaan tuotantovaiheessa. Jatkuvan hohteen ylläpitäminen helpottuu, kun tuoteperhe siirtyy myyntiin tipoittain, yksi kappale kerrallaan. Mainostettava asia on jatkuvasti sama, mutta myyntiartikkelit vaihtuvat.

Vain hetkeä ennen vuosituhannen vaihdetta elokuvaa tehtiin aivan toisenlaisista lähtökohdista. 1995 manifestoitiin Dogma-elokuva, jossa luovuttiin välineen tuomista mahdollisuuksista ja keskityttiin sisältöön: Tilanteeseen, jonka näyttelijät luovat. Hetkeen, joka tallennetaan sellaisenaan. Dogma-manifesti ei ole menettänyt ajankohtaisuudestaan sekuntiakaan. Tuntuu yhä vallankumoukselliselta ajatukselta, että joku uskaltaisi synnyttää tarinan ja tilanteen ja ikuistaa sen kameralla. Muuttamatta mitään jälkikäteen.

Kirjoittaja on helsinkiläinen kulttuuritoimittaja ja kriitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään