KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Koulu voisi rohkaista aktivismiin

Opettaja Paula Albacka opetti tunnetaitoja viidesluokkalaisille viime viikolla Siivikkalan koulussa Ylöjärvellä.

Opettaja Paula Albacka opetti tunnetaitoja viidesluokkalaisille viime viikolla Siivikkalan koulussa Ylöjärvellä. Kuva: Lehtikuva/Kalle Parkkinen

Lasten ja nuorten kasvaminen yhteiskunnalliseen osallistumiseen olisi nostettava opinahjoissa entistä keskeisemmälle sijalle, uutuuskirjassa linjataan.

Elias Krohn
26.2.2022 12.00

Tutkimusten mukaan suomalaisnuorten yhteiskunnallinen tietopohja on verraten vahva, mutta he ovat passiivisia ottamaan osaa yhteiskunnalliseen toimintaan. Tämä paradoksi antaa aiheen tarkastella kriittisesti suomalaiskoulujen opetusta ja demokratiakulttuuria. Kirjassa Lupaus paremmasta – demokratia ja koulu Suomessa alan tutkijat pohtivat aihepiiriä eri näkökulmista.

Keskustelussa oppimistuloksista koulun tehtävä näyttäytyy helposti vain tietojen ammentamisena oppilaiden päähän. Viime vuosikymmeninä koulujen kehittämistä ovat ohjanneet paljolti elinkeinoelämän, markkinoiden ja työelämän vaatimukset. ”Kasvatukselle vieras markkinaterminologia on asettunut osaksi opetus- ja koulutuskieltä”, toteaa artikkelissaan yliopistonopettaja Aleksi Fornaciari.

Kasvaminen ihmisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen olisi nostettava kouluissa keskeisempään rooliin. Näin voi tiivistää Lupaus paremmasta -kirjan ydinsanoman. Tämä vaatii muutoksia opetusmetodeihin ja koulun käytäntöihin. Tarvitaan yhdessä tekemistä ja pohtimista sekä vastuun antamista lapsille ja nuorille itselleen. Liikkeelle pitäisi lähteä heidän omasta kokemusmaailmastaan ja heidän omien kykyjensä kehittämisestä.

Kilpailulliset menetelmät, ulkoisiin palkintoihin ja rangaistuksiin nojaaminen, vievät pohjaa motivaatiolta sekä lisäävät itsekeskeisyyttä ja epäonnistumisen pelkoa, toteaa filosofi Olli-Pekka Moisio kasvatuksen ja koulutuksen utopioita käsittelevässä artikkelissaan.

Oppilaille lisää
vaikutusvaltaa

Koulussa ei vain opiskella elämää varten, vaan koulu on itsessään osa elämää ja yhteiskuntaa. Jo kouluyhteisössä tulisi rakentaa demokraattista elämäntapaa, korostaa yliopistonopettaja Perttu Männistö.

”Kasvatettavan ei tarvitse osata kaikkea, sillä hän vasta opettelee”, Männistö muistuttaa epäileviä opettajia. Oppilaat voivat tuoda dialogiin ja päätöksentekoon omaan kokemusmaailmaansa perustuvaa ymmärrystä, jollaista opettajalla ei välttämättä ole. Lasten ja nuorten tulisikin antaa vaikuttaa oman osaamisensa rajoissa.

Käytännön esimerkkinä Männistö mainitsee joidenkin koulujen tavan ottaa oppilaat mukaan uusien opettajien työhaastatteluihin. Männistön mukaan oppilailla on myös oikeus tietää, miten opettajat päätyvät opetuksessa tekemiinsä valintoihin, ja niistä tulisi voida käydä dialogia.

Opettaja ja filosofian tohtori Jesper Kristiansson muistuttaa, että opetussuunnitelman mukaan oppilailla tulee olla myös mahdollisuus osallistua paikallisen opetussuunnitelman valmisteluun. Tämän toteutumista käytännössä tulisi vahvistaa.

Vastuun antaminen
motivoi

Koulutyön hektisessä arjessa osallistamisen ihanteet voivat tuntua opettajasta kaukaisilta. Asia vaatiikin laajempaa ajattelutapojen ja toimintakulttuurien muutosta, mihin kirja antaa suuntaviivoja. Luultavasti apua olisi myös lisäresursseista ja esimerkiksi pienemmistä ryhmäko’oista.

Nykyisessäkin koulumaailmassa uudenlaisia opetusmetodeja on kuitenkin mahdollista toteuttaa. Kristiansson kertoo omasta, väitöstutkimukseensa liittyneestä kokeilustaan yläasteen historian opetuksessa. Kristiansson vähensi asteittain omaa valtaansa opettajana ja pyrki ”valtaistamaan” oppilaita – antamaan näille välineitä ottaa opintonsa omiin käsiinsä. Viimeisessä vaiheessa oppilaat saivat toimia kokonaan itseohjautuvasti opetussuunnitelman puitteissa.

Tulokset, joita arvioitiin tutkielmien tai muiden tuotosten sekä keskustelujen perusteella, olivat hyviä ja oppilaat olivat motivoituneita. Erityisesti edistyivät laaja-alaisen oppimisen tavoitteet, kuten ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä vuorovaikutustaidot.

Vastuun antaminen oppijoille pohjustaa osaltaan aktiivisen kansalaisuuden tavoitetta.

Arvoristiriitoihin
tartuttava

Kansalaiskasvatus kulminoituu toisen asteen oppilaitoksissa, kun oppilaat ovat varttumassa täysi-ikäisiksi. Yliopistonopettaja Mikko Hiljanen toteaa lukiolaiskyselyn perusteella, että suomalaisissa lukioissa on hyvät edellytykset opetella demokraattisen vuorovaikutuksen prosesseja, kunhan tähän annetaan tilaisuuksia. Arvoristiriitoihin tulisi väistelemisen sijasta tarttua.

Hiljasen mukaan koulun olisi tärkeää tukea nuorten empatiataitoja, jotta syntyisi innostusta yhteisten asioiden hoitamiseen, vaikka omat asiat olisivat hyvin.

Kiinnostava lisä kirjaan olisi ollut pohtia tilannetta toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa. Siellä haasteet lienevät lukioita suurempia ja kansalaiskasvatuksen tarve vielä polttavampi.

Moni toisen asteen opiskelija on opintojensa ohessa jo työelämässä – tai opintoihin kuuluvassa työssäoppimisessa. Tämä olisi oppilaitoksissa yksi hyvä kulma tarkastella yhteiskunnallisia kysymyksiä ja omien oikeuksien ajamista.

Olennaisessa osassa yhteiskuntakasvatuksessa ovat mediataidot. Kasvatustieteen väitöskirjatutkija Minna-Kerttu Kekki korostaa, että pelkästään hyvät mediataidot eivät riitä, vaan niiden perustana on oltava demokratian arvostus. Muutoin ilmaisunvapaus ja moniäänisyys, jonka uudet mediat mahdollistavat, sekä kriittisen ajattelun taidot voivat kääntyä demokratiaa vastaan.

Koulu ekososiaalisen
muutoksen rakentajaksi

Nuorten yhteiskunnallinen aktiivisuus painottuu tällä hetkellä ilmastonmuutokseen, joka vaikuttaa suuresti heidän tulevaisuuteensa. Tutkijatohtori Tero Toivanen pohtii kirjan päättävässä artikkelissaan, mitä ekologinen kriisi ja tarvittava ekologinen jälleenrakennus vaativat koululta. Hän hahmottelee koululle roolia osana ekososiaalisen sivistyksen projektia. Toivasen mukaan ekokriisiä koskevat kysymykset olisi tuotava rohkeasti koulun sisään, jolloin koulu voisi muuntua ”tuhon logiikkaa” tukevasta instituutiosta kestävämpien elämäntapojen ja aktiivisen ekososiaalisen kansalaisuuden rakentumisen tilaksi.

Kouluissa tulisi innostaa toisenlaisten tulevaisuuksien hahmotteluun ja rakentamiseen.

Ratkaisut eivät ole valmiina, vaan kouluissa tulisi innostaa toisenlaisten tulevaisuuksien hahmotteluun ja rakentamiseen. Tässä prosessissa opettajakin voi oppia nuorilta. Myös ympäristötavoitteisiin liittyviä ristiriitoja ja konflikteja tulee käsitellä ja kasvattaa nuoria sitkeän dialogin valmiuksiin. Lisäksi tarvitaan valmiutta tarvittaessa nousta vastarintaan vääryyksiä vastaan, myös silloin kun ne kohdistuvat luontoon, Toivanen linjaa.

Matti Rautiainen, Mikko Hiljanen ja Perttu Männistö: Lupaus paremmasta – demokratia ja koulu Suomessa. Into Kustannus 2022, 272 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Kuutoset Mikko Ampuja, Väinö Meltti, Kaisu-Mirjami Rydberg, Yrjö Räisänen, Cay Sundström ja K. H. Wiik kirjan kannessa.

Vasemmiston edustajat pantiin vankilaan

Uusimmat

Havaijin Lanai saarelta kotoisin oleva Solomon Pili Kaho’ohalahala osallistui Meidän valtameremme -konferenssiin Busanissa, Etelä-Koreassa.

Alkuperäiskansat haluavat perinnetietonsa käyttöön valtamerten suojelussa

Keinoälyhavaintojärjestelmää asennetaan Kenian Aberdaren kansallispuistossa. Kun laitteet havaitsevat lähestyvän hyeenan, kaiuttimista raikuu karkotteena toimiva ultraääni. Ääni on ihmiskorvalle kuulumaton, mutta hyeenalle erittäin vastenmielinen.

Keinoälyä valjastetaan Kenian sarvikuonojen suojeluun

Petteri Orpo kokoomuksen puoluehallituksen kokouksessa huhtikuussa.

Petteri Orpo tuli ja muutti Suomen – Muutoksen suunnasta voi olla monta mieltä, sen merkityksestä ei

Rakennusalalla tarvittaisiin opiskelijoille paljon enemmän harjoittelupaikkoja kuin mitä on tarjolla.

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitukselta tuli tänään lisää työntekijän aseman heikennyksiä – ”Järkyttäviä esityksiä”

 
02

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
03

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 
04

Orpon virheellisiä väittämiä täynnä oleva kirjoitus tyrmistyttää – ”Miten pääministeri voi väittää näin härskisti jotain, mikä ei pidä paikkaansa”

 
05

EU:n surkein työllisyys – Orpon ja Purran selitykset höpönhöpöä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Israelissa kibbutsit vaihtuivat startupeihin – ”Innovaatiotalous osaa tuottaa arvoa suoraan kuolemasta”

06.06.2025

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

06.06.2025

Kansanedustaja palasi perhevapaalta: ”Viimeistään nyt on selvää, ettei hallitus saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita”

06.06.2025

Vasemmiston nousu jatkui Ylen gallupissa, näin Minja Koskela kommentoi – ”Politiikassa ei voi voittaa pelkällä kritiikillä vaan pitää olla omia visioita”

05.06.2025

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

05.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela varoittaa: Orpon hallitukselta on tulossa lisää leikkauksia

04.06.2025

Vasemmistoliitto erotti kaksi puolueosastoa – Syynä ehdokkaat kilpailevilla listoilla

04.06.2025

Perussuomalaisten Mäkelän työelämäpuheet tyrmätään ”Selvästi on alkanut vähän kaduttaa”

04.06.2025

Vasemmistoliitolta vastalause puolustuspoliittiseen selontekoon – ”On varauduttava siihen, että epätasapaino Yhdysvalloissa voi olla pitkäkestoinen”

04.06.2025

”Valtaosa maamiinojen uhreista on siviilejä, usein lapsia”

04.06.2025

Minja Koskela vaatii säätelyä SkinnyTok-sisällöille: ”Tuttua omilta teinivuosilta”

04.06.2025

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

04.06.2025

Työmarkkinajohtaja ihmettelee vaalilahjoitusten ilmoitusrajan nostamista – ”Ilmoitusrajoja pitäisi laskea”

03.06.2025

Vaalirahoitusta uudistetaan: Yhä isompia summia voi lahjoittaa nimettömänä – ”Samaan aikaan pääministeri Orpo toimii hampurilaismannekiinina Hesburgerille”

03.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään