KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Bussilakossa on kysymys myös liikenneturvallisuudesta

Bussiliikenne on lakon aikana lähes tyystin pysähtynyt.

Bussiliikenne on lakon aikana lähes tyystin pysähtynyt. Kuva: Lehtikuva/Roni Rekomaa

Kuljettajat tavoittelevat inhimillisempiä työaikoja ja työn vastuullisuuden huomiointia palkassa.

Emilia Männynväli
2.3.2023 15.30

Keskiviikkona 1. maaliskuuta alkanut linja-autohenkilökunnan ja huoltokorjaamojen lakko on pysäyttänyt bussien kulun ympäri maata. Lakossa ovat alan suurimpien liikennöitsijöiden työt ympäri maata.

Lakkoa sovitellaan parhaillaan. Ellei sovintoa saada, jatkuu huoltokorjaamoiden lakko 8. maaliskuuta ja linja-autonkuljettajien lakko 10. maaliskuuta saakka. AKT on varoittanut myös uusista lakkojaksoista maaliskuun aikana.

Väsymys konkretisoituu sairauspoissaoloina

ILMOITUS
ILMOITUS
”Matkustajat varmaan haluaisivat levänneen kuljettajan.”

Kiistan keskiössä ovat etenkin työajat. Kuljettajien työhönsidonnaisuusaika on pisimmillään 11,5 tuntia, ja tauotta pitää ajaa pahimmillaan 5,5 tuntia putkeen.

– Vähän lyhyempi työhönsidonnaisuusaika ja tiheämmät tauot parantaisivat kuljettajien jaksamista ja vähentäisivät sairauspoissaoloja. Työnantajan asemassa olisin kiinnostunut ainakin sairauspoissaolojen vähentämisestä, sanoo Niko Holm, Nobinan Turun varikon pääluottamusmies.

Kuljettajat haluavat eroon myös yhden päivän vapaista, joita ei koeta riittäviksi, varsinkin jos edellinen vuoro on iltaa ja seuraava aamua. Holmin mukaan kysymys on paitsi kuljettajien, myös asiakkaiden, turvallisuudesta.

– Unirytmihän sekoittuu ihan täysin, ei siinä ehdi edes palautumaan. Sanotaan näin, että ihmishenki on semmoinen asia, että siitä ei pitäisi tinkiä. Matkustajat varmaan haluaisivat levänneen kuljettajan. Kasautuva väsymys konkretisoituu sairauspoissaoloina, jotka taas pidemmän päälle kuormittavat työkavereita ja myös työnantajaa, Holm kertoo.

Holm toivoo linja-autoliikennettä käyttäviltä kansalaisilta ymmärrystä lakolle.

– Kyse on heidän omasta terveydestään ja turvallisuudestaan.

Kotkan Autoalan Työntekijöiden puheenjohtaja Jaakko Lehtiniemi luonnehti AKT-lehdessä työnantajapuolen ehdotusta huonontaa työaikoja entisestään ”suorastaan törkeäksi avaukseksi”.

– Emme me mitään mahdottomia vaadi, parempaa palkkaa ja edes pikkuisen helpotusta työoloihin. Tällä hetkellä ne eivät ole inhimillisiä.

Parhaillaan lakkovahtina Pohjolan Liikenteen varikolla toimiva Lehtiniemi oli huolissaan myös siitä, miten saada nuoria houkuteltua tai pysymään alalla tämänhetkisillä työehdoilla.

Myös liittoon kuulumattomat lakkoilleet

Toki parhaillaan lakkoillaan myös palkoista.

– Mielestäni palkka ei vastaa työn vaativuutta eikä myöskään vastuuta. Turun seudulla kuljettajalle tyypillinen palkka on noin 2500 euroa kuussa bruttona. Toki se riippuu paljon siitä, mitä vuoroja ajaa, ja ajaako maaseudulla vai kaupungissa. Maaseutuvuoroista palkka on pienempi. Kaikkiaan palkkauksemme on melko lisävoittoinen.

Holm kertoo olevansa iloisesti yllättynyt siitä, miten hyvin lakko on pitänyt.

– Tänä aamuna lähti liikenteeseen enää yksi auto, ja eilen lähteneistäkin muutama kuljettaja ilmoitti kesken päivän, ettei halua ajaa lakonalaista työtä. Myös liittoon kuulumattomat kuljettajat ovat jättäneet vuoroja ajamatta solidaarisuudesta muita kohtaan, ja koska ymmärtävät, että samat työehdot koskevat kaikkia. Myös näille kuljettajille kuuluu iso kiitos.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Puolan pääministeri Donald Tusk.

Puola väsyi Ukrainaan ja upposi omiin riitoihinsa

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
03

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 
04

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
05

Puola väsyi Ukrainaan ja upposi omiin riitoihinsa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään