KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Aatamin pukukopilla

Pirjo Hämäläinen
6.1.2013 15.00

Loppiainen lopsahtaa, kaali kuppiin kopsahtaa. Riemukasta alkua seuraa nopeasti nolo loppu: uudenvuoden rakettien räiskeestä on vain viikko apeimpaan arkeen. Ja vaikkei kenkään sois, joulukuusi viedään pois, pois, pois.

Vuodenvaihde osuu järjettömästi keskelle joulukautta ja keskelle sydäntalvea, jolloin luonto on jähmettynyt sijoilleen. Metsien hiljaisuuden rikkoo korkeintaan vaimea kuorsaus. Vasta paavalina karhu kääntyy toiselle kyljelleen.

Maailma luotiin syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 5509 eaa. Syyskuun ensimmäisestä alkaa ortodoksinen kirkkovuosi ja meidän nuoruudessamme siitä alkoi kouluvuosi. Uuden vuoden juhlinnalle se olisi ehdottomasti paras paikka.

ILMOITUS
ILMOITUS
Uutenavuotena ihminen lupaa parantaa tapansa, tumpata tupakkansa, jättää tipat ottamatta. Ihminen haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä, mutta mielen kuonasta hän ei eroon pääse.

Suomalaiset talonpojat elivät maatöiden rytmissä, joten uusi vuosi koitti, kun viimeiset riihet oli puitu. Virallisesti vuosi aloitettiin keskiajan loppuun saakka niin Ruotsissa kuin täällä Suomessakin joulusta.

Seisaukset ja tasaukset ovat ajan saumakohtia: egyptiläisten vuosi alkoi kesäpäivänseisauksesta ja babylonialaisten kevätpäiväntasauksesta. Keskiaikaisessa Ruotsissa joululla ja talvipäivänseisauksella oli ilmeinen yhteys.

Meidän vuodenvaihteemme on niin ikään lähellä talvipäivänseisausta, mutta näillä asioilla ei ole keskenään tekemistä. Uutta vuotta vietetään tammikuun ensimmäisenä päivänä, koska Rooman konsulit astuivat silloin virkaansa. Konsulien virkakaudet jakoivat aikaa samaan tapaan kuin viisivuotissuunnitelmat Moskovassa, kolmannessa Roomassa.

Kuumeisessa kvartaalitaloudessa aikaa mitataan kolmen kuukauden jaksoissa. Esivanhemmillamme ei tulenpalavaa kiirettä ollut, mutta heille vuosi oli turhan epämääräinen mittayksikkö. Vuosi korvattiinkin usein kesällä tai talvella, mistä on suomen kielessä yhä jäänteitä.

”Kakskymmentä suvea sulta sain, oi elämä. Itkenkö? En”, Aila Meriluoto kirjoittaa nuoruuden kokoelmassaan Lasimaalaus. Proosallisessa arjessa kukaan ei puhu kuusitoistasuvisesta tytöstä, mutta kuusitoistakesäinen tyttö on aivan asiallista suomea.

Pojan ikää ei ole koskaan kesissä ilmaistu eikä varmaan talvissakaan. Varsa saattoi sen sijaan olla kaksitalvinen. Ja jos talveksi jätettiin vaikkapa kolme lehmää, teuraspenkkiin ne joutuivat aikaisintaan syksyllä, vuoden kuluttua.

Päivän lisäksi myös yö on ajan yksikkö. ”Oisin kuollut kuusiöisnä, kaonnut kaheksanöisnä”, Kalevalassa synkistellään. Ja edelleen: ”Käyähänpä katsomahan kahen, kolmen yön perästä, joko on hukkunut vetehen, kuollut poika puolikkohon.”

Kolmen yön kylpyläpakettiin sisältyvät kaikki hoidot. Kaksiöinen jää ei kulkijaa kanna. Yhden yön pysäkki on Rosa Liksomin esikoinen. Kaksiöinen rakkaus sopisi hyvin listahitin nimeksi, mikä näin vinkkinä mainittakoon.

Uutenavuotena ihminen lupaa parantaa tapansa, tumpata tupakkansa, jättää tipat ottamatta. Ihminen haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä, mutta mielen kuonasta hän ei eroon pääse. Moni taiteilija antaisi paljon, jos näkisi maailman vastasyntyneen silmin tai kuten Aatami ja Eeva ennen kuin he tiedon hedelmää haukkasivat.

Pisimmälle puhtaan alkutilan tavoittelu meni adamitismissa, anarkistisessa tai – kirkon näkökulmasta – kerettiläisessä liikkeessä, jonka tärkeä pesäpaikka oli boheemissa Böömissä, nykyisessä Tšekinmaassa.

Ensimmäisten vuosisatojen gnostilaiset adamiitit kutsuivat kirkkoaan paratiisiksi, kekkaloivat alasti ja suhtautuivat vapautuneesti seksiin. Keskiajan Böömissä adamiitit olivat taas ääriradikaaleja hussilaisia, uskonpuhdistaja Jan Husin kannattajia, jotka kielsivät lait, yksityisomistuksen, perheen, avioliiton ja naisten syrjinnän.

Englannissa 1300-luvulla eläneen pastori John Ballin ajatukset kulkivat samoja latuja. Talonpoikaiskapinan aikaan hän kyseli: ”When Adam delved and Eve span, who was then the gentleman?” eli ”Kun Aatami kuokki ja Eeva kehräsi, kukas silloin oli herra?”

Adamiitteja nousi päivänvaloon vielä 1840-luvun Böömissä, ja edelleen heitä elää Venäjällä, Rybinskin kaupungissa Volgalla. Sikäläiset perhekunnat arvostavat kaikkia seksuaalisuuden muotoja ja hyväksyvät myös eläimiin sekaantumisen.

Kun Eeva kehräsi, missä oli Aatami? Ei kai hän ollut paratiisin pensaistossa eläimiä likistelemässä?

Mutta siirtykäämme 1910-luvun Pietariin. Kulkukoiran kellarissa vodkaa nappailleet avantgardistit halusivat hekin olla uusia Aatameja ja aistia elämää kuin turmeltumattomat lapset.

Aatami oli heille ihmiskielen ensimmäinen puhuja ja myös kielen luoja, sillä eläimet ilmestyivät paratiisiin anonyyminä laumana. Vasta Aatami nimesi behemotin, leviatanin ja koko omituisten otusten kerhon.

Runoilija Nikolai Gumiljov kutsui puhdasta ja luonnonmukaista tyyliään ensin adamismiksi, mutta myöhemmin termiksi vakiintui akmeismi. Kollega Velimir Hlebnikov suosi puolestaan järjentakaista kieltä, ”zaumia”, joka avasi väylän paratiisiin, aikaan ennen tiedon hedelmää.

Silkkaa ”zaumia” oli myös Voitto auringosta -ooppera, johon libreton laati Aleksei Krutšonyh ja musiikin Mihail Matjušin. Tasan sata vuotta sitten ooppera sai ensi-iltansa Pietarissa, mutta varsinainen työ tehtiin suomalaisella Kanneljärvellä, missä Matjušinilla oli huvila.

Tulee sade, ryssät laulaa, Kannaksella oli tapana sanoa. Olisikohan kuuntelijoiden joukossa ollut nuori Unto Seppänen, Kanneljärven iloisten ukkojen kuvaaja, jonka tönkkö pronssipatsas seisoo koulukaupungissani Kouvolassa?

Geometrisen taiteen pioneeri Kazimir Malevitš suunnitteli Kanneljärven oopperaan lavastuksen, joka toisti mustan neliön teemaa. Kaksi vuotta myöhemmin Malevitš vei neliönsä futuristien näyttelyyn ja ripusti sen ikonin lailla ”suureen tsuppuun”, salin nurkkaan.

Yliopistomies Tomi Huttusen mukaan Musta neliö oli itsesyntyinen teos, joten kellään ei ollut sen vastaanottamiseen kieltä. Täysin tyhjästä neliö ei kuitenkaan ponnahtanut, sillä se liittyi traditioon, jonka alkupäässä häämötti ”käsittä tehty” Kristus-ikoni.

Jos Huttusta on uskominen, myös Aleksis Kiven Seitsemän veljestä kuuluu samaan itsesyntyisten luokkaan. Aatamin tavoin avantgardisti Kivi antoi Killille, Kiiskille ja pojille nimet ja loi Jukolan väelle alkuvoimaisen kielen, joka poikkesi läpikotaisin siitä, mitä suomeksi oli koskaan kirjoitettu.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään