KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Mustapäät keksivät joulukuusen

Pirjo Hämäläinen
24.12.2013 13.51

”Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehväs uskolliset! Myös aina joulun aikahan sä saavut meidän majahan.

Oi kuusipuu, oi kuusipuu ja lehväs uskolliset!”

Saksalaiset ovat laulaneet O Tannenbaumista, kuusipuusta, 1500-luvulta lähtien, mutta laulun alkuperäisversiossa ei hiiskuta sanallakaan joulusta, sillä joulukuuset yleistyivät vasta paljon myöhemmin.

Liioittelematta voi sanoa, että kansakoulun- opettajat loivat suomalaisen joulun.

Varhaisena virstanpylväänä oli Johann Wolfgang von Goethen teos Nuoren Wertherin kärsimykset. Vuonna 1774 julkaistussa nyyhkyromaanissa yläluokkainen Werther vierailee joulun alla rakastamansa Lotten luona ja muistelee, miten ihanaa oli nähdä lapsena vahakynttilöin, makeisin ja omenoin koristeltu kuusi.

Wertherin melko mitättömät kärsimykset päättyivät itsemurhaan, mikä sai lukijat tolaltaan. Lemmenhuolten raskauttamat nuorukaiset pukeutuivat oitis Werther-asuun (sininen hännystakki, keltaiset polvihousut, pyöreä huopahattu) ja sieppasivat vasempaan käteensä Goethen romaanin ja oikeaan pistoolin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Jäljittelijöiden tarkkaa määrää ei tiedetä, mutta arvellaan, että Werther-kuume vaati jopa kaksituhatta uhria. Goethea joukkohysteria hirvitti, ja hän lisäsi toiseen painokseen varoituksen: ”Ole mies, äläkä seuraa esimerkkiäni!”

Nuoren Wertherin ohella joulukuusta levitti E. T. A. Hoffmannin Pähkinänsärkijä (1816). Sadun tapahtumat sijoittuvat jouluyöhön, joten kuvituksena nähtiin joulukuusi, jossa kultaiset omenat ja karamellit kimmelsivät. – Karamelli on muuten nykysaksaksi ”Bonbon”, mistä irtosi Bonnin pääkaupunkikaudella monenlaista hauskaa.

Kaikki itseään kunnioittavat balettitalot esittävät jouluisin Pjotr Tšaikovskin säveltämän Pähkinänsärkijän, vaikka omin jaloin harhailevat työkalut, hohtimet, pihdit ja pähkinänsärkijät, ovat unen maisemissakin outo aihe.

Elävän ja elottoman tunneside tuo Hoffmannin teoksiin aitoa goottilaista kauhua. Osuvimpia näytteitä aiheesta on Nukuttaja, kertomus nuoren Nathanaelin ja Olimpia-robotin rakkaudesta.

Sigmund Freud oivalsi Nukuttajaa lukiessaan, että saksan sana ”unheimlich”, kauhea, sisältää sanan ”heimlich”, kotoinen. Hyytävin kauhu piilee aina kotoisen kääntöpuolella, kuten myös Stephen King on tahollaan hoksannut. Sekä Hoffmannin Nukuttaja että Kingin Kolkuttajat perustuvat lapsia säikyttelevään folkloreen.

Saksalainen nukkumatti on jo valmiiksi ilkeä ryökäle, joka heittää unettomien kasvoille hautakumpujen hiekkaa, mutta aavemainen nukuttaja kerää lasten aukinaiset silmät pois ja jättää heidät sokkoina yön armoille.

Joulukuusella ja juhannuskokolla ei ole kummoistakaan eroa, sillä kynttilät, valoa heijastavat nauhat ja kiiltävät pallot tekevät kuusestakin palavan soihdun, auringon vertauskuvan.

Roomalaisten keskitalven saturnalia vahvisti aurinkoa, jotta se jaksaisi syntyä uudelleen. Kokot roihusivat vuorilla ja koristellut tammipuut hohtivat kynttilöiden loimussa kullalta ja hopealta.

Protestanttinen legenda väittää joulukuusen keksijäksi Martti Lutheria, joten lukuisissa kuvissa isä Luther, äiti Luther ja heidän pilttinsä ihastelevat saliin tuotua kuusta.

Tämä on tietysti pötyä. Vaikka joulukuusesta on mainintoja jo keskiajalta, kesti kauan ennen kuin se juurtui koteihin. Saksassa ratkaiseva käänne tapahtui 1870-luvulla, jolloin Ranskaa vastaan sotineet kansanmiehet näkivät kasarmeissa ja sotilassairaaloissa kuusia ja välittivät tavan kyliinsä.

Suomen säätyläispiireissä harrastettiin ensin nimipäiväkuusia ja sitten enemmän tai vähemmän improvisoituja joulukuusia, mutta maarahvaan majoihin kuuset saapuivat vasta kansakoulujen myötä.

Liioittelematta voi sanoa, että kansakoulunopettajat loivat suomalaisen joulun. Melkein kaikki joululaulut ovat opettajien sepittämiä ja melkein koko joulurekvisiitta on omaksuttu koulusta. Joulun sydänseutu ei olekaan napapiiri eikä suomalais-venäläinen Korvatunturi, vaan Jyväskylän siveellinen opettajaseminaari.

Tallinnaa voi pitää joulukuusen keskiaikaisena alkukotina. Mustapäiden killan nuoret saksalaiskauppiaat järjestivät papukaijan ammuntaretkiä, toukokreivin turnajaisia ja vähitellen myös jouluriehoja. Raatihuoneen torille pystytettiin kuusi, joka hurjan piiritanssin lopuksi kiljuen poltettiin.

Nimen puolisotilaalliselle killalle antoi Pyhä Mauritius, musta pohjoisafrikkalainen marttyyri. Mustaan väriin ovat yhteydessä myös maurit, ruokakomerossa vilistävät mauriaiset ja tietysti murjaanit.

Ennen kuin afrikkalaisia alettiin nimitellä neekereiksi, heitä pilkattiin Suomessa murjaaneiksi. Tiernapojissa murjaanien kuningas tarkoittaa Balthasaria, mustaihoista Itämaan tietäjää, jonka voi nähdä loppiaisen aikaan Espanjassa loisteliaassa arabiasussa.

”Mauri on tehnyt tehtävänsä, mauri saa mennä”, tunisialainen Hassan huokaa Friedrich Schillerin genovalaisdraamassa Fiesco. Hassania paljon kuuluisampi on kuitenkin William Shakespearen Othello, Venetsian mauri.

Mustapäiden kiltatalo seisoo yhä Tallinnan Pikk tänavilla, Pitkäkadulla, ja oven yläpuolella komeilee sama Pyhä Mauritius, joka lumosi Martti Haavion niin, että tämä otti runoilijanimekseen P. Mustapää – Pyhä Mustapää.

Umpisaksalainen joulukuusi säilyi myös natsikaudella. Muut perinteet uudistuivat radikaalisti, koska juutalaislapsen syntymää ei haluttu suurin surminkaan juhlia.

Lahjat oli jakanut hyväsydäminen Pyhä Nikolaus, mutta nyt konttia kantoi germaanien sodanjumala, silmäpuoli Odin. Neitsyt Mariaa ei pakanajumalattareen sentään vaihdettu, mutta hänet tyrkättiin sivuun ja joulusta tehtiin yleinen äitiyden päivä.

Hempeät enkelit ja enkelinhiuksiksi kutsutut hopealangat korvattiin miehekkäillä rautaristeillä. Piparkakut leivottiin hakaristin muotoon (kuten suomalaiset joulutortut), ja joulukalenterin luukkuihin painettiin kansallissosialistisia iskulauseita.

Latvatähdet tuottivat ongelmia, sillä viisisakaraiset muistuttivat Neuvostoliiton punatähtiä ja kuusisakaraiset yhtä nolosti Daavidin tähtiä. Puhdasoppisessa natsikuusessa ei voinut olla samanlaista koristetta kuin loskaan potkitulla juutalaisella verisessä rintapielessään.

Miksi punatähdessä on viisi sakaraa? Siksi että maapallolla on noin viisi mannerta, jotka kommunismin aate ylväästi yhdistää.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Uusimmat

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
03

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
04

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään