KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Minkä mitta ihminen on?

- Ovatko taidot ihmisen mitta?

- Ovatko taidot ihmisen mitta? Kuva: Juha Drufva

Juha Drufva
9.7.2014 8.48

Keinutuolifilosofiaa osa 2

Ihmisen mittana olkoon vain oman askelen tahti. Jos ihminen on kaiken mitta, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun ihmiskunnan mitta tulee täyteen?

Millä oikein mitataan se, miten ihminen on kaiken mitta? Jos suurissa asioissa ei oteta pieniä askeleita, miten pieni ihminen voi mitata elämäänsä oman askelen tahtiin ja päinvastoin?

Laotsen mukaan oleva ja olematon synnyttävät toisensa, vaikea ja helppo täydentävät toisiaan, pitkä ja lyhyt verrataan toisistaan, korkea ja matala mitataan toisillaan, sävelen ja hälyn ero on sointuvuudessa, jälkimmäinen seuraa edellistä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Filosofi Platon vastusti Protagoraan ajatusta ”ihminen on kaikkien käyttöesineiden (khremata) mitta, sekä kaiken olevan olemassaolon että olemattoman olemattomuuden.”

Platon ymmärsi, että jos ihmisestä tehdään kaikkien käyttöesineiden mitta, maailma liitetään ihmiseen käyttäjänä ja välineellistäjänä, ei ihmiseen puhujana, tekijänä ja ajattelijana. Platon oivalsi, että lopulta ihminen ottaa kaikkea mahdollista omin luvin ja pitää kaikkea olemassa olevaa pelkkinä keinoina haluja ja tarpeitaan tyydyttäessään. Platon ei siis halunnut ylentää ihmistä luomakunnan kruunuksi kuten kristinusko teki.

Theaitetos -dialogissa Sokrates kysyy, onko niin, että millaiseksi ihminen todellisuuden kokee, sellaiseksi hän sen uskoo, ja mitä hän uskoo, se on hänelle totta ja todella olemassa:

”Onko ihmisellä itsessään myös mittapuu millä arvioida tulevia asioita? Tapahtuuko ihmiselle aina niin kuin hän uskoo tapahtuvan?”

Sokrates päättelee, että tieto ei ole kokemuksissa vaan niitä koskevissa päätelmissä. Asioiden olemuksen ja totuuden tavoittaminen ei ole mahdollista pelkän kokemuksen avulla vaan totuus paljastuu ainoastaan päättelyn avulla. Päättely puolestaan edellyttää oikeaa tietoa tiedon kohteesta. Mikäli pitää paikkansa, että kullekin on olemassa se miltä hänestä näyttää, on silkkaa mielettömyyttä vertailla toinen toisensa vaikutelmia ja käsityksiä, koska kaikki ovat käsityksineen yhtä oikeassa tai väärässä eikä mitään muuta mittapuuta ole kuin yksilön omat kokemukset.

Millä ihminen sitten mittaa itseään? Elämän kokemuksillaanko suhteessa toisten ihmisten elämänkokemuksiin? Omaisuudellaanko, joka on sitä minkä ihminen menettää kuollessaan. Ihmisen kuoleman jälkeen hänen nimensä jää maan päälle hautakiveen tiettyyn paikkaan, mutta omaisuus hajoaa ympäriinsä. Olisiko sopiva ihmisen mittari koulusivistys, oppineisuus tai hänen tekemiensä työtuntien määrä? Mihin on ihmisen elämän merkityksen ankkuri kiinnitetty?

Hannah Arendtin mukaan Protagoraan ajatus on ymmärretty väärin, kun se on tulkittu sanonnaksi ”ihminen on kaiken mitta.” Arendtin mielestä tuo sanonta vastaisi muodoltaan esimerkiksi Herakleitoksen sanontaa ”ponnistelu on kaiken isä.”

Protagoraan lauseen sana ”khremata” ei merkitse ”kaikkea”, vaan erityisesti esineitä, joita ihminen on käyttänyt, tarvinnut tai omistanut.

Arendtin mukaan köyhyys ja kurjuus ovat elämän tasapainoa horjuttavia tekijöitä, koska rasitusta seuraa virkistymisen sijaan vain surkeus. Toisaalta sellaisia voivat olla myös suuret rikkaudet ja täysin ponnistuksista vapaa elämä, jossa ihminen uupumisen sijaan tylsistyy.

Kreikan kielessä apatia tarkoitti kokemuksen tuottamilta iskuilta säästymistä ja niiden kannustavaa vaikutusta vaille jäämistä.

Tässä 25-osaisessa juttusarjassa tarkastellaan maailman menoa keinutuolifilosofian perspektiivistä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
03

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
04

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
05

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään