KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Yhdysvaltain autotyöläiset myivät isoäitinsäkin

Autokaupunki Detroit on köyhin Yhdysvaltain suurista kaupungeista. Kolmasosa Detroitin asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella.

Autokaupunki Detroit on köyhin Yhdysvaltain suurista kaupungeista. Kolmasosa Detroitin asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella. Kuva: Lehtikuva/ SPENCER PLATT

Yhdysvaltain ammattiliitoissa pelätään, että autoteollisuuden päänavauksen jälkeen myös muilla aloilla kasvavat paineet ratkoa talouskriisiä leikkaamalla rajusti etuja.

ARTO HUOVINEN
5.12.2008 6.00

Massiiviset myönnytykset teollisuudenalan pelastamiseksi

Yhdysvaltain autoteollisuuden työntekijöiden liitto UAW ilmoitti keskiviikkona suostuvansa suuriin myönnytyksiin, jotta vaikeuksissa olevat yhtiöt saisivat läpi kongressilta pyytämänsä 34 miljardin dollarin (27 miljardia euroa) tukipaketin.

UAW:n puheenjohtaja Ron Gettelfinger kertoi, että liitto luopuu mm. lomautettujen toimeentuloon ja alan eläkeläisten terveydenhoitoon liittyvistä eduista. Samalla Gettelfinger sanoi, että tarvittaessa liitto on valmis joustamaan lisää. Sen työssä olevia jäseniä koskevat palkkojen, terveydenhuollon ja muiden etujen leikkaukset vaativat kuitenkin jäsenten hyväksymisen.

Liittoa kannustaa ennennäkemättömiin myönnytyksiin pelko siitä, että autoalan amerikkalaiset jättiyritykset, Detroitin ns. Kolme Suurta, ovat ajautumassa konkurssiin. General Motors ja Chrysler sanovat, että ilman tukea niiltä ovat rahat loppumassa jo lähiviikkoina, kun taas Ford uskoo sinnittelevänsä vielä ensi vuoden.

ILMOITUS
ILMOITUS

Alihankkijoineen, jälleenmyyjineen ja muine kerrannaisvaikutuksineen autoteollisuuden romahdus voisi viedä miljoonia työpaikkoja.

Läpimeno ei
varma kongressissa

Kolmen Suuren johtajat kävivät kaksi viikkoa sitten kongressissa kärttämässä 25 miljardin dollarin lainapakettia, mutta joutuivat palaamaan tyhjin käsin. Sen jälkeen yhtiöt ovat yhdessä kongressin demokraattien, tulevan presidentin Barack Obaman siirtymäkauden joukkueen ja UAW:n kanssa rakentaneet uutta pelastuspakettia.

Autoyhtiöiden johtajat ovat nyt loppuviikolla senaatin pankkivaliokunnan kuultavina. Yhtiöt toivovat saavansa kongressin hyväksynnän tukipaketille ensi viikolla, mutta se ei ole lainkaan varmaa.

Demokraatit – joiden äänestäjiä autotyöläiset suurimmaksi osaksi ovat – ovat pääsääntöisesti halukkaita pelastamaan yhtiöt. Esimerkiksi edustajainhuoneen puhemies Nancy Pelosi on luvannut, ettei niitä päästetä konkurssiin.

Obama on kehunut tuoreimman ehdotuksen sisältävän realistisen ja pitkäaikaisen suunnitelman, kun parin viikon takainen oli hutaisten tehty. Myös rampana ankkana nilkuttava presidentti George W. Bush on autotehtaiden tukemisen kannalla, jos se nyt enää ketään kiinnostaa.

Republikaanien talouskonservatiivien siipeen kuuluvissa edustajissa on kuitenkin monia, jotka ovat valmiit päästämään yhden tai useamman autoyhtiön konkurssiin. Tukipaketin vastustajiin kuuluu myös edustajia etelävaltioista, joissa toimii japanilaisia ja eurooppalaisia autotehtaita, joiden työntekijät eivät kuulu ammattiliittoon.

Keskiviikkona julkaistun CNN:n gallupin mukaan enemmistö kansasta vastustaa autotehtaiden tukemista.

Jos lainapaketti ei mene läpi, saattaa edessä olla yhtiöiden rahoittaminen niillä 25 miljardilla dollarilla, jotka on luvattu ympäristöystävällisen autoteollisuuden kehittämiseen. Demokraatit ovat toistaiseksi olleet sitä mieltä, ettei tätä rahaa ole tarkoitettu konkurssien torjumiseen.

Uusille puolet
entisten palkasta

Ammattiliitto on saanut Chryslerin vuosien 1979–80 pelastuspaketista lähtien tottua siihen, että kriisien koittaessa etuja leikataan.

Yhdysvaltain autoteollisuus on ollut hiljaisessa alamäessä jo pitkään. Tuoreimman kriisin pohjusti väärä strategia: amerikkalaisyhtiöt valmistavat liian suuria ja liian paljon polttoainetta kuluttavia autoja, jotka eivät markkinoiden muuttuessa enää mene kaupaksi. Kriisi muuttui akuutiksi, kun luottolama kiristi autolainojen ruuvit ja yleinen taloustaantuma hyydytti kaiken kysynnän.

Autoja arvioidaan myytävän Yhdysvalloissa tänä vuonna alle 11 miljoonaa, kun luku vielä viime vuonna oli 16 miljoonaa.

UAW suostui viime vuonna tehdyssä työehtosopimuksessaan siihen, että yhtiöt saavat ottaa uudet työntekijät 14 dollarin (11,10 euroa) tuntipalkalla. Nykyisten autotyöläisten keskipalkka on kaksinkertainen.

BusinessWeek -lehden mukaan tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa ensimmäisen maailmansodan jälkeen autoja valmistavat Yhdysvalloissa ihmiset, joilla ei itsellään ole varaa ostaa näitä autoja.

Esimerkiksi Toyotan Yhdysvalloissa toimivissa tehtaissa henkilöstökulut ovat työntekijää kohden 45 dollaria tunnilta, kun ne General Motorsilla ovat 74 dollaria. Vaikka ero peruspalkoissa on pieni, se kasvaa sivukulujen myötä näin suureksi. UAW:hen kuuluvalla GM:n työntekijällä on järjestäytymättömään Toytan työntekijään verrattuna erilaisia työsuhdeturva-, terveydenhoito- ja eläke-etuuksia.

Työnantajan ratkaisu luonnollisesti on pyrkiä leikkaamaan järjestäytyneiden edut järjestäytymättömien tasolle ja mielellään vielä korvata vanhat työntekijät puolet halvemmilla 14 dollarin työläisillä.

Siksi muilla aloilla pelätään, että UAW:n päänavauksen jälkeen paineet ratkoa talouskriisiä työntekijöiden etuja leikkaamalla kasvavat.

Edut pois ja
potkut päälle

UAW on nyt valmis lopettamaan kokonaan ns. työpankin. Työpankki on alakohtainen järjestelmä, jolla lomautetut saavat lähes palkkansa suuruisen korvauksen. Se on ollut talouselämälle ja monille poliitikoille punainen vaate.

Autoteollisuuden eläkeläisten ja leskien terveydenhoidon on määrä siirtyä UAW:n säätiölle vuonna 2010. Nyt UAW kuitenkin suostuu siihen, että yhtiöt toistaiseksi jäädyttävät maksunsa säätiölle. Tämä säästää esim. GM:ltä 7 miljardia dollaria vuodessa.

Uudessa pelastussuunnitelmassaan GM aikoo vähentää 31 500 työpaikkaa ja vähentää tehtaidensa määrän Pohjois-Amerikassa 47:stä 36:een. Chrysler on viime vuosina jo vähentänyt 32 000 työpaikkaa ja Ford 57 000 työpaikkaa.

Kolmen Suuren tehtaissa työskentelevien UAW:n jäsenten määrä on vähentynyt viiden vuoden aikana 305 000:sta 139 000:een. Vuonna 1970 yksin GM:llä oli 350 000 UAW:hen järjestäytynyttä työntekijää.

UAW:ssä ei ole peitelty katkeruutta siitä, että autotyöläisiltä vaaditaan suuria myönnytyksiä, kun taas rahoitusala sai 700 miljardin dollarin tukipakettinsa lähes läpihuutojuttuna.

Autotehtaat ovat luvanneet tukea saadessaan leikata myös johtajistonsa etuja. GM:n ja Fordin pääjohtajat ovat luvanneet työskennellä yhden dollarin symbolisella vuosipalkalla.

Ainakin rahoitusalalla on näyttänyt siltä, että johtajia koskevia lupauksia on ollut helpompi tehdä kuin noudattaa. Aika pienet eleet tuntuvat nytkin vaikuttavan kongressiin: kansanedustajat pitivät ”rohkaisevana”, että pääjohtajat ajoivat torstain kuulemisiin amerikkalaisilla autoilla Detroitista eivätkä saapuneet yksityislentokoneillaan kuten kaksi viikkoa sitten.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
05

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään