KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Yhdysvaltain autotyöläiset myivät isoäitinsäkin

Autokaupunki Detroit on köyhin Yhdysvaltain suurista kaupungeista. Kolmasosa Detroitin asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella.

Autokaupunki Detroit on köyhin Yhdysvaltain suurista kaupungeista. Kolmasosa Detroitin asukkaista elää köyhyysrajan alapuolella. Kuva: Lehtikuva/ SPENCER PLATT

Yhdysvaltain ammattiliitoissa pelätään, että autoteollisuuden päänavauksen jälkeen myös muilla aloilla kasvavat paineet ratkoa talouskriisiä leikkaamalla rajusti etuja.

ARTO HUOVINEN
5.12.2008 6.00

Massiiviset myönnytykset teollisuudenalan pelastamiseksi

Yhdysvaltain autoteollisuuden työntekijöiden liitto UAW ilmoitti keskiviikkona suostuvansa suuriin myönnytyksiin, jotta vaikeuksissa olevat yhtiöt saisivat läpi kongressilta pyytämänsä 34 miljardin dollarin (27 miljardia euroa) tukipaketin.

UAW:n puheenjohtaja Ron Gettelfinger kertoi, että liitto luopuu mm. lomautettujen toimeentuloon ja alan eläkeläisten terveydenhoitoon liittyvistä eduista. Samalla Gettelfinger sanoi, että tarvittaessa liitto on valmis joustamaan lisää. Sen työssä olevia jäseniä koskevat palkkojen, terveydenhuollon ja muiden etujen leikkaukset vaativat kuitenkin jäsenten hyväksymisen.

Liittoa kannustaa ennennäkemättömiin myönnytyksiin pelko siitä, että autoalan amerikkalaiset jättiyritykset, Detroitin ns. Kolme Suurta, ovat ajautumassa konkurssiin. General Motors ja Chrysler sanovat, että ilman tukea niiltä ovat rahat loppumassa jo lähiviikkoina, kun taas Ford uskoo sinnittelevänsä vielä ensi vuoden.

ILMOITUS
ILMOITUS

Alihankkijoineen, jälleenmyyjineen ja muine kerrannaisvaikutuksineen autoteollisuuden romahdus voisi viedä miljoonia työpaikkoja.

Läpimeno ei
varma kongressissa

Kolmen Suuren johtajat kävivät kaksi viikkoa sitten kongressissa kärttämässä 25 miljardin dollarin lainapakettia, mutta joutuivat palaamaan tyhjin käsin. Sen jälkeen yhtiöt ovat yhdessä kongressin demokraattien, tulevan presidentin Barack Obaman siirtymäkauden joukkueen ja UAW:n kanssa rakentaneet uutta pelastuspakettia.

Autoyhtiöiden johtajat ovat nyt loppuviikolla senaatin pankkivaliokunnan kuultavina. Yhtiöt toivovat saavansa kongressin hyväksynnän tukipaketille ensi viikolla, mutta se ei ole lainkaan varmaa.

Demokraatit – joiden äänestäjiä autotyöläiset suurimmaksi osaksi ovat – ovat pääsääntöisesti halukkaita pelastamaan yhtiöt. Esimerkiksi edustajainhuoneen puhemies Nancy Pelosi on luvannut, ettei niitä päästetä konkurssiin.

Obama on kehunut tuoreimman ehdotuksen sisältävän realistisen ja pitkäaikaisen suunnitelman, kun parin viikon takainen oli hutaisten tehty. Myös rampana ankkana nilkuttava presidentti George W. Bush on autotehtaiden tukemisen kannalla, jos se nyt enää ketään kiinnostaa.

Republikaanien talouskonservatiivien siipeen kuuluvissa edustajissa on kuitenkin monia, jotka ovat valmiit päästämään yhden tai useamman autoyhtiön konkurssiin. Tukipaketin vastustajiin kuuluu myös edustajia etelävaltioista, joissa toimii japanilaisia ja eurooppalaisia autotehtaita, joiden työntekijät eivät kuulu ammattiliittoon.

Keskiviikkona julkaistun CNN:n gallupin mukaan enemmistö kansasta vastustaa autotehtaiden tukemista.

Jos lainapaketti ei mene läpi, saattaa edessä olla yhtiöiden rahoittaminen niillä 25 miljardilla dollarilla, jotka on luvattu ympäristöystävällisen autoteollisuuden kehittämiseen. Demokraatit ovat toistaiseksi olleet sitä mieltä, ettei tätä rahaa ole tarkoitettu konkurssien torjumiseen.

Uusille puolet
entisten palkasta

Ammattiliitto on saanut Chryslerin vuosien 1979–80 pelastuspaketista lähtien tottua siihen, että kriisien koittaessa etuja leikataan.

Yhdysvaltain autoteollisuus on ollut hiljaisessa alamäessä jo pitkään. Tuoreimman kriisin pohjusti väärä strategia: amerikkalaisyhtiöt valmistavat liian suuria ja liian paljon polttoainetta kuluttavia autoja, jotka eivät markkinoiden muuttuessa enää mene kaupaksi. Kriisi muuttui akuutiksi, kun luottolama kiristi autolainojen ruuvit ja yleinen taloustaantuma hyydytti kaiken kysynnän.

Autoja arvioidaan myytävän Yhdysvalloissa tänä vuonna alle 11 miljoonaa, kun luku vielä viime vuonna oli 16 miljoonaa.

UAW suostui viime vuonna tehdyssä työehtosopimuksessaan siihen, että yhtiöt saavat ottaa uudet työntekijät 14 dollarin (11,10 euroa) tuntipalkalla. Nykyisten autotyöläisten keskipalkka on kaksinkertainen.

BusinessWeek -lehden mukaan tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäistä kertaa ensimmäisen maailmansodan jälkeen autoja valmistavat Yhdysvalloissa ihmiset, joilla ei itsellään ole varaa ostaa näitä autoja.

Esimerkiksi Toyotan Yhdysvalloissa toimivissa tehtaissa henkilöstökulut ovat työntekijää kohden 45 dollaria tunnilta, kun ne General Motorsilla ovat 74 dollaria. Vaikka ero peruspalkoissa on pieni, se kasvaa sivukulujen myötä näin suureksi. UAW:hen kuuluvalla GM:n työntekijällä on järjestäytymättömään Toytan työntekijään verrattuna erilaisia työsuhdeturva-, terveydenhoito- ja eläke-etuuksia.

Työnantajan ratkaisu luonnollisesti on pyrkiä leikkaamaan järjestäytyneiden edut järjestäytymättömien tasolle ja mielellään vielä korvata vanhat työntekijät puolet halvemmilla 14 dollarin työläisillä.

Siksi muilla aloilla pelätään, että UAW:n päänavauksen jälkeen paineet ratkoa talouskriisiä työntekijöiden etuja leikkaamalla kasvavat.

Edut pois ja
potkut päälle

UAW on nyt valmis lopettamaan kokonaan ns. työpankin. Työpankki on alakohtainen järjestelmä, jolla lomautetut saavat lähes palkkansa suuruisen korvauksen. Se on ollut talouselämälle ja monille poliitikoille punainen vaate.

Autoteollisuuden eläkeläisten ja leskien terveydenhoidon on määrä siirtyä UAW:n säätiölle vuonna 2010. Nyt UAW kuitenkin suostuu siihen, että yhtiöt toistaiseksi jäädyttävät maksunsa säätiölle. Tämä säästää esim. GM:ltä 7 miljardia dollaria vuodessa.

Uudessa pelastussuunnitelmassaan GM aikoo vähentää 31 500 työpaikkaa ja vähentää tehtaidensa määrän Pohjois-Amerikassa 47:stä 36:een. Chrysler on viime vuosina jo vähentänyt 32 000 työpaikkaa ja Ford 57 000 työpaikkaa.

Kolmen Suuren tehtaissa työskentelevien UAW:n jäsenten määrä on vähentynyt viiden vuoden aikana 305 000:sta 139 000:een. Vuonna 1970 yksin GM:llä oli 350 000 UAW:hen järjestäytynyttä työntekijää.

UAW:ssä ei ole peitelty katkeruutta siitä, että autotyöläisiltä vaaditaan suuria myönnytyksiä, kun taas rahoitusala sai 700 miljardin dollarin tukipakettinsa lähes läpihuutojuttuna.

Autotehtaat ovat luvanneet tukea saadessaan leikata myös johtajistonsa etuja. GM:n ja Fordin pääjohtajat ovat luvanneet työskennellä yhden dollarin symbolisella vuosipalkalla.

Ainakin rahoitusalalla on näyttänyt siltä, että johtajia koskevia lupauksia on ollut helpompi tehdä kuin noudattaa. Aika pienet eleet tuntuvat nytkin vaikuttavan kongressiin: kansanedustajat pitivät ”rohkaisevana”, että pääjohtajat ajoivat torstain kuulemisiin amerikkalaisilla autoilla Detroitista eivätkä saapuneet yksityislentokoneillaan kuten kaksi viikkoa sitten.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kulkukoirat kuuluvat Intian ja naapurimaiden katukuvaan.

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Verenpainetta mitataan Intian Mannin kaupungin terveysasemalla.

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

Uusimmat

Hanna Sarkkisella oli kyselytunnilla mukanaan 35¿000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus Palestiinan valtion tunnustamiseksi.

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

Keskiviikkona julkaistun tutkimuksen mukaan Ilmaston lämpeneminen johti tänä kesänä hellekuolemien kolminkertaistumiseen Euroopassa.

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

Timo Furuholm.

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

 
05

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään