KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Pyöräilijöille korkeatasoiset väylät asuinalueilta keskustaan

Hallitsematon polkupyörien pysäköinti heikentää Jyväskylän keskustan viihtyisyyttä. Keskiviikkona keskustasta kerättiin pois useampi autokuormallinen unohdettuja pyöriä.

Hallitsematon polkupyörien pysäköinti heikentää Jyväskylän keskustan viihtyisyyttä. Keskiviikkona keskustasta kerättiin pois useampi autokuormallinen unohdettuja pyöriä. Kuva: Jarkko Mänttäri

Siirtymistä yksityisautoilusta pyöräilyyn voidaan parhaiten edistää rakentamalla pyöräilijöille korkeatasoiset ja suorat väylät asuinalueilta keskustaan.

Jarkko Mänttäri
26.1.2011 15.40
ILMOITUS
ILMOITUS

Pyöräilyn ja kävelyn saamista osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää tavoitellaan Tampereen teknillisen yliopiston tiedonhallinnan ja logistiikan laitoksen PYKÄLÄ-tutkimus- ja kehitysprojektissa.

Ensi kesäkuussa päättyvä projekti pyrkii myös edistämään pyöräilyn ja kävelyn suosiota ja sitä kautta arki- ja terveysliikuntaa kohdekaupungeissa.

Projektin myötä hankitaan Euroopasta uusinta tietoa valtakunnallisten ja kaupunkikohtaisten pyöräilyn ja kävelyn kehittämistyön tueksi. Oppia on käyty hakemassa kymmenestä eurooppalaisesta kaupungista: Kööpenhamina, Odense, Groningen, Houten, Gent, Freiburg, Strasbourg, Geneve, Tukholma ja Växjö.

Projektissa ovat mukana liikenne- ja viestintäministeriö, ympäristöministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö sekä kahdeksan suomalaista kaupunkia: Helsinki, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Pori, Lappeenranta, Hyvinkää ja Porvoo.

Projektipäällikkö Kalle Vaismaa esitteli eurooppalaisista kaupungeista koottuja kokemuksia keskiviikkona Jyväskylässä järjestetyssä pyöräilyn ja kävelyn edistämisseminaarissa.

Koko järjestelmä uusiksi

Vaismaan mielestä pyöräilyn ja kävelyn edistäminen tulee aloittaa koko liikennejärjestelmän tasolta.

– Pitää lähteä liikkeelle miettimällä autoliikenteestä, joukkoliikenteestä, pyöräilystä ja kävelystä, kuinka liikenteen uusjako tehdään erityisesti keskustan alueella. Se vaatii sitä, että autoliikennekin ohjataan paremmin ja tietyissä paikoissa estetään.

Pyöräilyn osalta Vaismaa pitää tärkeimpänä korkeatasoisten ja suorien väylien varaamista pyöräilijöille asuinalueilta keskustaan. Jalankulku ja pyöräily on syytä erottaa pyöräilystä varsinkin siellä, missä pyöräliikennettä on paljon.

– Keskustassa toimii parhaiten yksisuuntainen pyöräliikenne. Ja keskustankin pääväylillä, joissa on paljon autoliikennettä, tulee olla erikseen pyörätiet. Muuten voidaan mennä sekaliikenneväylillä niin, että on pyöräily ja autoilu ovat yhdessä edellyttäen, että liikennemäärät ja nopeudet on pienet. Tietyillä keskusta-alueilla autoja ei tarvitsisi olla ollenkaan.

Mallia Hollannista ja Tanskasta

Pyöräilyn edistämisessä suomalaiskaupunkien kannattaa Vaismaan mielestä ottaa mallia erityisesti Hollannista ja Tanskasta.

– Hollanti on edelläkävijä erityisesti siinä, että siellä tulee oikoreitit asuinalueilta keskustaan ja autolla pitää kiertää. Silloin ihmiset valitsevat mieluummin pyörän, jos sillä pääsee liikkumaan suorempaa kuin autolla.

Tärkeänä Vaismaa pitää myös sitä, että väylät pidetään kunnossa ympäri vuoden ja että pyörille on riittävästi pysäköintitilaa niin asuinalueilla kuin kaupunkikeskustoissakin.

Sekä Hollannissa että Tanskassa pyöräilyn suosiota on onnistuttu lisäämään paitsi varaamalla nopeita väyliä pyöräilijöille, myös vaikeuttamalla tietoisesti autolla liikkumista keskusta-alueilla.

Pykälä-projektin tuloksia päästään hyödyntämään suomalaisissa kaupunkiympäristöissä, kun suunnittelijoiden käyttöön valmistuu toimenpidesuosituksia ja työkaluja.

Pyöräpysäköinti uusiksi Jyväskylässä

Jyväskylän kaupunkirakennelautakunta päätti jo viime kokouksessaan uudesta toimintamallista keskustan polkupyöräpysäköintiin. Asemakaavan laatimisen tai muutoksen yhteydessä otetaan käyttöön keskustan rajatulla alueella pyöräpysäköintipaikkojen rakentamista koskeva määräys, jonka mukaan kiinteistönomistajan on rakennettava yksi polkupyörän pysäköintipaikka liike- ja toimistotilojen 200:ta neliömetriä kohti.

Vaaditusta paikoista vähintään puolet tulee järjestää siten, että kaupunki toteuttaa ne kiinteistön maksamaa rakentamiskorvausta vastaan. Viime kesänä tehdyn kartoituksen mukaan Jyväskylän keskustassa kaupungin järjestämillä pyöräpaikoilla oli noin 1 600 pyörää, vaikka kaupungin tarjoamia pyöräpaikkoja on vain noin 1 300.

Suomen kaupungeista ainakin Turku ja Vantaa ovat ottaneet käyttöön asemakaavamääräyksen, joka velvoittaa keskusta-alueen liike- ja toimistokiinteistöjä rakentamaan pyöräpysäköintipaikkoja.

Jyväskylän seudun liikenne 2025 -suunnitelmassa tavoitteena on jalankulun ja pyöräilyn yhteisen osuuden nostaminen 41 prosenttiin kaikista matkoista. Vuonna 2009 seudun matkoista 20 prosenttia kuljettiin jalan ja 13 prosenttia pyörällä.

Pyöräpysäköinnin parantaminen nähdään Jyväskylässä tärkeänä keinona pyöräilyn edistämiseksi ja henkilöautoliikenteen vähentämiseksi kaupunkikeskustassa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Paco Diop on turkulainen kaupunginvaltuutettu.

Turkulainen Paco Diop on kuudes ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

Hallituksen budjettiesitys valmistui myöhään tiistai-iltana.

Budjettiriihi viestii hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta, tylyttää STTK

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

Uusimmat

Paco Diop on turkulainen kaupunginvaltuutettu.

Turkulainen Paco Diop on kuudes ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

Hallituksen budjettiesitys valmistui myöhään tiistai-iltana.

Budjettiriihi viestii hallituksen talouspolitiikan epäonnistumisesta, tylyttää STTK

Riikka Purra ja Petteri Orpo vakuuttelivat yksimielisyyttään toimittajille tiistaina iltapäivällä.

Rasismiriihen jälkeen jäädään odottamaan, kenen perussuomalaisen puheita arvioidaan ensimmäisenä

Jouni Jussinniemi on toiminut vasemmistoliiton varapuheenjohtajana vuodesta 2019. Jatkokautta hakiessaan hän on viides ehdokas tehtävään.

Pohjois-Pohjanmaan Vasemmisto esittää varapuheenjohtajiksi Jokelaista ja Jussinniemeä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Hyvinvointialueet kituvat, sotebisnes kukoistaa

 
03

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 
04

Samaan aikaan, kun köyhät pakotetaan kodeistaan: ”Rikkaiden veroalet rahoitetaan velaksi”

 
05

VM:n laskelmissa Suomeen on syntynyt 90 000 uutta työpaikkaa, todellisuudessa työttömyysaste nousee koko ajan – ”On tämä kamalaa katsottavaa”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Hallituksesta tehty sketsi, pääministeristä narri”, vasemmistoliiton Koskela avaa perussuomalaisten toiminnan logiikkaa

02.09.2025

Sanktioista väärinkäsitys, kokoomuksen ryhmänjohtaja Kopra sanoi

02.09.2025

Kenelle kuuluu vastuu vanhushoivasta ja miksi?

02.09.2025

”Vahvistaisi ostovoimaa 2 miljardilla” – STTK esittää palkansaajien sivukulujen siirtämistä osittain työnantajille

02.09.2025

Hallituksessa heti hässäkkä siitä, mitä maanantaina tuli sovituksi

02.09.2025

Hoivan teoria ja käytäntö – ”Omaishoitajaksi ryhtyminen oli itselleni taloudellinen katastrofi”

02.09.2025

Liettua nujersi Susijengin täpärästi

01.09.2025

Miksi Petteri Orpo etsii selkärankaansa vasta ja juuri nyt?

01.09.2025

Näin kävi ulkomaalaislaille: ”Systemaattisia huononnuksia”

01.09.2025

Hallitus on tehnyt kaksi vuotta rasistista maahanmuuttopolitiikkaa: ”Edes ne eivät ole kartalla, jotka ovat hyväksyneet tiukennukset”

01.09.2025

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

01.09.2025

Neljäs nimi ehdolle vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

01.09.2025

Alkuperäiskansat haluavat torjua digitaalisen kolonisaation

01.09.2025

Vasemmisto tarvitsee lisää Kemiönsaari-ilmiöitä

01.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään