KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Oppilaitos vai kasvatuslaitos?

Tuula-Liina Varis
22.4.2013 18.31

Alppilan koulukohussa olen ihmetellyt, mikä on siivottomasti käyttäytyneen koulupojan vastuu välikohtauksessa? Siitä ei ole juuri puhuttu, vaikka hän on kahakan alkuunpanija. Onko poika vain syyntakeeton uhri, kyvytön lapsiriepu, jonka kuuluukin juosta äidin syliin vaatimaan kostotoimia opettajahirviötä vastaan?

Jos olisin tuo poika, minua sieppaisi aika lailla moinen aliarvioiminen.

Vanhoina aikoina koulu oli oppilaitos, kasvatuslaitos oli rangaistussiirtola. Nyt koulu on julkipuheessa ennen kaikkea kasvatuslaitos, ja opetustyö tuppaa jäämään häiriöiden hoitamisen jalkoihin. Vanhoina aikoina oppilaalle olisi korostettu hänen vastuutaan. Rehtori olisi puhutellut, rangaistus olisi rapsahtanut, ja pojalla olisi ollut syytä odottaa kuulusteluja myös kotona. Vanhoina aikoina opettajat ja vanhemmat olivat samalla puolella, ainakin periaatteessa. Jälkkärilapusta ei kotona päätä silitetty.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kahakka koulussa on saatava poikki heti, eikä terapiapuhe tavoita raivosta kiehuvaa oppilasta. Tarvitaan muita keinoja.

Vanhat ajat eivät olleet vanhoja hyviä aikoja. Koulu oli kasarmimainen paikka, jossa opettajaa vastaan ei saanut esittää asiallistakaan kritiikkiä. Opettaja kyllä sai sanoa mitä tahansa. Joillekin oppilaan loukkaaminen ja rankaiseminen oli suuri nautinto. Meidän koulussa oli yksi simputtaja, jonka pelkäämiseen ja vihaamiseen ylempiluokkalaiset valmensivat ekaluokkalaisia ensimmäisistä koulupäivistä lähtien. Yleensä vihatut ja pelätyt opettajat olivat huonoja pedagogeja. Tottakai opinhalu on nollassa, jos luokassa vallitsee pelon ilmapiiri. Monien – varsinkin tyttöjen – puolustautumiskeino oli passiivisuus ja mykkä vastahanka, tuhoisin mahdollinen strategia oppimisen kannalta.

Mutta onko parempi nyt? Ennen oppilaat pelkäsivät opettajia, nykyisin toisiaan. Nyt opettajat pelkäävät paitsi oppilaita myös heidän vanhempiaan. Täysin kadoksissa näyttää olevan oppilaan taju siitä, että hän on vastuussa teoistaan. Kun koulu loppuu ja aikuinen elämä alkaa, vastuu omista valinnoista ja niiden seurauksista kaatuu raskaana päälle. Hukka perii, jos ei ole oppinut vastuuta kantamaan.

Kuri on ikävä sana, mutta itsekuri on välttämättömyys elämässä selviämiselle. Voi siitä käyttää kauniimpiakin sanoja: maltti, sietokyky, kärsivällisyys. Eräs kokenut pedagogi sanoi, että tärkeintä elämässä on oppia kärsivällisyyttä. Se on kattavasti sanottu. Mutta joskus on elettävä vanhaksi asti, ennen kuin sen ymmärtää.

Alppilan tapauksen yhteydessä on nostettu esiin kysymys: Miksi Jeppe juo? Eli olisi selvitettävä, mitä on näiden kouluriiviöiden pahan olon taustalla. Ilman muuta sitä olisi tutkittava. Mitä lapsillemme tapahtuu ja tehdään tässä markkinadiktatuurin ajassa, kun heille kaupallisista syistä tarjotaan roolien ja elämisen malleja, joita useimmilla ei ole mitään edellytyksiä saavuttaa? Miten vaikuttaa individualismin ideologia nuoreen ihmiseen, jolle luonnostaan tärkeintä on kuulua joukkoon, kelvata samanlaisena kuin muut. Erilaisuuden sietämis-fraseologia ei ainakaan auta. Olisi korostettava samanlaisuutta, jota meissä on enemmän kuin erilaisuutta, vaikka toinen olisikin lihavampi, ujompi, köyhempi, vähemmän kaunis, erivärinen. Tai opettaja.

Mutta akuutissa tilanteessa taustoihin ja kulttuurin vinoutumiin paneutuminen ei auta. Jeppe pystyy käsittelemään juomisensa syitä vasta, kun on selvä. Kahakka koulussa on saatava poikki heti, eikä terapiapuhe tavoita raivosta kiehuvaa oppilasta. Tarvitaan muita keinoja.

Matti Mäkelä kertoo esikoisteoksessaan Hanhet (Otava 1983) kokemuksestaan tarkkailuluokan opettajana. Hän oli pestin ottaessaan nuori, juuri armeijasta päässyt. Tehtävään valmisteltiin esittelemällä ”edustava valikoima käytettyjä aseita, tuhottuja kohteita ja onnettomia ihmiskohtaloita”. Lähimmäiset ennustivat hänelle varmaa epäonnistumista ”hullujen ja kusipäiden” kanssa.

Mutta Mäkelä onnistui. Hän ei pitänyt poikia hulluina eikä itseään hullujen vartijana. Hän otti pojat tosissaan muistaen A. Kiven seitsemää, oppimisvaikeuksista kärsivää veljestä, jotka myös olivat yksinhuoltajaäidin epäsosiaalisia poikia, taipuvaisia väkivaltaisuuteen, varasteluun ja koulupinnaukseen.

Keinot olivat käytännöllisiä. Selkeitä määräyksiä, joita voi vain joko totella tai olla tottelematta. Valinta oli oma. Jos totteli, palkittiin, jos ei, rangaistiin. Vahtimestaria ja ”paskalakkeja” ei hätiin kutsuttu, pojista vastasi opettaja eikä kukaan muu. Pojilta kiellettiin porno- ja sarjakuvalehtien lukeminen tunneilla, palapelit ja muu ”erityisopetusmateriaali” vaihdettiin kyniin, kumeihin, viivottimiin ja koulukirjoihin. Eikä Mäkelä itsekään lukenut Jerry Cottoneita, joiden parissa edellinen opettaja oli työpäivänsä kuluttanut. Mäkelä sanoi pojille: ”Elämä on raskasta ja ankaraa, täytyy tehdä töitä, että selviäisi.”

Vuoden kuluttua poikien minäkuva oli niin vahvistunut, että he esittivät joulujuhlassa näytelmän Parraton joulutonttu, pääosassa psykiatrin toivottoman levottomaksi leimaama poika. Pupun roolissa oli kaupungin kouluasiain sihteeri. Koulutoimenjohtajaa oli pyydetty, mutta hän jänisti.

Mäkelä sai pojat oivaltamaan, että he itse valinnoillaan ratkaisivat tulevaisuutensa ja mahdollisuutensa. Hän sai heidät ymmärtämään, että kannatti toimia itselleen hyödyksi. Opettaja sai todeta, että onnistumisen ilo, valmiiksi saamisen nautinto, toisen ihmisen arvonanto ja tunnustus ovat vahvoja voimia. ”Niiden kuolettamiseen tarvitaan tosi tökerö pedagogi”, kirjoittaa Mäkelä.

Mäkelä toteaa, että kaikista hänen tapaamistaan ihmisistä tarkkiksen pojilla oli kirkkain ja selväjärkisin näkemys yhteiskunnan perimmäisistä laeista, koska he joutuivat niiden kanssa eniten tekemisiin tapellessaan heille pakotettua häviäjän osaa vastaan asein, nyrkein ja potkuin. Niinpä. Jos syitä lapsen pahoinvoinnille etsitään, on pengottava aikuisten systeemejä ja rakenteita. Syntipukki ei ole opettaja, joka haukutaan paskaksi ja läskiksi koulun ruokalassa.

Kirjoittaja on Joensuussa asuva kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

Emmi Kyytsösen suunnittelema kansi vetää mukaansa Tatiana Elfin Huijarin hyytävään maailmaan.

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

PAM: Monet palvelualojen työntekijät tarvitsevat toimeentulotukea – kiristykset pakottavat muuttamaan pois työpaikkojen läheltä

 
03

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
04

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025

Uusi yritys: Eheytyshoitojen kielto tuodaan eduskunnan käsittelyyn

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään