KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Eurooppa- ja globaalipoliittinen aloite

Heikki Patomäki
7.6.2013 7.00

EU-politiikkaa ja globaalipolitiikkaa ei voi ajatella erillisinä asioina tai sektoreina, jotka ovat jossain kaukana. Jos vasemmisto keskittyy vain ”suomalaisiin asioihin”, todennäköisenä seurauksena on yhtäältä vaihtoehdottomuuden edelleen lisääntyminen myös Suomessa ja toisaalta nationalistinen vastareaktio, jonka voittajana on nurkkakuntainen ja muukalaisvihamielinen populismi. Siksi vasemmistolaisen politiikan horisonttia täytyy merkittävästi laajentaa.

Kuluvan hallituskauden (2011–) aikana on hyväksytty vakausmekanismi, euro plus, ”six-pack”, ”two-pack” ja budjettikurisopimus. Jokainen näistä uusista direktiiveistä ja sopimuksista – joista osa on solmittu normaalien EU-menettelytapojen ulkopuolella – pyrkii jäsenvaltioiden talouspolitiikan kurinalaistamiseen ja ulkoiseen kilpailukykyyn. Tavoitteena ovat mahdollisimman tasapainoiset budjetit, julkisen velan ja kulutuksen vähentäminen ja ulkoisen viennin lisääminen.

Talouspoliittista valtaa siirtyy ennen kaikkea komissiolle ja tuomioistuimelle, joita ei ole valittu demokraattisesti. Valtaa siirtyy myös muille jäsenvaltioille, jotka halutessaan voivat riitauttaa toistensa budjettiprosessin. Nyt voimaan astuneet sopimukset luovat automaattisia mekanismeja ja antavat valtaa teknokraattisille auktoriteeteille, joiden tehtävänä on sopeuttaa jäsenvaltiot ulkoisiin välttämättömyyksiin ja tehdä niistä ”kilpailukykyisiä”. Missään ei säädetä valtaoikeuksista, jotka koskisivat sopimuksen muuttamista tai lopettamista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kesällä 2013 eurokriisikeskustelun painopiste on siirtymässä säästökuureista ”rakenteellisiin uudistuksiin”. Vihdoin on ehkä huomattu, että pelkkien säästökuurien avulla ei velkaantumista saada käännettyä, koska tuotannon supistuessa valtion tulot vähenevät ja menot lisääntyvät. Tämä ei kuitenkaan tarkoita muutosta parempaan. ”Rakenteellisista uudistuksista” on liikkeellä useita versioita, mutta kaikki ne kiertyvät kilpailukyvyn käsitteen ympärille.

Komissio edustaa edelleen varsin puhdaslinjaista uusliberalismia ja uskoo, että yksityistämällä, tekemällä työmarkkinoista ”’joustavampia”, alentamalla minimipalkkaa jne EU:n kilpailukyky lisääntyy. Eli kun jokainen euromaa kokee Kreikan kohtalon, kilpailukyky paranee… Vähän keynesiläisempi versio samasta tarinasta kertoo, että kilpailukyvyn parantamisen lisäksi tarvitaan myös tiukempaa pankkiunionia, enemmän kulutusta Saksassa ja aktiivisempaa keskuspankkiroolia.

Hataralla perustalle rakennettu yhteisvaluutta on kääntynyt koko Eurooppa-projektia vastaan. Puhe euron tai koko EU:n hajoamisesta ja niistä eroamisesta on yleistynyt eri puolilla Eurooppaa. Saksan euroeroa on vaatinut mm. George Soros, Oskar Lafontaine ja monet taloustieteilijät. Britanniassa ollaan järjestämässä kansanäänestystä EU-jäsenyydestä ja konservatiivinen lehdistö kampanjoi EU:ta vastaan. Monet kriisimaat ovat poliittis-taloudellisen kuilun partaalla.

Viimeaikaisen historian opetus on selvä. Mitä tiukemmin uusliberaaleista periaatteista ja talouspolitiikasta pidetään kiinni, sitä vähemmän EU:ssa voidaan ratkoa talous- ja legitimaatio-ongelmia yhteistoiminnallisesti ja kokonaisuuksien kannalta kestävällä tavalla. Uusliberaalin EU-projektin syventäminen tuottaa ongelmia ja vastakkainasetteluja sekä Euroopassa että globaalissa poliittisessa taloudessa. ”Lisää ja tiukemmin samaa”-reformien ennuste on huono.

Tässä tilanteessa tarvitaan aiempaa järeämpiä vaatimuksia ja uusia demokraattisia näkökulmia kehityksen kääntämiseksi järkevämpään, yhteisvastuullisempaan ja demokraattisempaan suuntaan. Suomen sisällä on aika kyseenalaistaa se kuinka paljon vuoden 1994 kansanäänestyksessä hyväksytyn EU-jäsenyyden ehdot voivat muuttua ilman, että jäsenyyden legitimiteettiperusta murtuu.

Yksi mahdollinen vaatimus on kansanäänestys nykymuotoisesta EMU:sta ja siihen kuuluvista budjettikurimekanismeista. Kansanäänestys saisi liikettä aikaan myös keskusteluissa itse unionin perussopimusten ja instituutioiden muuttamisesta.

Kansanäänestys pitäisi kuitenkin olla monivalintainen, pelkkä eipäs-juupas vastakkainasettelu ei ole mielekäs vasemmiston kannalta (perussuomalaisille se voi sopia). Vaihtoehtoina voisivat olla esimerkiksi: 1) Haluan Suomen eroavan nykymuotoisesta EMU:sta, 2) Kannatan Suomen jäsenyyttä nykymuotoisessa EMU:ssa, 3) Kannatan EU:n perussopimusten muuttamista niin, että EU kehittyisi yhteisvastuulliseksi, talouspoliittisesti toimivaksi ja demokraattiseksi liittovaltioksi. Jokainen äänestäjä asettaisi nämä kolme vaihtoehtoa keskinäiseen paremmuusjärjestykseen.

Kansallismielisyys on nousussa ja pessimismi vallalla, mutta silti Euroopan yhdentymisprojekti hyväksytään edelleen varsin laajalti. Poliittinen tilanne voi kuitenkin kääntyä, jos ja kun euroalue todella alkaa hajota edes joiltain osin. Kannatuksen puute ja oikeuttamisen ongelmat voivat kannustaa ytimen muokkaamiseen liittovaltioksi ennemmin eurooppalaisen demokratian ja hyvinvoinnin kuin kilpailukyvyn ja budjettikurin nimissä.

Euroalueen ulkopuolisilla ei olisi tässä vaiheessa sananvaltaa liittovaltiohankkeeseen. Esimerkiksi Britannian vastarinnasta ei tarvitsisi enää välittää. Pelitila olisi auki sosiaalidemokraattisille federalisteille.

Vasemmiston kannattaa liittoutua niiden kanssa, jotka pyrkivät tekemään EU:sta kestävämpää, yhteisvastuullisempaa ja demokraattisempaa, mutta ei varauksitta. Minkälainen olisi sosiaalidemokraattinen liittovaltio? Merkittävää yhteistä EU-budjettia ja euroveroja vastaisivat uudet demokraattisen osallistumisen ja edustuksellisuuden muodot.

Talouspolitiikassa tavoiteltaisiin kaikkien palkkatyötä haluavien täystyöllisyyttä ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Pääpaino olisi fiskaalisissa keinoissa, rahapolitiikka olisi sille alisteista ja EKP olisi demokratisoitu. Parlamentaarisen demokratian periaatteet toteutettaisiin: komissio olisi suoraan vastuussa parlamentille, jonka keskuudesta komissaarit valitaan. Parlamentti päättäisi budjetin ja lait.

Lisäksi EU:lla olisi aktiivinen aluepolitiikka ja läheisyys-periaatetta sovellettaisiin mahdollisimman kattavasti. EU voisi taata perus(toimeen)tulon kaikille eurokansalaisille, harjoittaa palkkaneuvottelujen koordinointia ja muutoinkin yhtenäistä tulo- ja palkkapolitiikkaa. Lisäksi se pyrkisi aktiivisella julkisella investointipolitiikalla vaikuttamaan paitsi taloudellisen kasvun määrään niin myös sen koostumukseen ja sisältöön, toisin sanoen tekemään yhteiskunnallisesta kehityksestä kestävää taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti.

Perussopimuksia voitaisiin muuttaa valitsemalla yleisillä eurovaaleilla perustuslaillinen konventti, jonka tekemä luonnostelma alistettaisiin kaksinkertaiselle kansanäänestykselle. Hyväksyntään vaadittaisiin sekä äänestäneiden eurokansalaisten että jäsenmaiden enemmistö.

Tämä ei kuitenkaan riitä. Lopputulos olisi väistämättä kompromissi erilaisten visioiden ja intressien välillä. Liittovaltio-EU:ta kannattaa myös sellainen Eurooppa-keskeinen oikeisto, jonka ensisijaisena tavoitteena on palauttaa Euroopan mahtiasema maailmassa. Mitä eurokeskeisempi ja lyhytkatseisempi uuden liittovaltion itseymmärrys on, sitä todennäköisemmin se muuntuu osaksi vallitsevia olosuhteita ja niiden ristiriitoja.

Unioni on kietoutunut maailmanlaajuisiin kehityskulkuihin. Esimerkiksi finanssialisaatio on globaali prosessi. Sen kääntäminen edellyttää laajoja sopimuksia ja institutionaalisia järjestelyjä. Suuryhtiöiden harvainvalta ei ratkea vain EU-toimin. Epätasaisen kasvun ja itseään vahvistavan kehityksen prosessit koskevat kaikkia.

Kamppailuja tulonjaosta käydään maailmassa, missä myös koko EU:n sisällä voidaan yrittää tavoitella kilpailukykyä palkkoja tai veroja alentamalla. Jos koko EU pyrkii kasaamaan vaihtotaseen ylijäämää, tapahtuu se muiden maiden ja globaalin kokonaiskysynnän kustannuksella.

Lisäksi globaali teollinen sivilisaatio on luonut uudenlaisia riskejä, joita ei voi eristää yhdelle alueelle. Talouskriisit eivät ole ainoa riski, vaan kyse on myös esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, geenimanipulaatiosta, tautien leviämisestä ja ydinaseista. Euroopan kohtalo on kiinni globaalin riskiyhteiskunnan kehittymisestä ja maailmanhistorian tulevista käänteistä.

Vasemmiston kannattaa siis liittoutua niiden kanssa, jotka pyrkivät tekemään EU:sta kestävämpää, yhteisvastuullisempaa ja demokraattisempaa, mutta vain sikäli kuin EU kykenee kehittämään yhteisiä instituutioita osana paljon laajempaa globaalista kokonaisuutta. Poliittis-taloudelliset ristiriidat ja epätasapainoisuudet luonnehtivat myös maailmantaloutta kokonaisuutta. Tehokas kokonaiskysyntä yhdessä paikassa riippuu siitä mitä tapahtuu muualla maailmantaloudessa.

Julkinen talouspolitiikka – ja politiikka ylipäänsä – täytyy ymmärtää koko maailmantalouden mittakaavassa. Meidän täytyy pyrkiä sääntelemään ja ohjaamaan globaaleja keskinäisriippuvuuksia siten, että tuloksena olisi mahdollisimman korkea ja järkevä kasvu, täystyöllisyys ja hyvän elämän edellytykset kaikkialla samanaikaisesti. Tällaisen globaali-keynesiläisyyden on oltava ekologisesti vastuullinen doktriini, muutoin keskinäisriippuvuuden hallinta ei olisi kestävällä pohjalla.

Globaaleja hallintajärjestelmiä pitää demokratisoida. Niitä koordinoimaan voidaan luoda myös maailmanparlamentti. Vasemmiston tarkoituksena on luoda demokraattiselle vapaudelle lisää tilaa kaikissa konteksteissa ja tiloissa, siellä missä ihmisten arkielämä on.

Vasemmiston vision täytyy olla kosmopoliittinen. Kyse on myös ihmiskunnan kollektiivisesta oppimisesta – on monia perusteita uskoa, että tulevaisuus on vihreän globaalin vasemmiston!

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Historian väärälle puolelle joutuminen on huono argumentti

Uusimmat

Pienituloisten määrä kasvoi viime vuonna lähes 46¿000:lla.

Köyhyys lisääntyi ja syveni viime vuonna, samaan aikaan suurituloisimpien tulot kasvoivat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

14.12.2025

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään