KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Taiteiden ystävä vai ahdaskatseinen hankintakone

Talous haluaisi ehdottomasti ottaa ylivallan taiteen ja taidekritiikin autonomialta.

Talous haluaisi ehdottomasti ottaa ylivallan taiteen ja taidekritiikin autonomialta. Kuva: Jarmo Lintunen

Juha Drufva
29.12.2014 15.00

Taide talousteorioissa osa 6

Max Weber kuvaa teoksessaan Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki, miten kalvinististen puritaanien viha taiteita kohtaan kasvoi 1500-luvun lopulta lähtien. Teatteri oli puritaanien mielestä tuomittava laitos ja romaanien lukeminen ajan tuhlausta. Miksi lukea satuja kun voi tehdä rahaa.

Shakespearen (1564-1616) vielä eläessä, puritaaniset kaupungin viranomaiset sulkivat hänen syntymäkaupunkinsa Stratford-on-Avonin teatterin. Ei ihme, että Shakespeare vihasi ja halveksi puritaaneja. Birminghamin kaupunki kielsi vuonna 1777 teatterin, koska se edisti laiskuutta ja oli kaupalle haitallinen.

Elisabeth I:n ajan jälkeisessä 1600-luvun Englannissa lyriikka ja kansanlaulu kuihtuivat yhdessä Shakespearen aikaisen loistavan draaman kanssa. Kulttuurihyödykkeiden nautinnan hyväksyttävyydellä oli rajana se, että ne eivät saaneet maksaa. Puritaanien katsannossa ihminen on vain Jumalan armosta hänelle uskottujen tavaroiden isännöitsijä. Siksi hänen on tehtävä tili jokaisesta hänelle uskotusta pennosesta.

Tämän vuoksi on vähintäänkin arveluttavaa luovuttaa jokin näistä pennosista tarkoitukseen, joka ei palvele Jumalan kunniaa vaan omaa nautintoa. Ihmisen on toimittava ahdaskatseisena hankintakoneena, eikä kevytmielisenä taidenautintojen perässä juoksijana.

Joutava rupattelu ja esteettiset turhuudet olivat irrationaalisia ja päämäärättömiä asketismin vastakohtaisuuksia, jotka palvelivat ainoastaan ihmisen mielihaluja ja kunniaa. Kaikki taiteelliset motiivit taistelivat puritaanista ehdottoman asiallista tarkoituksenmukaisuutta vastaan. Weberin mukaan nykyään tämän puritanismin on korvannut kapitalistisen tuotannon standardisointi ja läpikaupallistuminen.

Taloustiede pelkkää politiikkaa

Korealaissyntyisen taloustieteilijä Ha-Joong Changin (s.1963) mukaan taloustiede ei ole tiede vaan epäluotettavaa politiikkaa. Siinä on 95 prosenttia arkijärkeä ja taloustiede kuten talouskin on liian tärkeää jätettäväksi asiantuntijoille.

Taiteen keskiössä on aina ihminen, mutta toisin kuin taloustieteet, taide kuvaa ihmistä laajemmin kuin pelkkänä kävelevänä lompakkona ja kuluttajana. Markkinavoimat haluavat kaupallistaa taiteen. Pitäisikö mieluummin taiteellistaa brutaali kaupallisuus?

Sähköistetyssä elämässämme on hämärtynyt monia sellaisia arkipäivän itsestään selvyyksiä, jotka vielä 50 vuotta sitten olivat luonnollinen osa jokapäiväistä sosiaalista elämäämme. Työntäyteinen arki antoi jopa aihetta lauluun ja taideteosten tekemiseen.

Vuonna 1936 J. M. Keynes (1883-1946) katsoi teoksessaan Työllisyys, korko ja raha, että valtion lainavaroin rahoittamat ”hyödyttömät” menot saattavat auttaa yhteiskuntaa tasapainoon. Hän ironisoi, että mikäli tuolloisten englantilaisten valtiomiesten saama klassisen taloustieteen mukainen kasvatus estää parempien menetelmien käyttämisen, niin pyramidien rakentaminen, maanjäristykset, vieläpä sodatkin saattavat edistää hyvinvointia.

Keynes ihmetteli, miten terve järki, pyrkiessään välttämään mielettömiä johtopäätöksiä, on päätynyt siihen, että se mieluummin hyväksyy kokonaan ”hyödyttömät” ja lainavaroin rahoitetut menot kuin vain osittain hyödyttömät menot. Osittain hyödyttömiä menoja arvosteltiin ankarien ”liikeperiaatteiden” mukaan juuri siksi, että ne eivät ole aivan hyödyttömiä, kuten julkisten töiden järjestäminen työttömyysaikoina.

Keynesin mukaan lainavaroin rahoitetut työttömyysavustukset hyväksytään mieluummin kuin erilaisten korjaustöiden rahoittaminen soveltamalla niihin käyvän korkokannan alittavaa korkokantaa.

Niinpä kaikkein hyväksytyin ratkaisu on sellainen kuoppien kaivaminen maahan, mitä sanotaan kullankaivamiseksi. Kuitenkaan se ei millään tavoin lisää maailman todellista hyvinvointia, vaan aiheuttaa turhaa työn touhua ja ympäristön tuhoamista.

Jos taiteen tekemistä vertaa esimerkiksi kullan kaivamiseen, voi kysyä, kumpiko on järkevämpää ja ihmisten elämää onnellistuttavaa toimintaa? Kumpiko aiheuttaa sotia, riistoa, ympäristötuhoja? Mitä siis tässä katsannossa tarkoittaa taloudellinen hyöty tai hyötyä kenelle?

Kullankaivamiset ja sodat

Keynes esittää esimerkin: Valtion keskuspankki voisi täytättää vanhoja pulloja seteleillä ja upottaa ne sopivaan syvyyteen hylättyihin hiilikaivoksiin. Kaivokset täytettäisiin reunojaan myöten kaupunkien roskilla. Sen jälkeen yksityisten yrittäjien toimesta setelit kaivettaisiin jälleen ylös hyväksi koettujen laissez faire -periaatteiden mukaisesti. Silloin ei työttömyyttä tarvitsisi olla ollenkaan. Oikeus kaivamiseen pitäisi lunastaa maksamalla vuokraa setelejä sisältävästä maa-alueesta. Tämän menettelyn aiheuttamien vastavaikutusten ansiosta yhteiskunnan reaalitulo ja pääomavarat tulisivat todennäköisesti olemaan suuremmat kuin nykyhetkellä.

Keynesin mielestä olisi järkevämpää rakentaa taloja ja muuta infrastruktuuria, mutta jos tällä tiellä on vastassa poliittisia ja käytännöllisiä vaikeuksia, olisi edellä mainittu menetelmä tyhjää parempi.

Keynes huomauttaa, että edellä kuvitellun menetelmän ja todellisuudessa tapahtuvan kullan kaivamisen välillä vallitsee täydellinen yhdenmukaisuus:

”Kokemus osoittaa, että aikoina, jolloin kultaa on saatavissa sopivasta syvyydestä, maailman todellinen hyvinvointi lisääntyy ripeästi, mutta silloin, kun kultaa on niukalti saatavissa, hyvinvointimme kasvu hidastuu tai vaihtuu taantumiseksi. Kultakaivoksilla on siten erittäin suuri merkitys sivistysmaille. Samoin kuin ainoastaan sodat valtiomiesten mielestä oikeuttavat menojen laajamittaisen lainarahoituksen, samoin on kullan kaivaminen ainoa veruke, jonka turvin maahan voidaan kaivaa kuoppia, niin että se pankkimiesten mielestä vastaa terveitä rahoitusperiaatteita. Nämä molemmat toiminnat, kullankaivamiset ja sodat, ovat näytelleet paremman puutteessa tiettyä osaa taloudellisessa edistyksessä.”

Kullan kaivamisen uhkapelin viehätys

Lamakausina kullan hinnalla on taipumus kohota työvoiman ja raaka-aineiden hintoihin verrattuna, joka edistää sitten lopullista elpymistä. Silloin kannattaa kaivaa kultaa syvemmältä ja louhia laadultaan heikompaa malmia.

Koska kullan kaivamiseen liittyy uhkapelin viehätys, ei sitä harjoitettaessa kovin paljon välitetä käyvästä korkokannasta. Talon arvo puolestaan riippuu sen hyödystä, jokainen valmistunut talo vaikuttaa vähentävästi tuleviin vuokratuloihin. Siksi talojen rakentamista rajoitetaan, etteivät vuokratulot ja talojen hinnat romahda.

Keynesin mukaan kullankaivamiseen ei tällaista liity, ja sitä voi jarruttaa vain se seikka, että palkat nousevat kullan arvossa mitattuna. Kulta on taloon verrattuna kestävä rikkauden muoto. Keynesin mukaan muinainen Egypti oli kaksinkertaisesti onnellinen ja satumaisen rikas, koska siellä voitiin harjoittaa sekä pyramidien rakentamista että jalojen metallien etsintää.

Näiden runsaus ei pysty vähentämään niistä työllisyyden kannalta koituvaa etua, koska niitä ei voida kuluttaa ihmisten tarpeiden tyydyttämisessä. Keskiajalla rakennettiin katedraaleja ja laulettiin sielunmessuja. Kaksi pyramidia ja kaksi sielunmessua ovat kaksi kertaa niin edullisia kuin yksi, mutta sama ei muka päde siinä tapauksessa, että Lontoosta Yorkiin rakennettaisiin kaksi rautatietä.

Me olemme niin järkeviä, olemme kasvattaneet itsemme niin suuressa määrin viisaiden finanssimiesten kaltaisiksi, ja ajattelemme kovin huolellisesti, ennen kuin lisäämme tulevien sukupolvien ”finanssirasitusta” rakentamalla taloja heidän asuttavikseen, voidaksemme omaksua tällaisen helpon keinon työttömyyden kärsimysten vähentämiseksi:

”Meidän on alistuttava näihin kärsimyksiin sen vuoksi, että ne ovat väistämätön tulos valtion johdon toiminnassaan soveltamista periaatteista, joiden mukaan ihmistä luullaan parhaiten ”rikastutettavan” siten, että hänelle tehdään mahdolliseksi hankkia oikeuksia nautintoihin, joita hän ei kuitenkaan aio minään määrättynä ajankohtana käyttää hyväkseen.”

Kulutus taloudellisen toiminnan ainoa tarkoitus

Keynesin mukaan tämän päivän vakavuuden ehdoton raison d´´etre on huomispäivän ilo.Tässä kohtaa hän esittää ihmetyksensä klassisen taloustieteen vastustuksesta julkisen vallan sijoitustoimintaa kohtaan esimerkiksi teiden ja talojen rakentamisessa.

Työllisyyden lisäämistä julkisin varoin vastustetaan Keynesin mukaan kysymällä, mitä te sitten teette, kun olette rakentaneet kaikki talot, tiet, raatihuoneet, sähköverkostot, vesilaitokset ja kadut, joita muuttumaton väestömäärä tulevaisuudessa voi tarvita. Toisin sanoen yksityisille yrittäjille ei jäisi mahdollisuutta kerätä riittävästi voittoja kyseisistä hankkeista.

Keynes korostaa, että kulutus on kaiken taloudellisen toiminnan ainoa tarkoitus ja päämäärä, eikä suinkaan keinottelu. Yhteiskuntana emme voi huolehtia tulevasta kulutuksesta rahallisten toimenpiteiden, eli finanssien avulla, vaan ainoastaan jatkuvan aineellisen tuotannon avulla:

ILMOITUS
ILMOITUS

”Ei nimittäin riittävästi käsitetä sen tosiasian merkitystä, että pääomalla ei ole mitään kulutuksesta riippumatonta itsetarkoitusta.”

Taiteen ja taidekritiikin suhde talousteorioihin on hyvin satunnainen, mutta siellä missä ne kohtaavat, näyttää siltä, että talous haluaisi ehdottomasti ottaa ylivallan taiteen ja taidekritiikin autonomialta. Tässä on todella tutkimisen paikkaa kyllikseen.

Mitä kiihkeämmin yhteiskunnallinen ajattelu matkaa uusliberalismin vanavedessä ajassa taaksepäin nykyisten yhteiskunnallisten ongelmien alkulähteille, sitä enemmän tarvitsemme ongelmien ytimeen pureutuvaa taidetta ja taidekritiikkiä.

Hyvä kritiikki asettaa teräviä kysymyksiä itsestään selvyyksiä viliseviin talousarvailijoiden vastauksiin.

Tässä kuusiosaisessa juttusarjassa on tarkasteltu, miten eri talousteorioissa on nähty ja nähdään taiteen ja taidekritiikin merkitys. Missä asemassa ne ovat suhteessa ns. tuottavaan työhön ja tuotantoon. Juttusarjan kirjoittamiseen on saatu Suomen arvostelijain liiton (SARV) myöntämä Kopiosto-apuraha, josta kiitos.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään