KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Merkkihenkilöpatsaiden päivitystä

Erewhonilaisista taideteokset muistuttavat täytettyjä ihmisiä joiden täyte ei homehdu.

Erewhonilaisista taideteokset muistuttavat täytettyjä ihmisiä joiden täyte ei homehdu. Kuva: Anniina Säilynoja

Juha Drufva
18.2.2015 8.55
ILMOITUS
ILMOITUS

Karheita tarinoita osa 4

Erewhonilaiset eivät pystytä muistomerkkejä eivätkä laadi hautakirjoituksia kuolleilleen. He, joilla on varaa, teettävät elinaikanaan itsestään patsaan ja kaiverruttavat siihen tekstejä, jotka ovat yleensä yhtä valheellisia kuin omat hautakirjoituksemme. He kertovat sumeilematta menehtyneensä pahantuulisuuteen, mustasukkaisuuteen, himoon tai muuhun vastaavaan ja kerskuvat aina omalla kauneudellaan sekä usein myös obligaatio-omaisuudellaan.

Samuel Butlerin satiiri Erewhon vuodelta 1872 puhuttelee edelleen radikaaleilla taidenäkemyksillään ja teknologiakritiikillään. Ruma mies ei ole Erewhonissa itse patsaansa mallina, vaikka patsas kantaakin hänen nimeään. Hän pyytää komeinta ystäväänsä malliksi, mikä onkin yksi tapa osoittaa kohteliaisuutta ystävälle.

Naiset ovat yleensä itse malleina, koska heidän on vaikea myöntää ystävätärtään kauniimmaksi, mutta naiset odottavatkin kuvanveistäjän kaunistelevan patsasta. Erewhonilaiset olivat 500 vuotta sitten kyllästyneet maanvaivoiksi tulleiden merkkihenkilöiden patsaisiin, kun heidän huomionsa vähän väliä kiinnittyi kohteeseen, joka lähemmin tarkasteltuna ei ollut lainkaan kiinnostava.

Patsaiden paljous rasitti varakkaimpien sukujen taloutta ja julkisten henkilöiden patsaiden pystyttämisestä on luovuttu. Erewhonin pääkaupungissa niitä on vain kolme.

Kertojan mukaan useimmat patsaat olivat vain yritys tehdä jollekin miehelle tai naiselle sama, minkä eläintentäyttäjä tekee koiralle, linnulle tai hauelle paljon paremmin.

Yleensä patsaita tyrkytti yleisölle jokin kuppikunta, joka pyrki ratsastamaan itseään kuuluisampien maineella. Useimmiten käyttövoimana oli kuppikunnan jäsenen halu hankkia töitä nuorelle kuvanveistäjälle, joka oli kihloissa hänen tyttärensä kanssa.

Kertoja kysyykin, mistä johtuu, että kaunotaiteet säilyttävät loistonsa vain hetken? Ne saavuttavat nopeasti huipun, josta sitten alkaa rappio. Sen alettua on sääli, että niitä ei voi päästää päiviltä napakalla iskulla kalloon, sillä taide on kuin elävä olento, jota ei pidä jättää kitumaan.

Raihnaista taidetta ei voi norjistaa. Sen on synnyttävä uudestaan ja kasvettava uuteen uskoon. Sen täytyy itse lunastaa elinvoimansa jatkuvin ponnistuksin.

Jostain syystä erewhonilaiset eivät ymmärrä tätä taiteen syvintä totuutta, vaan haluavat teoksia, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon täytettyjä ihmisiä mutta joiden täyte ei homehdu. Sisällöllisesti tyhjiin imetyistä veistoksista oli tullut katujen varsille esteettistä jätettä, eikä ollut niiden toimittamiseen pois ihmisten silmistä viemäriä. Kertoja huomauttaakin, että patsaita pystytettiin kerkeästi seurapiirien kotkotuksen säestyksellä, ja usein pystyttäjä lapsineen sai katsella lopun ikäänsä kuvaa suunpieksäjästä, joka oli aiheuttanut maalle mittaamatonta menestystä. Lopulta ihmiset nousivat kapinaan ja tuhosivat raivon vallassa niin hyvät kuin huonotkin patsaat.

Muutamaan sataan vuoteen koko Erewhonin kuningaskunnassa ei veistetty yhtään patsasta, mutta ennen pitkää kiinnostus veistotaiteeseen jälleen heräsi. Tämän kauden ensimmäiset kuvanveistäjät eivät tienneet, miten veistoksia tehdään, eikä heillä ollut taideakatemioita johtamassa harhaan. He joutuivat ajattelemaan omilla aivoillaan ja loivat vaikuttavia teoksia neljän sukupolven ajan, kunnes vanhat ongelmat alkoivat uudestaan.

Kuvanveistäjille maksettiin hyviä hintoja ja taiteesta tuli ammatti. Ilmaantui kouluja, jotka kaupittelivat taiteen pyhää henkeä ja oppilaita tungeksi läheltä ja kaukaa sitä ostamaan toiveenaan kaupata se edelleen. He sokaistuivat edeltäjiensä synneistä.

Jotta uudelta taiteen tuhoaallolta vältyttäisiin, eräs kaukonäköinen valtiomies sääti lain, jonka mukaan julkisen henkilön patsas pidetään pystyssä vain 50 vuotta, ellei kauden lopussa 24:n kadunmiehen raati myönnä patsaalle toista samanpituista elinaikaa.

Tämä arviointi tuli toistaa 50 vuoden välein. Jos patsas ei saanut raadissa 18 hengen enemmistöä puolelleen, se tuhottiin.

Kertoja pohdiskelee, olisiko yksinkertaisempi ratkaisu ollut kieltää julkisten henkilöiden patsaiden pystyttäminen ennen kuin kohteen kuolemasta oli ainakin 100 vuotta. Sen jälkeenkin vainajan ajatukset ja patsaan ansiot pitäisi arvioida ja päivittää 50 vuoden välein.

Tämä 50 vuoden tarkistus vaikutti siten, että monet patsaat jätettiin tilaamatta, koska tiedettiin melko varmasti, että se särjettäisiin 50 vuoden kuluttua. Kuvanveistäjät alkoivat myös hutiloida, koska tiesivät työnsä olevan lyhytikäistä. Lopulta patsaiden tilaajat alkoivat maksaa kuvanveistäjälle kuolleen suurmiehen patsaasta sillä ehdolla, että hän jättäisi sen tekemättä. Näin saatiin osoitettua kunnioitusta vainajalle. Kuvanveistäjät saivat toimeentulonsa eikä yleisö joutunut kärsimään.

Mutta tämäkin toimintamalli johti lopulta siihen, että kilpailu patsaan veistämättä jättämisestä kävi niin kovaksi, että kuvanveistäjät toisinaan sopivat etukäteen palauttavansa suuren osan rahoista takaisin tilaajalle.

Patsaan kaavailulle paikalle katukiveykseen kaiverretaan teksti, jonka mukaan kyseinen merkkihenkilön patsas on tilattu, mutta kuvanveistäjä ei ole toistaiseksi saanut työtä valmiiksi.

Tässä 25-osaisessa juttusarjassa todellisuutta tarkastellaan absurdilla ohipuhumisella höystettynä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Uusimmat

Vaara vaanii pimeydessä Mikko Kohon vaikuttavassa sotaromaanissa.

Venäjä hyökkää Suomeen ällistyttävän pikkutarkkoja yksityiskohtia pursuavassa esikoissotaromaanissa

Radio Free Europe/Radio Libertyn afgaanipalvelun Azadi Radion televisio- ja videotallennusstudio Prahassa. Azadi Radio lähettää Afganistaniin pashtun ja darinkielistä ohjelmaa.

Afgaanijournalistit Talibanin ikeen alla

Tavoitteeksi vasemmistoliitolle kansanedustaja jokaisessa vaalipiirissä

Vasemmistoliitto oli vastustanut aina Suomen Nato-jäsenyyttä, mutta keväällä 2022 kanta muuttui nopeasti. Puolue selviksi käännöksestä yllättävänkin vähillä protesteilla ja eroamisilla.

Kirja: Vasemmistoliiton Nato-päätös oli sukupolvikysymys, iso juttu vanhemmille, mutta ei nuorille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suurin osa työttömistä saa nyt alinta työttömyysturvaa

 
02

EK, Romakkaniemi, Pentikäinen…”Nämä tahot halusivat hyökätä järjestäytyneitä työmarkkinoita vastaan”

 
03

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
04

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Outi Hongisto unohti rakennusalan epäkohtiin pureutuvan sarjansa uusimmassa osassa sen, mikä tekee hänen dekkareistaan niin erityisiä

11.10.2025

Ihmisten ja elefanttien kohdatessa ihminen väistää – Intian Keralassa yhteenotot lisääntyneet

11.10.2025

Kaatopaikasta tehtiin yhteisöpuutarha

11.10.2025

Afrikkalaiset kalastusalan työläiset on jätetty kansainvälisten sopimusten ulkopuolelle

11.10.2025

Pakkoavioliitot lisääntyvät Afganistanissa, kun tytöt eivät saa opiskella

11.10.2025

Jukka-Pekka Palviaisen perusdekkarit erottuvat mukavilla päähenkilöillä

10.10.2025

Patrizio Lainà on SAK:n uusi pääekonomisti

10.10.2025

Työvoiman hyväksikäyttö uhkaa eläkejärjestelmää

10.10.2025

Jäänmurtajat rakennettava suomalaisilla työehdoilla, vaatii Teollisuusliiton Aalto

10.10.2025

Taas yksi uusi työttömyysennätys, käänne huonompaan vuoden alkupuolella

10.10.2025

Tämän hetken haitallisin lakiesitys ei kiinnosta mediaa: Toimeentulotuen uudistus

10.10.2025

Satu Rämön suosion salaisuus – kriitikko perkasi Hildur-ilmiön

10.10.2025

Pia Lohikoski: Oikeistohallituksen leikkaukset kulttuuriin on peruttava

09.10.2025

Tehyn ekonomisti Anni Marttinen: Velkajarru uhkaa hyvinvointivaltiota

09.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään