KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Naistenpäivä ekofeminismin näkökulmasta – onko muutosta tapahtunut?

Kaarina Kailo
8.3.2015 16.00

Naistenpäivänä on aiheellista miettiä, onko mikään muuttunut niissä perusteeseissä naisten ja luonnon alistuksesta, jotka yhä eriarvoistavat edellistä väestöryhmää sen sisäisistä luokkaeroista huolimatta, samaan aikaan kun ympäristönsuojelun puutteet uhkaavat koko planeetan tulevaisuutta.

Kuvaan tässä kirjoituksessa tunnetun ekofeministin Carolyn Merchantin pääteesejä, joiden suhteen mielestäni ei ole tapahtunut merkittävää tasa-arvon vallankumousta. Gudryn Schymanin mukaan mitään ei tapahdukaan, ennen kuin feministien kriittinen massa saadaan vaikka naisten puolueella päättämään näistä ikiaikuisista kysymyksistä.

Naisten tasa-arvo ei edelleenkään ole edistynyt merkittävästi, olipa kyse palkoista, työelämän inhimillisyydestä, hoivavastuun monista sosiaalisista vaikutuksista, eläkenaisten köyhyydestä, tai naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Suomea moititaan nyt turvakotien määrän riittämättömyydestä ja perusturvan riittämättömyydestä. Onko tässä listaamiani oivalluksia edelleenkään otettu vakavasti?

Friedrich Engels kirjoitti vuonna 1884 teoksessa Origin of the Family, Private Property, and the State (Perheen, yksityisomaisuuden ja valtion alkuperästä), että historian määräävä tekijä on lopultakin se, miten elämää ylläpidetään, tuotetaan ja uusinnetaan. Näitä ovat elossa säilymisen edellytysten tuottaminen ja toisaalta ihmisten itsensä uusintaminen. Tuottaessaan ja uusintaessaan elämää, ihmiset ovat vuorovaikutuksessa ei-inhimillisen luonnon kanssa, ylläpitäen kestävällä tavalla tai tuhoten paikallista ja globaalia ekologiaa. Kun me laiminlyömme luonnon kanssa käymämme vuorovaikutuksen seurausten pohdinnan, Engels varoitti, nämä hallinnan ja valloituksen prosessit kääntyvät kostoksi meitä vastaan. Luonnossa mikään ei tapahdu muusta erillään.

Laajentamalla Engelsin perusoivalluksia naisten roolista tuotannossa, uusintamisessa ja ekologiassa voidaan muodostaa sosialistisen ja muiden tätä koulukuntaa lähellä olevien ekofeminismien analyysin lähtökohta.

Kuinka hyvin nykyisessä taloustieteessä tai edes vasemmistoteoriassa vielä tiedostetaan, että kapitalismissa eliittimiehillä, mutta myös heihin samaistuvilla ja naisia vahvemmassa asemassa olevilla, on hallussaan vaihtohyödykkeiden tuottaminen kun taas naisten velvollisuutena on työvoiman uusintaminen ja sosiaalisista suhteista huolehtiminen. Naisten uusintamistehtävän velvollisuuksiin sisältyy sekä biologinen lajin uudistamistyö että työvoiman sukupolvien välinen uusintaminen palkattoman kotityön avulla. Teollisessa ja myös teknologisesti orientoituneessa kapitalismissa uusintamista pidetään tuotantoa vähempiarvoisena. BKT- mallin soveltumattomuus yhteiskunnan tilan mittariksi on oire sukupuolittuneesta talousteoriasta, jota ei tahdota muuttaa.

Koska kapitalismi pohjautuu talouskasvulle ja kilpailulle, jossa sekä luonto että jätteiden syntyminen ovat ”ulkoisia tekijöitä” voiton maksimoinnin näkökulmasta, sen logiikka sulkee pois kestävän kehityksen idean.

Ekofeministisen sosialismin logiikkaan sen sijaan kuuluu ihmisten tarpeisiin vastaaminen ihmisten ahneusvietin kannustamisen sijaan. Koska sen ideologiassa talouskasvu ei ole välttämätöntä, sosialismissa on mahdollista ylläpitää kestävän kehityksen arvojen mukaista luontosuhdetta. Siirtyminen kestävään globaaliin ympäristöpolitiikan ja oikeudenmukaiseen inhimilliseen talousmalliin ja ekologiaan joka vastaa ihmisten tarpeisiin voisi perustua kahdenlaisiin dialektisiin suhteisiin, suhteisiin tuotannon ja ekologian sekä tuotannon ja uusintamisen välillä. Olemassa olevissa kapitalistisen kehityksen teorioissa uusintaminen ja ekologia ovat molemmat alisteisia tuotannolle. Siirtyminen sosialistiseen ekologiaan kääntäisi nurin kapitalismin etusijalle asettamat arvot, alistaen tuottavuuden uusintamiselle ja ekologialle eikä päinvastoin.

Kuulun itse kaikkien mantereiden aktivisteista koostuvaan kansainväliseen rauhanverkostoon, Feministit lahjatalouden puolesta. Olemme kiertäneet maailman köyhimpiä maita tutustuen samalla kuitenkin myös niihin rauhanomaisiin, yhdenvertaisuuden sisäistäneisiin lahjatalouskulttuureihin, joissa poikia ja tyttöjä arvostetaan yhtä paljon, ja joissa ekologinen omavaraisuus ja kestävän kehityksen arvot ovat iänaikuista viisautta ja käytäntöä. Näitä kulttuureja ovat muun muassa Intian khasit, Sumatran minangkabau- kulttuuri, Kiinassa jo assimiloinnin alaiset Mosuot, Yhdysvaltojen irokeesit ja lukemattomat muut patriarkaalisten valtioiden puristuksessa sinnittelevät rauhanyhteisöt, alkuperäiskansat ja väestöt.

Moniarvoinen, monikulttuurinen ekofeminismi ja lahjatalousmalli ylittää länsimaisen sosialismin tietoisuudessaan jo olemassa olevista ”ihanneyhteiskunnista”, joskin sen piirteet löytyvät näistä vaihtoehtokulttuureista.

Naistenpäivänä on aiheellista torjua sitä muutosvastarintaa ja ennakkoluulojen rypästä, joka estää monia vasemmistomiehiäkin tutustumasta ekologisesti suuntautuneen kansainvälisen feminismin parhaisiin oivalluksiin ja käytäntöihin.

Termit kuten valtavirtaistaminen, sukupuolivaikutusten huomioiminen ja tasa-arvosuunnittelu ovat puuhastelua sen rinnalla, mitä jo hyvin toimivat kulttuurit voivat opettaa meille. Edelliset ovat tarpeen, mutta todellista muutosta tuskin tapahtuu ilman paljon syvempää vaihtoehtoisten yhteiskuntien tuntemusta.

Elämme aikaa, jossa kaikki on sotaa. Televisiossa on kokki-, kuoro-, läski-, blondi-, kauppa- ja jopa äitisotaa, ja morsiamet kilpailevat pisteillä siitä, kenellä on parhaat häät. Tällaisen kulttuurisen mielenkolonisaation purkaminen on vaikeata, mutta ekofeminismin mukaan muutos tapahtuu paitsi poliittisten rakenteellisten muutosten, samaan aikaan syvärakenteiden mielenmaiseman muutosten kautta.

Siinä vasemmistolla on iso haaste. Luokaamme aivan uusi kieli, tapa puhua todellisuudesta, vapauttaa se militarismin sanankäänteistä. Lahjatalousfeminismi keskittyy nyt myös tähän. Emme voi rakentaa rauhanomaista turvallisuusyhteisöä, jos jokaista inhimillistä toimintaa kuvataan sanoilla kokkien tai blondien kaksintaistelu. Ihmekö, että väkivalta sen kuin lisääntyy kouluissakin. Ei enää pitkää ja lyhyttä vihaa, vaan kielenkäyttöä, jossa esiintyy yhä useammin sanat rauha, tasapaino, hyvyys…ja uskallanko ehdottaa – rakkaus.

Kirjoittaja on kaupunginvaltuutettu, eduskuntavaaliehdokas, tasa-arvon ammattilainen (vas.), Oulu.

Lähde: Merchant, Carolyn. 1989 (1980). The Death of Nature. Women, Ecology and the Scientific Revolution. Harper & Row Publishers, San Fransisco.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Magdalene Ngimoe ja Char Tito, Kakuman aavikkolukion oppilaat, valmistavat tuoleja mathenge-puusta.

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

Mielenosoitus Javier Milein hallitusta vastaan Buenos Airesin keskustassa helmikuussa. Mielenosoituksessa vastustettiin Milein rajuja uhkauksia feminismiä, HLBTIQ-yhteisöä ja sukupuolipolitiikkaa kohtaan. Nyt tulilinjalla ovat lisäksi journalistit.

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 
03

1800-luvun taudit palanneet Britanniaan – yhtenä syynä sosiaaliturvan ja julkisen terveydenhuollon leikkaukset

 
04

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään