KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Uusi ja vanha perustuslaillisuus, missä ero?

Kreikan hallitusta ei EU:ssa pidetä enää Kreikan laillisena edustajana. Mutta eipä ole hurraamista muidenkaan maiden suvereniteetilla, kirjoittaa Erkki Laukkanen. Kuvassa Kreikan parlamenttitalo.

Kreikan hallitusta ei EU:ssa pidetä enää Kreikan laillisena edustajana. Mutta eipä ole hurraamista muidenkaan maiden suvereniteetilla, kirjoittaa Erkki Laukkanen. Kuvassa Kreikan parlamenttitalo. Kuva: Lehtikuva/Louisa Gouliamaki

Erkki Laukkanen
5.12.2015 16.00

Liberaalin oikeusvaltion perustuslainsäädäntö on perinteisesti tehnyt tilaa sekä porvarillisille että vasemmistolaisille hallituksille. Viimeisten 20 vuoden aikana tämä liberalismi on murtunut, kiitos EU:n uuden taloushallinnon. Se sallii vain talouskuripolitiikan hyväksyvät hallitukset.

Miten tähän on tultu?

EU:n yhteismarkkinoiden luomisessa kansallisten intressien muokkaaminen on ollut keskeinen työkalu 1960-luvulta lähtien. Aluksi siihen tosin riitti sellainen yhteisölainsäädäntö, joka sopivalla tavalla rajoitti hallitusten talous- ja elinkeinopoliittista ohjausta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Uusi perustuslaillisuus ei ole toiminut tiekarttana talouskasvuun.

Lukuisilla poikkeamismahdollisuuksilla kuitenkin varmistettiin se, että markkinahäiriöihin voitiin tarvittaessa puuttua. Poikkeamismahdollisuudet tarjosivat hallituksille suunnitelman B, jos puuttumisen edellytykset täyttyivät.

Yhteismarkkinoista 1980-luvun lopulla päätettäessä EU-ohjausta kuitenkin olennaisesti kiristettiin, kuten myös 1990-luvulla, talous- ja rahaliitosta ja sen toimeenpanoon liittyvästä Vakaus- ja kasvusopimuksesta päätettäessä. Niistä tuli jäsenmaille perustuslain kaltainen ohjain.

”Uuden perustuslaillisuuden” prototyyppi oli syntynyt.

Vuoden 2008 romahduksen jälkeen ohjausta on vahvistettu vielä joukolla muita sopimuksia, kuten Six Pack, Two Pack ja Fiscal Compact. Ja vaikka vain Espanja, Italia ja Slovenia ovat sisällyttäneet osia niistä perustuslainsäädäntöönsä, ne vaikuttavat perustuslain tavoin kaikissa jäsenmaissa.

Näiden sopimusten myötä EU-jäsenmaat ovat joutuneet luovuttamaan EU:lle vallan myös talouspolitiikan elvytysvaraa koskevassa harkinnassa siten, että hyväksyttäviksi elvytyskeinoiksi jäävät lopulta vain EU:n suosimat rakennepoliittiset uudistukset.

2010-luvulla uudesta perustuslaillisuudesta on tullut EU:n uuden taloushallinnon autoritäärinen ydin. Se ei salli edes sellaisia kansallisia sopeutumiskeinoja, kuten koordinoituja tulopoliittisia ratkaisuja, jotka ovat olleet osa tarkasteltavien maiden kansallista menetystarinaa.

EU:n uudessa taloushallinnossa uusi perustuslaillisuus on löytänyt nykyiset rajansa.

EU:n uudessa taloushallinnossa Vakaus- ja kasvusopimuksen ehdot on uudelleenmääritelty lähes mahdottomiksi täyttää. Siksi jäsenmaat ovat tulleet yhä riippuvaisemmiksi uuden taloushallinnon toimeenpanosta vastaavista instituutioista, kuten komissiosta ja Euroopan keskuspankista.

EU:n uuden taloushallinnon myötä vahvoja maita suosivista ja heikkoja maita rankaisevista kaksoisstandardeista on tullut arkipäivää. Saksa on EU:n puuttumatta voinut harjoittaa kansallisesti itsekästä ja muiden jäsenmaiden kannalta tuhoisaa talouspolitiikkaa.

EU:n uusi taloushallinto rankaisee kuitenkin jäsenmaita, jotka yrittävät omin kansallisin toimin suojautua Saksan alistavalta talouspolitiikalta. Saksan puolustukseksi näyttää riittävän viittaus EU:n uuteen taloushallintoon, uuteen perustuslaillisuuteen.

Mitä tästä on seurannut?

Kreikan hallitusta ei EU:ssa pidetä enää Kreikan laillisena edustajana. Mutta eipä ole hurraamista muidenkaan maiden suvereniteetilla. Se on jäänyt EU:n uuden taloushallinnon jalkoihin. Ministerineuvostossa käyttöön otettu käänteinen enemmistöäänestys tekee jopa kolmen neljäsosan enemmistöstä vähemmistön, kun kysymys koskee talouskurin ylläpitoa.

Uusi taloushallinto on maksimoinut myös kansainvälisten suuryritysten vaikutusvallan. Ne ovat voineet nyt varsin suoraviivaisesti lobata intressejään sekä jäsenvaltioiden että EU:n suuntaan, ikään kuin ne olisivat EU:n todellinen ministerineuvosto. Eivätkä kovin väärässä olekaan.

EU:ssa toimii nykyään noin 20 000 lobbaria, joista tiedetään vain se, että ne edustavat noin 3 000 lobbausyksikköä, joiden ei tarvitse rekisteröityä eikä raportoida tekemisistään. EU:n uusi taloushallinto ei näe tässä mitään ongelmaa. Minusta ongelmaa on vaikea liioitella.

EU:n uusien, USA:ta ja Kanadaa koskevien kauppasopimusten valmistelussa suuryrityksillä on itse asiassa ollut hallituksia suurempi rooli. Paremman talouskasvun toivossa tähän poliittisesti korruptoituneeseen vallankäyttöön ovat mukautuneet myös työmarkkinaosapuolet.

Mitä tästä opimme?

EU:n uuteen taloushallintoon perustuva uusi perustuslaillisuus ei ole toiminut tiekarttana talouskasvuun. Siitä on tullut pikemminkin pakkopaita, jonka avulla Euroalueen rajamaita koskenut kriisi on laajennettu jäsenmaiden perustuslainsäädäntöä koskevaksi systeemikriisiksi.

Uusi perustuslaillisuus on tehnyt EU-maiden kansalaisista oikeudettomia, työmarkkinaosapuolista tarpeettomia ja jäsenvaltioista hampaattomia kaikkien niiden rakenteellisten uudistusten edessä, joihin uudella perustuslaillisuudella tähdätään.

Suomessa tätä ei ole vielä oivallettu. Tätä artikkelia varten kyselin eräiltä oikeustieteilijöiltä, mitä mieltä he ovat uudesta perustuslaillisuudesta. Yllätyin kovin siitä, että käsite oli aivan uusi ja lähes tuntematon. Yllätyin myös siitä, miten vähän netistä suomenkielisiä lähteitä löysin.

Mutta onneksi meillä on Juha Sipilä. Jos jotain hyvää pääministeri Juha Sipilän hallituksen esittämästä pakkolainsäädännöstä pitäisi sanoa, se on suomalaisten tutustuttaminen EU:n uuteen perustuslaillisuuteen.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Yksi aikakausi on nyt päättymässä umpikujaan, josta päästään vain palaamalla niiden integraation sosiaalista ulottuvuutta koskevien ongelmien äärelle, jotka lakaistiin maton alle 1990-luvulla. Aikaahan siinä tietysti palaa, ennen kuin EU:n integraatiolle valmistuu suunnitelma B.

Mutta nyt sen valmistelun aika on tullut.

Kirjoittaja on kauppa-tieteiden tohtori.

Artikkeli perustuu Euromemo-ryhmän valmisteilla olevaan, tammikuussa 2016 julkaistavaan vuosiraporttiin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Vasemmistoliiton Jessi Jokelainen puhuu, pääministeri Petteri Orpo (kok.) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kuuntelevat.

Vasemmistoliiton Jokelainen analysoi Orpon hallituksen taloudenpitoa: Ei tullut 100 000 työpaikkaa, tuli ennätystyöttömyys

Miss Suomen tittelsitä luopuneen Sarah Dzafcen sosiaalisessa mediassa levinneestä kuvasta alkanut kohu muuttui poliittiseksi ja levisi kansainväliseen mediaan.

Rasismiskandaalin tulos: Purra uhriutuu, Orpo pakenee vastuuta, RKP komppaa

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus vie 50000 työttömältä kuntouttavan työtoiminnan 1,6 miljoonan säästön takia

 
02

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

 
03

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

 
04

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
05

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kiina kiristi otettaan Hongkongista

13.12.2025

Sundarbansin kansanviisaus katoaa nuorison vaeltaessa kylistä kaupunkeihin

12.12.2025

Orpon uusin nollatoleranssi rasismille täytti äsken kolme kuukautta, pian nähdään, oliko se tälläkin kertaa pelkkää sanahelinää

12.12.2025

Asekauppa Israelin kanssa lopetettava, vaativat Koskela ja Honkasalo

12.12.2025

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja lisääntyy Afrikassa

12.12.2025

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

12.12.2025

Kansainvälisille opiskelijoille lupaillaan liikaa: Jopa 40 prosenttia päätyy leipäjonoon

12.12.2025

”Joka päivä tulee lisää perheitä, jotka eivät selviä ilman apua” – Pelastusarmeijan joulupadat kaduille maanantaina

12.12.2025

Mai Kivelä: Valtion pyydettävä anteeksi saamelaisilta

12.12.2025

Kontula vastustaa tiedustelulakien ”palomuurisääntelyn” heikennyksiä

12.12.2025

Vapaaehtoiset suojelevat Bangladeshin viimeisiä villejä norsuja

12.12.2025

Matka syrjäiseltä saarelta mammografiaan on monelle naiselle liian pitkä

12.12.2025

”Julma epädemokraattinen prosessi”

12.12.2025

Parhaat ilmastoratkaisut kootaan ratkaisujen aittaan

11.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään