KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Pirjo Hämäläinen: Kun raitiovaunut vaihtuivat taiteeseen

Kesällä 2010 Siikaniemen torilla nostettiin tolpan nokkaan sotaherra Fjodor Apraksin, Viipurin valloittaja.

Kesällä 2010 Siikaniemen torilla nostettiin tolpan nokkaan sotaherra Fjodor Apraksin, Viipurin valloittaja. Kuva: All Over Press/Peter Forsberg / Alamy

Kansan Uutiset
28.8.2016 15.00

Pirjo Hämäläinen

Julkisista veistoksista suuri osa on aivan kamalia, mikä on harmi, sillä juuri veistotaide kuuluu kansalle. Näin me ylemmyydentuntoiset opiskelijat sormi pystyssä painotimme, vaikka hiukan epäselväksi jäi, missä oli se kansa, jonka parasta yhtä mittaa ajattelimme.

Veistotaiteen suhteen olimme kuitenkin oikeassa. Maalaukset piiloutuvat helposti museoihin, gallerioihin ja yksityiskokoelmiin, mutta veistokset viihtyvät ulkona, toreilla, puistoissa, merkkirakennusten edustalla, kaikkialla, missä ohikulkijat ne mahdollisesti päivittäin näkevät.

ILMOITUS
ILMOITUS
Informalismi oli muodottomuuden taidetta, taiteellista nihilismiä.

Nuorempana asenteeni oli horjumaton. Ei-esittävät veistokset olivat niin hienoja, että niiden varovainenkin kritisointi oli pyhäinhäväistys, kun taas esittävät veistokset tarjosivat ehtymätöntä ainesta ilkeään hirnuntaan.

Olin huolestuttavan usein väärässä. Pekka Kauhasen Kajaaniin tekemä Kekkos-monumentti, jota tässäkin lehdessä hampaat veressä puolustin, on yksinkertaisesti kamala. Suuri Aika, sen nimeksi on hatusta vedetty. Miten kahdeksanmetrinen siansaparo voi kuvastaa kenenkään mielestä suurta tai pientä aikaa?

Kenties vielä kamalampia ovat nuo röpelöiset, romuluiset ja ruosteenväriset pronssiveistokset, jotka ammentavat samasta informalismista kuin Timo Sarpanevan kliseiset lasikipot. Informalismi oli muodottomuuden taidetta, taiteellista nihilismiä, viimeisiä kouristuksia toisen ja kolmannen maailmansodan välissä.

Ja silti ruosteiset röpelöveistokset hyväksyttiin läpi Suomen samalla luottavaisuudella kuin aiemmin hyväksyttiin osuuskauppafunkis, ratkaiseva askel tiellä kohti kirkonkylien tuhoa.

Lähinaapurissamme on kuitenkin kaupunki, missä veistokset esittävät mallejaan, vieläpä kaunistelevat näitä, terävöittävät katsetta, leventävät hartialinjaa ja suoristavat sotilaallista ryhtiä. Tarkoitan Viipuria, nykyruotsalaisittain Vyborgia.

Täysin viaton ei ole Viipurikaan, sillä keskustan veistospuistossa nähdään Henry Moorea matkiva teos, jonka aiheena on pyöreä reikä. Nimeksi sopisi ”Viipurin rinkeli” tai ehkä ”Viipurin paraski”, mutta Laulavaksi kiveksi taiteilija on luomuksensa ristinyt.

Suomalainen veistoskanta on paljolti ennallaan. Jussi Mäntysen Hirvi, Yrjö Liipolan Metsänpoika, Ville Vallgrenin Torkkeli Knuutinpoika, kaikki ovat omilla paikoillaan.

Emil Wikströmin Mikael Agricola on palannut alapäästä leikattuna kotiin ja Monrepos’n kivikossa rämpyttää kanneltaan pietarilaiskopio Johannes Takasen kadonneesta Väinämöisen laulusta.

Viipurin rautatieaseman sisäänkäyntiä koristi neljä Eva Gyldénin veistämää karhua, mutta kun asema sodan melskeissä räjäytettiin, vain yksi karhu pelastui ja tassut maanpinnalla se vetää nyt kuin magneetti taaperoikäistä väkeä.

Sodan jälkeen Viipuri sai asianmukaisesti oman Lenininsä, joka pystytettiin tietenkin Punaiselle torille, entiselle Punaisenlähteen torille. Neuvostoilmettä vahvistivat myös Maksim Gorki ja kovasti samannäköinen Mihail Kalinin. Kaikki nämä patsaat ostettiin vuonna 1957 tukusta, mutta hinta oli niin kova, että raitiovaunut saivat väistyä taiteen tieltä ja molemmat linjat lakkautettiin.

Imperaattori Pietari Suuren muistomerkki seisoo yhä Tervaniemessä omalla kummullaan ja tähyilee kohti linnaa, jota ”Nuutinpojan passas” toisesta suunnasta silmä tarkkana vahtii.

Pietari paljastettiin kesällä 1910, jolloin Viipuri oli ollut tasan 200 vuotta venäläisten hallussa, mutta suomalaiset eivät moisesta matematiikasta piitanneet.

Kun valkoiset etenivät sisällissodan aikaan Viipuriin, Pietari syöstiin jalustalta ja sen metallista päätettiin valattaa Saksassa tykkejä. Venäläisten siviilien joukkomurha – etninen puhdistus – vei kuitenkin niin paljon energiaa, että Pietarin sulatus unohtui ja torso päätyi historialliseen museoon.

Talvisodan jälkeen alkoi näytelmä, jota voi verrata variksen pyristelyyn tervatulla katolla: kun nokka nousi, niin pyrstö tarttui. Venäläiset nostivat Pietarin, suomalaiset pudottivat Pietarin, venäläiset nostivat jälleen Pietarin.

Samalla jalustalla imperaattorin kanssa vuorotteli Gunnar Finnen Itsenäisyyden leijona, mutta vaakunaelukan kopeudesta ei ole enää häivääkään jäljellä. Leijona makaa jalattomana Monrepos’n puistossa, hietavuoteella, katkerana ja unohdettuna sotainvalidina.

Kesällä 2010 venäläisajan alusta oli jo 300 vuotta, joten Siikaniemen torilla nostettiin tolpan nokkaan sotaherra Fjodor Apraksin, Viipurin valloittaja.

Apraksinin tekijää ei mitenkään mainosteta, sillä vanhahtavan tyylilajin ideana on luoda mielikuva historian jatkumosta ja suuresta päälliköstä, joka on kököttänyt aina tolpallaan.

Merkittävästä ikäerosta huolimatta Apraksinin patsas ja Torkkeli Knuutinpojan patsas (1887) muistuttavat toisiaan, mutta siinä missä Torkkeli ja Pietari Suuri katsovat kohti linnaa, Apraksin kääntää linnalle selkänsä ja suuntaa katseensa Suomeen.

Patsaan sijoituspaikka ei ole sattumaa: Siikaniemen tori on osa Pyhän Annan kruunua, bastionilinnoitusta, jonka venäläiset rakensivat 1700-luvulla suojaamaan Viipuria lännen vihollisarmeijoilta.

Takavuosien bussiretkillä Siikaniemen tori oli niin ikään strateginen kohta, missä suomalaiset havahtuivat, kiersivät korkit pulloihin, vetivät housut jalkoihin ja kaivoivat esiin purukumit, kaupallisen vaihdon välineet.

Apraksin vartioi Viipurin läntistä porttia ja itäistä porttia vartioi Pietarin tiellä vapauttaja, kivääriä kantava puna-armeijalainen. Kun sotapoika pystytettiin vuonna 1957 yhtä aikaa Leninin ja kumppaneiden kanssa, moni oli varmaan sitä mieltä, että taiteellinen varustus alkoi kaupungissa jo riittää.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään