KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Mike Pohjola sananvastuusta: Hän haastaa itsensä ja muut fiktion tekijät pidättäytymään naisiin kohdistuvan väkivallan esittämisestä

Mike Pohjola
21.4.2018 15.00

Missä menevät sananvapauden rajat?

Suomalaisessa kulttuurissa on paljon kirjoja, musiikkia, televisiota, elokuvia ja teatteria, joissa naisia halvennetaan, ahdistellaan, hakataan, raiskataan tai tapetaan. Se luo ajatuksen, että tämä on normaalia ja sitä kautta tämä käytös vuotaa fiktiosta tosielämään. Ja kun sitä on tosielämässä, sitä esitetään fiktiossa. Tämä on noidankehä, jonka taiteen ja viihteen tekijät voivat katkaista. Pitäisikö heidän?

Pohdin tätä helmikuun kolumnissani, ja sen jälkeen olen saanut osallistua paljon aihetta koskeviin keskusteluihin.

ILMOITUS
ILMOITUS
Olen haasteen jälkeen jo ehtinyt saada itseni kiinni kirjoittamasta kohtausta, jossa nainen sidotaan tuoliin.

Kolumnin vuoksi minua pyydettiin puhumaan WiFTin eli Women in Film and Television ry:n paneelikeskusteluun Season Film Festivalille (6.4.), jossa puhuttiin naisiin kohdistuvan väkivallan esittämisestä fiktiossa.

NYTin toimittaja Anton Vanha-Majamaa haastatteli meitä keskustelijoita jo ennen paneelia artikkeliin, joka ilmestyi paneelipäivän lehdessä. Artikkelissa käsiteltiin muun muassa usein rikossarjoissa toistuvaa klisettä, jossa tarina alkaa, kun rannalta löytyy muoviin kääritty kauniin nuoren naisen ruumis. Tämä on muun muassa Twin Peaksin ja tuoreen kotimaisen Karpin lähtölaukaus. Artikkelilla oli nerokkaan hyytävä otsikko Ihanat naiset rannalla.

Vanha-Majamaan haastattelussa päädyin spontaanisti haastamaan muut viihteentekijät pidättäytymään kymmenen vuotta naisiin kohdistuvan väkivallan esittämisestä. Yhdessäkään kotimaisessa televisiosarjassa, elokuvassa, näytelmässä, biisissä, oopperassa, sarjakuvassa tai kirjassa ei hakattaisi, raiskattaisi tai tapettaisi yhtään naista. Sitten vuonna 2028 voitaisiin katsoa, onko tosi paljon hienoja tarinoita jäänyt kertomatta, ja onko yhteiskunnallamme hirvittävä tarve nähdä lisää naisten pahoinpitelyä.

Esittämääni haasteeseen kirjoittivat 11.4. Lily-blogiinsa todella hyvän vastineen ihailemani räppäri Mercedes Bentso sekä ohjaaja Aino Suni. ”Tekemällä uhrin kokemuksesta tabu ja kielletty puheenaihe, vain pahennetaan uhrin häpeää. Haluamme muistuttaa, että väkivaltaa kohdanneet naiset voivat itse haluta käsitellä omaa kokemustaan taiteen kautta.”

Hyvä pointti.

Täsmennän esittämääni haastetta niin, että uhrien kokemuksen näkyväksi tekeminen pitää olla sallittua sekä sellainen naisiin kohdistuva väkivalta, jossa naiset itse valitsevat asettua väkivallan areenalle – esimerkiksi ryhtymällä sotilaiksi, nyrkkeilijöiksi tai poliiseiksi. Jos naispoliisi taistelee naisroiston kanssa, voivat nyrkiniskut olla pikemminkin voimaannuttavia kuin alistavia.

Paneelikeskustelussa tiivistin nykyisen fiktion ongelman näin: Kun pahis lyö miestä, mies lyö takaisin. Kun pahis lyö naista, mies lyö takaisin.

Olen miettinyt, että mitä jos meillä olisi 2008 asetettu tällainen haaste koskien miesten kohtaamaa väkivaltaa. Mitä tarinoita olisi jäänyt kertomatta? Toki miehiä on fiktiossa hakattu ja tapettu viimeisen kymmenen vuoden aikana. Usein kuitenkin sellaisia miehiä, jotka ovat itse valinneet väkivallan tien.

Paljonko miehiä on raiskattu fiktiossa 2008–2018? Ei kovin montaa. Omassa tuoreessa romaanissani näin käy ja varmaan muutama muukin esimerkki löytyy. Kovin suurta lovea ei olisi suomalaiseen taiteeseen ja viihteeseen tullut, jos olisimme kymmenen vuotta sitten vannoneet, että emme kerro tarinoita miesten raiskauksista.

On melkein kuin meillä olisi jo valmiiksi jonkinlainen sanaton sopimus, että siitä ei puhuta. Onko naisten raiskaaminen tai naisten raiskausten esittäminen sitten jotenkin kiinnostavampaa, koskettavampaa tai peräti hyväksyttävämpää? Häiritsevä ajatus.

Tarkalleen samaa asiaa on puitu suhteessa Kansallisoopperan Verdi-esitykseen Trubaduuri. Ooppera on traaginen rakkaustarina, joka sijoittuu sota-aikaan. Sen aihe ei kuitenkaan ole sota vaan ihmissuhteet: Kuka tykkää kenestä ja kuka on sukua kenelle?

Oopperan perinteeseen kuuluu, että ohjaaja voi sijoittaa tapahtumat johonkin uuteen asiayhteyteen tehdäkseen teoksesta ajankohtaisemman tai tarjotakseen siihen uuden tulkinnan. Ohjaaja Joan Anton Richi on sijoittanut tapahtumat Espanjan 1800-luvun sisällissotaan.

Toimittaja Taika Dahlbom kirjoitti Helsingin Sanomissa (11.4.) yleisön hämmästyneen, kun alkuaarian taustalle oli lisätty tarinaan liittymätön joukkoraiskaus. ”Nautinto jäi tyrmistyksen jalkoihin”, Dahlbom kertoo, ja toteaa, että #metoo-keskustelu ei ole ”vaikuttanut siellä, missä sen olisi pitänyt.”

Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi vastaa Hesarissa kaksi päivää myöhemmin, että ohjaaja on laittanut esityksen käsittelemään sodan kauhuja ja ”sen pitää voida näkyä myös oopperanäyttämöllä”.

Ohjaajalla ”on oikeus tulkita teosta” ja ”oopperataide heijastelee koko ihmisyyden kirjoa”.

Paasikivi ei vastaa Dahlbomin kritiikkiin vaan aivan toiseen väitteeseen, siihen saako näin tehdä. Kyllä saa.

Mutta pitäisikö?

Vanha-Majamaan haastattelun lopuksi jouduin pohtimaan, pystynkö sitoutumaan esittämääni haasteeseen, mutta päätin yrittää. Vaikka siitä on vain muutama viikko, olen sen jälkeen jo ehtinyt saada itseni kiinni kirjoittamasta kohtausta, jossa nainen sidotaan tuoliin. Haasteen ansiosta tajusin eteneväni kliseen kautta ja muuttaessani kohtausta se tuli myös kiinnostavammaksi.

Jatkossakin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa saa esittää. Haastan edelleen muut taiteen ja viihteen tekijät kymmeneksi vuodeksi olemaan esittämättä – yllämainituin poikkeuksin.

Sananvapaus on sitä, että jotain saa kirjoittaa, sanoa ja esittää.

Kannattaa miettiä myös, pitäisikö niin tehdä. Sitä on vähintään yhtä tärkeä asia: sananvastuu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Stieg Larssonin luomaa Millennium-sarjaa jatkaa nyt Karin Smirnoff.

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

IAU:n viime joulukuun ulosmarssi johti ensimmäisiin nykyisen lain mukaisiin lakkosakkoihin.

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

Kolme oppositioryhmää jätti hallitukselle välikysymyksen Palestiinan tunnustamisesta.

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

Laura Meriluoto.

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025

Kansanedustaja huolissaan mediakentästä: ”Ministeri on käyttänyt koko hallituskauden Ylen moukarointiin”

18.09.2025

Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät osa-aikatyötä tekeviin naisiin, kertoo Laboren selvitys

18.09.2025

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

18.09.2025

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

18.09.2025

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

18.09.2025

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

17.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään