KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Meksikon presidentti suojelee massiivista Maya-junahanketta ympäristöhaitoista huolimatta

Maya-junan raiteita varten raivataan viidakkoa 1 500 kilometrin matkalta halki Jukatanin niemimaan. Turisteja ja tavaraliikennettä varten rakennettava rata vahingoittaa hauraita ekosysteemejä, muun muassa Amerikkojen toiseksi sademetsää, ja lukemattomia mayojen historiallisia muistomerkkejä. Kuvassa työmaa lähellä Valladolidin kuntaa Jukatanissa.

Maya-junan raiteita varten raivataan viidakkoa 1 500 kilometrin matkalta halki Jukatanin niemimaan. Turisteja ja tavaraliikennettä varten rakennettava rata vahingoittaa hauraita ekosysteemejä, muun muassa Amerikkojen toiseksi sademetsää, ja lukemattomia mayojen historiallisia muistomerkkejä. Kuvassa työmaa lähellä Valladolidin kuntaa Jukatanissa. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Mexico City – IPS/Emilio Godoy
23.12.2022 14.00

Vaaleanruskea vana halkoo Meksikon Jukatanin niemimaan vanhaa mayakansan viidakkoa. Kasvillisuus on raivattu Maya-junan raiteiden tieltä. Niemimaan luontoa ja historiallisia muistomerkkejä ruhjova jättihanke on Meksikon presidentti Andrés Manuel López Obradorin erityissuojeluksessa.

Alueen alkuperäiskansaan kuuluva kansalaisjärjestöaktiivi Pedro Uc on huolissaan 1 500 kilometriä pitkän radan ympäristövaikutuksista niemimaalla, jossa kasvaa läntisen pallonpuoliskon toiseksi suurin sademetsä Amazonin jälkeen.

– Kaikki Jukatanin niemimaalla tapahtuva vaikuttaa mayoihin. Alueemme tuhoutuu, kun puut, vesi ja eläimet vahingoittuvat. Ne, jotka eivät tuota omaa ruokaansa, joutuvat turvautumaan toisten apuun. Ilman maata ei ole ruokaa, Uc sanoo.

Ei aikaa valituksille

Meksikon ympäristönsuojeluvirasto Profepalle tehtiin ratahankkeesta kaksi valitusta vuonna 2020 ja vuonna 2021 yksi, mutta tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana 159. Valitukset koskivat ”tekoja tai tekemättä jättämisiä, jotka rikkovat ympäristölakeja”.

Virasto ei ole ehtinyt ottaa valituksiin kantaa. Kansallisen turismirahasto Fonaturin rahoittaman radan rakentaminen aloitettiin yli kaksi vuotta sitten. Raiteita varten muun muassa raivataan 1 681 hehtaaria maata ja kaadetaan 300 000 puuta.

– Virasto ei ole täyttänyt tehtäväänsä, vaan jäänyt pelkäksi hallinnon koristeeksi, Uc toteaa.

Presidentin prioriteettiprojekti

Hallitus näkee megaprojektin sosiaalisen kehityksen moottorina, joka luo työpaikkoja, tuo turismia muuallekin kuin perinteisiin matkailukohteisiin sekä vahvistaa paikallista taloutta.

Viime vuoden marraskuussa López Obrador määritteli Maya-junan prioriteettiprojektiksi, jolloin siltä ei vaadita muilta hankkeilta edellytettyjä ympäristölupia. Presidentti myös lupasi, että junien testiajot alkavat ensi heinäkuussa.

Prioriteettiprojektiksi määrittely rajoittaa Profepan toimintamahdollisuuksia, sanoo ympäristöoikeuteen erikoistunut asianajaja Carlos del Razo Carvajal y Machado -lakiyrityksestä.

Maya-junarataa rakennettaessa on kaadettu puuta vailla asianmukaisia ympäristölupia. Viranomaiset katsovat rikkomuksia läpi sormien, sillä hankkeella on presidentti Andrés Manuel López Obradorin siunaus. Presidentti uskoo radan tuovan tullessaan työpaikkoja ja hyvinvointia.

Maya-junarataa rakennettaessa on kaadettu puuta vailla asianmukaisia ympäristölupia. Viranomaiset katsovat rikkomuksia läpi sormien, sillä hankkeella on presidentti Andrés Manuel López Obradorin siunaus. Presidentti uskoo radan tuovan tullessaan työpaikkoja ja hyvinvointia. Kuva: IPS/Emilio Godoy

López Obrador on kiistänyt projektin aiheuttaman metsäkadon ja luvannut, että rautatien läheisyydessä metsitetään noin 2 500 hehtaaria. Presidentti on lisäksi luvannut, että itäisen Quinatana Roon alueelle perustetaan kolme luonnonpuistoa.

Puolustusministeriö kustantaa noin 35 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria maksavan puiden istutuksen, joka epäsuorasti todistaa, että radan tieltä kaadetaan metsää. Salassa pidetty asia käy ilmi massiivisesta armeijan sähköpostien vuodosta, jonka on julkistanut kansalaisjärjestö Guacamaya.

Paradoksaalinen projekti

 Meksikon Greenpeacen maanviljelys- ja ilmastonmuutosasiantuntija Viridiana Mendoza kritisoi Profepan toimimattomuutta.

– Rakentajat alkoivat jo kaataa metsää ilman ympäristövaikutusten arviointia. Se on rikos. Se ei yllätä, sillä laittomuudet, peittely, väärä informaatio ja menettelytaparikkomukset ovat olleet hankkeelle luonteenomaisia, Mendoza kertoo.

Projekti on paradoksaalinen. Yhtäältä sen luvataan lisäävän kestävää turismia niemimaan uusille alueille, toisaalta vierailijoiden virta uhkaa juuri näitä kohteita, kuten kalkkikiviluolia ja yleisesti koko ekojärjestelmää.

Maya-juna vaarantaa planeetan suurimman veden täyttämien luolastojen verkoston. Toisaalta huokoinen karstimaa sabotoi valtion suunnitelmia, sillä se on pakottanut Fonaturin muuttamaan radan kulkureittiä useita kertoja.

Järjestäytyminen ja oikeuslaitos

Maya-aktivisti Uc uskoo, että paikallisten asukkaiden järjestäytyminen on viimeinen toivo radan haittavaikutuksia vastaan.

– Me kerromme ihmisille, mikä on mahdollista ja mikä mahdotonta, ja sen perusteella he voivat tehdä omat päätöksensä. Ihmisillä ei ole tarpeellista tietoa, mutta kun he ovat sitä saaneet, he pystyvät päättämään, mitä haluavat tulevaisuudeltaan, Uc sanoo.

Asianajaja Del Razo ja ympäristönsuojelija Mendoza luottavat tuomioistuimiin, jos mikään muu ei auta.

– Oikeuslaitos on edelleen Meksikon riippumattomin valtiomahti. Asianosaiset voivat hakea päätöksiä, jotka määräävät Profepan korjaamaan prosesseja.Toimiva strategia on kuvata rikkomukset yksityiskohtaisesti, Del Razo selittää.

– Profepan olisi pitänyt pysäyttää työt jo siitä syystä, ettei niillä ollut ympäristölupaa, kun kasvillisuuden poisto aloitettiin. Emme pidä todennäköisenä, että rakennustöitä pysäytetään. Ympäristöministeriö tukee projektia, vaikka se rikkoo lakeja, Mendoza toteaa.

Oikeudellisista haasteista huolimatta Maya-juna kuitenkin näyttää jyristelevän kaikkien esteiden yli, ympäristöviranomaisten suopealla avustuksella.

 Englanninkielinen versio

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

Sant Boin yläaste on monikulttuurinen, ja arki sujuu pääosin ilman ongelmia.

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

Kuivat alueet kasvavat ja pohjavedet ehtyvät – Mitä Syyriassa tapahtuu nyt, voi tapahtua pian muuallakin

Nälkää näkee aiempaa harvempi ihminen, kertoo SOFI 2025 -raportti. Kuvassa perulaisnaisia perunaviljelmillään.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla, mutta ei kaikilta

Uusimmat

Jylhä maisema ja lampaat. Niistä alkaa Tinnan mysteeri.

Yhden kylmäksi jättäneen dekkarin jälkeen Satu Rämön Hildur lumoaa jälleen

Vaalimatematiikka tuo yllätyksiä

Taistelukärki on täynnä elokuvallista toimintaviihdettä.

Mahtavaa toimintaa Samuli Laihon kolmannessa Katja Mark -trillerissä Taistelukärki

12 miljoonaa sudanilaista on joutunut jättämään kotinsa ja pakenemaan taisteluita.

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
02

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
03

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 
04

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
05

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomen vaalitulos Amazonin pilvipalveluun – Luottamus vaarassa?

07.11.2025

Tarina kasvun odottamisesta – huomenna hän tulee

07.11.2025

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

07.11.2025

Unohdetussa sotarunoelmassa rotat järsivät ruumiita ja kodit on poltettu

07.11.2025

Vuodesta 2025 tulee mittaushistorian toiseksi tai kolmanneksi lämpimin

06.11.2025

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

06.11.2025

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

06.11.2025

Puolueiden kannatus jökötti paikallaan lokakuussa, vasemmistoliitto 9,5 prosentissa

06.11.2025

Taantumus uhkaa, taistelu aborttioikeudesta käytävä uudelleen, kertoo Amnestyn raportti

06.11.2025

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

05.11.2025

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

05.11.2025

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

05.11.2025

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

05.11.2025

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään