KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kulttuuri

Anu Kaaja kulkee ihmisyyden ja esineiden rajapinnoilla

Anu Kaaja.

Anu Kaaja. Kuva: Emma Grönqvist

Anu Kaajan romaanissa Rusetti ihmiset esineellistyvät ja esineet inhimillistyvät. Taidemuseoihin, teknobileisiin, kahviloihin ja rakastajiensa luo hakeutuva kertoja etsii tasapainoa boheemin nautinnonhakuisuuden ja yhteiskunnallisen sitoutumisen välillä.

Mika Pekkola
4.2.2023 10.00

Rusetti (Kustantamo S&S 2023) on kollaasiromaani, jossa esseistinen pohdinta esineellistämisestä limittyy kertojan kipuiluun rakkaussuhteistaan. Anu Kaaja hyödyntää neljännessä kirjassaan symbolina rusettia, jonka hyödytön kauneus tarjoaa yllättävän näkymän yhteiskunnalliseen vallankäyttöön.

– Rusetti on helposti avattava solmu, jota käytetään esimerkiksi kengännauhoissa, mutta siitä on tehty myös koriste. Rusetti symboloi feminiinisyyttä, ja se liitetään turhamaisuuteen. Tutkin mielelläni asioita, joita pidetään korneina. Pinnalliset ilmiöt paljastuvat usein syvällisiksi, Kaaja sanoo.

Romaanissa esineiden haastattelut, matkakuvaukset, ruseteista kertovat osiot sekä ystävien ja rakastettujen tapaamiset limittyvät toisiinsa, mikä synnyttää monenlaisia tulkintamahdollisuuksia.

Kirja ilmestyy helmikuun puolivälissä, ja siitä otetaan tavanomaisen painoksen lisäksi ylellisempi väripainos. Kustantamon päätös julkaista visuaalisesti näyttävämpi painos on perusteltu, sillä Kaajan tekstiä elävöittävät kuvat kahvilaesineistöstä, ruseteista ja klassikkomaalauksista.

Hersyvän huumorin aistillisuutta

Rusetin kertoja haluaa pitää rakastajansa etäällä ollakseen satuttamatta itseään. Hän viihtyy ystävänsä Jussin seurassa, sillä kokee ystävyyden antavan enemmän tilaa olla ja elää kuin rakkaussuhteet. Luontevimman keskusteluyhteyden hän löytää kahvilapöydän esineistön kanssa. Surrealistiset keskustelut lusikan, kahvin, kupin, servetin, kuppikakun, sokerin, asetin, kännykän ja leikkokukan kanssa avaavat lukijalle ihmisen esinesuhdetta mutta myös esineiden takaa piileviä valtasuhteita kuten maailmankaupan eriarvoistavia rakenteita.

Kepeyden ja vakavuuden, nautinnon ja kärsimyksen sekä ajattelun ja leikin toisiinsa sulauttava teos käsittelee kaikessa epätodellisuudessaan todellisuutta poikkeuksellisen elävästi.

”Huumori on minulle keino käsitellä vakavia asioita.”

Romaanin teemat ovat rankkoja, mutta Kaaja lähestyy aineistoaan kepeästi. Kirjailijan verbaalisesti loistokas huumori on hersyvimmillään aistillisuuden kuvauksissa, kuten esimerkiksi luvussa ”Kuumimmat, hekumallisimmat ja hätkähdyttävimmät renessanssipojat Top 5”.

– Huumori on minulle keino käsitellä vakavia asioita. Kepeys, koukeroisuus ja liioittelu kiinnostavat minua. Taiteen tekemisessä on oltava mukana leikillisyyttä.

Ihmiset ja esineet

Kaaja tarkastelee romaanissaan esineellistämistä eri tasoilla. Keskustelut esineiden kanssa ja ihmissuhdepohdinnat tuntuvat kerronnallisesti aluksi irrallisilta, mutta vähitellen luvut alkavat nivoutua toisiinsa.

– Olen kiinnostunut katsomisesta ja siitä, kuinka ihmisiä pelkistetään kuviksi. Käsittelin edellisessä romaanissani Katie-Kate avioliittoinstituutiota kuvana, ja Rusetti on tavallaan sille jatkoa. Tietynlainen rakkauskäsitys on hyvin esineellistävä, eikä siinä ole hirveästi tilaa liikkua.

Kaaja ei pidä esineellistämistä ja kuvaamista pelkästään ongelmallisina tai ahdistavina ilmiöinä vaan toteaa, että niillä voidaan myös leikkiä. Kuvallisuus läpäisee sosiaalisen median aikakaudella koko kulttuurin.

– Elämme kuvallisessa kulttuurissa, jossa ihmisillä on tarve asettua kuvaksi. Kysymys representaatiosta on tärkeä: kenestä kuvia esitetään ja kenestä ei.

Nautinnon ja alistamisen ristiriita

Rusetin kertoja harhailee eurooppalaisissa kaupungeissa etsimässä henkisiä, fyysisiä ja älyllisiä nautintoja taidemuseoista, teknobileistä ja kahviloista. Nämä paikat ovat tärkeitä myös kirjailijalle.

– Kahvilat ovat minulle ennen kaikkea työhuoneita. Mutta pelkkä ajattelu ei riitä, ja tanssiminen on tapa olla läsnä kokonaisvaltaisesti. Vastaavasti taidemuseot antavat sekä kertojalle että itselleni erityistä iloa.

Anu Kaaja toteaa kirjoittavansa tyyli edellä.

Anu Kaaja toteaa kirjoittavansa tyyli edellä. Kuva: Emma Grönqvist

Kaajan romaani ei kuvaa kuitenkaan vain ilojen ja nautintojen maailmaa vaan myös sen kääntöpuolta.

– Kun lähtee raaputtamaan melkein minkä tahansa ilmiön pintaa, esiin tulee kärsimystä ja kuolemaa. Esimerkiksi kahvikulttuurin historia liittyy transatlanttiseen orjakauppaan, eikä kahvin tuotanto ole vieläkään eettistä. Joulunalusaika on puolestaan konvehtien ostokautta, mutta yhtiöt eivät ole silti kyenneet takaamaan, etteikö suklaan tuotantoketjuun liittyisi orjuuttamista tai lapsityövoimaa.

Aatelinen vasemmistolaisuus

Kaaja toteaa kirjoittavansa tyyli edellä. Rusetin poliittisuus ei olekaan julistavaa vaan löytyy rivien välistä. Kirjan kantavaksi poliittiseksi teemaksi muodostuu ristiriita boheemin nautinnonhakuisuuden ja alistamisen todellisuuden välillä.

– Kaikilla ihmisillä tulisi olla mahdollisuus toteuttaa itseään ja nauttia elämästä. Haluaisin, etteivät omat iloni toteutuisi muiden kustannuksella, mutta tätä ei ole tehty mahdolliseksi. Meille sanotaan, että ostopäätöksemme muuttavat maailmaa, mutta valinnanmahdollisuus on lähinnä sitä, että haluammeko tukea yhtä vai toista kansanmurhaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
”Huumori on minulle keino käsitellä vakavia asioita.”

Rusetin kertoja leikittelee aatelisen vasemmistolaisuuden ajatuksella ja unelmoi vallankumouksen tekemisestä yhdessä rakastajansa kanssa. Kumouksellinen poliittinen toiminta näyttäytyy kuitenkin monille nykyeurooppalaisille täysin toisenlaisessa valossa kuin äärimmäisen kurjuuden ja riiston keskellä eläneelle 1900-luvun alun työväenluokalle. Millaista voisi olla etuoikeutetun valkoisen eurooppalaisen vallankumouksellisuus? Kaaja rinnastaa romaanin kertojan aseman Ranskan vallankumouksen aattoa eläneeseen aateliin.

– Romaanini vallankumousajatuksen motiivina on Ranskan vallankumous sekä tuhlailevuuden symboliksi noussut Marie Antoinette. Olemme Versailles’n sisäpuolella, emme sen portailla. Tulisiko meidän avata portit? Mikä olisi paras tapa toimia?

Kertojaa vaivaa selittämätön ahdistus, jota hän palaa toistuvasti käsittelemään. Hän ei löydä syytä pahoinvoinnilleen, sillä murheet tuntuvat olevan toisissa maissa ja luokissa. Kaajan voi katsoa tutkivan romaaninsa syvätasolla elämän perustavaa huokoisuutta. Kärsimys ja ilo ovat jaettuja, eikä yksilö voi eristää itseään muista tuntevista olennoista.

Kirjailija pitääkin saatavilla olevien hyvien asioiden ja maailmassa vallitsevan pahuuden välistä ristiriitaa raastavana ja arvelee sen olevan syy, miksi ihmiset eivät ole onnellisia, vaikka eläisivätkin vauraassa ja melko hyvin järjestetyssä yhteiskunnassa.

– Yleinen ahdistus on joko työnnettävä pois tai sen kanssa on tultava toimeen. En ole kyennyt ratkaisemaan tätä yhtälöä. Kenties vastaus olisi sopivassa suhteessa iloa ja aktivismia. Monet taiteilijat pohtivat, tulisiko heidän luopua taiteen tekemisestä ja keskittää energiansa johonkin muuhun. Toisaalta taiteella on erityinen arvonsa, ja se voi auttaa käsittelemään asioita.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Markku Ropposen Kuhalat ovat harvinainen tapaus: sarja vain paranee vanhetessaan.

Kuhalan aina vain surrealistisemmat seikkailut aiheuttavat naurunpyrskähdyksiä Markku Ropposen uusimmassa teoksessa

Antonio Negri (vas.) ja Michael Hardt vuonna 2013.

Väen ja Imperiumin filosofi Antonio Negri – Joulukuussa kuolleen filosofin perintö tulee vaikuttamaan yhteiskunnallisiin liikkeisiin vielä pitkään

Uhkaava kansikuva ei täysin vastaa Mustan linnun tarinaa.

Frida Skybäckin ihmissuhdedekkari Musta lintu osoittaa, että jännitys on tiheämpää ilman väkivaltaa

Vladimir Putinin valtakauden alusta tulee vuoden lopulla kuluneeksi 25 vuotta. Sinä aikana Venäjälle on luotu fasistisella kasvatustyöllä Hitlerjugendin kaltainen uusi sukupolvi.

Vaikka Putinista joskus päästään, fasismista Venäjällä ehkä ei, koska Z-sukupolvea on aivopesty siihen yli 20 vuotta

Uusimmat

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

Useat maat valmistautuvat tunnustamaan Palestiinan valtion. Suomi ei kuulu siihen joukkoon.

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
04

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään