KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Jukatanin niemimaata halkoo kiistanalainen junarata – Matkailijat pysytelleet poissa

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä.

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Jukatanin niemimaan viidakkoa ja alkuperäisyhteisöjä murjoneella junaradalla on niukasti matkustajia, mutta kosolti haittoja.

Valladolid, Meksiko – IPS/Emilio Godoy
25.12.2024 12.00

Meksikon Jukatanin niemimaata halkova junarata, Tren Maya eli mayajuna oli kiistanalainen hanke jo ennen vuonna 2020 alkaneita rakennustöitä, eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin alettua 1 500 kilometriä pitkällä radalla. Ennen muuta turismia palvelemaan tarkoitetuissa junissa ei ole tungosta, eikä paikallinen elinkeinoelämä ole vielä saanut luvattua elvytysruisketta.

Mayajunan kriitikot ovat syyttäneet rakennustöitä muun muassa metsäkadosta, joka runtelee Latinalaisen Amerikan toiseksi suurinta yhtenäistä viidakkoa. Jukatanin tutkimuskeskuksen mukaan ratatöiden alle jäi ainakin 11 485 hehtaaria viidakkoa. Myös niemimaalla asuvat, junalle nimen antaneet mayayhteisöt ovat kärsineet.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Käsityöläinen ei matkustele

ILMOITUS
ILMOITUS

Käsityöläinen Alicia Pech ei junasta piittaa. Alkuperäiskansa mayoihin kuuluva nainen elää puolen tunnin bussimatkan päässä Valladolidista, jonne matkustaa päivittäin. Siellä hän työskentelee yhdentoista toisen maya-naisen kanssa omistamassaan vaatekaupassa, jossa he myyvät itse valmistamiaan puseroita, mekkoja ja muita tekstiilejä.

– Me emme matkustele. Ei meillä ole varaa. Kukapa ei haluaisi nousta junaan ja ajaa jonnekin? Mutta nyt ei ole vierailijoita, ei ketään. Kohta meillä ei enää ole varaa pitää kauppaa. Toivomme, että joulukuussa tulee taas turisteja, Pech, 44, kertoo.

Valladolidissa on yksi mayajunan tällä hetkellä käytössä olevasta 26 asemasta. Radan asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa kaupunkielämälle. Lisämotiivina oli pyrkimys välttää radan rakentamisen synnyttämiä mielenosoituksia. Sivuvaikutuksena potentiaalisten matkustajien matka-ajat, kustannukset ja matkanteon yleinen vaivalloisuus ovat kasvaneet.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Tyhjää tilaa

Pech on samassa tilanteessa kuin tuhannet Jukatanin niemimaalla asuvat. Rautatie on vaikean matkan päässä, eikä siitä luvattuja hyötyjä näy. Matkailijamassatkin ovat pysytelleet muualla. Virallisten tietojen mukaan joulukuun 2023 ja tämän vuoden elokuun välisenä aikana mayajunan viidellä toiminnassa olevalla radalla matkusti 340 622 ihmistä, keskimäärin 1 425 päivässä. Rakenteilla on vielä kaksi rataa lisää.

Maxcanússa asuva vaatekaupan omistaja Madelin Ortiz, 78, kuitenkin uskoo, että juna on hyvä. Hän ei tosin käytä sitä itse, eikä hänen liikkeensäkään ole vielä hyötynyt.

– Hinnat ovat kohtuulliset, vierailijoita on enemmän. Junia vain on liian vähän eivätkä aikataulut ole tarpeeksi joustavia. Haluaisin mennä Cancúniin, mutta en ole vielä onnistunut, Ortiz sanoo.

Maxcanún rautatieasemalla on kahdeksan tyhjää liiketilaa, joiden kylteissä lukee ”Ruokaa”, ”Yhteisöturismi”, ”Käsitöitä” ja niin edelleen. Neljä kansalliskaartin sotilasta tappaa aikaa, kolme kulkukoiraa on etsiytynyt aseman viileään varjoon ja viisi siivoajaa siistii paikkoja. Matkustajia ei näy.

Useimmilla muillakin asemilla tilanne on samantapainen, tyhjiä liiketiloja on huomattavasti enemmän kuin liikeyrityksiä.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään. Kuva: IPS/Emilio Godoy

”Ihmiset eivät tunne sitä omakseen”

Kun silloinen presidentti Andrés Manuel López Obrador mainosti rataprojektia, hän sanoi mayajunan tukevan yhteisöturismia ja lupasi, että asemille tulisi tiloja käsityöläisille.

Valtio väittää, että juna kohentaa paikallista talouselämää: tuo tuhansittain turisteja, luo työpaikkoja ja vie turisteja myös muihin kuin perinteisiin matkakohteisiin. Vielä niin ei ole tapahtunut. Paikallistaloutta ei piristä sekään, ettei mayaradalla ainakaan toistaiseksi kulje lainkaan tavarajunia.

Kansalaisaktivisti, kansalaisjärjestö Kanan Derechos Humanosin perustaja Miguel Anguas sanoo mayajunan aiheuttavan haittoja, jotka joissain tapauksissa ovat peruuttamattomia.

– Rata on nimeltään mayajuna, mutta mayat eivät hallinnoi sitä. Ihmiset eivät tunne sitä omakseen, ja paikallisille se on lähinnä riiston huipentuma, Anguas toteaa.

Valtiolle rata puolestaan on tullut erittäin kalliiksi. Alkuperäisestä kustannusarviosta hinta on vähintään kaksinkertaistunut, eikä rata ole vielä edes valmis.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien vastainen mielenosoitus Amsterdamissa lokakuussa. Vasemmanpuoleinen lippu on siirtomaavallan aikainen, 1600-luvulta peräisin oleva Hollannin Itä-Intian kauppakomppanian lippu.

Kun hallitukset leikkaavat, oikeistopopulismi nousee

Paimentolaisia jurtan edessä Dornogovin maakunnassa Mongoliassa lähellä Kiinan vastaista rajaa.

Ilmastonmuutos teki Mongolian talvista hyytäviä – kotieläimiä kuolee miljoonittain ja paimentolaiset muuttavat kaupunkeihin

Googlen ensimmäinen Chilen datakeskus sijaitsee pääkaupunki Santiagon pohjoislaidalla Quilicurassa. Keskus peittää laajan alueen, palvelimia viilentävä vesi höyrystyy silmin nähden.

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

Nicaraguan viranomaiset sulkivat ja takavarikoivat elokuussa 2021 maan vanhimman päivälehden La Prensan toimituksen. Maanpaossa toimintaansa jatkanut lehti sai tänä vuonna Unescon lehdistönvapauspalkinnon.

Nicaraguan uutispimennys syvenee: Valtaosa journalisteista on maanpaossa, loput hiljakseen

Uusimmat

Ketun poikanen puolalaiselle turkistarhalla.

Puolakin kieltää turkistarhauksen, kohta jäljellä ovat enää Suomi ja Kreikka

Vallitseva Etelä-Suomen sää ja yhteiskunnallinen todellisuus sointuvat täydellisesti yhteen.

Työttömyys, konkurssit, talouden nollakasvu ainoana OECD-maana – Suomi elää ikuista marraskuuta

Minja Koskela.

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

Espanjassa on edelleen EU:n suurin työttömyys.

Suomi ei ohittanut Espanjaa työttömyyden eurotilastossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Journalismi päästää vallakkaat helpolla ja mätkii vallattomia – paras esimerkki tästä on Björn Wahlroos

 
02

Toimeentulotuen leikkaus eteni perustuslakivaliokunnassa, Yrttiaholta eriävä mielipide

 
03

Pekonen Purralle: Teidän bluffinne on paljastunut

 
04

”Teollisuusliitto nostaa miljoonien palkansaajien ostovoimaa – Orpon-Purran hallitus nostaa miljonäärien ostovoimaa”

 
05

Suomi joutuu toisellekin tarkkailuluokalle

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

02.12.2025

”Tässä kirjassa ei ole yhtään lausetta, jota kirjoittaessa en olisi miettinyt kuolemaa” – Petra Rautiaisen sotaromaanin ytimessä on synnyttävä nainen

02.12.2025

Susijengi pesi kasvonsa – Ranska kumoon

01.12.2025

Kestävyyspaneeli: Tekniset ratkaisut eivät riitä, tuotantoa ja kulutusta on kohtuullistettava

01.12.2025

Entä, jos lapsella onkin oikeasti ADHD, mutta sitä ei tutkita, löydetä eikä hoideta?

01.12.2025

Kaikki – siis ihan kaikki – suomalaisesta progesta Matti Pajuniemen musiikillisille löytöretkille innostavassa kirjassa Virtojen kiharat

30.11.2025

Kun hallitukset leikkaavat, oikeistopopulismi nousee

30.11.2025

Ilmastonmuutos teki Mongolian talvista hyytäviä – kotieläimiä kuolee miljoonittain ja paimentolaiset muuttavat kaupunkeihin

29.11.2025

Hallitus runnoo läpi tarkoitushakuisesti hutaistun esityksen susien perusteettomaksi tappamiseksi, Honkasalo sanoo

28.11.2025

Amnesty: Israel jatkaa kansanmurhaa Gazassa tulitauosta huolimatta

28.11.2025

Suomessa on historiallisen paha työttömyystilanne, sanoo SAK:n pääekonomisti – ”Olemme hälyttävissä lukemissa työttömyysasteen osalta”

28.11.2025

Mielipide: Muovi ei kuulu peltoon eikä sen ongelmaa voi enää lakaista mullan alle

28.11.2025

Ei tullut Orpon lupaamaa käännettä, vaan kansantalous supistui myös loppukesällä

28.11.2025

Kaikkien kaveri sitoutumatta mihinkään – Intian ulkopolitiikassa korostuu tapauskohtainen harkinta pysyvien liittolaisuuksien ja ideologisten periaatteiden sijaan

28.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään