KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Jukatanin niemimaata halkoo kiistanalainen junarata – Matkailijat pysytelleet poissa

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä.

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Jukatanin niemimaan viidakkoa ja alkuperäisyhteisöjä murjoneella junaradalla on niukasti matkustajia, mutta kosolti haittoja.

Valladolid, Meksiko – IPS/Emilio Godoy
25.12.2024 12.00

Meksikon Jukatanin niemimaata halkova junarata, Tren Maya eli mayajuna oli kiistanalainen hanke jo ennen vuonna 2020 alkaneita rakennustöitä, eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin alettua 1 500 kilometriä pitkällä radalla. Ennen muuta turismia palvelemaan tarkoitetuissa junissa ei ole tungosta, eikä paikallinen elinkeinoelämä ole vielä saanut luvattua elvytysruisketta.

Mayajunan kriitikot ovat syyttäneet rakennustöitä muun muassa metsäkadosta, joka runtelee Latinalaisen Amerikan toiseksi suurinta yhtenäistä viidakkoa. Jukatanin tutkimuskeskuksen mukaan ratatöiden alle jäi ainakin 11 485 hehtaaria viidakkoa. Myös niemimaalla asuvat, junalle nimen antaneet mayayhteisöt ovat kärsineet.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Käsityöläinen ei matkustele

ILMOITUS
ILMOITUS

Käsityöläinen Alicia Pech ei junasta piittaa. Alkuperäiskansa mayoihin kuuluva nainen elää puolen tunnin bussimatkan päässä Valladolidista, jonne matkustaa päivittäin. Siellä hän työskentelee yhdentoista toisen maya-naisen kanssa omistamassaan vaatekaupassa, jossa he myyvät itse valmistamiaan puseroita, mekkoja ja muita tekstiilejä.

– Me emme matkustele. Ei meillä ole varaa. Kukapa ei haluaisi nousta junaan ja ajaa jonnekin? Mutta nyt ei ole vierailijoita, ei ketään. Kohta meillä ei enää ole varaa pitää kauppaa. Toivomme, että joulukuussa tulee taas turisteja, Pech, 44, kertoo.

Valladolidissa on yksi mayajunan tällä hetkellä käytössä olevasta 26 asemasta. Radan asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa kaupunkielämälle. Lisämotiivina oli pyrkimys välttää radan rakentamisen synnyttämiä mielenosoituksia. Sivuvaikutuksena potentiaalisten matkustajien matka-ajat, kustannukset ja matkanteon yleinen vaivalloisuus ovat kasvaneet.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Tyhjää tilaa

Pech on samassa tilanteessa kuin tuhannet Jukatanin niemimaalla asuvat. Rautatie on vaikean matkan päässä, eikä siitä luvattuja hyötyjä näy. Matkailijamassatkin ovat pysytelleet muualla. Virallisten tietojen mukaan joulukuun 2023 ja tämän vuoden elokuun välisenä aikana mayajunan viidellä toiminnassa olevalla radalla matkusti 340 622 ihmistä, keskimäärin 1 425 päivässä. Rakenteilla on vielä kaksi rataa lisää.

Maxcanússa asuva vaatekaupan omistaja Madelin Ortiz, 78, kuitenkin uskoo, että juna on hyvä. Hän ei tosin käytä sitä itse, eikä hänen liikkeensäkään ole vielä hyötynyt.

– Hinnat ovat kohtuulliset, vierailijoita on enemmän. Junia vain on liian vähän eivätkä aikataulut ole tarpeeksi joustavia. Haluaisin mennä Cancúniin, mutta en ole vielä onnistunut, Ortiz sanoo.

Maxcanún rautatieasemalla on kahdeksan tyhjää liiketilaa, joiden kylteissä lukee ”Ruokaa”, ”Yhteisöturismi”, ”Käsitöitä” ja niin edelleen. Neljä kansalliskaartin sotilasta tappaa aikaa, kolme kulkukoiraa on etsiytynyt aseman viileään varjoon ja viisi siivoajaa siistii paikkoja. Matkustajia ei näy.

Useimmilla muillakin asemilla tilanne on samantapainen, tyhjiä liiketiloja on huomattavasti enemmän kuin liikeyrityksiä.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään. Kuva: IPS/Emilio Godoy

”Ihmiset eivät tunne sitä omakseen”

Kun silloinen presidentti Andrés Manuel López Obrador mainosti rataprojektia, hän sanoi mayajunan tukevan yhteisöturismia ja lupasi, että asemille tulisi tiloja käsityöläisille.

Valtio väittää, että juna kohentaa paikallista talouselämää: tuo tuhansittain turisteja, luo työpaikkoja ja vie turisteja myös muihin kuin perinteisiin matkakohteisiin. Vielä niin ei ole tapahtunut. Paikallistaloutta ei piristä sekään, ettei mayaradalla ainakaan toistaiseksi kulje lainkaan tavarajunia.

Kansalaisaktivisti, kansalaisjärjestö Kanan Derechos Humanosin perustaja Miguel Anguas sanoo mayajunan aiheuttavan haittoja, jotka joissain tapauksissa ovat peruuttamattomia.

– Rata on nimeltään mayajuna, mutta mayat eivät hallinnoi sitä. Ihmiset eivät tunne sitä omakseen, ja paikallisille se on lähinnä riiston huipentuma, Anguas toteaa.

Valtiolle rata puolestaan on tullut erittäin kalliiksi. Alkuperäisestä kustannusarviosta hinta on vähintään kaksinkertaistunut, eikä rata ole vielä edes valmis.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Maahanmuuttajien vastainen mielenosoitus Amsterdamissa lokakuussa. Vasemmanpuoleinen lippu on siirtomaavallan aikainen, 1600-luvulta peräisin oleva Hollannin Itä-Intian kauppakomppanian lippu.

Kun hallitukset leikkaavat, oikeistopopulismi nousee

Paimentolaisia jurtan edessä Dornogovin maakunnassa Mongoliassa lähellä Kiinan vastaista rajaa.

Ilmastonmuutos teki Mongolian talvista hyytäviä – kotieläimiä kuolee miljoonittain ja paimentolaiset muuttavat kaupunkeihin

Googlen ensimmäinen Chilen datakeskus sijaitsee pääkaupunki Santiagon pohjoislaidalla Quilicurassa. Keskus peittää laajan alueen, palvelimia viilentävä vesi höyrystyy silmin nähden.

Chile haluaa olla Latinalaisen Amerikan datakeskusten keskus

Nicaraguan viranomaiset sulkivat ja takavarikoivat elokuussa 2021 maan vanhimman päivälehden La Prensan toimituksen. Maanpaossa toimintaansa jatkanut lehti sai tänä vuonna Unescon lehdistönvapauspalkinnon.

Nicaraguan uutispimennys syvenee: Valtaosa journalisteista on maanpaossa, loput hiljakseen

Uusimmat

Äärioikeistolaisen Active Club Francen jäseniä Suomi herää -mielenosoituksessa Eduskuntatalon edessä Helsingissä itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta 2023.

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

Perussuomalainen ministeri Ville Tavio saa kritiikkiä vasemmistoliitoksta.

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

Finnveran viennin rahoituksesta yli 50 prosenttia kohdistuu alus- ja telakkatoimialalle.

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

Yksityissektoria painottava ministeri Ville Tavio leikkasi raskaalla kädellä ay-taustaista kehitysyhteistyötä.

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
03

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 
04

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

 
05

Hallitus tuo lisää tarveharkintaa työttömyysturvaan, yleistukea voi joutua odottamaan 21 viikkoa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025

Kellojen siirtelystä on luovuttava EU:ssa, meppi Kyllönen kirjelmöi Orpolle ja Ranteelle

04.12.2025

Vasemmistoliiton kannatus pomppasi yli 10 prosenttiin, myös duunarikannatus nousussa

04.12.2025

Suomalaiset vastustavat Elokapinaa, Suomen Sisua ja erityisesti Venäjä-myönteisiä liikkeitä

04.12.2025

Kannattamatonta, eläinrääkkäystä – ”Perustelut turkistarhauksen lopettamiselle ovat ilmiselvät”

03.12.2025

Jessi Jokelainen suosii linnanjuhlissa hidasta muotia, kengät kirpputorilta

03.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään