KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Jukatanin niemimaata halkoo kiistanalainen junarata – Matkailijat pysytelleet poissa

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä.

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Jukatanin niemimaan viidakkoa ja alkuperäisyhteisöjä murjoneella junaradalla on niukasti matkustajia, mutta kosolti haittoja.

Valladolid, Meksiko – IPS/Emilio Godoy
25.12.2024 12.00

Meksikon Jukatanin niemimaata halkova junarata, Tren Maya eli mayajuna oli kiistanalainen hanke jo ennen vuonna 2020 alkaneita rakennustöitä, eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin alettua 1 500 kilometriä pitkällä radalla. Ennen muuta turismia palvelemaan tarkoitetuissa junissa ei ole tungosta, eikä paikallinen elinkeinoelämä ole vielä saanut luvattua elvytysruisketta.

Mayajunan kriitikot ovat syyttäneet rakennustöitä muun muassa metsäkadosta, joka runtelee Latinalaisen Amerikan toiseksi suurinta yhtenäistä viidakkoa. Jukatanin tutkimuskeskuksen mukaan ratatöiden alle jäi ainakin 11 485 hehtaaria viidakkoa. Myös niemimaalla asuvat, junalle nimen antaneet mayayhteisöt ovat kärsineet.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Käsityöläinen ei matkustele

ILMOITUS
ILMOITUS

Käsityöläinen Alicia Pech ei junasta piittaa. Alkuperäiskansa mayoihin kuuluva nainen elää puolen tunnin bussimatkan päässä Valladolidista, jonne matkustaa päivittäin. Siellä hän työskentelee yhdentoista toisen maya-naisen kanssa omistamassaan vaatekaupassa, jossa he myyvät itse valmistamiaan puseroita, mekkoja ja muita tekstiilejä.

– Me emme matkustele. Ei meillä ole varaa. Kukapa ei haluaisi nousta junaan ja ajaa jonnekin? Mutta nyt ei ole vierailijoita, ei ketään. Kohta meillä ei enää ole varaa pitää kauppaa. Toivomme, että joulukuussa tulee taas turisteja, Pech, 44, kertoo.

Valladolidissa on yksi mayajunan tällä hetkellä käytössä olevasta 26 asemasta. Radan asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa kaupunkielämälle. Lisämotiivina oli pyrkimys välttää radan rakentamisen synnyttämiä mielenosoituksia. Sivuvaikutuksena potentiaalisten matkustajien matka-ajat, kustannukset ja matkanteon yleinen vaivalloisuus ovat kasvaneet.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Tyhjää tilaa

Pech on samassa tilanteessa kuin tuhannet Jukatanin niemimaalla asuvat. Rautatie on vaikean matkan päässä, eikä siitä luvattuja hyötyjä näy. Matkailijamassatkin ovat pysytelleet muualla. Virallisten tietojen mukaan joulukuun 2023 ja tämän vuoden elokuun välisenä aikana mayajunan viidellä toiminnassa olevalla radalla matkusti 340 622 ihmistä, keskimäärin 1 425 päivässä. Rakenteilla on vielä kaksi rataa lisää.

Maxcanússa asuva vaatekaupan omistaja Madelin Ortiz, 78, kuitenkin uskoo, että juna on hyvä. Hän ei tosin käytä sitä itse, eikä hänen liikkeensäkään ole vielä hyötynyt.

– Hinnat ovat kohtuulliset, vierailijoita on enemmän. Junia vain on liian vähän eivätkä aikataulut ole tarpeeksi joustavia. Haluaisin mennä Cancúniin, mutta en ole vielä onnistunut, Ortiz sanoo.

Maxcanún rautatieasemalla on kahdeksan tyhjää liiketilaa, joiden kylteissä lukee ”Ruokaa”, ”Yhteisöturismi”, ”Käsitöitä” ja niin edelleen. Neljä kansalliskaartin sotilasta tappaa aikaa, kolme kulkukoiraa on etsiytynyt aseman viileään varjoon ja viisi siivoajaa siistii paikkoja. Matkustajia ei näy.

Useimmilla muillakin asemilla tilanne on samantapainen, tyhjiä liiketiloja on huomattavasti enemmän kuin liikeyrityksiä.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään. Kuva: IPS/Emilio Godoy

”Ihmiset eivät tunne sitä omakseen”

Kun silloinen presidentti Andrés Manuel López Obrador mainosti rataprojektia, hän sanoi mayajunan tukevan yhteisöturismia ja lupasi, että asemille tulisi tiloja käsityöläisille.

Valtio väittää, että juna kohentaa paikallista talouselämää: tuo tuhansittain turisteja, luo työpaikkoja ja vie turisteja myös muihin kuin perinteisiin matkakohteisiin. Vielä niin ei ole tapahtunut. Paikallistaloutta ei piristä sekään, ettei mayaradalla ainakaan toistaiseksi kulje lainkaan tavarajunia.

Kansalaisaktivisti, kansalaisjärjestö Kanan Derechos Humanosin perustaja Miguel Anguas sanoo mayajunan aiheuttavan haittoja, jotka joissain tapauksissa ovat peruuttamattomia.

– Rata on nimeltään mayajuna, mutta mayat eivät hallinnoi sitä. Ihmiset eivät tunne sitä omakseen, ja paikallisille se on lähinnä riiston huipentuma, Anguas toteaa.

Valtiolle rata puolestaan on tullut erittäin kalliiksi. Alkuperäisestä kustannusarviosta hinta on vähintään kaksinkertaistunut, eikä rata ole vielä edes valmis.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Aseellisten ryhmien vuonna 2021 käynnistyneet yhteenotot ajoivat sadattuhannet ihmiset maansisäisiksi pakolaisiksi. Nyt gomalaisnuoret istuttavat puita tyhjenneiden pakolaisleirien paikalle.

Kongossa nuoret metsittävät entisiä pakolaisleirejä

Atacaman suolatasangot ovat muinaisia järviä. Niillä on tärkeä merkitys aavikon ekosysteemille, sillä ne sitovat itseensä hiilidioksidia ja metaania.

Vihreän siirtymän repimä kylä – kaivosteollisuus jakaa kansaa Chilessä

Kuningatar Soraja -sairaalan käytävällä naiset odottelevat.

Naisia auttavat sairaalat toimivat paineen alla Afganistanissa

Perussa Cuscon seudulla asuvat intiaaninaiset keskustelevat kulttuuristaan paikallisen yhteisöradion Laramanin studiossa.

Latinalaisen Amerikan yhteisöradiot ahtaalla: Kehitysapuleikkaukset ja koveneva politiikka kuristavat

Uusimmat

Yli puolet Suomessa asuvista on kokenut elämänsä aikana fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa tai sen uhkaa. EU-maiden keskiarvo on 31 prosenttia.

Syvälle juurtunut naisviha näkyy väkivaltana naisia ja tyttöjä kohtaan, erityisesti nuorten miesten asenteet ovat pielessä

Mielipide: Potkulailla kihloista kahaleisiin ja ovesta pihalle

Li Andersson.

Minimipalkkadirektiivi säilyy – Hyötyä erityisesti Itä-Euroopassa

THL:n maanantaina julkaisema selvitys sai kokoomuslaiset kritisoimaan leikkauksia, joita he ovat itse parhaillaan tekemässä.

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Potkulaissa haisee kokoomuslaisuus – ”Mutta miten perussuomalaiset voivat hyväksyä sen?”

 
02

Vasemmistonuoret vaatii SDP:tä lopettamaan oikeistolaistumisen ja lähettää Antti Lindtmanille Leniniä

 
03

Päivän Petteri Orpoa korventavat huonot suhdanneuutiset tulevat rakentamisesta ja sahoilta

 
04

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

 
05

”Perutaanko leikkaukset?” – Pekonen hämmästelee kokoomuksen heräämistä kotihoidon kriisiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Veden yksityistäminen estetään lopullisesti, kiitos kuuluu vasemmistoaktivistien kansalaisaloitteelle

11.11.2025

Vasemmistolistat jyräsivät voittoon korkeakoulujen edustajistovaaleissa

11.11.2025

”Tekopyhyyden huippu” – Minja Koskela syyttää kokoomusta vanhusten kotihoidon leikkauksista

11.11.2025

Kongossa nuoret metsittävät entisiä pakolaisleirejä

11.11.2025

Vihreän siirtymän repimä kylä – kaivosteollisuus jakaa kansaa Chilessä

11.11.2025

Eduskuntaryhmän tuore varapuheenjohtaja varautuu rankkaan politiikan syksyyn: ”Käynnissä on kokoomuksen ja perussuomalaisten ennennäkemätön hyökkäys”

10.11.2025

Naisia auttavat sairaalat toimivat paineen alla Afganistanissa

10.11.2025

Latinalaisen Amerikan yhteisöradiot ahtaalla: Kehitysapuleikkaukset ja koveneva politiikka kuristavat

10.11.2025

Maailman metsät jatkavat katoamistaan

10.11.2025

Sanna Marin raottaa arvoitustaan

10.11.2025

Yhden kylmäksi jättäneen dekkarin jälkeen Satu Rämön Hildur lumoaa jälleen

09.11.2025

Vaalimatematiikka tuo yllätyksiä

09.11.2025

Mahtavaa toimintaa Samuli Laihon kolmannessa Katja Mark -trillerissä Taistelukärki

08.11.2025

Sudanissa on maailman suurin humanitaarinen kriisi – Amnesty syyttää muuta maailmaa sen kansan pettämisestä

07.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään