KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Jukatanin niemimaata halkoo kiistanalainen junarata – Matkailijat pysytelleet poissa

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä.

Mayajunan Mérida-Teyan asema Meksikon Yucatánissa. Asemalla on junien saapumisen ja lähtemisen väliajoilla niukasti väkeä. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Jukatanin niemimaan viidakkoa ja alkuperäisyhteisöjä murjoneella junaradalla on niukasti matkustajia, mutta kosolti haittoja.

Valladolid, Meksiko – IPS/Emilio Godoy
25.12.2024 12.00

Meksikon Jukatanin niemimaata halkova junarata, Tren Maya eli mayajuna oli kiistanalainen hanke jo ennen vuonna 2020 alkaneita rakennustöitä, eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin alettua 1 500 kilometriä pitkällä radalla. Ennen muuta turismia palvelemaan tarkoitetuissa junissa ei ole tungosta, eikä paikallinen elinkeinoelämä ole vielä saanut luvattua elvytysruisketta.

Mayajunan kriitikot ovat syyttäneet rakennustöitä muun muassa metsäkadosta, joka runtelee Latinalaisen Amerikan toiseksi suurinta yhtenäistä viidakkoa. Jukatanin tutkimuskeskuksen mukaan ratatöiden alle jäi ainakin 11 485 hehtaaria viidakkoa. Myös niemimaalla asuvat, junalle nimen antaneet mayayhteisöt ovat kärsineet.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja.

Mayajuna odottelee Chichén Itzán asemalla. Aseman ulkopuolella on saman niminen tärkeä arkeologinen kohde, joka houkuttelee turisteja. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Käsityöläinen ei matkustele

ILMOITUS
ILMOITUS

Käsityöläinen Alicia Pech ei junasta piittaa. Alkuperäiskansa mayoihin kuuluva nainen elää puolen tunnin bussimatkan päässä Valladolidista, jonne matkustaa päivittäin. Siellä hän työskentelee yhdentoista toisen maya-naisen kanssa omistamassaan vaatekaupassa, jossa he myyvät itse valmistamiaan puseroita, mekkoja ja muita tekstiilejä.

– Me emme matkustele. Ei meillä ole varaa. Kukapa ei haluaisi nousta junaan ja ajaa jonnekin? Mutta nyt ei ole vierailijoita, ei ketään. Kohta meillä ei enää ole varaa pitää kauppaa. Toivomme, että joulukuussa tulee taas turisteja, Pech, 44, kertoo.

Valladolidissa on yksi mayajunan tällä hetkellä käytössä olevasta 26 asemasta. Radan asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, jotta niistä olisi mahdollisimman vähän haittaa kaupunkielämälle. Lisämotiivina oli pyrkimys välttää radan rakentamisen synnyttämiä mielenosoituksia. Sivuvaikutuksena potentiaalisten matkustajien matka-ajat, kustannukset ja matkanteon yleinen vaivalloisuus ovat kasvaneet.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia.

Mérida-Teyan rautatieasema. Asemat on rakennettu kaupunkien ulkolaidoille, mikä tekee junien saavuttamisesta työlästä ja lisää matkakustannuksia. Kuva: IPS/Emilio Godoy

Tyhjää tilaa

Pech on samassa tilanteessa kuin tuhannet Jukatanin niemimaalla asuvat. Rautatie on vaikean matkan päässä, eikä siitä luvattuja hyötyjä näy. Matkailijamassatkin ovat pysytelleet muualla. Virallisten tietojen mukaan joulukuun 2023 ja tämän vuoden elokuun välisenä aikana mayajunan viidellä toiminnassa olevalla radalla matkusti 340 622 ihmistä, keskimäärin 1 425 päivässä. Rakenteilla on vielä kaksi rataa lisää.

Maxcanússa asuva vaatekaupan omistaja Madelin Ortiz, 78, kuitenkin uskoo, että juna on hyvä. Hän ei tosin käytä sitä itse, eikä hänen liikkeensäkään ole vielä hyötynyt.

– Hinnat ovat kohtuulliset, vierailijoita on enemmän. Junia vain on liian vähän eivätkä aikataulut ole tarpeeksi joustavia. Haluaisin mennä Cancúniin, mutta en ole vielä onnistunut, Ortiz sanoo.

Maxcanún rautatieasemalla on kahdeksan tyhjää liiketilaa, joiden kylteissä lukee ”Ruokaa”, ”Yhteisöturismi”, ”Käsitöitä” ja niin edelleen. Neljä kansalliskaartin sotilasta tappaa aikaa, kolme kulkukoiraa on etsiytynyt aseman viileään varjoon ja viisi siivoajaa siistii paikkoja. Matkustajia ei näy.

Useimmilla muillakin asemilla tilanne on samantapainen, tyhjiä liiketiloja on huomattavasti enemmän kuin liikeyrityksiä.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään.

Ikkunanpesijä puhdistaa lasiovia, joiden takana on tyhjiä yhteisöturismille ja käsityömyynnille varattuja tiloja Maxcanún asemalla. Asemien useimmat liiketilat ovat tyhjillään. Kuva: IPS/Emilio Godoy

”Ihmiset eivät tunne sitä omakseen”

Kun silloinen presidentti Andrés Manuel López Obrador mainosti rataprojektia, hän sanoi mayajunan tukevan yhteisöturismia ja lupasi, että asemille tulisi tiloja käsityöläisille.

Valtio väittää, että juna kohentaa paikallista talouselämää: tuo tuhansittain turisteja, luo työpaikkoja ja vie turisteja myös muihin kuin perinteisiin matkakohteisiin. Vielä niin ei ole tapahtunut. Paikallistaloutta ei piristä sekään, ettei mayaradalla ainakaan toistaiseksi kulje lainkaan tavarajunia.

Kansalaisaktivisti, kansalaisjärjestö Kanan Derechos Humanosin perustaja Miguel Anguas sanoo mayajunan aiheuttavan haittoja, jotka joissain tapauksissa ovat peruuttamattomia.

– Rata on nimeltään mayajuna, mutta mayat eivät hallinnoi sitä. Ihmiset eivät tunne sitä omakseen, ja paikallisille se on lähinnä riiston huipentuma, Anguas toteaa.

Valtiolle rata puolestaan on tullut erittäin kalliiksi. Alkuperäisestä kustannusarviosta hinta on vähintään kaksinkertaistunut, eikä rata ole vielä edes valmis.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Myyjä esittelee tuotteitaan asiakkaalle käytettyjen vaatteiden torilla Zimbabwen Mutaressa.

Afrikka hukkuu käytettyihin vaatteisiin

Winnie Wambui Afrikan ruokajärjestelmäfoorumissa Senegalin pääkaupungissa Dakarissa.

Nuoret maatalousyrittäjät pelastaisivat Afrikan nälältä, jos heillä olisi siihen varaa

Saada Juma (vasemmalla) työskentelee muiden merilevänviljelijöiden kanssa Sansibarin rannikolla.

Naiset korjaavat veden viljaa ja kannattelevat taloutta, mutta kärsivät silti syrjinnästä

Jättiläismäinen Buddhan patsas Bhutanin vuorilla, Suuri Buddha Dordenma. Buddhalainen Bhutan on maailman ainoa hiilinegatiivinen maa, mutta silti haavoittuvainen ilmastonmuutoksen seurauksille.

Säilyykö bhutanilaisten kuulu mielenrauha?

Uusimmat

Frida Skybäckin toinen dekkari on vaisu.

Frida Skybäck tuhlaa hyvän aiheen tylsään toteutukseen toisessa dekkarissaan Rautakukka

Tässä on vasemmistoliiton uusi johtonelikko. Otto Bruun, Minja Koskela, Laura Meriluoto ja Miikka Kortelainen kukitettiin puoluekokouksessa Vantaalla.

Meriluoto ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi, asetti tavoitteeksi ”hillittömän vaalivoiton”

Minja Koskela on valittu jatkokaudelle vasemmistoliiton puheenjohtajana.

Hallitus luo työpaikkojen sijaan työttömyyttä ja vaurastumisen sijaan velkaa, jatkokaudelle valittu Minja Koskela jyrisi puoluekokouksessa

Vasemmistoliiton puoluekokous jatkuu Vantaalla.

Sarkkinen: Valtionosuusuudistuksen kaatuminen on hallitukselta suuri epäonnistuminen

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Jyrähdys SAK:sta: ”Suomea ei vie EU:n tarkkailuluokalle edellinen vaan nykyinen hallitus”

 
02

VTV tuhosi arvovaltansa raportillaan, jossa virheen kokoluokka on ainakin 8 000 miljoonaa

 
03

Avoimia työpaikkoja oli vähemmän ja ne olivat huonompia silloin, kun Petteri Orpo hehkutti käänteen jo tapahtuneen

 
04

Vasemmistonuoria johtaa kohta duunari

 
05

Ensin eduskunta kauhisteli velkaa, sitten hallituspuolueet alentavat suurituloisten veroja

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tästä me varoitimme, Li Andersson sanoi: Olemme ensimmäisten joukossa nähneet mitä tapahtuu, kun laitaoikeisto pääsee oikeiston kanssa hallitusvaltaan

22.11.2025

Lukiot ja ammatillinen koulutus on tuotava yhteen, Lohikoski esittää

22.11.2025

Afrikka hukkuu käytettyihin vaatteisiin

22.11.2025

Vasemmistoliitto oppi hallituspuolueeksi pitkän kaavan kautta

22.11.2025

Vasemmistoliittoon on edellisen puoluekokouksen jälkeen liittynyt yli 4000 uutta jäsentä

21.11.2025

Koronatoimista jälkiviisastellaan imelästi: Kokoomus ja perussuomalaiset vaativat hallitusta enemmän rahaa moneen kohteeseen, todistavat eduskunnan pöytäkirjat

21.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi pyrkivä Matti Vesa Volanen: ”Tavoitteeksi nousta pääministeripuolueeksi”

21.11.2025

Elinkeinoelämän toiveet täytetty – tehdasinvestoinnit yhä toteutumatta, Teollisuusliitto kertoo kuukausikatsauksessaan

21.11.2025

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

21.11.2025

Mediat: Vasemmistonuorten Pinja Vuorista epäillään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan

21.11.2025

Talouskuri osuu toimeentulotukeen: Nyt rajataan muun muassa lääkemenojen huomioimista

21.11.2025

Vasemmistoliiton varapuheejohtajaksi pyrkivä Vesa Puuronen: ”Meidän tulisi tarjota visio ei-kapitalistisesta tulevaisuudesta”

21.11.2025

Vasemmistoliiton puoluekokous ei herätä suuria tunteita, ja siihen on hyvä syy

21.11.2025

”Yhteiskunnassa käytetään enemmän sanaa minä kuin me” – Minja Koskela haluaa tähän muutoksen

21.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään