KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Varhaiskasvatus tuottaa päänvaivaa Marokossa

Lapsia esikoulussa Casablancan Sidi-Moumenin kaupunginosassa, joka kuuluu Marokon köyhimpiin alueisiin.

Lapsia esikoulussa Casablancan Sidi-Moumenin kaupunginosassa, joka kuuluu Marokon köyhimpiin alueisiin. Kuva: Sebastian Castelier

Casablanca
Marokon julkinen koulujärjestelmä on maailman 21 huonoimman joukossa. Esikoulua ei ole vieläkään tarjolla, vaikka se luvattiin jo vuonna 2004.

Louis Witter
19.8.2018 7.30

Tarvitsemme budjetin perusopetuksen järjestämiseen. Tahto siihen on olemassa, mutta ei rahaa, Oum El Ghait -järjestöä edustava Amal Kadiri Berrada sanoo.

– Slummeissa on epävirallisia päiväkoteja, mutta niillä ei ole resursseja, ne eivät noudata hygieniavaatimuksia ja niissä on yleensä liikaa lapsia, Berrada kertoo autossa matkalla Casablancan keskustasta Sidi-Moumenin kaupunginosaan, joka lukeutuu Marokon köyhimpiin alueisiin. Oum El Ghait -järjestö on perustanut sinne noin viisikymmentä päiväkotia.

Berradan mukaan ongelmana ovat myös huonosti koulutetut opettajat, joilla voi olla jopa 90 lasta epävirallisessa esikoulussaan. Oum El Ghait perusti ensimmäisen monista esikouluistaan vuonna 2013 julkiseen kouluun, joka oli tarjonnut tilojaan kansalaisjärjestön käytettäväksi.

– Tukikohtamme on Sidi-Moumenissa, kaupunkialueen laitamilla. Toimintamalliimme kuuluu tehdä yhteistyötä julkisten instituutioiden kanssa. Saamme niiltä käyttöömme tilat, jotka me varustamme ja hankimme niihin koulutetut opettajat, Berrada kertoo.

Oum El Ghait -järjestön koordinaattori Mohammed avaa yhdessä alueen kouluista luokkahuoneen oven.

– Kaikki opettajamme ovat käyneet lasten hyväksi tehtävää toimintaa ja koulutusta järjestävän ATFALE-järjestön pitämän kurssin. Kun he ovat saaneet diplominsa, sijoitamme heidät tiettyyn kouluun. Pyrimme siihen, että opettajat eivät joutuisi kiertämään koulusta toiseen.

Samira Benali pitää tässä melko uudessa luokkahuoneessa oppitunteja maanantaista perjantaihin puoli yhdeksästä aamulla puoli viiteen iltapäivällä. Oppilaita on 24 ja he ovat iältään 4–6-vuotiaita. Lapset istuvat tuoleillaan keskittyneinä laulaen yhteen ääneen ranskankielistä laulua.

– Käytämme ranskaa alusta asti. Kaksikielisyydestä on paljon apua eriarvoisuuden vähentämisessä, Berrada kertoo.

Monimutkainen kielikysymys

Entinen opetusministeri Mohamed Hassan panosti kaksikielisyyteen. Viime vuoden kesäkuussa hän teki ranskan kielestä osan virallista opetussuunnitelmaa heti ensimmäisestä lukuvuodesta asti. Ranskankielisten maiden järjestön OIF:n mukaan 31 prosenttia marokkolaisista puhui ranskaa vuonna 2015.

Sidi-Moumenin yksityisessä koulussa muutaman kilometrin päässä viheltää Amine Mejjari välitunnin loppumisen merkiksi. Hän on koulun johtajaopettaja.

– Ihmiset keskittyvät täällä ranskan kieleen, koska sen avulla voi saada hieman paremman yhteiskunnallisen aseman. Tässä kaupunginosassa monet vanhemmat eivät osaa edes kirjoittaa nimeään.

Kielikysymyksen monimutkaisuus Marokossa korostuu opintojen edetessä.

– Kun oppilaat valmistuvat toisen asteen kouluista ja siirtyvät korkeakoulutasolle, tapahtuu dramaattinen muutos. Siihen saakka on kaikki opetus ollut arabiaksi, mutta yhtäkkiä opetuskieli vaihtuukin ranskaksi.

Hassad asui aikaisemmin Kanadan ranskankielisellä alueella Quebecissa, mutta on palannut kotimaahansa. Hänen isänsä perusti tämän yksityiskoulun. Hassad korostaa ranskan kielen merkitystä.

– Esikoulussa tarkoituksena on auttaa lasta siirtymään kodin piiristä koulujärjestelmään. Esikoulussa leikitään ja erityisesti totutellaan koulunkäyntiin. Mielestäni esikoulussa pitäisi opettaa pelkästään ranskaa, sillä lapselle ei jää aikaa leikkiin, jos hänen pitää opiskella yhtä aikaa ranskaa, arabiaa ja joskus jopa englantia.

Alueella ei ole julkista esikoulua. Niinpä Hassadin yksityistä esikoulua käy kuusikymmentä nelivuotiasta ja seitsemänkymmentäviisi viisivuotiasta lasta. Heidän vanhempansa maksavat opetuksesta keskimäärin 500 dirhamia eli noin 46 euroa kuukaudessa.

– Nyt esikouluja on kyllä jo kaikkialla, mutta niitä ei selvästikään ole standardisoitu. Jokaisella näyttää olevan oma, joskus liian täyteen pakattu opetusohjelmansa. Usein oppikirjat on tuotu Ranskasta, ja ne saattavat olla liian vaikeita näin pienten lasten ymmärrettäväksi. Sitten on tietysti vielä kouluja, joissa pelkkä voitontavoittelu menee koulutuksen edelle, Hassad sanoo vihaisesti.

Kouttab-koulut yleistyneet

Tällaisista kouluista käytetään nimitystä ”kouttab”. Opetus on niissä epävirallista ja niin sanotusti ”perinteistä” – eli islamiin pohjautuvaa.

Marokon valtion tilastojen mukaan vuonna 2016 perinteistä opetusta tarjoavat kouttab- ja msid-koulut kattoivat 60,5 prosenttia esikoulujen opetustarjonnasta. Maaseudulla osuus oli 71,3 prosenttia. Näitä kouluja ei välttämättä aina edes lasketa virallisiin tilastoihin. Kierros Sidi Moumenin alueella paljastaa lukuisia, usein asuinrakennusten alimmassa kerroksessa sijaitsevia, värikkäästi maalattuja esikouluja.

Eräältä sivukadulta löytyy Saïd Lâamime, joka pitää kouttabissaan oppituntia 33:lle lähistöllä asuvalle oppilaalle.

– Monilla lapsilla on täällä ongelmia tai he tulevat vaikeista perheoloista, Lâamime kertoo.

Hän viittaa esimerkkinä nelivuotiaaseen Youssefiin, jolla on ongelmia ääntämisessä.

Vanhemmilla ei ole varaa lasten koulunkäyntiin.

Sadan dirhamin kuukausimaksua vastaan lapset saavat tulla Lâamimen oppitunnille jokaisena arkipäivänä. Lâamime suoritti lainopillisen tutkinnon vuonna 1990, mutta oli vuosia työttömänä ja kärsi ”suurista taloudellisista vaikeuksista”.

Lâamime perusti epävirallisen esikoulunsa vuonna 2015. Hän kävi ensin CARE-järjestön 54 tunnin mittaisen kurssin, minkä jälkeen hän suoritti kolmivuotisen opettajatutkinnon.

– Täällä ongelmana on vanhempien tuen puuttuminen. Koulu loppuu viideltä, mutta sen jälkeen jotkut lapsista joutuvat olemaan yksin kotona kymmeneen asti, ennen kuin vanhemmat vihdoin tulevat töistä, Lâamime kertoo kulkiessaan pienestä luokkahuoneesta toiseen, väistäen potkulautaa käytävällä.

Koulupäivän päättyessä 44-vuotias Abdelaziz odottaa tytärtään koulun ovella. Hän ansaitsee elantonsa myymällä vihanneksia kadulla aasin vetämästä vaunusta, joten hänelle yksityinen koulutus on liian kallista.

– En voi tarjota sitä tyttärelleni. Tyttäreni kuitenkin pitää koulusta. Maksan jo asunnosta 1 200 dirhamia kuussa, joten tämä halpa koulu on ainoa, johon minulla on varaa.

Oum El Ghait -järjestön esikoulussa Casablancan esikoulussa annetaan niin sanottua ”perinteistä opetusta”, toisin sanoen islamiin pohjautuvaa.

Oum El Ghait -järjestön esikoulussa Casablancan esikoulussa annetaan niin sanottua ”perinteistä opetusta”, toisin sanoen islamiin pohjautuvaa. Kuva: Sebastian Castelier

Maaseudulla olematon opetustarjonta

Zakoura-säätiön johtaja Rita El Kadiri on taistellut järjestönsä pääkonttorissa Casablancassa jo vuosia sen puolesta, että maaseudulle saataisiin esikouluja. Hän kertoo, että Marokon koulujärjestelmä ei pidä huolta varhaiskasvatuksesta maaseudulla, ja opetustarjonta on lähes olematonta.

– Opetusministeriön kanssa tekemämme alustavan selvityksen mukaan ainakin 1 200 kylää tarvitsisi esikoulun.

Vuonna 1997 perustettu säätiö juhli viime vuonna kahdettakymmenettä toimintavuottaan.

– Järjestö on toiminnallaan mahdollistanut 104 esikoulun perustamisen ja tarjonnut opetusta noin 8 000 oppilaalle, El Kadiri toteaa.

– Marokon koulutusjärjestelmän heikoin lenkki on esikoulu. Esiopetusta on vähän tarjolla, eikä sitä ole juurikaan standardisoitu.

Opetusministeriössä epävirallisesta koulutuksesta vastaava johtaja Oujour Hssain on samaa mieltä.

– Marokko suunnittelee pitkän aikavälin mallia valtion kustantaman esikoulutuksen järjestämiseksi. Ensin kuitenkin joudutaan odottamaan, että peruskoulujärjestelmä saadaan riittävän hyvälle tasolle, jotta esikoulu voidaan tehdä yhteensopivaksi sen kanssa. Tehtävää on vielä paljon.

Zakoura-säätiön mukaan joka vuosi puoli miljoonaa marokkolaislasta on koulujärjestelmän tavoittamattomissa.

– Uskoakseni marokkolaisia kiinnostaa enemmän kasvatus perheen piirissä, ainakin varhaiskasvatuksen osalta, kuin koulutus ryhmissä ja luokkahuoneissa, Hssain kertoo omana mielipiteenään.

Hssain vastaa vanhemmille, jotka ovat jo vuodesta 2004 lähtien odottaneet esikoulun yleistymistä koko maan kattavaksi.

– Heillä on ihan kohtuulliset odotukset julkista koulutusjärjestelmää kohtaan. Mutta pystymmekö tarjoamaan sellaista tänä päivänä? Epävirallinen koulutus on meille ratkaisuja etsivän aktiivisen kansalaisyhteiskunnan tarjoama kumppani.

Lapset eivät enää halua lammaspaimeniksi

Zakoura-säätiön mukaan 76 prosenttia lapsista ei ole saanut riittävää perusopetusta ala-asteen päättymiseen mennessä. Maaseudulla esiopetuksen tarjonta on vielä heikompaa kuin kaupungeissa. Maaseudulla vain 35 prosenttia kaikista lapsista on koulussa ja tytöistä vain 25 prosenttia.

Noin kymmenen tunnin ajomatkan päässä Casablancasta, Toumlilinen kylässä on kyllä peruskoulu, mutta ei esikoulua, eikä edes kouttabia. Lapset leikkivät auringon paahteessa kadulla. Peruskoulun opettajaa Raibahia harmittaa se, ettei esikoulua ole.

– Peruskoulun ensimmäisen luokan opettajalle on vaikeaa saada luokalleen lapsia, jotka eivät ole koskaan käyneet koulua.

Aït Daoudin kaupunginosassa, 300 metrin päässä joen toisella puolella, toimii kansalaisjärjestön perustama esikoulu. Toumlilinen lapset eivät kuitenkaan saa mennä sinne.

– Lammaspaimenten lapset kertovat, että eivät halua jatkaa isänsä ammatissa, koska on raskasta paimentaa lampaita kylmillä ja tuulisilla vuorilla, kertoo Raibah.

Guru Mohammad, 32, asuu Toumlilinessa. Hänellä on kaksi lasta, joista toinen on käynyt kylän peruskoulun.

– Tahtoisimme viedä nuoremmankin lapsen kouluun, mutta täällä se ei ole mahdollista, hän sanoo.

Tänä vuonna on odotettavissa ainakin joitakin parannuksia esiopetuksen tilanteeseen. ATFALE-kansalaisjärjestön perustaja ja johtaja Khaled El-Andaloussi kouluttaa vuosittain esiopetukseen erikoistuvia opettajia.

– Esikoulua käyvistä lapsista peräti 80 prosenttia saa opetusta, joka ei vastaa kansainvälisiä kriteerejä, El-Andaloussi ihmettelee.

– Kuitenkin jo vuodesta 1999 asti on ollut voimassa periaatepäätös, jonka mukaan 4–6-vuotiaille tarjottava koulutus on tarpeellista, vaikka sen järjestäminen ei olisikaan pakollista.

Saman päätöksen mukaan esiopetus olisi pitänyt laajentaa koko maan kattavaksi vuoteen 2004 mennessä.

El-Andaloussi arvostelee esiopetuksen puutteita, mutta lieventää moitettaan toteamalla, että hallituksella on vuosille 2015–2030 suunnitelma yleisen esiopetuksen järjestämiseksi koko maassa. Viime vuonna opetusministeriön budjetti oli 54 miljardia dirhamia (vajaat 5 miljardia euroa), josta huomattava osa oli merkitty tämän suunnitelman edistämiseen.

Käännös: Markus Kangas ja Arto Huovinen

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tansanian vangittu oppositiojohtaja Tundu Lissu kuvattuna vaalikampanjan aikana vuonna 2015.

Vaikeita aikoja Itä-Afrikassa – ”Vaalien tulos ei välttämättä vastaa äänestyspaikoilla annettuja ääniä”

Intian Sikkimissä elää lukuisia alkuperäiskansoja. Kuvan matriarkka on oman kansansa elävä tietopankki, joka tuntee sekä ruoka- että lääkekasvit.

Alkuperäiskansat haluavat torjua digitaalisen kolonisaation

Mielenilmaus Tarapoton kaupungissa, San Martínin alueella, keskisessä Amazonin sademetsässä.

Huumekauppa uhkaa Perun alkuperäiskansoja

UN Womenin toimitusjohtaja Sima Bahous vuoden 2025 kestävän kehityksen foorumin sivutapahtumassa, jossa käsiteltiin lainsäädäntöä ja sukupuolten tasa-arvoa.

Naisten oikeudet ottavat globaalisti takapakkia

Uusimmat

Mies varjoista lässähtää pahasti hyvän alun jälkeen.

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

Palestiina-kysymyksestä repesi railo hallituksen sisälle.

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

Pääministeri Petteri Orpon puheet syyskauden ensimmäisellä kyselytunnilla eivät menneet putkeen.

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

Uusin kotimainen ensi-ilta on tänään Elämä on juhla, jonka pääosassa nähdään Pirjo Lonka.

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Pahimmillaan perheiden tuloista lähti satoja euroja kuukaudessa – Reilu enemmistö suomalaisista peruisi hallituksen tekemiä leikkauksia

 
02

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

 
05

Helsinki on taas nostamassa joukkoliikenteen lippujen hintoja: Jopa 20 prosentin korotukset

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituksen rivit hajallaan Elina Valtosen hyväksymästä Palestiina-julkilausumasta

05.09.2025

Lohikoski: Hallitus ajaa kulttuuria alas täysin harkitusti

05.09.2025

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

05.09.2025

Hallitusta ei suomalainen elokuva tai kulttuuri kiinnosta, Koskela kommentoi elokuvatuotantoon kohdistuvaa leikkausta

05.09.2025

Karkotus uhkaa useita Suomessa toimivia palestiinalaisia tutkijoita, kertoo Tieteentekijöiden liitto

05.09.2025

Furuholm syyttää Orpon antaneen eduskunnalle väärää tietoa hallituksen asuntopolitiikasta

05.09.2025

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

05.09.2025

”Ilmastonmuokkaus ei missään tapauksessa ole vaihtoehto päästöleikkauksille”

05.09.2025

Orpo ei päästänyt Purraa vastaamaan rasismikysymyksiin kyselytunnilla, joten hauras sopu kesti ensimmäisen tulikokeen

04.09.2025

Vaikeita aikoja Itä-Afrikassa – ”Vaalien tulos ei välttämättä vastaa äänestyspaikoilla annettuja ääniä”

04.09.2025

Sarkkinen kysyy hallituksen Gaza-linjasta: ”Häpeällistä”

04.09.2025

Persut tehosti viestintäänsä rasismilla, Ylen gallupin perusteella se saattoi jopa alentaa kannatusta

04.09.2025

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

04.09.2025

Saksa oli liian vahva Susijengille

03.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään