KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teema-arkisto

Tuli veijariromaani!

Kuva: Gummerus

– Kauhistuin, kun alkoi vetää veijariromaanin suuntaan. Mutta eihän sille mitään voinut, sanoo tamperelainen Anneli Kanto kirjoitusprosessistaan.

SIRPA KOSKINEN
27.8.2009 12.03

Esikoisromaani yllätti tekijänsä:

Kun aineksina ovat 1600-luku, Pietari Brahen aika Turussa, salatieteet ja noituus, teatterin alkuvaiheet ja kiertolaiselämä, tarina vetää helposti veijarimaiseen suuntaan.

Niin käy varsinkin jos katsanto on humoristinen ja jos päähenkilö on ”itsekeskeinen sika”, kuten kirjailija Tammerkosken kylästä kotoisin olevaa Laurentiusta kauniisti kuvailee.

Toimittaja, käsikirjoittaja, ohjaaja, teatterikriitikko Anneli Kanto on elämänsä aikana tuottanut monenlaista tekstiä, ja moni tämänkin lehden lukija muistaa varmasti Kannon lentävät teatteriarvostelut parin vuosikymmenen takaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
”

Mutta vasta nyt ilmestyi Kannon esikoisromaani, vaikka juuri proosan ja romaanin kirjoittaminen on aina ollut hänen haaveissaan. Miksi?

– Olen elättänyt miehiä ja lapsia, ja olen tehnyt toimittajan töitä, joista niistäkin olen pitänyt, esikoiskirjailija vastaa.

Juuri nyt Kanto tekee yhdessä Heini Tolan kanssa teatteri Avoimiin oviin näytelmää Fredrika Runebergista.

– Fredrika kirjoitti 15 vuotta kirjaansa Katarina Boijesta. Näytelmätekstiä tehdessäni olen monesti ajatellut, että eipä ole paljoakaan asiat muuttuneet niistä ajoista. Minä en tosin ole valanut kynttilöitä ja kiillottanut kupareita kuten Fredrika, mutta työtä olen tehnyt kovasti.

Vasta viime vuonna, kirjailija-apurahan turvin, löytyi kyllin pitkä yhtäjaksoinen aika keskittyä vain yhteen asiaan.

– Olen aina kokenut rimakauhua romaanin kirjoittamisen suhteen. Mutta kun sain itseni siihen pakotettua, se oli tosi kivaa, Kanto sanoo, ja toivoo itselleen lisää proosaa.

– Mutta kyllä haluaisin kirjoittaa draamaakin ja tv-juttuja. Se on toimittajan asenne, ettei tekstiin suhtauduta niin pyhästi. Sitä voi hyvin pistää eri muotoihin.

Aihe kauan
hautunut

Romaanissa Piru, kreivi, noita ja näyttelijä eletään aikaa, jolloin Turku saa yliopiston ja se saa noitakäräjät. Noitavainot kokee myös kirjan päähenkilö Laurentius. Hän pakenee noitaoikeudenkäyntiä ja liittyy teatteriseurue Komeetan matkaan. Seurue huvittaa näytelmillään suomalaisia länsirannikolla ja pohjoisessa. Kajaanin linnassa sitä odottavat kärsimykset.

Romaanin aihe on kieppunut Kannon päässä siitä lähtien, kun hän 1980-luvulla kirjoitti KU:n Viikkolehteen juttua noitavainoista. Se perustui Antero Heikkisen tutkimukseen Paholaisen liittolaiset.

Toisaalta myös teatterin varhaisvaiheet ovat kiinnostaneet Kantoa kovasti. Romaani hahmotteleekin elävästi sitä, millaista teatterintekijöiden alkuajat maassamme ovat olleet. Tuon ajan myyvät aiheet teatterissa olivat porno ja väkivalta, kuinkas muuten.

Historiallinen romaani on juuri se laji, joka Kantoa on aina kiehtonut. Mutta se on myös työläs laji. Tarina on vaatinut melkoisen määrän taustatyötä.

Kirjan lopusta löytyy lista kirjoista, jota veijariromaanissa on lainattu suoraan. Kaikkiaan tarinaa varten on kahlattu kymmeniä lähdekirjoja, tutkimuksia ja myös 1600-luvun alkuperäisaineistoa.

Historia tuli kirjoittajan avuksi monesti vielä juonen hionnassakin.

– Olin ajatellut, että tarvitsen tarinaan jonkun ketkun hurmurin, ja mietin, että mistä sellaisen saisin ja missähän kohtaa seurue löytäisi tämmöisen miehen.

– Sitten selvisi, että Kajaanin linnassa on oikeasti ollut vankina Lars Vivallius, runoilija ja huijari ja vielä juuri sinä vuonna, jolloin seurueenikin suljettiin tyrmään siellä. Vivallius oli juuri sellainen, mitä hain.

Sanomia
monessa tasossa

Romaanin voi lukea pelkkänä veijareiden seikkailuna tai siinä voi painottaa historiallista puolta. Mutta siellä on myös muuta sanomaa, piilotettuna moneen tasoon. Kirjailija ei kuitenkaan lähde tyhjentämään pakkaa, vaan mainitsee vain muutaman seikan.

– Tämä päähenkilö, se itsekeskeinen sika, alkaa vanhoilla päivillään muistella ja tajuta tekojaan, mikä onkin kauhea paikka. Eli pitäisi elää niin, että kehtaa kuolla.

Kanto nostaa romaanista esiin myös sen, miten päähenkilö kulkee metaelämästä toiseen.

– Se on tieteen maailmassa, se on salatieteen maailmassa, taiteen maailmassa, uskonnon maailmassa. Mutta kun tulee tämä arkinen maailma vastaan, sen kanssa Laurentius ei enää pärjääkään.

– Kuten kai on tässäkin ajassa. Arjesta on vaikea selvitä, mutta kauheat halut on tulla julkkikseksi, Kanto sanoo.

Alitajunta
pyörittää

Veijaritarinan sisältöä määrittävät Kannon mukaan melko mystiset asiat.

– Tietoisella egolla on vain vähän tekemistä kirjoittamisen kanssa. Alitajunta siinä pyörittää.

Romaani on kasa monenlaisia vaikuttimia, monenlaisia lähteitä.

– Ja esimerkiksi omat kirjoituskokemukset ovat siirtyneet tarinaan, Kanto lisää. Laurentius kirjoitti kiihkeästi näytelmäänsä pikkutunneille asti, ja ylisti innoissaan aikaansaannoksiaan, kunnes sitten tuli aamu ja sama teksti tuntui surkealta.

– Siinä voidaan havaita jonkinlaista omakohtaisuutta, Kanto nauraa.

Pitkän kypsyttelyn jälkeen kirjan kirjoittaminen vei puolisentoista vuotta. Kanto muistelee yhtä kiihkeän luomistyön jaksoa viime kesältä, kun lapset, Jenna, 12,. ja Antti,18, olivat puolitoista viikkoa pois kotoa.

– Sain olla iloisesti itsekäs. Ei tarvinnut tehdä kenellekään ruokaa eikä huolehtia mistään. Kesä oli kuuma, mutta minä kirjoitin.

Silloin Kanto kirjoitti pitkiä jaksoja. Päivän urakka päättyi vasta illalla

– Sitten lähdin Peltolammille uimaan. Siellä uidessani keksin aina sen, mitä seuraavana päivänä kirjoitin.

Useimmiten tarina myös eteni niin kuin uimareissulla oli suunniteltu.

– Mutta kyllä tuli sellaisiakin tilanteita, joissa havahduin, että näinkö tämä tekeekin.

Myös päähenkilö muuttui työn aikana hiukan.

– Aluksi Laurentius ei katunut mitään, oli vain täynnä itseään. Yllätyksekseni se alkoi sittemmin katua.

Kirjoittamista
joka lähtöön

Kanto on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri, pääaineenaan lehdistö- ja tiedotusoppi. Työelämä käynnistyi 1970-luvun lopulla järjestötehtävissä silloisessa Nuorisoliitossa ja Kansan Sivistystyön liitossa. Sitten hän siirtyi Kansan Uutisiin ja sieltä Viikkolehteen, kun se perustettiin.

Herttoniemen lehtitalosta löytyi 1980-luvun lopulla uusi haaste: Kanto alkoi päätoimittamaan kd-lehtiperheen naistenlehteä Uutta Naista, joka vähän myöhemmin itsenäistettiin.

– Juuri kivasti laman alla vuonna 1990, Kanto naurahtaa nyt.

Lamasta seurasi Uuden Naisen levikin romahdus ja päätoimittaja joutui irtisanomaan työtoverinsa ja myös itsensä.

– Lopun aikaa tein lehteä freenä ja ostopalveluilla.

Samassa rytäkässä päätoimittajan avoliitto hajosi. Yhden huoltajan perhe muutti Helsingistä takaisin kotikonnuilleen Tampereelle. Kanto lopetti Uuden Naisen tekemisen1996, josta lähtien hän on toiminut freelance-toimittajana. Uusi Nainen ilmestyy yhä, tekijänä on tamperelainen osuuskunta Novaco.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana Kanto on siirtynyt pikkuhiljaa lähes kokonaan fiktiivisen kirjoittamisen puolelle. Teatterikorkeakoulun parivuotisen käsikirjoittajakoulutuksen jälkeen on löytynyt käsikirjoitustöitä television puolella. Kannon käsialaa on mm. tv-sarja Presidentit ja 20-osainen Klubi-sarja.

Näytelmäkäsikirjoittajan taitojaan Kanto on hionut myös KOM-tekstissä, joka on KOM-teatterin tekstipaja. Sieltä lähti lopulta maailmalle näytelmä nimeltä Tango sateessa. Sitä esitettiin muutama vuosi sitten Tampereella ja Seinäjoella kahden teatterin yhteistuotantona.

Muutama vuosi sitten historiallisen romaanin aihe poltteli Kannon aivoja jo siihen malliin, että kirjoittamisen rimakauhusta piti päästä eroon. Apu löytyi Viita-akatemiasta ja erityisesti Kordelinin säätiön kustantamasta romaaniprojektista Oriveden opistolla.

Viimeinen onnenpotku oli viime vuodeksi teatterin puolelta saatu taiteilija-apuraha. Sen turvin syntyi Fredrika Runebergia käsittelevän näytelmän lisäksi vielä veijariromaani.

Kannon ahkera uurastus on nähty ja palkittu monella taholla. Tuorein tunnustus tuli viime kuussa Suomen freelance-journalisteilta, jotka nimesivät hänet vuoden 2006 freelanceriksi.

Lähiaikoina ilmestyy Kannolta toinenkin kirja. Se on lastenkirja Hirmuinen vedenpaisumus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kirjailija Riitta Vartti

Orvokkinsa oloinen nainen

Kirjailija Alpo Ruuth palkittiin Suomi-palkinnolla. Palkinnon ojensi kulttuuriministeri Suvi-Anne Siimes

Ilman solidaarisuutta ei ole vasemmistoa

Kirjailija Leena Krohn.

Kirjailija Leena Krohn uskoo universaaliin moraaliin

Timo Sandberg ei halua kokopäiväiseksi kirjailijaksi. ? Mistä minä kirjoittaisin, jos en olisi tekemisissä ihmisten kanssa, sanoo metallin kenttää työkseen kiertävä Sandberg.

Ay-toimitsijan toinen elämä

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään