KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teema-arkisto

Kirjoittaminen on yritys hallita kaaosta

Kirjailija Raisa Lardot kertoi Volter Kilpi -päivillä siitä, miten hän on käyttänyt omaa elämäänsä taiteensa aineksena.

Kirjailija Raisa Lardot kertoi Volter Kilpi -päivillä siitä, miten hän on käyttänyt omaa elämäänsä taiteensa aineksena. Kuva: Sirpa Koskinen

–Minua ei oikeasti ole. On vain ihminen, jolle on tapahtunut tiettyjä asioita. Tunnen, että olen asettunut ihmiskunnan palvelukseen.

SIRPA KOSKINEN
27.8.2009 12.03

Raisa Lardot:

Näin kuvasi henkilökohtaista kirjallisuudessa Raisa Lardot, joka puhui sunnuntaina päättyneillä kuudensilla Volter Kilpi -päivillä Kustavissa.

 Perjantain seminaarissa tuli kiinnostavalla tavalla esiin henkilökohtainen myös tutkimuksessa, kun Päivi Kosonen esitti väitteen, jonka mukaan palkitussa Henkilääkäri -romaanissa pelon ja vastuun tematiikka yhdisti kirjailija Per Olov Enquistia ja historiallista romaanihahmoa, Tanskan kuninkaan henkilääkäri Struenseeta.

 Taidehistorioitsija Anna Kortelainen kuohutti ja ihastutti lukijoitaan kirjoittamansa itsensä näkyviin mm. Edelfeltin rakastajattaren tarinaa selvittäneeseen dekkarimaiseen tutkimukseen. Kustavissa Kortelainen ihastutti jälleen taitavalla tarinoinnillaan, jossa hän selvitti kirjojensa syntyä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Häpäisin

perheen

 Venäläissyntyinen Raisa Lardot tuli 6-vuotiaana Suomeen pakolaisena. Lapsuutensa hän vietti suomalaisessa internointileirissä.

 Vasta yli 30-vuotiaana Lardot alkoi kirjoittaa. Liikenneonnettomuus, jossa hänen miehensä sai vakavan aivovamman, oli käännekohta, jonka jälkeen pakolaisperheen elämästä on syntynyt monta romaania.

 Kustavissa Lardot arvelikin, että hänen jo 30 vuotta kestänyt omasta elämästä kirjoittaminen on Suomen ennätys

 – Oikea kirjailija kirjoittaa siitä tärkeästä, mikä on hänen sisällään. Ihminen on itsensä vanki. Se on kirjoitettava, mikä on jäänyt vaivaamaan.

 Lardot’n esikoiseteos Hän jäi elämään ilmestyi vuonna 1973. Sen jälkeen kirjoja on ilmestynyt tasaiseen tahtiin. Ripaskalinnut, joka on dramatisoitu näytelmäksikin, ilmestyi 1978, Sammakkoprinssi, jonka kirjailija itse nimeää parhaaksi romaanikseen, ilmestyi 1987.

 Viimeisimmässä Pikku äiti -teoksessa Lardot kertoo omasta äidistään, joka pakolaisleirillä antoi oman huulihalkioisen lapsensa kuolla.

 Ripaskalintujen vuoksi kirjailijan kaksi sisarta katkaisi välinsä tekijään. Heidän mielestään Raisa Lardot oli häpäissyt perheensä kertoessaan pakolaiskokemuksista.

 Myös viimeinen teos on herättänyt paheksuntaa. Lardot kertoo, että lukijat ovat ihmetelleet, miten hän on voinut kirjoittaa omasta äidistään tällaista.

 Nyttemmin Lardot on löytänyt samanlaisen tarinan myös Knut Hamsunilta. Hän on helpottunut siitä, että hänen oma äitinsä onkin mitä ilmeisemmin ratkaissut vaikean tilanteen vanhan tavan mukaisesti.

 Lardot on siis saanut kirjallisia mustelmia ja ehkä pahempaakin. Silti hän vakuuttaa suojelevansa läheisiä ihmisiään.

 – Kirjani olisivat sata kertaa parempia, jos en olisi välittänyt ympäristöstäni.

Taide

koskettaa

ihmistä

 Oikea elämä on Lardot’n mukaan kaoottista. Sattumaa, jossa kaikki muuttuu koko ajan.

 – Tarina taas panee raamit elämälle.

 – Kirjoittamiseni on ollut yritys hallita kaaosta, Lardot sanoo ja kysyy perään, että näin syntyvä lopputulos taidetta.

 – Taide on illuusion luomista, se matkii elämää. Taide koskettaa ihmistä.

 Lardot uskoo, että mitä syvemmälle, sisään päin, naamioiden taakse, kirjailija pystyy menemään, sitä paremmin hän tavoittaa lukijansa.

 – Sillä suljetut ovet kätkevät samanlaisia tunteita, hän jatkaa.

 Tutkija ja kirjallisuuskriitikko Päivi Kosonen on tutkinut länsimaista omaelämäkirjallisuutta ja naisten kirjoittamiskokemuksia. Väitöskirjansa hän on tehnyt myöhäismodernin ranskalaisen elämäkertakirjoittamisen kirjoittamistavoista.

 Kustavissa hän kuitenkin hyppäsi kauemmas omista teemoistaan ja tutustutti Tuulentupaan kerääntyneet kuulijat Enquistin Henkilääkäri -romaanin taustalla oleviin kirjailijan ja aiheen yhtymäkohtiin.

 Henkilääkäri on mitä suurimmassa määrin faktaa. Kirjailija itse on kertonut tietäneensä, millaisia romaanin henkilöt ovat olleet, mutta ei sitä, mitä he ovat puhuneet vaikkapa sängyssä. Kirjailijan mielikuvituksellekin on siis ollut jonkin verran sijaa.

 Romaani kertoo neljän ihmisen näkökulman tapahtumiin, jotka alkavat huhtikuussa 1768, jolloin Johann Friedrich Struensee otettiin Tanskan kuninkaan Kristian seitsemännen henkilääkäriksi. Neljä vuotta myöhemmin henkilääkäri teloitettiin.

 Tuona aikana vajaamielisen kuninkaan valistusmielinen henkilääkäri sääti satoja lakeja, jotka tähtäsivät kansan hyvinvointiin. Hänen ansiostaan maaorjuus lakkautettiin Tanskassa jo 1788, vuotta ennen Ranskan vallankumousta.

Pelon kasvot

jääneet varjoon

 Päivä Kosonen ottaa kuitenkin kiinnostavaan valtatyhjiön täyttymistä kuvaavaan tarinaan yllättävästä näkökulmasta. Hän pyrkii todistamaan, miten sekä henkilääkäri valtapeleissään että kirjailija neljää näkökulmaan rakennellessaan painiskelevat pelon kanssa.

 Enquist kirjoittaa historialliselle henkilölle kasvot, joissa näkyy päättäväisyyttä, mutta myös pelkoa. Historiankirjoittajilta nämä pelon kasvot ovat Kososen mukaan jääneet varjoon.

 Kuten ylipäätään historiankirjoitus ei kerro, mistä inhimillinen liike alkaa, mihin loppuu. Se ei myöskään selvitä pelon ydintä, sitä, kun ei enää kykene liikkumaan tai toimimaan.

 – Enquist kesyttää pelkoa omalla kirjoittamisellaan, Kosonen sanoo. Hän viittaa kirjoilijan omaelämäkerrallisiin kirjoihin, mm. Kapteeni Nemo kirjastoon, joissa hän on kuvannut oman lapsuutensa pelon maisemia.

Häivytetty

minä

 Taiteenhistorian tutkimusperinteeseen kuuluu vahvasti häivytetty minä. Tutkija ei yleensä tuo itseään mukaan tutkimuksiin. Jos hän kirjoittaa itsensä mukaan, kuten Anna Kortelainen on tehnyt, teko on melkoisen epäpyhä.

 Anna Kortelainen pohti puheenvuorossaan etäistä ja läheistä tietoa. Hänen esimerkeistään kiintoisin oli hänen oma tutkimuksensa Virginie. Albert Edelfeltin rakastajattaren tarina vuodelta 2002.

 Kortelainen etsii kirjassaan lähes epätoivoisesti edes pieniä tiedon rippeitä suuren kuvataiteilija mallitytöstä ja rakastajattaresta Pariisissa.

 Tuosta etsimisestä, syntymärekistereiden penkomisesta ja paljosta muusta, hän kertoo, itsensä mukaan tarinaan sijoittaen, niin kiehtovasti, että lukija on kuin päähän lyöty: miten näin kuivista aineista voi loihtia näin mehevän keiton?

 Koko jutun jutu on se, että Kortelainen keksii näyttää lukijalle tutkimisen vaiheet ja tutkijan omat aatokset työn edetessä.

 – Hämmästyksekseni olin huomannut, että pohjoishämäläinen perheenemäntäkin voi samaistua prostituoidun elämään, Kortelainen toteaa.

 Palaute tutkimuskirjasta on ollut ylistävää. Tarinana, ja myös mikrohistorian tekemisen oppikirjana.

 Ja kuitenkin raaka totuus on se, että Kortelainen ei löytänyt oikein yhden yhtäkään todistetta oletuksilleen. Mutta etsiminen on kiehtovaa ja tietoa lisäävää.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kirjailija Riitta Vartti

Orvokkinsa oloinen nainen

Kirjailija Alpo Ruuth palkittiin Suomi-palkinnolla. Palkinnon ojensi kulttuuriministeri Suvi-Anne Siimes

Ilman solidaarisuutta ei ole vasemmistoa

Kirjailija Leena Krohn.

Kirjailija Leena Krohn uskoo universaaliin moraaliin

Timo Sandberg ei halua kokopäiväiseksi kirjailijaksi. ? Mistä minä kirjoittaisin, jos en olisi tekemisissä ihmisten kanssa, sanoo metallin kenttää työkseen kiertävä Sandberg.

Ay-toimitsijan toinen elämä

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään