KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Peili jolla on muisti

Pirjo Hämäläinen
13.6.2012 18.03

”Muiden muijilla peili on, vaan muijallani ei oo lainkaan. Löysin vanhan tervaleilin, tein siitä muijalle uuden peilin. Niin, näin eteenpäin! Tervaleili, uusi peili, oli minun muijallani”, nurmeslainen Mikko Tolvanen hoilasi vuonna 1890.

Vaatimaton pilkkaviisu saa kansainvälisiä ulottuvuuksia, kun sitä vertaa törkypuheeseen, jonka takia muuan Dorothy Strecher joutui Canterburyssa vuonna 1615 oikeuteen. Naapurin ämmille pitäisi tehdä peilit heidän ukkojensa nyljetyistä persnahoista, Dorothy oli kiukuspäissään lohkaissut.

Kuten tutkija Anu Korhonen on todennut, Dorothyn mielestä ämmien iljettävät naamat vaativat samanmoisia peilejä. Ja jos ihmisen ulkonäköä halutaan tosissaan herjata, ajatus rientää kasvojen vastakohtaan, takapuoleen. Naama on kuin petolinnun perse.

ILMOITUS
ILMOITUS
Varattomat astuivat valokuvan myötä historiaan, tulivat näkyviksi ja saivat albumeissa ja arkistoissa iankaikkisen elämän.

Nurmeksen hoilaava Mikko oli sillä kannalla, ettei muija peiliä ansainnut. Dorothyn tavoin Mikko käänsi asetelman nurin ja häpäisi muijaansa lahjoittamalla tälle vanhan tervaleilin.

Tervaleili oli todellinen kapine, puinen kuljetusastia, jolla pieneläjät hakivat kaupunkien porvareilta tervaa. Leilin soikeat sivut muistuttivat kehystettyjä peilejä, mutta ne olivat arvatenkin tervasta mustat.

Mikkoa yllyttivät tervan roisit merkitykset. Alaruumiin eri osia uhataan yhä tervata, ja entisaikaan aviottomasta tai liian varhain syntyneestä lapsesta rangaistiin ”kirkon tervaamisella”. Myös nummisuutari Topias joutui maksamaan löyhäpäisestä Eskosta tervarahaa eli sakkoa, joka käytettiin herrantemppelin kunnostukseen.

Täysin perätön Mikon lahjaidea ei ollut, sillä suuren tervatynnyrin pinnasta kasvoja saattoi peilata yhtä lailla kuin vesisaavista tai Narkissoksen suosimasta lähteestä.

Vielä sodan jälkeen kunnolliset peilit olivat monelle suomalaiselle pelkkä unelma. ”Sunnuntai sujuu meillä siivillä, harsimme ja ompelemme ja valmista tulee, peilataan ikkunasta, onko hyvä, ja taas jatketaan”, taiteilija Eira Viertoma kirjoittaa tuoreessa elämäkerrassaan vuoden 1950 Teuvasta.

Itse kiipesin kouluaikoina nojatuolille ja yritin tirkistellä, miten hameeni helma oikein asettui. Kapoisesta seinäpeilistä tarkistettiin vain jakauksen kulku, joten peilin sopi riippua korkealla lipaston yläpuolella. Ajatus koko vartalon näkemisestä edestä, takaa ja sivulta on nuori ja äitiemme ikäpolvelle vastenmielinen.

Peili on tietysti ikivanha keksintö, sillä ennen lasia materiaalina käytettiin metallia ja jopa kiillotettua kiveä. Hopeapeili-lehdestä voisi päätellä, että metallipeilit olivat meilläkin yleisiä, mutta Pohjolassa ne kuuluivat viikinkiajan esineistöön.

Täydellisyyttä metallipeileillä ei tavoitettu. ”Nyt katselemme vielä kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin näemme kasvoista kasvoihin”, apostoli Paavali lausuu ja tarkoittaa arvoituksella sumuista peilikuvaa.

Valokuvaa sanotaan peiliksi, jolla on muisti. Valokuvaa pidetään myös modernina keksintönä, jonka jälkeen maalaustaide ei voinut enää näköisyydessä kisata ja sen oli suunnattava ei-esittävään. Suomessa aikaeroa ei kuitenkaan ole.

Melkein ensimmäiset kuvataiteilijat Magnus von Wright ja S. A. Keinänen sekä ensimmäiset valokuvaajat Michael Seifert ja J. J. Reinberg ikuistivat 1860– ja 70-luvulla kansanpukuisia maalaisihmisiä. Mikäli valokuviin lisättiin vielä väriä, ne muistuttivat suuresti maalauksia.

Kansallisromanttiset kuvataiteilijat ja valokuvaaja I. K. Inha kulkivat niin ikään samoja polkuja. Vuonna 1893 Eero Järnefelt maalasi Lapinlahdella Kasken eli Raatajat rahanalaiset ja Inha valokuvasi Enon kaskimailla rankoja viertäviä tyttöjä.

Maalareilla oli taikauskoisten malliensa kanssa kahnauksia, mutta miten valokuviin päätyneet reagoivat? Juhani Aho kirjoitti öljylampun, rautatien ja kellon herättämästä ihmetyksestä, mutta mitä mökin ukko ja akka valokuvista sanoivat?

Yllättävän varhain kansa löysi tiensä valokuva-ateljeihin ja hankki ”kovia kuvia” eli tutuille jaettavia visiittikorttikuvia, jotka olivat 1900-luvun alkukymmenien Facebook. Maalaiset ja työläiset, ihan tavalliset ihmiset, vertailivat kuumeisesti kokoelmiaan ja punoivat niiden avulla sosiaalisia verkkojaan.

Valokuva henki demokratiaa, sillä sen hinta oli vain murto-osa siitä, mitä muotokuvista oli taiteilijoille maksettu. Varattomat astuivat valokuvan myötä historiaan, tulivat näkyviksi ja saivat albumeissa ja arkistoissa iankaikkisen elämän.

Lapsuuden kodissani oli kaksi pula-ajan pahvilaatikkoa, joista toisessa säilytettiin joulukuusen koristeita ja toisessa vanhoja valokuvia. Kun äiti kuoli ja talo autioitui, riensin veljeni kanssa pelastamaan tärkeimmät tavarat. Mietimme pitkään ja otimme lopulta vain valokuvalaatikon.

Olin selaillut kuvia usein, mutta pienen koon takia en ollut nähnyt niissä oikeita asioita. Vasta kun veli suurensi kuvat, katseeni terästyi ja tunnistin sukulaiset, joista iäkkäimmät olivat syntyneet 1850-luvulla.

Siinä istui pihamaalla isoisäni isä Eerik, mustanpuhuva ja turski Ierikka. Isoisä Juho näytti italialaiselta posetiivarilta, mutta jalkaansa aristava poika hänen vierellään oli suomalaisen vaalea.

Sama poika esiintyi myöhemmässä neljän hengen ulkokuvassa, jonka täytyi olla kesältä 1916 tai 1917. Nyt hän oli jo aikuinen, yhäti vaalea mies, jolla oli hyvin leikattu puku, kravatti, lierikko turhamaisesti kallellaan ja kukka napinlävessä. Rampa jalka jäi puutarhapöydän alle.

Tarkemmin katsoen vaalean miehen pään päälle oli piirretty risti. Nelikko oli kylän kumouksellista ainesta ja työväenyhdistyksen kärkijoukkoa, mutta kolme heistä säilyi siis hengissä. Hienosteleva raajarikko, isoisän veli Anton, Anttoska, ammuttiin toukokuussa 1918 koirien hautausmaalla Viipurissa.

Anton oli räätäli ja punakaartilainen, samoin veli Väinö, joka oli varhemmassa kuvassa paimenpojan iässä. Kapinan jälkeen Väinö ei halunnut pitäjän porvareille enää pistoakaan ommella, joten hän päätti lähteä Neuvosto-Karjalaan sosialismia ja toisenlaista suomalaisuutta rakentamaan.

Petroskoi vaihtui kuitenkin Montrealiin, missä Mr. Waino Hamalainen nousi räätälimestarien killan johtoon. Kukaan ei muista, että hän olisi suunnanmuutosta kuuna päivänä katunut.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Uusimmat

Rapujuhlista tuleekin verikekkerit Martin Österdahlin nerokkaasti rakentamassa jännärissä.

Martin Österdahlin värisyttävä kostojännäri Rapujuhlat ottaa kantaa tosi-tv:n moraalittomuuteen

Jessi Jokelainen.

Uusi nimi ehdolle vasemmistoliiton johtoon: ”Maaseutu, syrjäseutu ja hyvänlaatuinen junttius ovat minulle tärkeitä”

Minja Koskela.

Väärä suunta? Suomesta on tulossa kirjoja eniten verottava EU-maa

Miksi poliisi haluaa vaieta nuorisorikollisuuden vähenemisestä?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

21.08.2025

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

21.08.2025

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

21.08.2025

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

20.08.2025

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään