KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Mies kasvaa ihmiseksi

perjantaina

perjantaina.

Arto Salmisen rujo rakkaustarina Varasto on valkokankaalla hersyvä komedia. Juttu on julkaistu Viikkolehdessä 30.12.2011.

Kai Hirvasnoro
10.1.2014 14.00

Paina poika mieleesi, että nyt käydään sotaa. Tää on samanlaista kuin vuonna 1918, mutta aseita ei käytetä. Niitä ei tarvita – vielä. Mutta uhreja on jo nyt enemmän kuin siinä aiemmassa sodassa. Ja lisää tulee kun väkisin sullotaan enemmistö vähemmistöön.

Näin opastaa pimeää kauppaa tekevä vanha kommunisti Jylhäkorpi varastomies Rouskua Arto Salmisen romaanissa Varasto. Salminen pani sanat vuonna 1998 ilmestyneessä romaanissa Jylhäkorven suuhun osoittamaan, että on keskiluokan vuoro proletarisoitua. Työväenluokka oli jo nujerrettu, mutta keskiluokka eli vielä valheellisen turvallisuudentunteen varassa luullen pääsevänsä vähemmällä.

Pääsikö? Kolmetoista vuotta myöhemmin jokainen voi itse päätellä.

Marginaalien mies kuoli läpimurron kynnyksellä

Arto Salminen kirjoitti kuusi loistavaa yhteiskunnallista romaania ilman, että juuri kukaan luki niitä. Kritiikeissä Salmista kehuttiin, mutta luonnehdinnat kirjojen inhorealismista viimeistään karkottivat lukijat. Romaanien huumoria ei huomattu.

Varaston oli määrä nostaa marginaalien mies suurempaan julkisuuteen. Romaanin näyttämösovitus sai ensi-iltansa Kansallisteatterissa joulukuussa 2005. Salminen ei ollut itse muokkaamaansa sovitusta katsomassa, sillä hän yllättäen kuoli kuukautta aiemmin vain 46-vuotiaana. Hän ehti saada julki kuudennen romaaninsa Kalavale, jonka näyttämösovituksen teki muutama vuosi sitten KOM-teatteri.

Duunareiden screwball-komedia

Varasto koki kolmannen tulemisensa, kun Arto Salmisen koulutoveri Taru Mäkelä ohjasi siitä hersyvän duunarikomedian Hollywoodin kulta-ajan teräväkielisten screwball-elokuvien hengessä. Elokuva saa tänään tv-ensi-iltansa.

Tarina on sama kuin romaanissa. Rousku (Kari-Pekka Toivonen) ja Raninen (Aku Hirviniemi) paiskivat töitä maalikaupan varastossa. Joutoaikoina heitetään tikkaa pornokuvaan, luetaan Alibia ja lototaan. Rousku myy Ranisen huomaamatta tavaraa omaan laskuunsa remonttiyrittäjä Jylhäkorvelle (Vesa Vierikko). Kun pomo (Esko Salminen) huomaa hävikin, Rousku käräyttää epäröimättä syyttömän työtoverinsa Ranisen.

Rousku on heilastellut maalikaupan myyjän Karitan (Minttu Mustakallio) kanssa, mutta halunnut kuitenkin pitää naisen etäällä. Nyt Karita ilmoittaa olevansa raskaana. Rousku yrittää pyristellä suhteesta irti, mutta Howard Hawksin komedioista tuttuun tyyliin vahvalla ja määrätietoisella naisella on keinonsa kengittää vastaan hangoitteleva mies.

”Arto oli hillitön räppääjä”

Ohjaaja Taru Mäkelä oivalsi romaanin ja screwball-elokuvan yhteyden. Lajiin kuuluvat rankkakin ruttaaminen, huikeat naishahmot ja terävä huumori.

– Varaston kovaksikeitetyssä sanailussa ja arjen reaalipolitiikassa on jotain hyvin läheistä tälle perinteelle. Lisäksi siinä on vahva, sanavalmis ja käsittämättömän ovela naisrooli, hän sanoo 1930-luvulla parasta aikaansa eläneeseen komediatyyppiin viitaten.

Taru Mäkelä ja Arto Salminen olivat samaan aikaan Töölön yhteiskoulun rinnakkaisluokilla.

– Emme me mitään bestiksiä olleet, mutta saman kulman skidejä.

Mäkelä muistaa Salmisen olleen verbaalivirtuoosi jo koulussa.

– Oli aivan hillitöntä, miten hän pystyi räppäämään. Muistan lukiovuosien teinibileitä, joissa illan dramaturgia muodostui sellaiseksi, että kaikki olivat keittiössä kuuntelemassa, miten Arto räppää. Hän pystyi tuottamaan aiheita loputtomasti.

”Valta etääntyy, huttua tilalle”

Salminen toimi eri ammateissa ja suodatti kokemastaan romaaneja. Vuodet 1980-luvulla Iltalehden urheilutoimituksessa tuottivat Suomen kaikkien aikojen herkullisimman mediasatiirin Paskateoria (2001). Ei-kuoressa (2003) heijastuivat kokemukset taksikuskina ja esikoisromaanissa Turvapaikka (1995) pakolaisten vastaanottokeskuksessa.

Viihdemediasta Salminen kirjoitti paljon, koska siinä tämä aika hänen mielestään kristallisoituu:

– Mitä huonompia aikoja eletään, sitä karmeampia ohjelmia ja lehtijuttuja kaikki paikat ovat pullollaan. Mitä kauemmas valta siirtyy ihmisiltä, sitä hirveämpää huttua he saavat tilalle, Salminen sanoi Viikkolehden haastattelussa kaksi kuukautta ennen kuolemaansa.

Miten kasvetaan aikuiseksi

Koulun jälkeen Taru Mäkelä ja Arto Salminen kohtasivat vasta vuosien jälkeen. Salmista haastateltiin television kirjallisuusohjelmassa esimerkkinä kirjailijasta, jonka teokset eivät myy lainkaan. Mäkelä näki ohjelman ja kirjoitti sen jälkeen entiselle koulutoverilleen.

– Kirjoitin, että minä kyllä ostan hänen teoksiaan aina isänpäivälahjaksi miehelleni.

Varasto valikoitui Salmisen romaaneista elokuvan aiheeksi, koska Mäkelän mukaan se on tuotannollisesti helposti hallittava kokonaisuus.

– Kaikki Salmisen romaanit ovat hienoja, mutta tässä on kosketuskohtia ihan kaikkiin ihmisiin. Varasto on kehitystarina siitä, miten tullaan aikuiseksi, Mäkelä luonnehtii.

Uhmaiässä löytyvät oman kehon rajat ja murrosiässä kehittyy psyyke.

– Minun käsitykseni mukaan ihmisen kolmas kehitysmahdollisuus on silloin, kun hänelle tulee vanhemmuuden vastuu. Se on kasvun paikka sekä miehelle että naiselle. Varasto on minusta nimenomaan kasvukertomus.

Tällaisia puolia ei Salmisen romaaneista löydetty. Hän koki inhorealismista puhumisen työnsä mitätöimiseksi.

”Tässä on ihminen”

Taru Mäkelän mielestä Salminen oli moraalisesti äärettömän selkeä ja tarkkanäköinen ihminen. Maailmaa hän kuvasi juuri sellaisena kuin sen koki ja näki.

– Meidän kansallista pääomaamme on esimerkiksi Joel Lehtosen Putkinotko, josta tehdään aina uusia epookkiversioita. Salmisen tuotanto on ihan sitä samaa, raadollisen selkeästi nähtyä köyhän kansan kuvaa, joka ei kuitenkaan vaivu voivotteluun eikä poliittiseen julistamiseen.

– Ecce homo. Tässä on ihminen. Hyvä ja paha, posketon sydämellisyys ja kylmäävä kovuus ihmisessä, ja Arto on sen nähnyt ja kirjoittanut ulos. Hänen henkilönsä eivät ole pikkusieviä, mutta ei oikea elämä sitä olekaan. Onhan se aika visvaista touhua välillä.

Mihin katosi työläinen?

Jos ei Kaurismäkien romantisoituja työläisiä oteta lukuun, niin arkista ryskätyötä ei suomalaisella valkokankaalla ole juuri nähty sitten Mikko Niskasen töiden 1980-luvulla. Taru Mäkelästä oli tärkeää kuvata ihmisiä, jotka tekevät oikeaa työtä.

– Olen kaivannut duunariluokkaa elokuviin ja ihmetellyt, mihin se on kadonnut. Ehkä koko ihmisryhmästä on tullut niin poliittisen julistuksen väline, että heitä on käytetty hyödyksi johonkin ihan muuhun kuin ihmisyyteen, hän miettii.

Varastossa puhutaan paljon moraalista. Tarinan moraali on Taru Mäkelän mielestä tämä:

– Jokainen ihminen on kokonainen maailmankaikkeus. Kaikesta selviää. Jos elämälle antautuu, niin elämä antaa.

– Teatteriversiot vaipuvat usein aika synkän dostojevskiläisiksi, mistä en tunnista ollenkaan Arto Salmista. Hän käkätti ja nauroi paskaisesti sen päälle. Salmista on muokattu jotenkin ylevän tuskaiseen suuntaan, hän moittii.

Varasto. MTV3 perjantai kello 20.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Adoptioon kaapatun Sarah Kanferin äiti Eusebia Portillo ja hänen tyttärensä, Sarahin sisko Rosa María Portillo kodissaan El Salvadorissa.

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

María Ysabel Cedano (vas.) osallistuu mielenosoitukseen Limassa vaatien oikeutta ja korvauksia pakkosteriloinnin uhreille. Cedano on Cecilia Ramosin omaisia edustavan järjestön asianajaja Amerikkojen välisessä ihmisoikeustuomioistuimessa.

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

Kuvituskuvassa nuori perhe Havannan Ramón González Coro -äitiys- ja lastensairaalan edustalla.

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

Bellincatin Sofia Kärkisen pakomatka ei jännitä tarkoitetulla tavalla Taavi Soininvaaran Mustassa legendassa

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

 
02

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

 
05

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään