KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Pappikin sai kahvia juodakseen

Pirjo Hämäläinen
20.7.2014 16.15

Miksi suomalainen ojentaa kyläpaikan emännälle suurieleisesti kahvipaketin, joka on maksanut lähimarketissa kolme euroa? Siksi että vuosia jatkunut säännöstely teki kahvista himoitun, hintaansa arvokkaamman nautintoaineen.

Suhtautumiseen vaikutti myös henkinen kieltolaki. Kun viina, viini ja olut olivat turmeluksen lientä, johon naiset eivät suutaan kastaneet, kahvista tuli kunniallisen rouvasväen ja mallikelpoisen kansanosan juoma.

”Ja pappikin sai kahvia juodakseen. Ja isä oli kännissä, kuinkas muutenkaan?” Hector lauloi 1970-luvulla ja osui suomalaisen tapakulttuurin ytimeen.

Marttojen kesäretkillä opin tietämään, mitä kofeiinin vieroitusoireet ihmisellä teettävät.

Kristinusko rakennettiin välimerelliselle ja eritoten hellenistiselle pohjalle, joten viini on sen oppijärjestelmässä väkevä symboli ja pelastukselle välttämätön väline.

Ortodoksit eivät viinipuun hedelmiä säikykään, vaan ehtoollisviinin lisäksi kirkoissa on tarjolla jälkiviiniä, jota sopii pienestä metallikupista itsekseen siemailla. Luterilainen ehtoollisvieras ei jää kuitenkaan alttarin eteen pyörimään, vaan ryntää päätä pahkaa kirkkokahveille.

Teologian professori Paavo Kettunen on puhunut niin haltioituneesti kirkkokahveista, että joku kesätoimittaja tai muuten vain naiivi henkilö keksi kysyä, voisivatko kirkkokahvitkin olla sakramentti.

Näin omituista ehdotusta Kettunen ei sentään kannattanut, mutta hän korosti, miten ihminen ei saa jumalanpalveluksesta ilman kahvia mitään irti. Yksinäinen jää yksinäiseksi eikä seurakunnan yhteyttä pääse syntymään.

Vanhempieni ikäpolven maalaiset jakautuivat viinaa litkiviin miehiin ja kahvia latkiviin naisiin. Viina oli synti ja suuri häpeä, mutta kahvi kruunasi joulun ja juhannuksen, häät ja hautajaiset. Tuskin oli vieras kynnyksen yli astunut, kun emäntä lykkäsi jo kahvipannun hellalle.

Miehet piilottivat viinapullon talliin tai puuliiteriin ja ottivat ryypyt pelokkaasti selkänsä taakse vilkuillen. Törkeimmissä tapauksissa keräännyttiin pöydän ääreen juopottelemaan, mutta pullo pidettiin silti pöydänjalan juuressa lattialla.

Jos sekoitettiin plöröä eli knorria, siihen riitti yksi lasi, josta sitten vuorotellen hörpättiin. Astiat ja niiden tiskaaminen kuuluivat naisten tarkasti vartioituun valtakuntaan.

Salailustaan miehet eivät päässeet ikiaikoihin irti. Vaikka viina juoksi vapaana laivaristeilyillä ja etelänmatkoilla, moni isäntä piilotti pullon vanhasta muistista lattialle.

Naiset eivät minun lapsuudessani viinaksiin koskeneet, mutta päivittäiset kofeiiniannoksensa he tarvitsivat. Marttojen kesäretkillä opin tietämään, mitä kofeiinin vieroitusoireet ihmisellä teettävät.

Kahvittelu laukaisi aina leikinlaskun ja hilpeän kailotuksen, mutta parin tunnin kuluttua alkoi bussin etuosassa tungeksia marttoja, jotka vahtivat lasittunein katsein tienvarren kylttejä. Mitä siinä luki? Vilahtiko jokin kahvipaikka jo ohitse?

Yksi valitti päänsärkyä, toista väsytti. Kaikilla kuivasi suuta ja naamat olivat kalpeat. Mennään, hei, Linnanmäelle, mennään Puijon torniin, me lapset tilanteesta riippuen manguimme, mutta martat eivät meihin päin edes vilkaisseet. Heidän aivoissaan loiskui vain kahvi.

Ensimmäiset pullamössöni maistuivat sikurille, sillä kahvi vapautui säännöstelystä vasta kevättalvella 1954. Muistan, miten istuin puuhellan ja tiskipöydän välissä ja kierittelin lattialla sikuripötköä, joka oli nätin violetti ja täynnä samanlaisia mitalinkuvia kuin Koffin ja A. Le Coqin oluttölkit myöhemmässä elämässäni.

Sikuripötkö oli Wilhelm Schaumanin Pietarsaaren tehtaalta peräisin. Viimeinen sikurierä lähti sieltä kauppoihin vuonna 1964, joten sodanjälkeinen pulakausi kesti sikurilla mitaten kaksi vuosikymmentä – ja länsiautoilla mitaten melkein yhtä kauan.

Kun kahvi meni ennen talvisotaa kortille, Pietarsaaressa jo kymmeniä vuosia tuotettu sikuri nousi myyntihitiksi. Jatkosodan aikaan kahvipitoinen korvikekin loppui ja tilalle tuli vastike, joka sisälsi sikuria, voikukkaa, ohraa, vehnää, juolavehnää, valvattia, sokerijuurikasta tai perunankuoria.

Helmikuussa 1946 koitti kuitenkin riemun päivä, sillä kahvilaiva Herakles lipui jäänmurtajan kiskomana Turun satamaan. Kansan kahvihammasta pakotti jo siinä määrin, että ryhmä naisia – varmaan marttoja – tunkeutui poliisiketjun läpi ainoana tarkoituksenaan hyväillä kahvisäkkejä.

Laivalastista jaettiin jokaiselle suomalaiselle ennen pääsiäistä ja juhannusta neljänneskilo kahvia, mutta tilanne ei siitä normalisoitunut. Helsingin olympialaisten ja Coca-Colan invaasion aikaan kahvi oli yhä kortilla.

Vaikka on tapana sanoa, että kahvi vapautui viimeisenä säännöstelystä, alkoholin myyntiä rajoitettiin ja tarkkailtiin aina vuoteen 1971. Ehdin melkein täysi-ikäiseksi ennen kuin nolot viinakortit voitiin vihdoin repiä.

Sikurin käyttö ei kahvin vapautumiseen katkennut: sikuri oli halvempaa ja sen paahteiseen aromiin oli jo totuttu. Joka tapauksessa sikurikahvi maistui paremmalta kuin hopeatee, jota heikkomahaiset kyläläiset lipittivät.

Hopeatee kuulostaa hienolta ja Tea Anglais vielä hienommalta, mutta suomalaisessa köyhän miehen versiossa oli vain kuumaa vettä, tilkka maitoa ja mahdollisesti sokeria. Teelehdet puuttuivat kokonaan.

Ekokaupoissa myydään jälleen sikurikahvia, mutta toimelias henkilö voi suunnistaa tehtaan takapihalle, ratapenkalle tai satamaan ja kaivaa sikurinjuuret omin kourin joutomaan povesta.

Kasvin ihanan vaaleansiniset kukat tuovat mieleen vanhat ruiskaunokit, iltaa kohti haalistuvan kesätaivaan ja – Jarkko Lainetta lainatakseni – puutarhurin haalarit.

Erään teorian mukaan saksalainen, 1700-luvun lopulla syntynyt ja tubiin tuota pikaa kuollut Novalis tarkoitti ”kaipuun sinisellä kukalla” nimenomaan sikuria.

Romantikkojen ja Olavi Paavolaisen rakastama sininen kukka, ikuisen kaihon symboli, esiintyy Novaliksen romaanissa Heinrich von Ofterdingen (1802, suom. 2013), jossa nuori Heinrich uneksii, kuinka suloinen tyttö pujahtaa kuin kimalainen teriön uumeniin.

Saksassa sinisestä kukasta tuli sittemmin nationalismin tunnus, joten suivaantuneet opiskelijat huusivat vuoden 1968 mielenosoituksissa: ”Lyökää hengiltä saksalainen filologia, värjätkää sininen kukka punaiseksi!”

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään