KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Horisontti

Katsomusaine korvaamaan uskonnon opetusta

Yhteistä katsomusopetusta on kokeiltu menestyksekkäästi useissa kouluissa ja sen laajentamista suunnitellaan.

Yhteistä katsomusopetusta on kokeiltu menestyksekkäästi useissa kouluissa ja sen laajentamista suunnitellaan. Kuva: Jussi Joentausta

Ritva Hujanen
1.11.2015 13.00

Elokuun puolessa välissä julkistettiin kansalaisaloite, joka ajaa peruskouluihin kaikille lapsille yhteistä, samansisältöistä katsomusainetta nykyisen oman uskonnon opetuksen tilalle.

Nykyinen tapa opettaa katsomusaineita erottelee ja eriarvoistaa. Lähtökohtaisesti lapset osallistuvat perheensä kirkkokunnan mukaiseen uskonnonopetukseen. Vuodesta 1985 lähtien on ollut valittavissa myös uskonnoton vaihtoehto, elämänkatsomustieto.

Oman uskonnon käsitteessä ja sitä määrittävissä laeissa on huomattavia ristiriitaisuuksia. Yhä useammissa perheissä isä ja äiti kuuluvat eri uskonnollisiin yhteisöihin. Mikä on tällaisessa tapauksessa uskonto, jonka opetukseen lapsen tulee koulussa osallistua?

ILMOITUS
ILMOITUS
Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa ei ole yhteistä katsomusopetusta.

Luterilaisen kirkon jäsenillä ei ole mahdollista valita elämänkatsomustietoa. Laki on laadittu myös niin, että luterilaiseen opetukseen voivat osallistua kaikki. Luterilainen lapsi joudutaan erottamaan kirkosta, jos perhe haluaa hänet elämänkatsomustiedon tunneille.

Perhe joutuu lapsen kouluun tullessa käytännössä ilmoittamaan kirkollisen tai uskonnollisen sitoutumisensa. Tällaisen asian tulisi saada olla yksityisasia.

Katsomusaine olisi parhaimmillaan oppitunti, jossa lapset voisivat yhdessä pohtia elämää, kuolemaa, kansalaisuutta ja maailmankansalaisuutta, ihmisen oikeuksia ja velvollisuuksia sekä mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin. Perustiedot kaikista katsomuksista ja tavoista ajatella on hyvä oppia. Mitään näistä ei opeteta muita parempana – on lukuisia tapoja elää hyvä elämä. Moraali voi olla kaikilla sama, olkoon katsomus mikä hyvänsä.

Aika ajoin keskustellaan lakien muuttamisesta elämänkatsomustiedon opiskelun mahdollistamisesta kaikille. Tämä ei ratkaise koulujen katsomusaineiden opettamisen ongelmaa. Päinvastoin vastakkainasettelu uskonnollisten ja ei-uskonnollisten välillä kärjistyy entisestään.

Pienten koulujen ja maaseudun problematiikka ei muutu. Niillä ei yksinkertaisesti ole varaa tai tuntiresursseja järjestää usean eri katsomuksen opetusta. Jo nykyisin kirkosta eronneita perheitä kehotetaan, jopa painostetaan valitsemaan valtauskonto resurssien säästämiseksi ja opetuksen järjestämisen yksinkertaistamiseksi.

Elämänkatsomustiedon opiskeluun oikeutettuja oppilaita on 10 prosenttia peruskoululaisista, mutta et-opiskeluun osallistuu noin puolet oikeutetuista. Tämä selittyy monella syyllä. Opetusta ei joko järjestetä, siihen osallistuminen on hankalaa tai lapset eivät yksinkertaisesti halua erottua joukosta menemällä eri katsomustunneille kuin kaverit.

Yhteisen opetuksen toteuttaminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Uutta oppiainetta kannattaa lähteä rakentamaan”puhtaalta pöydältä”, ettei mikään nykyinen oppiaine tai katsomus voi sanoa olleensa alusta asti tai aiemmin enemmän oikeassa kuin muut. Kyse on periaatteellisesta päätöksestä, samansisältöisestä yleissivistävästä opetuksesta kaikille.

Ongelmallista kansalaisaloitteessa on, ettei kenellekään voi luvata tai kuvailla tarkkaan, mitä uuden oppiaineen opetussuunnitelma sisältää. Sen päättää aikanaan Opetushallitus. Opetussuunnitelman laatimiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja sen laatimiseen tulee osallistua laaja työryhmä.

Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa ei ole yhteistä katsomusopetusta. Muiden Pohjoismaiden opetuksesta ja siihen siirtymisen ongelmista on jo paljon tietoa. Voimme näistä kokemuksista oppia. Monet virheet ja sudenkuopat voi välttää investoimalla paljon aikaa ja vaivaa opetuksen sisällön suunnitteluun. Nyt laadittavissa, syksyllä 2016 voimaan tulevissa opetussuunnitelmissa, on katsomusaineiden osalta päästy pitkälle yhteisiin oppisisältöihin. Matka yhteiseen oppiaineeseen on jo alkanut.

Kampanjan aikana olemme tavanneet useita koulussa elämänkatsomustietoa opiskelleita nuoria. Yllättävän suuri osa heistä on kertonut toivoneensa elämänkatsomustiedon tunneille enemmän tietoa muista maailmankatsomuksista. Toivomme elämänkatsomustiedon ehdottomien puolestapuhujien kuulevan näitä nuoria. Erilaisia katsomuksia ei maailmasta voi sulkea pois.

Toinen esitetty huoli on, jääkö suomalainen kulttuurihistoria ja sen opetus liian vähälle, mikäli uskonnonopetus sellaisenaan poistuu. Maamme kulttuurihistoria ei liity pelkästään kirkkoihin, suomalaisuutta ja sen juuria opetetaan historiassa, kuvaamataiteissa, musiikissa, liikunnassa, kirjallisuuden ja suomen kielen tunneilla – liki kaikissa oppiaineissa.

Yhteistä katsomusopetusta on kokeiltu menestyksekkäästi useissa kouluissa ja sen laajentamista suunnitellaan. Eräs yhteisen opetuksen pioneereista on ollut Kulosaaren Yhteiskoulu. Tämän koulun yhteisistä opetusjärjestelyistä on tehty kolme eri kantelua, jokainen niistä on todettu perusteettomaksi. Enää ei voidakaan puhua Kulosaaren kokeilusta, vaan yhteinen opetus on pysyvä järjestely.

Ihmisoikeusvaltuuskunnan jäsen Esa Ylikoski otti 9.10. ilmestyneessä Opettaja-lehdessä kantaa koulujen katsomusopetukseen. Hän kirjoitti toivovansa, että koulujen henkilöstö voisi tulevaisuudessa keskittyä kaikille yhteiseen toimintaan. Hän liitti tämän tilanteeseen, jossa kouluissa uskonnollisten tilaisuuksien ajaksi on järjestettävä myös ei-uskonnollinen vaihtoehto.

Syvälle menevän oman uskonnon tutkimisen tulee tapahtua perheiden niin halutessa kirkoissa ja uskonnollisissa yhteisöissä.

Kirjoittaja on helsinkiläinen luokanopettaja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Suomessakin talouspolitiikan valmistelu nojaa taloustieteen mikroperustaiseen pohjaan, jossa talouden toimijat työnhakijoista kuluttajiin ja yrityksiin reagoivat valtiovallan säätämiin kannustimiin, arvioi Timo Harjuniemi.

Vasemmisto on laiminlyönyt taloudellisen asiantuntijatyön, vaikka ekonomistit hallitsevat maailmaa

Veikka Lahtinen.

Rasismikeskustelu teki meistä jankkaajia – Rasismi on yhteiskunnan käytännöissä, viranomaisohjeissa ja koulutusjärjestelmässä, kirjoittaa KU:n kirjoittajavieras

Kun kone pysähtyy

Maksuton korkeakoulutus: missä mennään? – ”On syytä pelätä, että lukuvuosimaksut saattavat ilmestyä suomalaisiin korkeakouluihin hyvinkin äkillisesti”

Uusimmat

Naisvaltaiselta julkiselta sektorilta on vähennetty tuhansia työpaikkoja.

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

Markku Alajärvi 1945–2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
02

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 
05

Unohdettu pohjalaiskirjailija kuvasi maaseudun köyhälistön taistelua jokapäiväisestä leivästä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025

Sirpin ja moukarin alla oli Suomen sensuroiduin romaani – nyt omiin kokemuksiin Stalinin vainoista pohjautuva teos on julkaistu uudelleen

14.09.2025

Leikkaukset kylvävät tuhoa ammatillisessa koulutuksessa

14.09.2025

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

14.09.2025

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

13.09.2025

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

13.09.2025

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

13.09.2025

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

12.09.2025

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

12.09.2025

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

12.09.2025

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään