KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Syvä nauru kuoleman odotushuoneella

Näytelmän dynamo on Martti Suosalo, joka solahtaa täysin näyttelijä-punapäällikkö Toivo Parikaksi.

Näytelmän dynamo on Martti Suosalo, joka solahtaa täysin näyttelijä-punapäällikkö Toivo Parikaksi. Kuva: Helsingin kaupunginteatteri/Tapio Vanhatalo

Näytelmä punavankileiriltä osaa yhdistää naurun ja kauhun.

Veli-Pekka Leppänen
17.11.2017 14.43

Kommentti

Sisällissodan punapäälliköihin kuului paljon teatteriväkeä. Suomen hauskimman miehen päämies Toivo Parikassa yhdistyy piirteitä ainakin Jalmari Parikasta (1891–1959) ja Aarne Orjatsalosta (1883–1941), mikseipä Hugo Salmelastakin (1884–1918).

Mikä komeljanttareita pätevöitti sotahommiin? Viimeinen erä -teoksessaan (2010) Kalle Holmberg kirjoitti Jalmari Parikasta ja toi esiin yhden selityksen: ”Kyky hahmottaa näyttämötila ja -tilanteet viittaa myös taistelutilanteen tajuamiseen, haltuunottoon, jakamiseen ja oikeaan ajoitukseen.”

Holmbergin mielestä teatteri muistuttaa sodan näyttämöä. Kumpikin vaatii psykologista silmää, heittäytymistä ja karismaa. Draamantajua ja draamanhalua.

Liian usein emme näe tällaista, missä raskain murhe näin vaivatta vaihtelee syvimmän ilon ja härskeimmän naurun kanssa.

Ehkä teatterivelho tiesi oikein. Mene tiedä.

Veli-Pekka Leppänen

Uhkarohkea, hullunrohkea. Jotakin tuollaista mietin kuultuani ensi kerran Suomen hauskin mies -näytelmän idean: komedia Suomenlinnan punavankileiriltä vuonna 1918. Että onkohan syytä lähteä pelehtimään sinne kuoleman odotushuoneelle?

Joka tapauksessa Heikki Kujanpään ja Mikko Reitalan kirjoittama ja Kujanpään ohjaama näytelmä sai kaksi viikkoa sitten kantaesityksen Helsingin kaupunginteatterissa. Ennakkoluuloni olivat turhat: jo ensi minuuteilta eteen levittäytyy helvetillisen hauska kuolemanralli. Se on suurimman pelon ja pienimpien toiveiden ristiaallokkoa, jossa ihmiset keinahtelevat.

Huomioitakoon heti tila, lavastus, iskevät vahvaväriset näyttämökuvat. Pikkunäyttämö soveltuu pilkulleen esityksen tarpeisiin, ylös alas liikkuvat tasot, pyörivä permanto ja moninaiset rakennelmat mahdollistavat vaikka mitä yllätyksiä. Joka soppi hyödynnetään.

ILMOITUS
ILMOITUS

Pekka Korpiniityn lavastus on kekseliästä, paikoin peräti vavahduttavaa. Ja sama pätee Sari Salmelan puvustuksiin ja Tuula Kuittisen naamiointeihin.

Intiimi teatteritila kasvattaa tehoja – esitys hiipii väistämättä liki katsojaa, ei silti tungettelevasti.

Timo Hietalan musiikki funkkaa. Se ei ole mitä hyvänsä taustaääntä, vaan kertomusta kuljettavia ja itsenäisiäkin elementtejä. Melodioissa häivähtää tarkoituksella myös tunnistettavia kohtia. Puhallinpainotteinen orkesteri on mainio.

Suosalolta vuoden teatteriteko

Näytelmän pohjajuju on selkeä ota tai jätä -asetelma: valmistakaa, kuolemaantuomitut, näppärä huvinäytelmä leirin arvovieraille, niin saatte paitsi elää kauemmin voitte myös päästä reiluun oikeudenkäyntiin. Ennen ja jälkeen tarjouksen ilmenee nippu juonenkäänteitä, jotka perustelevat ja syventävät rooleja. Näyttelijäkaarti toimii joukkona ja yksilöinä.

Näytelmän dynamo on Martti Suosalo, jonka näyttelijä-punapäällikkö Toivo Parikan roolissa yhdistyy aineksia aikakauden tosihenkilöistä. Suosalo solahtaa täysin Parikaksi, joka orkestroi rähjäistä porukkaansa, neuvottelee, sumplii, hurmaa ja raivostuttaa.

Ilo on seurata intensiteettiä, jolla Suosalo heittää peliin näyttelijänlahjansa. Parikka on kaikkivoipa ilmestys, eikä äijästä viime kädessä ota selvää kukaan. Vuoden teatteriteko!

Suosalon replikoinnissa on jotain, mitä moni näytelmä jää paitsi: täsmällisten iskujen ja taukojen tasapainoa. Monologina loistaa se, miten Parikka kuvaa tapaamistaan pontikkapäissään Jeesuksen kanssa ja tunnustaa ampuneensa Kallion kirkkoherran.

Parikan vastavoimia ovat jääkäriluutnantti Alfred Nyborg (Heikki Ranta), leirikomendantti Hjalmar Kalm (Rauno Ahonen) ja tämän Helen-vaimo (Vappu Nalbantoglu), vangeista iltanäyttelijä Johansson (Jari Pehkonen). Miten keskinäissuhteet lopulta kääntyvät, siinä heijastuu käsikirjoituksen ja ohjauksen voima.

Nalbantoglu ilmentää ristiriitoja Helenin kolkon kuoren ja sisäisen myrskyn välillä. Ahosen Kalm on yhtä jäinen kuin Rannan jääkäri inhimillistyvä. Roolitus kaikkinensa on tarkka, ilman yhtään turhaa hahmoa.

Näissä oloissa humanismi punnitaan

Lavalla setvitään äärimmäisiä aiheita. Millä tavoin kukin vastaa kuoleman läsnäoloon? Joku painaa katseensa ja toinen katsoo silmiin, yksi sekoaa ja toinen lyö lekkeriksi. Humanismi punnitaan oloissa, joissa ylempi voi päättää alemman elämästä suunnilleen kulmakarvaansa väräyttämällä.

Kujanpää ja Reitala loihtivat jutun ilmavaksi ja painavaksi. Liian usein emme näe tällaista, missä raskain murhe näin vaivatta vaihtelee syvimmän ilon ja härskeimmän naurun kanssa. Ansiona on myös, että lähinnä vankien vinkkelistä katsoessaan esitys ei silti tee vastapuolesta täysiä tomppeleita. Valkoisista Helen Kalm ja Alfred Nyborg ovat eläväisimpiä.

Suomen hauskin mies ankkuroituu kylliksi vuoden 1918 reaalimaailmaan. Mukaan kietoutuu mielikuvituksellista ainesta, reippain mitoin – kuten parhaassa teatteritaiteessa asiaan kuuluu.

Loppu jää avoimeksi. Kun P. E. Svinhufvud (Risto Kaskilahti) laskee kukat Suomen lipulle, niin keiden muistoa hän kunnioittaa: valkoisten vainajien, valkoisten ja punaisten uhrien, yhtenäisen ja eheän kansakunnan muistoa? Suomen muistoa?

Suomen hauskin mies. Helsingin kaupunginteatterin pieni näyttämö. Käsikirjoitus Heikki Kujanpää ja Mikko Reitala. Ohjaus Heikki Kujanpää. Lavastus Pekka Korpiniitty. Musiikki Timo Hietala. Rooleissa mm. Martti Suosalo, Heikki Ranta, Vappu Nalbantoglu ja Risto Kaskilahti.

Kommentti

Sisällissodan punapäälliköihin kuului paljon teatteriväkeä. Suomen hauskimman miehen päämies Toivo Parikassa yhdistyy piirteitä ainakin Jalmari Parikasta (1891–1959) ja Aarne Orjatsalosta (1883–1941), mikseipä Hugo Salmelastakin (1884–1918).

Mikä komeljanttareita pätevöitti sotahommiin? Viimeinen erä -teoksessaan (2010) Kalle Holmberg kirjoitti Jalmari Parikasta ja toi esiin yhden selityksen: ”Kyky hahmottaa näyttämötila ja -tilanteet viittaa myös taistelutilanteen tajuamiseen, haltuunottoon, jakamiseen ja oikeaan ajoitukseen.”

Holmbergin mielestä teatteri muistuttaa sodan näyttämöä. Kumpikin vaatii psykologista silmää, heittäytymistä ja karismaa. Draamantajua ja draamanhalua.

Liian usein emme näe tällaista, missä raskain murhe näin vaivatta vaihtelee syvimmän ilon ja härskeimmän naurun kanssa.

Ehkä teatterivelho tiesi oikein. Mene tiedä.

Veli-Pekka Leppänen

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään