KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Tampereen teatterit muistuttavat, ettei sodassa ole voittajia

Tytöt 1918 on visuaalisesti vaikuttava, energinen ja musiikkityylejä ennakkoluulottomasti sekoittava.

Tytöt 1918 on visuaalisesti vaikuttava, energinen ja musiikkityylejä ennakkoluulottomasti sekoittava. Kuva: Tampereen Työväen Teatteri/Kari Sunnari

Tampereen näyttämöillä vuosi 1918 on sekasortoa, kauhua ja nuoruuden vimmaa. Tytöt räppäävät ja teatteritalo saa osumia.

Anna Paju
3.2.2018 13.00

Vuotta 1918 muistellaan taiteen keinoin ympäri maata, mutta Tampereella erityisesti.

Tampereen yhteiskoulun lukion opiskelijat tekivät oman esityksensä Tampereen teatteriin, Olli Kortekankaan sisällissota-aiheinen, Tampereelle sijoittuva ooppera Veljeni vartija saa ensi-iltansa Tampere-talossa helmikuussa ja Museokeskus Vapriikissa avattiin juuri uudistettu Tampere 1918 -näyttely.

Viikko sitten kaupungin päänäyttämöillä sai ensi-iltansa kaksi näytelmää, joiden näkökulmat poikkeavat toisistaan.

Ajatus karkaa teatterista myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Syyriaan, Jemeniin ja pakolaisleireille.

Tampereen Teatteri kertoo teatteritalosta sisällissodan polttopisteessä, Tampereen Työväen Teatteri naiskaartilaisista, jotka hädin tuskin olivat naisia vielä. Molempien esitysten todistusvoima on vahva.

Räppäävät tyttökaartilaiset

Tampere oli vuonna 1918 naisten kaupunki. Asukkaista kolmasosa oli tehdastyöläisiä ja heistä yli puolet naisia.

Ja jos ei ollut työläisen asema muutenkaan häävi, oli työläistyttö se kaikista vähäisin. Kuten Anneli Kanto sen Veriruusut-romaanissaan kuvaa: Nainen on työläisen eli miehen vähäväkisempi muunnos.

Muun muassa tästä näkökulmasta on helppo ymmärtää naisten tarttuminen aseisiin. Heillä oli vain voitettavaa. Vähemmän yleviäkin motiiveja toki oli ja joku vain tempautui mukaan. Joka tapauksessa työläisnaisten voimin kaupunkiin perustettiin kolme naiskaartia.

Tytöt 1918 perustuu löyhästi Veriruusut-romaaniin. Ohjaaja-käsikirjoittaja Sirkku Peltola on muokannut siitä energisen musikaalin.

Yksilöt tarinoineen edustavat joukkoa ja tanssiteatteri Tsuumilla vahvistettu Työväen Teatterin ensemble toimii nimenomaan joukkona hienosti yhteen.

Eeva Kontun musiikki yhdistelee monenlaisia aineksia mahtipontisesta musikaalityylistä räppiin. Me ollaan halpoja likkoja Tampereelta ja housut on ase, tytöt räppäävät.

Punaista lankaa tähän päivään ja tämän päivän tyttöihin vedetään myös viimeisessä laulussa. Lavalle näyttelijöiden kanssa nousee Nuorisokuoro Sympaatin tytöt ja yhtyvät lauluun: ”Sadan vuoden päästä vielä leikkii Tampereella lapset puistoissaan”.

Esityksen vaikuttavin hetki koetaan kuitenkin heti alussa, kun päähenkilöt esittelevät itsensä. Kurkkuun nousee vaikeasti nieltävä pala. Nämä paremmasta haaveilevat tytötkö luodin ansaitsevia susinarttuja?

Tässä talossa tapettiin ihmisiä

Siinä missä Tytöissä mennään tunne edellä, Tampereen teatterin esitys nojaa enemmän tositarinoihin.

Anna-Elina Lyytikäisen käsikirjoitus pohjautuu historiallisiin faktoihin, kirjeisiin ja muistelmiin. Lyytikäisen apuna esityksen kehittelyssä on ollut historiantutkija Tuomas Hoppu.

1918 Teatteri taistelussa keskittyy itse
teatterirakennuksen tapahtumiin. Helmikuussa vuonna 1913 käyttöön vihitty teatteritalo muuttui sodan näyttämöksi vain viisi vuotta myöhemmin. Teatteri oli punakaartin hallussa maaliskuun alusta huhtikuun viidenteen päivään ja lopulta talossa myös taisteltiin.

Nämä paremmasta haaveilevat tytötkö luodin ansaitsevia susinarttuja?

Se toimi punakaartin tukikohtana, niin majoituspaikkana kuin muonavarastonakin. Teatterilla pyöritettiin myös ympäri vuorokauden toimivaa punaisten ruokalaa.

Näytelmän kohtaukset levittäytyvät ympäri teatteritaloa ja joka esityksessä 20 katsojaa pääsee näyttelijäryhmän mukana kiertämään teatteria ja osallistumaan kohtauksiin. Muu yleisö seuraa tapahtumia katsomossa.

Olin mukana tällä kierroksella. Ahtaita käytäviä, hätääntyneitä, väsyneitä ihmisiä, pientä tytärtään epätoivoisena etsivä äiti. Laukauksia, väkivaltaa, luodinreikiä seinissä. Viimeistään sillä hetkellä se lävisti tajunnan: tässä rakennuksessa on oikeasti tapettu ihmisiä. Suomalaiset toisia suomalaisia.

Ajatus karkaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Syyriaan, Jemeniin, Ukrainaan, Bangladeshin jättimäisille pakolaisleireille, juuri nyt lapsiaan etsiviin äiteihin.

Näytelmänä 1918 Teatteri taistelussa on epätasainen. Esityksen painavimmaksi anniksi nousee sodan järjettömyyden näyttäminen ja lähihistoriastamme muistuttaminen.

Se on niin painava anti, että tietyn luettelomaisuuden antaa katsomossa anteeksi.

Ettei unohdeta Emmaa, Ainoa…

Nämä nimet ja numerot Tytöt 1918 -näytelmän käsiohjelmassa pysäyttävät:

Pispalan naiskaartia johti 18-vuotias torpan tytär Emma Oksala, plutoonan päällikkönä toimi Aino Ritoniemi, 18. Tampereen kolmen naiskaartin johdossa olivat myös Hilma, 24, Hilja, 18, Verna, 21, Ida, 20, Hanna, 18, Elsa, 18 ja Sylvi, 19.

Hennalan vankileirillä ilman eri tuomioita joukkoteloitetuista 218 punaisesta naisesta nuorimmat olivat vasta 14-vuotiaita.

Ne punaiset naiset joiden elämä ei päättynyt, kantoivat tappion painoa pitkään, kansalaisluottamuksen ja eläkkeen menetyksenä, työnsaannin vaikeutena, häpeänä.

Vain viikkoa ennen Tyttöjen ensi-iltaa taiteen valtionosuusjärjestelmää uusiksi laittava työryhmä tiputti pommin. Se esittää TTT:n rahoituksen radikaalia leikkaamista. Työryhmää johtava Jaakko Kuusisto kommentoi Aamulehden haastattelussa, ettei tiedä, ”mitä työväenteatteri tänä päivänä tarkoittaa”.

No, se voisi tarkoittaa esimerkiksi tätä. Juuri tämän tarinan kertomista, tällä volyymillä, juuri nyt, juuri tällä näyttämöllä.

Ettei unohdettaisi.

Teatteri taistelussa 1918. Tampereen teatteri. Käsikirjoitus ja ohjaus Anna-Elina Lyytikäinen. Kantaesitys 27.1. Viimeinen esitys Tampereen antautumisen vuosipäivänä 6. 4. 2018.

Tytöt 1918. Tampereen Työväen Teatteri. Käsikirjoitus ja ohjaus Sirkku Peltola Anneli Kannon Veriruusut-romaanin ja historian lähteiden pohjalta. Sävellys Eeva Kontu, laulujen sanat Heikki Salo, koreografia Marjo Kuusela. Kantaesitys 25.1.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Niskavuoren Heta on tullut Lahden kaupunginteatterissa ensi-iltaan.

Epätasa-arvoa ja katkeraa satoa Lahden kaupunginteatterin Niskavuoren Hetassa

Ella Pyhältö nähdään Aila Meriluodon roolissa.

Malja naisen itsenäisyydelle

Uusimmat

Veronika Honkasalo.

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

Perussuomalaiset kiittivät Riikka Purraa kukkaseppeleellä tämän pidettyä linjaqpuheensa sunnuntaina puoluekokouksessa.

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

Miina voi näyttää tältä maastossa.

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
04

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 
05

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025

Muuttuvat ajat, muuttuvat ajatukset – Tarja Halonen ja 12 muuta suomalaista kertovat, miten heidän ajattelunsa on muuttunut vuosien varrella

13.06.2025

Pikkuhuuhkajat oli lähellä kaataa Hollannin

13.06.2025

Elämänpuolustajan soturikunnia

12.06.2025

Kansanedustaja ihmettelee hallituksen taloudenpitoa: ”Rahaa ei ollut, kunnes sitä olikin”

11.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään