KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kajaanista kajahtaa: Kaupunginteatterin näytelmät puivat rohkeasti hankalia aiheitaan, pakolaisuutta ja maahanmuuttajien asemaa

Konkarinäyttelijä Esko Vatulalla on tulkittavanaan kolme vajaavaltaista hahmoa.

Konkarinäyttelijä Esko Vatulalla on tulkittavanaan kolme vajaavaltaista hahmoa. Kuva: Ia Samoil

Sirkku Peltolan ajankohtainen näytelmä Pässi toteutuu kevyin, muttei pinnallisin vedoin. Vieraat on loistoesimerkki teatterin yhteisöllisestä voimasta.

Veli-Pekka Leppänen
4.2.2019 17.00

Uusimpaan Pässi-näytelmäänsä Sirkku Peltola (s. 1960) on kirjoittanut yhteen varsin erilaisia elementtejä: maaseudun hoppuilematonta kuvastoa, siihen sekoittuvia salaisuuksia, lapsen huolta, paperittoman pakolaisen elämänhätää. Mutta aivan luontevasti ainekset solahtavat yhteen.

Helka-Maria Kinnusen Kajaanin kaupunginteatterille ohjaama Pässi värittyy alkuun komedian ulkoisin tunnusmerkein. On vitkaan pähkäilevää aikamiespoikaa, pulmia auton ja katonpaikkauksen kanssa, hassua sanailua, verhojen raosta kurkkivia emäntiä.

Ja on puhuva pässi, Jokke.

ILMOITUS
ILMOITUS

Huumorillisten puolten alta kuoriutuu pikkuhiljaa vakavampaa asiaa. Kepeät vinksahdukset korvautuvat jopa huutavin vääryyksin.

Konkarinäyttelijä Esko Vatulalla on tulkittavanaan kolme vajaavaltaista hahmoa. Yhdeksänvuotias Tinja-tyttö murehtii avioerolapsen ajatuksin; Jokke miettii pässin asemaansa; lampolassa piilotteleva Damir on Bagdadista paennut Filharmonian sellisti, jolta on evätty turvapaikka.

Vatula taipuu rooleihin moitteetta, myös Tinjan suruihin ja toiveeseen olla olematta vanhemmilleen ”mikään taakka”. Mieleenjäävintä on Damirin kuvaamana se, miltä tuntuu ”anoa toiselta ihmiseltä lupaa elää” – ja se, miten turhan turvapaikkahaun jälkeen jää ”apatia, tyhjyys, epätoivo”.

Siinä on Peltolan tekstin kovinta ydintä. Katso ihmistä – ihmisen omin silmin.

Sitä mukaa kuin juonirihmaston salat raottuvat, monipuolistuvat roolit. Sukulaisnaisten Hellän (Satu Turunen) ja Anitan (Sohvi Roininen) motiivit syvenevät, samalla kun aluksi vähän ohukais-paksukaismaiset kaverukset Hebu (Markus Virtanen) ja Leksa (Mika Silvennoinen) inhimillistyvät. Eläinlääkärikin (Perttu Hallikainen) saa yllättävää ulottuvuutta.

Helka-Maria Kinnunen ohjaa ilmavalla otteella, joskin aavistuksen loivaliikkeisesti. Pari reipasta kiihdytystä ei yhtään haittaisi pisimmissä kohtauksissa. Peltolan puhelias, monityylinen näytelmä ei suinkaan ole ongelmaton ohjata. On oikein, että Kinnunen ei päädy aukottoman synkkään versioon, vaikka sellaiseenkin painotukseen teksti antaisi aineksia.

Markku Hernetkosken lavastus on vaikuttava, tunnelmaltaan ja sävyiltään. Kääntöseinäinen näyttämö vaihtuu äkkiä, ilman taukoja, aivan uudenlaiseksi. Harri Leinosen luoma niukka äänimaailma ja Mikko Kemppaisen valot tukevat muutoksia hyvin.

Pässi on universaali maitotonkkanäytelmä. Panee ajattelemaan.

Sirkku Peltola: Pässi. Kajaanin kaupunginteatteriin ohjannut Helka-Maria Kinnunen. Lavastanut Markku Hernetkoski. Puvustanut Riitta Raunio. Valaissut Mikko Kemppainen. Äänet suunnitellut Harri Leinonen. Rooleissa Esko Vatula, Anita Ailio, Satu Turunen, Mika Silvennoinen, Markus Virtanen ja Perttu Hallikainen.

Samastumisen taidetta

Kainuussa toteutettu Vieraat-näytelmä on loistoesimerkki teatterin yhteisöllisestä voimasta. Ohjaaja Eino Saaren ja työryhmän hankkeeseen otti osaa satoja ihmisiä, todellisine tarinoineen ja uusine ideoineen. Koululaisia, pakolaisia, sosiaalityön asiakkaita ja ammattiväkeä.

Viime vuonna kootut materiaalit jalostuvat paitsi humaaniksi myös tiheätunnelmaiseksi esitykseksi.

Kyse on vieraudesta ja tuttuudesta, ”heistä” ja ”meistä” – ei kuitenkaan teorian yläilmoista silmäillen, vaan aivan lattiatasolta, ihmisten välillä. Maahanmuuttajaa kavahdamme ja syrjäytyneen torjumme, vierastamme miltei kaikkia, jotka erkanevat arjesta ja normaalista.

Ei siis ilmiönä mitään uutta juttua, mutta käsittelytavaltaan kyllä.

Näyttelijät Janne Kinnunen, Heidi Syrjäkari ja Vera Veiskola ovat täysin läsnä, sekä eri rooleissaan että persoonallisuuksina. Omat kokemukset välittyvät: Kinnunen kertoo kiertäneensä kauan puhumassa koulukiusatun lapsuudestaan ja tavanneensa tuhansia kohtalotovereita, Syrjäkari valottaa avioliittoaan maahanmuuttajan kanssa… Hyvin henkilökohtaista, hyvin toimivaa.

Radikaalia ja vaikuttavinta on tapa, jolla annetaan ääni kotimaastaan paenneille nuorille. Afganistanilainen haukkapoika, aleppolainen nuorimies, Somaliasta paennut äiti, ja heidän ymmärrettävät unelmansa: että voisimme elää normaalisti, että tulisin sähköinsinööriksi, että saisin lapseni ja mieheni taas luokseni.

Heidi Syrjäkari, Janne Kinnunen ja Vera Veiskola ovat täysin läsnä, sekä eri rooleissaan että persoonallisuuksina.

Heidi Syrjäkari, Janne Kinnunen ja Vera Veiskola ovat täysin läsnä, sekä eri rooleissaan että persoonallisuuksina. Kuva: Jani Liimatta

Yleisön ulkopuoliskatse vaihtuu kertojien tunteisiin ja kokemuksiin. On teatterin taikaa, miten esitys muutamissa kohdin hiipii aivan iholle – ja jopa alle.

Tärkeä puoli Vieraissa on, että katsanto ei rajoitu vain maahanmuuttajiin vaan yhtä lailla kuvan keskellä näkyvät yhteiskuntamme omat ”vieraat”: syrjäytetyt, päihde- ja mielenterveystoipujat, toimeentulotukiarmeija…

Näytelmä on monipolvinen, hauska ja ahdistava, ja loppuun saakka yllättävä. Pari ”yhteiskuntaopin tuntiakaan” eivät saarnaa millin vertaa, vaan antavat yhteiskunnan polarisaatiosta ytimekästä ajateltavaa.

Esitys on kuvataiteilija Membirin mietitysti lavastama. Pahvilaatikoista on kätevä rakennella korkeita muureja – ja sortaa ne taas alas. Näyttämökuvat täydentyvät kekseliäin äänin, valaistuksin ja savuin.

Näytelmän lopussa kysellään: ”Keiden tämä kaupunki on? Ketkä tänne ovat tervetulleita?” Kajaanista ja kainuulaisista kertoo paljon, että tällaisia kysymyksiä rohjetaan esittää avoimesti. Että peili asetetaan jokaisen eteen.

Ei ikävä kyllä onnistuisi vielä ihan joka kylässä.

Eino Saari ja työryhmä: Vieraat. Kajaanin kaupunginteatteri ja Vaara-kollektiivi 2019. Ohjaus Eino Saari. Koreografia Sonja Pakalén. Lavastus ja taidenäyttely Membir. Puvut Pirkko Paananen. Äänet Juho Lukinmaa. Valot Henri Pyy. Videot Jani Sourander ja Juho Lukinmaa. Näyttämöllä Janne Kinnunen, Heidi Syrjäkari ja Vera Veiskola.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Loikkarien tie esitetään näytelmässä lähes yksinomaan etappitienä, pakkotyöleiriltä seuraavalle.

Arvio: Muistopäivä-näytelmä nostaa näkösälle suomalaisten tuhon tien 1930-luvun Neuvostoliitossa – Tiede ja taide lyövät aidosti kättä

Hölmölä – suuri talousfoorumi esitettiin entisen Kauppakorkeakoulun juhlasalissa. Kuvassa Juho Uusitalo ja kuoro.

Talousshow kompastui komeissa kulisseissa

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään