KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Mielipide: sote-uudistus ja Uudenmaan erillisratkaisu

Sote-uudistuksen päätavoitteina Uudellamaalla tulee olla maakunnan asukkaiden yhdenvertaisuuden ja palveluintegraation turvaaminen.

Sote-uudistuksen päätavoitteina Uudellamaalla tulee olla maakunnan asukkaiden yhdenvertaisuuden ja palveluintegraation turvaaminen. Kuva: Lehtikuva/Jarno Mela

Harry Yltävä
29.10.2019 12.15

Uutta sote-erillisratkaisua selvitetään joko kuntayhtymäpohjalta, usean itsehallintoalueen pohjalta tai pohjalta, jossa Uusimaa olisi yksi yhtenäinen alue. Uudenmaan kunnat ovat julkisuudessa laajalti pitäneet esillä ajatusta usean itsehallintoalueen ratkaisusta.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on esittänyt Uudenmaan kuntajohtajien tukeman mallin, joka perustuu kuntapohjaiseen tuottamiseen kuntayhtymämallin pohjalta. Malli olisi epädemokraattinen, koska hallinto ei perustuisi maakunnan asukkaiden suoralla vaalilla valitsemaan hallintoon. Lisäksi vertikaalinen integraatio eli yhtenäisesti johdetut perustason ja erityistason hoitopolut eivät tässä mallissa toteudu. Tämä vaikeuttaa tai jopa estää kustannustehokkaiden hoitoketjujen toteuttamisen.

Malli olisi erityisen vaarallinen Uudenmaan pienemmille kunnille sekä talouden että demokratiavajeen takia. Malli johtaisi käytännössä tilaaja–tuottaja-malliin, jossa erikoissairaanhoito pois lukien maakunnat vain tilaisivat ja kunnat tuottaisivat. Hallitusohjelman lähtökohta on kuitenkin selvä: maakunnat sekä järjestävät että tuottavat. Myös tässä mallissa rahoitus tulisi kanavoida sote-tuottajille eli kunnille yhden maakuntahallinnollisen kanavan kautta. Rahoitusmallin luominen olisi tuskallista.

Usean itsehallintoalueen ratkaisun suurin este Uudellamaalla on hallitusohjelman selkeä kirjaus siitä, että sote-maakuntia on 18 kappaletta. Lisäksi perustuslaissa todetaan: ”Itsehallinnosta kuntaa suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”. Tällaista mallia voi esittää vain, mikäli hallitusohjelmaa muutetaan (tai muualle maahan muodostetaan maakuntia sama määrä vähemmän kuin Uudellemaalle tulee lisää) ja että vastaava lakimuutos tehdään. Käytännössä tästä seuraa, että Uuttamaata ei voi jakaa useammaksi itsehallintoalueeksi/maakunnaksi.

Vaikka kuntien tahtotila ratkaisun avainten pitämisestä omissa käsissä on Uudellamaalla vahva, on ratkaisun sopeuduttava hallitusohjelman ja perustuslain asettamiin reunaehtoihin. Mallin vakavin puute on, että se pirstoo sote-uudistuksen tärkeimmän periaatteen, erityistason ja perustason integraation.

Sote-uudistuksen päätavoitteina Uudellamaalla tulee olla maakunnan asukkaiden yhdenvertaisuuden ja palveluintegraation turvaaminen. Uusimaa on yhtenäinen maakunta. Sitä tulee johtaa keskitetysti, jotta nykyisestä kuntakohtaisen palvelujärjestelmän aiheuttamasta asukkaiden eriarvoisuudesta päästään eroon. Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon integraatio erikoissairaanhoidon kanssa on koko sote-uudistuksen ydin.

Maakunnan tuotantoaluejaon pohjaksi sopisi parhaiten nykyinen sairaanhoitoaluejako, jonka sisällä on jo tehty uudistuksella tavoiteltavia integraatioratkaisuja. Tuotantoaluejako olisi sama kuin väestön luontainen asiointi- ja työssäkäyntialue nyt on. Erityisesti pääkaupunkiseutu on yhtenäinen asiointi- ja työssäkäyntialue, ja olisi täysin keinotekoista jakaa Espoon, Helsingin ja Vantaan perustason palveluja nykyisen kuntajaon pohjalta.

Erikoissairaanhoidon ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen kokonaisvastuu ja pääosa tuottamisvastuusta tulee olla keskitetysti johdettu koko maakunnan kattavalla alueella. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) on tuottanut erikoissairaanhoidon palvelut tehokkaasti koko Uudenmaan alueelle. Palvelun pirstominen lisäisi kustannuksia ja loisi tarpeettoman kilpailutilanteen osaajista eri alueiden välille. Yhtenäisillä lääketieteellisillä ja muilla tukipalveluilla on niin ikään saavutettu merkittävää kustannushyötyä ja varmistettu palvelun laatu. Muun muassa laboratoriopalveluiden osalta tuotantokustannukset ovat hyvin volyymisidonnaisia, joten tuottamalla palvelut koko alueelle saadaan yksikkökustannuksia selvästi laskettua. Yhtenäinen palvelutuotanto mahdollistaa myös potilaille laboratorio- ja kuvantamispisteiden käytön koko alueella kotikunnasta riippumatta.

Uudellamaalla olisi siten luontevinta muodostaa pääkaupunkiseudun, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan ja Länsi-Uudenmaan tuotantoalueet. Maakunnan hallinnon tulee perustua suoralla vaalilla valittuihin elimiin ja verotusoikeuteen.

Rahoitusvastuun pitää koko maassa jakautua tulojen ja muun maksukyvyn mukaan sekä palvelutarpeen mukaan, ei lainkaan sen mukaan, minkä maakunnan alueella ihmiset asuvat. Rahoitusjärjestelmän on oltava valtiollinen, ja maakuntien rahoitus tulisi sekin kerätä osana tätä valtakunnallista järjestelmää. Sekä kuntapohjaiseen tuottamiseen että useisiin itsehallintoalueisiin perustuva malli olisi hyvin vaikea sovittaa tähän rahoitusmalliin.

Harry Yltävä

Vasemmistoliiton sote-työryhmän jäsen, Raasepori

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mielipide: Progressiivista ulkopolitiikkaa!

Suurin syy perussuomalaisten vaalitappioon oli puheenjohtaja Purra

Hyvinvointialueiden päättäjillä ja johdolla on vastuu potilasturvallisuudesta – säästöjen vaikutuksia pidettävä silmällä

Lukijalta: Suomella on edessään valinta – Seurata Britannian tietä tai pitää luonnonvarat julkisessa omistuksessa

Uusimmat

Hanna Sarkkinen eduskunnan täysistunnossa keskiviikkona 1. lokakuuta.

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

Suomeen on kokoomusjohtoisen hallituksen aikana tullut noin 82¿000 työtöntä lisää, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen sanoo.

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

JHL:n toimialajohtaja Mari Keturi.

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

Alle 25-vuotiaita työttömiä työnhakijoita oli 36¿800, eli 5¿200 enemmän kuin vuosi sitten elokuussa.

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 
03

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
04

Tässä syy, miksi alipalkkaus saa rehottaa vuodesta toiseen: eduskunnassa on porvarienemmistö

 
05

Ministerin turha lässyttää Turun telakasta, kun hallitus ei puutu lainsäädännöllä väärinkäytöksiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Lapsityövoiman hyväksikäyttö lähes puolitettu 2000-luvulla, suurin haaste kaakaon tuotanto

01.10.2025

Veronika Honkasalo: ”Keskitymme siihen, että saisimme hallituksen kaadettua”

01.10.2025

Palestiina pitää tunnustaa, mutta se ei yksin riitä, Mai Kivelä sanoi vasemmistoliiton ryhmäpuheessa välikysymyskeskustelussa

30.09.2025

Juha Pitkänen Savo-Karjalasta uusin ehdokas vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi

30.09.2025

”Laaja joukko ihmisiä tekee Suomessa töitä jopa orjuuden kaltaisissa oloissa” – Teollisuusliitto lähettää lukemista kansanedustajille

30.09.2025

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

30.09.2025

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

30.09.2025

Muistokirjoitus: Harri Merisaari 1942–2025

30.09.2025

Suomen tunnustaminen itsenäisenä valtiona oli kaukana suoraviivaisesta prosessista

30.09.2025

Hallitus kiristämässä työntekijöiden hyväksikäytön rangaistuksia, mutta alipalkkauksen kriminalisointi puuttuu

29.09.2025

Raportti: Euroopan luonnon tila on surkea – vaarantaa talouden, terveyden ja turvallisuuden

29.09.2025

Mikä meitä estää syömästä kasviksia?

29.09.2025

Rokkiin keskittyvä elämäkerta sivuuttaa Atte Blomin roolin taistolaisuuden soundtrackin julkaisijana

28.09.2025

Afrikka haluaa jättää kädenjälkensä YK:n ilmastopuitesopimukseen – Agroekologiasta afrikkalainen ratkaisu

28.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään