KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kirjat

Eino Santanen rikkoo rajoja ja antaa kyytiä kapitalismille

Novellikokoelma rakas kapitalismi pilkku on Eino Santasen ensimmäinen proosateos. Aiemmin hän on julkaissut viisi runoteosta.

Novellikokoelma rakas kapitalismi pilkku on Eino Santasen ensimmäinen proosateos. Aiemmin hän on julkaissut viisi runoteosta. Kuva: Teos/Stefan Bremer

Kapitalismi vyöryy nyt kaikkialla. Siitä on tullut niin ilmiselvä asia, ettemme usein edes havaitse sitä.

Ville Ropponen
5.7.2020 16.03

Runoilija Eino Santanen (s.1975) tarttuu ideologiaa kraivelista. Rakas kapitalismi pilkku on proosan rajoja rikkova teos, jonka 13 tekstiä viiltävät aikakautta ja talousjärjestelmää.

Santanen liittyy kirjallisuutemme uuteen kapitalismikriittiseen suuntaukseen Johannes Ekholmin ja Pontus Purokurun seuraan. Viisi runokokoelmaa aiemmin julkaissut Santanen käsittelee taloutta, teknologiaa ja some-ilmiöitä myös runoteoksessaan Yleisö (2017). Ensimmäisessä proosakirjassaan hän ponnistaa poliittisista, käsitteellisistä ja esteettisistä lähtökohdista – esiin kuoriutuu väkevä teos.

Santasen musta satiiri pyllistää psykologisoivalle kerronnalle ja ”uskottavuudelle”. Hirtehishuumori kannattaa teoksen äkeää tendenssiä, joka vähemmän taitavan kirjoittajan käsissä tuntuisi alleviivaavalta. Teoksen eetos taipuu nihilismiin, jopa ihmisvihaan, mutta kyse on fossiilikapitalismin tuottamasta nihilismistä ja ihmisvihasta. Ratkaisua Santanen ei tarjoa. Tai ehkä viimeisen novellin viittaus ihmisten väliseen yhteisöllisyyteen luo arkaa toivoa?

ILMOITUS
ILMOITUS

Kokeellisuutta pudotuspeleissä

Tietyin varauksin Santasen kokeellista otetta voisi verrata Harry Salmenniemen novellistiikkaan. Yhteiskuntafilosofiselta puolelta mieleen tulevat Eetu Virénin kirjoitukset.

Santanen perkaa kapitalismin hyötyjien ja uhrien osaa, mutta huomio keskittyy kielen- ja symbolien käyttöön, jolle mikä tahansa ideologia rakentuu.

Kertomuksessa Trickle down chicken kohdataan pätkätyöläinen, jatkuvasti epävarmoista nälkäpalkkioistaan kamppaileva mies, joka esittää työkseen jättimäistä kanaa. Hänen toimenkuvansa on nokkia yritysten sidosryhmätilaisuuksissa pöydiltä tippuvia muruja.

Erään kulttuurialan säätiön hallituksessa näyttää muun työelämän tapaan kulttuurielämää mädättävät tähtikultin, pudotuspelien ja pröystäilyn kasvot.

Santanen hyödyntää modernismin ja postmodernismin tyylikeinoja. Tarinoissa on tahallisia virheitä: katkeava virke toistuu, sanoista jää pois kirjaimia tai sanojen päälle penetroituu vierasta sanaa, välimerkkejä tai numeroaineista. Näin teksti paitsi korostaa materiaalisuuttaan ja rikkoo todellisuusilluusiota myös näyttää kuinka kirjallisuus on aina törmäilevien diskurssien painimolski.

Kielivirheet, väärin kuulemiset ja Touretten oireyhtymää muistuttavat, tekstiin tunkeutuvat hävyttömyydet, luovat komiikkaa.

Kapitalismi ja koneellistuminen

Santasen teoksessa kapitalismi on viety loogiseen ääripisteeseensä, teknologinen koneisto liikuttaa henkilöitä kuin marionetteja. Yhteiskunnan teollistava vaikutus siirtää uutta elämää hyödyn piiriin. Järjestelmä perustuu eläinten, elonkehän ja alipalkatun työvoiman automatisoidulle murhaamiselle ja hyväksikäytölle.

Santasen musta satiiri pyllistää psykologisoivalle kerronnalle ja ”uskottavuudelle”.

Santasen henkilöt elävät markkinadarwinistisen julmassa maailmassa, joka tuntuu äkkiseltään absurdilta, mutta alkaa kylmäävästi muistuttaa nykytodellisuutta. Ihmisistä on tullut jatkuvasti kännykkäkameroilla itseään kuvaavia tuotekehikkoja, jotka toistavat automatisoituja tekoja. Henkilöt kiistelevät ”kuvaruumiidensa” käyttöoikeudesta ja laskeskelevat työsuoritustensa ja pykäämiensä tuotteiden arvoa. Teoksen loppupuolella ihmiset ovatkin jo muuttuneet roboteiksi.

Proosapalassa Me nostamme katseemme tavataan jopa kirjailijarobotti ”Eino Santanen” ja sätitään kirjallisuuden muuttumista teollisuudeksi.

Konkretia vyöryy päälle

Taistelukenttä on teoksen avaintekstejä. Siinä asuntonäyttöä luullaan paikkasidonnaiseksi performanssiksi. Erehdys muuttaa yksiön taistelukentäksi, jossa ottelevat novellin päähenkilön kirjoittamat hahmot.

Santanen viittailee formalisti Viktor Šklovs-kiin, jonka kehittämä outouttamisen tekniikka onkin ahkerassa käytössä. Šklovskin tunnetun ajatuksen mukaan taide on kielenkäytön automaatioiden purkamista. Toinen taideteoreettinen lähtökohta on konkretismi.

Taistelukenttä päättyy siihen, kun 18 sivua kapitaaleilla kirjoitetun sanan NURMENVIHREÄ variaatiota vyöryy tukahduttamaan eturyhmien taistelun.

Niminovelli rakas kapitalismi pilkku taas vyöryttää esiin omistaja- ja työnantajaluokan edustajan härskiä monologia. Tulee selväksi, että fossiilikapitalismille ihmisetkin ovat vain jätettä. Kapitalisti julistaa valmiutensa nuijia ”roskaväki”, mutta luhistuu nyyhkytyksiin ilmastoahdistuksen kourissa, pelätessään, ettei vauraus pelastakaan häntä lopunajan tulvilta.

Eino Santanen: rakas kapitalismi pilkku. Teos 2020. 201 sivua.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

Kohti uutiserämaiden Suomea – lehdistö on kohta yhtä keskittynyttä kuin kauppa

Kuolemasta tietokirjan kirjoittanut Tiina Raevaara kääntäisi huomion elämän pidentämisestä sen parantamiseen

Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.Pentti Raittila perkasi vasemmiston historiaa – Hämeen Yhteistyö -sanomalehti ja kaksi journalistia heijastivat SKDL:n linjoja ja riitoja.

Punaisella Tampereella asiat menivät eri tavalla – Uutuuskirja valottaa historiaa lehtimiesten kautta

Uusimmat

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

Kuvituskuvassa Bukelen vastainen mielenosoitus San Salvadorissa. Kansalaisyhteiskunnan tila käy yhä ahtaammaksi Latinalaisessa Amerikassa. Useat maat ovat säätäneet lakeja, jotka tekevät kansalaisjärjestöjen toiminnasta vaikeampaa tai suorastaan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana lakeja on säädetty muun muassa Venezuelassa, Paraguayssa, Perussa ja El Salvadorissa.

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 
05

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään