KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

”Rahan heittämistä rotankoloon”: F-35-hävittäjän hinta hiertää Yhdysvalloissa

Yhdysvaltain ilmavoimien komentaja antoi helmikuussa ymmärtää, että F-35-hävittäjien tilausmäärä saattaa pienentyä.

Yhdysvaltain ilmavoimien komentaja antoi helmikuussa ymmärtää, että F-35-hävittäjien tilausmäärä saattaa pienentyä. Kuva: All Over Press

Yhdysvalloissa saatetaan kovan hinnan vuoksi vähentää Suomen tulevissa hävittäjäkaupoissa vahvoilla olevan koneen hankintamäärää.

Arto Huovinen
14.3.2021 12.03

Hävittäjäkone F-35 Lightning II Joint Strike Fighter on historian kallein asejärjestelmä. Sen elinkaarikustannuksiksi Yhdysvaltain veronmaksajille on arvioitu 1 600–1 700 miljardia dollaria. Jälkimmäinen summa vastaa yli 1 400 miljardia euroa.

F-35 on vuosien varrella kohdannut monenlaista arvostelua. Hinnan lisäksi sen suorituskykyä on sanottu ylimainostetuksi ja koneessa on havaittu lukuisia vikoja.

Viime perjantaina asiaan puuttui kovin sanoin edustajainhuoneen puolustusvaliokuntaa johtava demokraattien Adam Smith. Smithin mukaan pitäisi ”lakata heittämästä rahaa tuohon rotankoloon”. Smith kysyi, voitaisiinko välttyä käyttämästä ”niin paljon rahaa niin alhaiseen suorituskykyyn”.

ILMOITUS
ILMOITUS
F-35-koneella on erittäin suuret käyttökustannukset.

Vain pari viikkoa aikaisemmin Yhdysvaltain ilmavoimien komentaja Charles Brown sanoi, että ilmavoimat on tekemässä uuden selvityksen siitä, miten vanhentuvat F-16-hävittäjät korvataan. F-35:n on ollut määrä olla se korvaaja.

Brownin mukaan ”et aja Ferrarillasi joka päivä töihin, ajat sillä vain sunnuntaisin”. Tällä hän viittasi siihen, ettei F-35:n ominaisuuksia tarvita kaikkiin tehtäviin, kuten tavanomaiseen ilmatilan valvontaan.

Talouslehti Forbes tulkitsi Brownin myöntäneen, että F-35 on epäonnistunut kone.

Hinta ei ole koko hinta

F-35:n virallista hintaa on saatu pudotettua. Tuorein hinta ilmavoimien F-35A-versiolle on viime syksynä ilmoitettu 77,9 miljoonaa dollaria kappaleelta.

Tämä ei kuitenkaan ole koko hinta. Se sisältää vain itse lentokoneen valmistamisen. Riippumaton Project On Government Oversight (POGO) ottaa mukaan virallisista budjettiasiakirjoista löytyvät kokonaiskustannukset, joihin sisältyvät muun muassa koneen lisävarusteet, lentosimulaattorit sekä huollon ja tukitoimintojen pystyttäminen.

Tällä tavalla laskettuna F-35A:n kappalehinnaksi tulee 110 miljoonaa dollaria, merijalkaväen F-35B:n hinnaksi peräti 135 miljoonaa ja laivaston F-35C:n 117 miljoonaa. Nämä hinnat siis todella tarkoittavat vain yhden koneen hintaa.

POGO esittää vertailukohdaksi Sveitsiin tarjotut 40 F-35-hävittäjää, joiden kappalehinnaksi on laskettu 164,5 miljoonaa dollaria. Tähän sisältyvät edellä mainitut kulut sekä varaosat, ohjukset ja pommit.

Tulevaisuudessa Lockheed Martinin valmistaman F-35:n hintaa nostaa edelleen se, ettei kone ollut käyttöön otettaessa vielä täysin valmis. Tämän vuoksi se tarvitsee tavanomaista sotilaskonetta enemmän modernisointia, kun luvattuja ominaisuuksia tuodaan valmistettaviin koneisiin mukaan yksi kerrallaan ja ne lisätään jälkeenpäin jo käytössä oleviin.

F-35A otettiin käyttöön vuonna 2015, B-versio 2016 ja C-versio 2019. Kaikkiaan koneita on tähän mennessä valmistettu runsaat 620. Kolme Yhdysvaltain ja yksi Japanin käytössä olleista koneista on tuhoutunut onnettomuuksissa.

Kalliit käyttökustannukset

Yhdysvalloissa asehankinnat ovat myös siltarumpupolitiikkaa. Esimerkiksi F-35:n osien valmistaminen on hajautettu lukuisiin osavaltioihin. Näin osavaltioiden kongressiedustajilla on kannuste pitää työllisyyssyistä kiinni valmistuksen jatkumisesta. Lisäksi yhtiöt voitelevat poliitikkoja kampanjalahjoituksilla.

Yhdysvalloissa käydyssä keskustelussa on kiinnitetty huomiota myös F-35:n erittäin kalliisiin käyttökustannuksiin. Koneen ylläpito on niin hintavaa, että yksi lentotunti maksaa 36 000 dollaria. Korvattavalla F-16:lla vastaava kustannus on 22 000 dollaria.

F-35-kone otettiin käyttöön vuonna 2015.

F-35-kone otettiin käyttöön vuonna 2015. Kuva: All Over Press/Larry Marano

Lockheed on väittänyt, että se saa pudotettua käyttökustannukset 25 000 dollariin vuoteen 2025 mennessä. Monet suhtautuvat siihen epäillen.

Yhdysvaltain ilmavoimat on suunnitellut tilaavansa yli 1 700 F-35:ttä. Jos tilausmäärää vähennetään, vaihtoehtoina korvaajaksi on kokonaan uuden koneen suunnittelu tai rakentaminen jonkun vanhemman koneen pohjalle.

Uuden koneen suunnittelu on erittäin kallista ja vie paljon aikaa. F-35-hävittäjään johtanut projekti alkoi jo vuonna 1993 ja Lockheed Martin valittiin valmistajaksi vuonna 2001.

Ilmavoimien hävittäjärahoista kilpailee myös Boeingin F-15EX. Se on vanhan F-15:n pohjalta suunniteltu uusi versio. Viime kesänä päätettiin hankkia kahdeksan tällaista konetta, ja harkittavana on 144 koneen lisätilaus. Kappalehinta koneelle on 150 miljoonaa dollaria.

Tilausmäärät vähenevät?

Koska asehankinnat ovat erittäin kalliita, mukana on isolla rahalla lobbaamista. Pari vuotta sitten epäiltiin, että silloinen apulaispuolustusministeri, aiemmin Boeingin johtoon kuulunut Patrick Shanahan olisi edistänyt Boeing F-15EX:n tilaamista. Shanahan sai lopulta puhtaat paperit.

Pyöröovi hallinnon ja aseteollisuuden välillä on jatkuva ongelma, josta ei ole vapaa myöskään Joe Bidenin hallinto. Biden vallitsi puolustusministerikseen Lloyd Austinin, joka viime vuodet on ollut aseyhtiö Raytheonin hallituksen jäsen. Lisäksi Austin lopetti kenraalinuransa vasta vuonna 2016, ja tarvitsi kongressilta erivapauden voidakseen ottaa puolustusministerin viran vastaan. Normaalisti vaaditaan väliin seitsemän vuoden karenssiaika.

Yhtenä F-35:n ongelmien syynä pidetään sitä, että samaan koneeseen on yritetty yhdistää liian monta ominaisuutta. Suunnitteluvaiheessa pidettiin nerokkaana ja kustannuksia säästävänä ratkaisuna sitä, että sama runko on pohjana eri aselajien hävittäjälle.

Ilmavoimien versio käyttää normaalisti kiitorataa, laivaston versio toimii lentotukialuksilta ja merijalkaväen versio on pystysuoraan nouseva ja laskeutuva. Viimeksi mainittu ominaisuus on nostanut kaikkien versioiden rungon painoa ja vaikuttanut kaikkien versioiden lento-ominaisuuksiin.

Merijalkaväki ilmoitti jo vuosi sitten pienentävänsä F-35-koneiden laivueiden koon 16:sta 10:een koneeseen. Hankittavien koneiden määrä saattaa pudota 420:sta 312:een.

Laivaston oli tarkoitus lopettaa Boeingin F/A-18E/F Super Hornetien tilaaminen jo vuonna 2015. Kun F-35 kuitenkin jatkuvasti viivästyi, tilasi laivasto viime vuonna 78 Super Hornetia lisää.

Suomella harkinnassa

Super Hornet ja F-35A ovat molemmat mukana Suomen valitessa seuraavaa hävittäjäänsä. Lisäksi tässä HX-hankkeessa ovat mukana ruotsalainen Saab Gripen, yhteiseurooppalainen Eurofighter ja ranskalainen Dassault Rafale. On näyttänyt siltä, että vahvimmilla olisi juuri F-35.

Yhdysvaltain tuotantomäärät vaikuttavat ulkomaisiin tilaajiin siten, että valmistuksen yksikkökustannukset ja ylläpitokustannukset voivat nousta myös niiden osalta.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kuivat alueet kasvavat ja pohjavedet ehtyvät – Mitä Syyriassa tapahtuu nyt, voi tapahtua pian muuallakin

Nälkää näkee aiempaa harvempi ihminen, kertoo SOFI 2025 -raportti. Kuvassa perulaisnaisia perunaviljelmillään.

Nälkä vähenee Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla, mutta ei kaikilta

Drilli aitauksen reunalla Drill Ranchissa. Vankeudesta pelastettujen drillien määrä on kasvanut 90:stä 600:een.

Pieni apinatarha taistelee uhanalaisen drillin säilyttämiseksi Nigeriassa

Naiset kuorivat ja pilkkovat mangoja valtion omistamassa pienyrityksessä Villarojassa, Artemisan maakunnassa Länsi-Kuubassa. Uusi työlaki kuroo umpeen miesten ja naisten palkkaeroja.

Uusi työlaki suojaa kuubalaisia irtisanomisilta ja riistolta

Uusimmat

Camilla Grebe ei ole saanut hyytävää tunnelmaa Pimeyden polkuihin.

Camilla Grebe on niin hyvä, että häneltä lukee sujuvasti huonommankin kirjan

Hallituksen veronkevennykset painottuvat selvästi kaikkein suurituloisimmille.

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

Naisten ja miesten välinen palkkaero kutistuu 0,2 prosenttia vuodessa

Pinja Vuorisen seuraaja valitaan huomenna lauantaina.

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Honkasalo Juusolle: Miksi perussuomalaiset ja oikeistohallitus haluavat irtisanoa lisää suomalaisia hoitajia?

 
02

Kommentti: Keskisarja provosoi persut nousuun ja häipyi sitten puuhailemaan omiaan, koska eduskunnassa on ”aika vähän mitään hyödyllistä tekemistä”

 
03

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

 
04

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
05

Vasemmistoliiton kannatus on ulottunut kaikkiin väestöryhmiin

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kun todellisuus ei taivu Orpon toiveisiin, hallitus haluaa silotella sitä viestinnällä

30.10.2025

Katja Syvärinen valittiin eurooppalaisen ay-liikkeen naiskomitean varapuheenjohtajaksi

30.10.2025

Helsingin Vasemmisto budjettisovusta: Eriarvoisuuden torjuntaa ja panostuksia liikuntaan

30.10.2025

Verottajan tehovalvonta paljasti 11 miljoonaa maksamattomia veroja ravintola-alalla

30.10.2025

Minja Koskela: Oikeisto haluaa ideologisista syistä maksimoida rikkaiden käteenjäävät tulot

30.10.2025

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

30.10.2025

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

29.10.2025

Pöytäkirja vahvistaa: SDP ja kokoomus korottavat HSL:n lippujen hintoja seuraavat neljä vuotta

29.10.2025

Oikeuskansleri näpäytti oikeusministeriä – Lohikoski: Tärkeä muistutus

29.10.2025

Eroa Kaisa Juuso, Lapin Vasemmisto vaatii

29.10.2025

Hyvätuloisten verot kevenevät ensi vuonna ”ennätyksellisesti”, kertoo Labore

29.10.2025

Velkajarrusta tulee työntekijöille palkkajarru, varoittaa Teollisuusliiton Lehtonen

29.10.2025

Törkeää helsinkiläisten sumutusta, vasemmistoliitosta kommentoidaan HSL:n lippujen hintojen korotusta

28.10.2025

Li Andersson Juuso-gatesta: Häpeävätkö Suomen hallituksen ministerit omaa politiikkaansa?

28.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään