KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Somalian merirosvot yllättivät röyhkeydellään

Italialainen sotalaiva saattamassa Somaliaan ruoka-apua vievää kauppalaivaa lokakuun lopussa.

Italialainen sotalaiva saattamassa Somaliaan ruoka-apua vievää kauppalaivaa lokakuun lopussa. Kuva: Lehtikuva/ PO LUIGI COTRUFO

Aasian maat alkavat jo huolestua kilpailukyvystään, jos Somalian merirosvot pakottavat rahtilaivat kiertämään pari viikkoa kauemmin vievää reittiä Eurooppaan.

ARTO HUOVINEN
21.11.2008 9.00

Somalian merirosvot ylittivät kansainvälisen uutiskynnyksen ensimmäistä kertaa joulukuussa 2005, kun he yrittivät kaapata risteilyalus Seaborn Spiritin. Viime kuukaudet ovat nostaneet huomion aivan uudelle tasolle: saaliiksi joutui ensin syyskuussa ukrainalainen rahtilaiva Faina, jonka lastiin kuuluu 33 panssarivaunua, ja sitten tällä viikolla saudiarabialainen supertankkeri Sirius Star, jonka öljylastin arvo on yli 100 miljoonaa dollaria (79 miljoonaa euroa).

Sirius Starin kaappaus ällistytti monet asiantuntijat, jotka olivat uskoneet, että korkealaitaiset jättitankkerit ovat aivan liian suuria kohteita merirosvoille. Lisäksi hyökkäys tapahtui 450 meripeninkulman (yli 800 kilometrin) päässä rannikosta, kaksi kertaa kauempana kuin mikään aikaisemmista iskuista.

Myös määrällisesti Somalian merirosvojen toimeliaisuus on kasvanut. Kun hyökkäyksiä viime vuonna tehtiin 25, tänä vuonna niitä on tähän mennessä ollut jo lähes sata. Niistä nelisenkymmentä on onnistunut. Merirosvojen arvioidaan keränneen varustamoilta lunnasrahoina tänä vuonna vähintään 30 miljoonaa dollaria.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kalastajista
merirosvoiksi

Somalian rannikko onkin ottanut vaarallisimman merialueen paikan Malakansalmelta, jota Indonesian, Malesian, Thaimaan ja Singaporen yhteispartiointi on pystynyt rauhoittamaan.

Somalia on vuodesta 1991 lähtien ollut ns. romahtanut valtio, jossa ei ole toimivaa keskushallitusta. Somalia on jakautunut kolmeen osaan, Somalimaahan, Puntmaahan sekä varsinaiseen Somaliaan, jossa sijaitsee pääkaupunki Mogadishu. Eikä Somalian virallisella hallituksella juuri muuta olekaan kuin hatarasti pääkaupunki – ja sekin vain etiopialaisten joukkojen tuella.

Tästä laittomuuden ja hallitsemattomuuden tilanteesta on merirosvojen ollut hyvä ponnistaa. Mutta ovat sitä käyttäneet hyväkseen muutkin. Kalastuslaivat ympäri maailmaa – esimerkiksi Espanjasta ja Ranskasta sekä niinkin kaukaa kuin Taiwanista – pyytävät laittomasti tonnikalaa Somalian aluevesillä. Tämän saaliin vuosittainen arvo on jopa 300 miljoonaa dollaria, siis paljon enemmän kuin mitä merirosvot ovat käärineet kokoon.

Monet merirosvoista ovatkin alunperin kalastajia, jotka aloittivat keräämällä ”suojelurahaa” ulkomaisilta kalastusaluksilta. Seuraava askel oli varsinainen merirosvous, jolla pystyy ansaitsemaan paikallisissa oloissa satumaisia summia suhteellisen pienellä riskillä.

Merirosvoilla on vetoa, kun mahdollisuudet lailliseen ansaitsemiseen ovat vähissä.

Houkuttelevaa saalista lipuu merellä jatkuvasti. Adeninlahden kautta kulkee vuosittain 16 000 laivaa.

Liitto jyrkkien
islamistien kanssa

Kun Islamilaisten tuomioistuinten liitto (UIC) piti valtaa eteläisessä Somaliassa, se yritti kitkeä merirosvousta ja onnistuikin siinä osittain. Sekavat olot palasivat, kun Somalian pakolaishallitus nousi etiopialaisjoukkojen tuella valtaan 2007.

Nyt keskenään taistelevat islamistikaartit, hallitus ja rikolliset muodostavat sotkuisen vyyhdin. Jotkut kiinni saadut merirosvot ovat sanoneet, että alueen viranomaisille (siellä missä sellaisia on) maksetaan lahjuksina 30 prosenttia ryöstösaaliin arvosta.

UIC:ta on alettu nimittää maltillisiksi islamisteiksi sen jälkeen, kun vahvimmaksi ovat nousseet al-Shabab-islamistit. Brittiläisen Jane’s -analyysiyhtiön mukaan al-Shabab on solminut liiton merirosvojen kanssa.

Merirosvot salakuljettavat Eritreasta aseita, varusteita ja ulkomaisia taistelijoita al-Shababille. He myös maksavat osan voitoistaan al-Shababille, jolta ne saavat kehittyneitä aseita. Al-Shabab on myös pystynyt järjestämään merirosvoille tukikohtia etelästä, jossa nämä ennen olivat heikommilla. Lisäksi merirosvot kouluttavat al-Shababille omia merivoimia Sri Lankan tamilitiikerien malliin.

Lisäriesa
talouskriisissä

Varustamoille merirosvouksen lisääntyminen on merkinnyt sitä, että ne joutuvat maksamaan viimevuotiseen verrattuna kymmenkertaisia vakuutusmaksuja purjehtiessaan Somalian lähivesillä.

Kaikkiaan Somalian merirosvouksen arvellaan aiheuttaneen tänä vuonna ulkomaailmalle 60–70 miljoonan dollarin kustannukset. Tämä on vielä hyttysen ininää pankkikriisiin kuluneisiin summiin verrattuna.

Mutta pelkona on, että merirosvouksesta kasvaa talouskriisiä pahentava lisäkulu. Jos laivayhtiöt alkavat siirtää kuljetuksiaan kiertämään Afrikan eteläkärjen kautta, siitä koituu keskimäärin 15 päivää lisää matka-aikaa Aasiasta Eurooppaan.

Lisäkustannukset siirtyvät tuotteiden hintoihin. Aasian maat, kuten Etelä-Korea, pelkäävät jo tosissaan tämän vaikutusta kilpailukykyynsä.

Merirosvous vaikeuttaa entisestään muutenkin vaikeuksissa olevia avustuskuljetuksia Somaliaan, jossa puolet väestöstä tarvitsisi ruoka-apua.

Jos täydessä lastissa olevien tankkilaivojen kaappaaminen jatkuu, on aina olemassa myös suuren ympäristöonnettomuuden vaara.

Kaiken kukkuraksi länsimaissa pelätään, että osa ryöstöjen tuotosta valuu al-Shababin kautta terroristien rahoittamiseen – mitä turvallisuusasiantuntijat pitävät paljon pahempana kuin pelkkää rosvopäälliköiden iloisen elämän kustantamista.

Merirosvojen
varustus kehittyy

Merenkulusta riippuvaiset maat ovat vastanneet uhkaan lähettämällä sotalaivojaan alueelle. Niitä on nyt ainakin yhdeksästä maasta, mm. Euroopasta, Yhdysvalloista, Venäjältä ja Intiasta. Joulukuun puolivälissä pitäisi EU:n yhteisen laivasto-osaston tulla Naton nimissä toimivien alusten tilalle.

Sotalaivojen on tarkoitus taata kauppa-aluksille turvallinen reitti Adeninlahdella. Niitä ei kuitenkaan riitä edes tämän väylän täydelliseen vartioimiseen, puhumattakaan koko Somalian yli 3 500 kilometriä pitkästä rannikosta.

Sirius Starin kaappaus osoitti, että merirosvot pystyvät uhkaamaan liikennettä jo laajalla alueella Intian valtamerta.

Mitä enemmän merirosvot saavat saalista, sitä enemmän he pystyvät investoimaan iskukykynsä kehittämiseen edelleen. Jo nyt varusteisiin kuuluvat satelliittipaikantimet ja -puhelimet, rynnäkkökiväärit ja singot. Merirosvojen emäalukset kuljettavat avomerelle tehokkaita pikaveneitä, joilla varsinainen kaappaus suoritetaan.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kulkukoirat kuuluvat Intian ja naapurimaiden katukuvaan.

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Verenpainetta mitataan Intian Mannin kaupungin terveysasemalla.

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

Uusimmat

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

14.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään