KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Lukijoilta

Miten sana sosialismi tulisi ymmärtää?

Kalevi Suomela
4.12.2009 12.00

”Hyvinvointivaltio ei ole sosialismia”, sanoo ruotsalainen Daniel Ankarloo, jonka ajatuksia Laura Tuominen esitteli Viikkolehdessä (13.11.). Ankarloo sanoutuu irti myös ruotsalaisen työväenliikkeen perinteisestä käsityksestä, joka on katsonut kansankodin rakentamisen olleen ”tie sosialismiin hyvinvointireformien kautta”. Työväenliikkeen tavoitteena tulisi kuitenkin Ankarloon mielestä olla ”sosialismi ja työväenluokan voimaantuminen”.

Entäpä, jos sekä Ankarloon itsensä ajattelu että hänen kritisoimansa ruotsalaisen työväenliikkeen perinne johtavat molemmat ylitse pääsemättömiin ongelmiin ja lopulta umpikujaan pyrittäessä löytämään se paikka tai asia, jonka nimilapuksi termi ’sosialismi’ voidaan tänä päivänä luontevasti liimata?

Sosialistisessa kirjallisuudessa Karl Kautskyn teksteistä alkaen sosialismi on määritelty tuotantovälineiden yhteiskunnalliseksi omistukseksi. Käytännössä sen on ymmärretty tarkoittavan kansantaloutta, jossa etenkin pankit, vakuutuslaitokset ja raskas teollisuus ovat valtion omistuksessa. Valtio-omistuksen rinnalla on katsottu voivan olla olemassa myös kunnallista ja osuustoiminnallista omistusta. Pienyritteliäisyyden harjoittajina myös yksityisten perheyritysten on yleensä katsottu voivan olla sallittuja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Jos pidetään tiukasti kiinni sosialismin käsitteen edellä sanotusta – yleisyytensä ja vakiintuneisuutensa vuoksi ehkä klassiseksi ymmärretystä – määrittelystä, hyvinvointivaltio todellakaan ei ole sosialismia, eikä myöskään tie sosialismiin, koska tunnetuissa hyvinvointivaltioissa (kuten Ruotsissa ja Suomessa) kaikenlaiset yritykset ovat pääsääntöisesti yksityisesti omistettuja.

Hyvinvointivaltiolla tarkoitetaan julkista valtaa, joka kustantaa (tai ainakin subventoi) verovaroin kansalaisille hyvinvointipalveluja – ei siis enää vain ylläpidä poliisia ja armeijaa. Riippuen siitä, miten paljon ja minkälaisia hyvinvointipalveluja julkinen valta kustantaa, hyvinvointivaltioita voi olla erilaisia – ja kansalaisten hyvinvoinnin tosiasiallisina tuottajina hyvinkin eritasoisia.

Vaikka hyvinvointivaltiot siis eivät ole sosialismia, ne ovat Euroopassa ammatillisen työväenliikkeen ja sosialistisen poliittisen liikkeen määrätietoisen yhteistyön historiallisia saavutuksia. Voidaanko siis sanoa, että ne ovat sosialistisen politiikan saavutuksia? Kyllä, eikä niin vain voida sanoa, vaan juuri niin asia pitää nähdä. Mutta mitä silloin tarkoitetaan sosialismilla?

Sosialismia ei tässä puhetavassa ymmärretä tietynlaisena yhteiskunnallisena tilana ja horisonttiin pakenevana päämääränä, vaan poliittisena filosofiana, joka antaa politiikalle suunnan. Lähihistoriassa on kaksi suurta prosessia, jotka suorastaan pakottavat ymmärtämistavan muutokseen, ja siksi menemään sosialistisen filosofian juurille. Kylmän sodan päättyminen pakottaa ymmärtämään, että sen aikana ”yhteiskunnallisten järjestelmien” välisessä kilpailussa ei niinkään ollut kysymys kapitalismista ja sosialismista, vaan demokratiasta ja totalitarismista. Uusliberalismin nousu 1980-luvulla puolestaan piirtää yhä selvempänä eron joko liberalismin tai sosialismin aatteisiin nojaavan yhteiskuntapolitiikan välille.

Oleellista sosialistisessa maailmankäsityksessä on, että tiedostetaan nykyaikaisen talouden – ja talouden keskeisyyden takia koko yhteiskunnan – sosiaalinen ( so. ehdottomaan keskinäiseen riippuvuuteen perustuva) luonne, joka johtuu työnjaosta, työn osituksesta, vaihdannasta ja markkinoista. Tämä tietoisuus – ei filantropia – perustaa sosialistisessa poliittisessa filosofiassa solidaarisen tasa-arvoisuusvaatimuksen.

Tässä sosialismin – alkuperäisessä! – ymmärtämistavassa demokratia asettuu primääriksi ja ensisijaisuudessaan ehdottomaksi sosialistisen politiikan vaatimukseksi. Vain demokratian vallitessa ja sen puitteissa yhteiskunta (ja perimmältään koko ihmiskunta) voi tehdä päivittäistä valintaansa, harjoitetaanko yhteiskuntapolitiikkaa taloudellisen liberalismin pääoman valtaa (so. kapitalismia) suosivien ihanteiden vai sosialistisen filosofian solidaarisuutta ja tasa-arvoa suosivien ihanteiden mukaisesti.

Kritisoidessaan ruotsalaisen työväenliikkeen hyvinvointivaltiopolitiikkaa Daniel Ankarloo sanoo siihen kuuluneen luokkakompromissin ja kulutuksen sosialisoinnin tuotannon sosialisoinnin sijaan. Nuo ovat kovin ongelmallisia ajatuksia. Demokratiahan edellyttää joka päivä kykyä tehdä kompromisseja – so. mennä eteenpäin säilyttäen samalla tietoisuuden pidemmälle menevistä tavoitteista.

Kulutuksen ’sosialisointi’ ts. kulutusmahdollisuuksien tasa-arvoistaminen on itsestään selvä sosialistisen politiikan tavoite. Jos Ankarloo ei näe hyvinvointivaltiostrategiaan läheisesti liittyvää tuotannollisen toiminnan makrotaloudellista sääntelyä tuotannonkin sosialisointina, niin se johtuu vain siitä, että hänellä sosialismi kiinnittyy – tämän päivän valossa ehdottoman vanhanaikaisesti – pelkästään valtion omistusoikeuteen. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että sosialistinen teorianmuodostus hyötyisi paljon keskittymällä omistusoikeuden sisällön muutosten analyysiin makrotaloudellisen sääntelyn olosuhteissa. Mitä tehokkaampaa sääntely on, sitä enemmän omistusoikeus lähenee leasingiä, jossa lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset määrittävät liisauksen ehdot.

Ruotsalaisen hyvinvointivaltion analyysi ja kritiikki on aivan varmasti yksi tärkeimpiä asioita, joita sosialistiseen arvomaailmaan sitoutuva tutkija voi tänä päivänä harjoittaa. Daniel Ankarloon dogmaattisin kriteerein tehtynä se ei kuitenkaan avaa näköalaa tulevaisuuteen, vaan pelkästään ylläpitää katkeruutta 1900-luvun haaveiden särkymisestä.

Oikaisu

Kalevi Suomelan tekstissä ’Varhainen sosialismi’ (Viikkolehti 6.11.) olivat rivit toimitettaessa valitettavasti vaihtuneet. Kirjoitus on julkaistu oikeassa muodossaan Kansan Uutisten verkkolehdessä: www.kansanuutiset.fi/uutiset/2043864.html

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mielipide: Muovi ei kuulu peltoon eikä sen ongelmaa voi enää lakaista mullan alle

Mielipide: Vasemmistolainen ammattiyhdistysliike voi hyvin

Mielipide: Kuka on ay-liikkeen edustaja?

Mielipide: Potkulailla kihloista kahaleisiin ja ovesta pihalle

Uusimmat

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
04

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
05

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään