KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Vapaata sanaa taiteesta

Tuula-Liina Varis
7.5.2010 18.59

Kolumni / Tuula-Liina Varis

Kysymys: ”Miksi kaikilla on mielipiteitä taiteesta?”

Lyhyt vastaus: ”Sanopa se.”

ILMOITUS
ILMOITUS
Taidekritiikki on paitsi hampaatonta myös yhä yleisemmin ammattitaidotonta mutu-huttua, josta ei ole sen paremmin opiksi taiteilijalle kuin iloksi lukijalle.

Pitkä vastaus: ”Juuri taiteen alueella kaikki pitävät itseään asiantuntijoina. Taiteilijan koulutus kestää yhtä kauan kuin aivokirurgin koulutus. Silti juuri kenellekään ei tulisi mieleen mennä esittämään vitivarmoja mielipiteitä ja hyviä neuvoja leikkausta suorittavalle kirurgille, ja kirurgi ällistyisi, jos joku sen tekisi. Mutta kun puhutaan taiteesta, melkein kaikki pusertavat vaikka väen vängällä itsestään mielipiteitä ja hyviä neuvoja, vaikka eivät ymmärtäisi asiasta tuon taivaallista.”

Kysymys ja vastaukset on otettu Ernst Billgrenin teoksesta Mitä on taide ja sata muuta tositärkeetä kysymystä (suom. Martti Anhava, Teos 2010). Billgren on ruotsalainen monilahjakkuus, kuvataiteilija, kirjailija, musiikintekijä ja huonekalusuunnittelija. Ei mikään eilisen teeren poika, vuonna 1957 syntynyt ja Ruotsin kuninkaallisen taideakatemian jäsen vuodesta 1997.

Billgrenin kuvia on parhaillaan näytteillä Helsingissä Galerie Anhavassa. Olen niistä nähnyt vain nopean kavalkadin televisiossa FST:n Pixell -ohjelmassa, mutta pikasilmäykselläkin ehti todeta maalauksissa saman hengen kuin kirjassakin: lahjakasta, oivaltavaa ja hauskaa. Täydestä mutta ei liian vakavasti otettavaa.

Kysymys: ”Mikä on taiteen tehtävä?”

Lyhyt vastaus: ”Jos joku rupeaa puhumaan taiteen tehtävästä, hän on luultavasti natsi tai jotain vastaavaa. Pidä varasi!”

Pitkä vastaus: ”Totalitaariset tyypit ja hallitukset ovat aina kaapanneet kulttuurin palvelemaan omia päämääriään ja antaneet sille tehtäviä, jotka harvoin ovat koituneet taiteelle hyödyksi. Katso esimerkiksi sosialistista realismia: kyllä kai sille voi jokusia irtopisteitä antaa, mutta pitemmän päälle se on tuhoisaa. Leipurin tehtävä on leivän leipominen, taiteilijan tehtävä on taiteen tekeminen. Voithan tietysti yrittää myös pelastaa maailman jos haluat, mutta vaikka sinä pitäisit sitä hyvänäkin ajatuksena, kaikkien leipurien tehtäviin se ei voi koskaan kuulua.”

Vastaukset tuntuvat kiusallisen osuvilta myös nykypäivän Suomessa, jossa talouspuhe hallitsee taide-elämää ja jossa taiteen arvo määrittyy yhä yksioikoisemmin kansantaloudellisen hyödyn kannalta. Bisnesmiehet kaappaavat taiteen. Pidä varasi!

Aamulehdestä Evaan lähtevä päätoimittaja Matti Apunen kritikoi Arto Nybergin ohjelmassa sanomalehtiä yhdenmukaisesta, latteasta journalismista, jossa harvoin on mitään yllätyksellistä. Taannoin Apunen sai pikku läikkeen vesilasiin, kun hän moitti taidekritiikkiä hampaattomaksi. Johtopäätöksenä hän lopetti oman lehtensä itsenäisen kulttuuriosaston. Nybergin ohjelmassa hän sanoi, että journalistit kirjoittavat liian läheltä taidetta.

Apunen on oikeassa. Sanomalehdet alkavat yhä enemmän muistuttaa toisiaan. Taidekritiikki on paitsi hampaatonta myös yhä yleisemmin ammattitaidotonta mutu-huttua, josta ei ole sen paremmin opiksi taiteilijalle kuin iloksi lukijalle.

Mutta Apunen ei kerro, mistä latteus ja yhdenmukaisuus johtuu. Olisiko merkitystä sillä, että lehdet ovat karkottaneet ammattitaitoiset kriitikot häpeällisen surkealla palkkiopolitiikallaan ja mielivaltaisella kohtelulla, joiden seurauksena kriitikoiden ammatillinen asema ja heikompi kuin koskaan? Latteaa ja yhdenmukaista jälkeä taas syntyy, kun yhtiöt tekevät kimpassa yhteisiä sivuja ja kierrättävät yksiä ja samoja kritiikkejä lehdestä toiseen. Maakuntalehtien omintakeisuus on kohta muisto vain, kun ne synergiaetujen nimissä ilmestyvät toistensa klooneina, joissa omaperäistä on vain nimilogo.

Eivät kulttuurijournalistit kirjoita ”liian läheltä taidetta” vaan liian läheltä taiteilijaa. Suurta yleisöä kun kiinnostaa enemmän taiteilija kuin taide, ja suuren yleisön mieltymykset määräävät journalistisen linjan. Ja siitä taas päätetään enemmän lehtien talous- ja levikkiosastoilla kuin toimituksissa. Tämä totesi jo kauan sitten Apusen esimies, legendaarinen kulttuurijournalisti Erkka Lehtola.

On kohtuutonta syyttää niin vähävoimaista ja huonosti kohdeltua porukkaa kuin kriitikoita kehityksestä, jota junaillaan jostakin aivan muualta kuin heidän kirjoittajankammioistaan. Jos ammatti-ihmisille maksettaisiin heidän työnsä vaativuuden edellyttämällä tavalla ja kohdeltaisiin heitä muutenkin ihmismäisesti, saataisiin vahva lahjakkuuspotentiaali journalistiseen käyttöön. Tietysti heille pitäisi antaa myös tilaa, pariintuhanteen merkkiin ei kovin kummoista esseetä puristeta.

Hesarin kulttuuripomo Saska Saarikoski korosti äskettäin kolumnissaan, että kritiikin pitää olla lukijalle elämys. Niin pitää. Mutta kyllä sen pitää olla myös kriitikon puheenvuoro taiteen tekijälle. Kritiikin kulta-aikojen kulttuuriosastot todistavat, että hyvä kriitikko pystyy molempiin, sekä tuottamaan elämyksen lukijalle että antamaan ammattilaisen palautteen toiselle ammattilaiselle. Parhaat kriitikot ovat koonneet kritiikkejään jopa kirjoiksi, jotka kestävät lukemisen vuosikymmentenkin jälkeen. Niin hyvät kriitikot alkavat kyllä olla vakavasti uhanalainen laji.

Elämän tärkeyksien suhteellisuuden ymmärtäminen helpottaa yleensä oloa. Tässä lopuksi Ernst Billgrenin viesti itsensä marginaaliin sysätyksi tuntevalle taiteilijalle.

Kysymys: ”Miten päästään taide-elämän keskiöön?”

Lyhyt vastaus: ”Ei mitenkään.”

Pitkä vastaus: ”Aloitteleva taiteilija saattaa tuntea itsensä vähän ulkopuoliseksi, jolloin hän alkaa kaivata taide-elämän ’keskiöön’. Niin kuin Oz-maan taikuri –elokuvan tyttö joka pitkän vaelluksen ja monien seikkailujen jälkeen selviytyy tarinan keskipisteenä olevan taikurin luo pyytämään apua, vain huomatakseen että sehän on vain kovaääniseen puhuva ukonkäppänä joka ei osaa sanoa mitään mihinkään. Niinpä tyttö voi vain auttaa itse itseään. Varsin tarkka kuvaus siitä miten taidemaailma toimii: ei ole mitään keskiötä eikä mitään apua saatavilla. Kun olet kulkenut koko matkan, huomaat olleesi perillä koko ajan.”

Kirjoittaja on joensuulainen toimittaja ja kirjailija.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Kirvesmies on uusi voitto Kari Haakanalta kolmen loistavan trillerin jälkeen.

Kari Haakanan vakoiluromaani Kirvesmies huimaa yhdistäessään oivaltavasti totta ja keksittyä

Verenpainetta mitataan Intian Mannin kaupungin terveysasemalla.

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

Taina Haahdin Aktivistissa on kuumottavaa tietoa imaisevassa muodossa.

Vihreä siirtymä meille, haitat heille – Taina Haahdin Aktivisti perkaa globaalia eriarvoisuutta dekkarin muodossa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
04

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
05

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Ulkomaalaislain muutokset syrjivät, sanoo ammattiliitto – ”Kotoutumista ei edistetä epävarmuudella”

12.09.2025

Järjestö vaatii luonnolle lisää rahaa ja lain turvaa – ”Hallitus leikannut luonnonsuojelulta entisestään”

12.09.2025

Liikenteen päästöt kääntyivät viime vuonna kasvuun, piippujen tulppaamisessa hallitus heitti hanskat naulaan

12.09.2025

Tuore selvitys paljastaa – Itämeren kaikkien luontotyyppien tila huono, myös tunturikoivikot vaarassa

12.09.2025

Hallituksen leikkaukset heikentäneet erityisesti naisten toimeentuloa, kertoo SAK:n tutkimus

12.09.2025

”Rasistiset avaukset varma syksyn merkki” – JHL torjuu sosiaaliturvan kansalaisuusvaatimuksen

12.09.2025

Ulkomaalaislakia on kiristetty jo 16 kertaa: ”Silkkaa persupolitiikka hallitukselta ja se näyttää sopivan myös RKP:lle”

12.09.2025

Oppositio kurmootti hallitusta ”karmeista” työttömyysluvuista – työllisyystavoite 78000 miinuksella

11.09.2025

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

11.09.2025

Hallitus löi hanskat tiskiin Suomen ilmastopolitiikassa, syyttää Luonnonsuojeluliitto

11.09.2025

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

11.09.2025

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

11.09.2025

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

11.09.2025

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

11.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään